کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

تولید محصولات فولادی همواره یکی از مهم ترین موارد بوده و باید مطابق با استانداردهای جهانی و مشخص صورت گیرد تا محصول نهایی کیفیت مطلوبی داشته باشد. زمانی که برای خرید ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی قصد اقدام دارید، باید ابتدا در مورد کارخانه سازنده آن اطلاعاتی داشته باشید. البته قبل از آن باید مطالب راهنمای خرید ورق سیاه و دیگر محصولات را مطالعه فرمایید.

هر کارخانه در کشور روش مختلفی برای تولید یک محصول فولادی دارد؛ از این رو برند کارخانه سازنده در تعیین هزینه های آن محصول در نهایت اثرگذار است. کارخانه فولاد اکسین خوزستان یکی از معتبرترین کارخانجات در کشور است که تولید بیشتر محصولات فولادی در آن انجام می شود. در ادامه این مطلب با کارخانه فولاد اکسین خوزستان، موقعیت، محصولات تولیدی، استانداردها و کاربرد محصولات آن بیشتر آشنا می شوید تا در هنگام خرید بدانید چه محصولی را از کدام کارخانه خریداری نمایید. قیمت روز ورق سیاه نیز بسته به این موارد و خصوصاً کارخانه سازنده تغییر می کند.

معرفی شرکت فولاد اکسین خوزستان

مجتمع فولاد اکسین خوزستان با داشتن شناسه ملی 10102888400 و شماره ثبت 248247 در استان خوزستان و در شهر اهواز در 10 کیلومتری جاده بندر امام خمینی قرار گرفته است. این کارخانه در سال 1384 با هدف تأمین محصولات مورد نیاز اکثر صنایع از جمله ورق های عریض فولادی همراه با انجام عملیات های حرارتی برای صنایعی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، دریایی، ماشین سازی و... تأسیس شد.

تولید انبوه این مجموعه در سال 1388 با بهره گیری از تکنولوژی به روز و کارآمد آغاز شد و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ورق های عریض و خواص مورد نظر خریداران، با کیفیت ترین کارخانه تولید کننده محصولات آهنی و فولادی در کشور به شمار می آید. ظرفیت سالیانه تولید شیت در کارخانه فولاد اکسین اهواز 1050 تن بوده که حدود 210 هزار تن از این محصولات قابلیت انجام عملیات حرارتی بر روی آن ها وجود دارد.

به طور کلی مواد اولیه مصرفی در این مجموعه اسلب یا تختال می باشد که توسط کارخانه فولاد سازی و با استفاده از عملیات ریخته گری مداوم تولید می شود. ابعاد این محصولات با ضخامت 110 تا 130 میلی متر و 1200 تا 2200 میلی متر در عرض و 3000 تا 4500 میلی متر در طول عرضه می شوند.

رابطه شرکت فولاد اکسین با دانشگاه

برای ایجاد زیر ساخت های مناسب برای رشد فرهنگ و پژوهش در سازمان، ارتباط مناسبی باید بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. به طور معمول یکی از ارکان اساسی جهت رسیدن به جایگاه واقعی در شرکت فولاد اکسین خوزستان، تحقیق و پژوهش توسط دانشگاه چمران اهواز است.

بررسی رزومه شرکت فولاد اکسین خوزستان

استان خوزستان از گذشته تا به الان یکی از معتبرترین ها در زمینه تولید محصولات فولادی بوده است. دو کارخانه مهم فولاد خوزستان و فولاد اکسین اهواز در این استان واقع شده اند که با داشتن بیش از 30 سال سابقه در این زمینه قطب مهمی از تأمین فولاد مورد نیاز صنایع کشور را به عهده دارند. با این حال فولاد اکسین اهواز در سال 1384 تأسیس شده و تا سال 1387 نصب کارخانه به طول انجامیده است.

همان طور که اشاره کردیم در سال 1388 راه اندازی و آغاز و به کار کرد. در سال 1389 تولید انبوه این مجموعه شروع شد و در سال 1390 عبور از مرز برای تولید 300 هزار تن به وقوع پیوست. در سال 1391 نیز تولید انبوه این کارخانه از مرز 600  هزار تن رد شد و در سال 1392 همراه با راه اندازی کوره های عملیات حرارتی و تولید محصولات خاص، ظرفیت تولید این کارخانه نیز از 650 هزار تن نیز عبور کرد.

با توجه به پیشرفت این شرکت و در راستای انجام اهداف آن در سال 1393 از سوی اداره استاندارد ایران تحت عنوان شرکت برتر فولاد سازی در کشور تعیین شد. این در صورتی است که ظرفیت تولید این شرکت از مرز 5000 تن و تولیدات ماهانه آن از مرز 83000 تن عبور کرده بود. پیش بینی شده است این مجموعه بر اساس تجارب قبلی افزایش تولید محصولات خود را تا سال 1404 تا میزان 1050 هزار تن افزایش دهد.

یکی از محصولات فوق العاده موفق کارخانه فولاد اکسین ورق سیاه اکسین می باشد که با بهترین کیفیت تولید می شود و یکی از بهترین ورق های تولیدی در کشور میباشد و به طور کلی یکی از با کیفیت ترین ورق های سیاه در کشور میباشد که در سایت آهن اینفو قیمت ورق اکسین به صورت روزانه بارگذاری می شود تا کاربران ما به سرعت بتوانند از قیمت لحظه ای و روزانه ورق سیاه اکسین بهره مند شوند.

اگر با دقت به محصولات شرکت فولاد اکسین نگاه کنیم می توانیم به جرئت بگوئیم نسبت به محصولات خارجی ورق های گرم از نظر کیفی نه تنها چیزی کم ندارد بلکه به طور کامل و صفر تا صد در این کارخانه ساخته شده است که توضیحات جامع را در خود دسته بندی این کارخانه مفصل توضیح داده ایم.

مراحل تولید ورق عریض در شرکت فولاد اکسین خوزستان

همان طور که اشاره کردیم تولید محصولات روغنی، سیاه و آلیاژهای آن ها در هر کارخانه روش های مخصوص به خود را دارد؛ به همین علت قیمت روز ورق روغنی فولاد اکسین با کارخانه فولاد مبارکه تفاوت دارد. مراحل تولید محصولات فولادی در مجموعه فولاد اکسین به صورت زیر است:

پیش گرم کردن تختال فولادی

در اولین مرحله اسلب یا تختال در کوره های پیش گرم و تا دمای مورد نیاز نورد که تقریباً 1200 درجه سانتی گراد است گرم شده و پس از همگن شدن ساختار متالورژیکی و حل شدن عناصر آلیاژی از کوره بیرون آورده می شود.

عملیات نورد

فرایند نورد گرم به صورت کامل بر روی ورق های عریض و در سه مرحله شامل پوسته زدایی توسط پاشش آب با فشار bar225 بر روی تختال انجام می شود. لازم به ذکر است نورد گرم توسط یک قفسه با چهار غلتک به شکل رفت و برگشتی و موج گیری در حالت گرم با عبور از دستگاه موج گیر گرم صورت می گیرد. در نهایت ورق تولید شده برای عملیات خنک کاری به خط بستر های خنک کننده منتقل می شود.

بازرسی ورق

 در مطلب بهترین روش های بررسی کیفیت ورق فولادی در مورد کنترل کردن چشمی و غیر چشمی شیت های عریض توضیحات کاملی داده شد. به طور کلی بازرسی کلی ورق های عریض دو مرحله دارد که مرحله اول آن بازرسی چشمی VT دو طرف ورق با چشم غیر مسلح می باشد که شناسایی عیوب احتمالی و گزارش آن ها در آن صورت می گیرد. مرحله دوم تست فراصوتی (UT) شیت ها می باشد که با عبور از زیر دستگاه UT تمامی عیوب داخلی با تعیین اندازه و محل دقیق آن ها مشخص می شود. نتایج این بازرسی برای مراحل برشکاری محصول اهمیت بالایی دارد.

برشکاری ورق

جهت انجام فرایند برش کاری مطابق با نیازهای خریداران از سه نوع قیچی شامل مدل لبه زن جهت برش لبه های ورق، قیچی برش طولی برای کاهش عرض ورق نهایی و قیچی تقسیم کن یا برش عرضی جهت برش سر و ته زن شیت ها و برش نمونه برای انجام تست های آزمایشگاهی صورت می گیرد. برای اطلاع از شیت های برشی مطلب تفاوت بین شیت فابریک و ورق برش خورده را مطالعه فرمایید.

عملیات حرارتی

شامل عملیات حرارتی کوئنچ و تمپر و عملیات نرماله کردن بر روی ورق ‌های فولادی است. این عملیات بیشتر برای ورق های سیاه انجام می شود و کمترین کاربرد را برای محصولات سرد مانند ورق گالوانیزه دارد.

بسته بندی محصول

شامل توزیع، ثبت اطلاعات مورد نیاز خریدار بر روی شیت ها، بسته‌ بندی و تسمه زنی، چسباندن برچسب مشخصات و انتقال به انبار محصولات است.

انواع فرآیندهای تولید ورق در شرکت فولاد اکسین خوزستان

نورد ترمومکانیکال

ساختار محصولات فولادی که از نورد ترمومکانیکال تولید می شوند، بسیار یکنواخت و ریزدانه می باشد؛ به همین علت فولادهایی با استحکام بالا و شکل پذیری مناسب از این فرایند تولید می شود. از مزیت های دیگر این روش می توان به فرم پذیری، جوش پذیری مناسب به دلیل داشتن کربن معادل پایین، خواص مکانیکی و دیگر خواص مشابه با فولاد نرماله شده (بدون عملیات حرارتی و با فرایند تولید کوتاه تر) اشاره کرد.

نرمالایزینگ

حرارت دادن فولاد تا منطقه آستنیته و خنک شدن معمولی آن در هوا را فرایند نرمالایزینگ می گویند. از مزیت های این روش می توان به دستیابی به ریز ساختار همگن و ریز دانه، کاهش تنش های پسماند نورد و کاهش تشکیل banding اشاره کرد.

کوئنچ و تمپر

در این فرایند نیز نورد معمولی فولاد تا منطقه آستنیته حرارت داده می شود و خنک شدن آن سریعاً تا دمای محیط اتفاق می افتد. پس از این مراحل فولاد کوئنچ شده و در دمای حدود 600 درجه سانتی گراد تمپر می شود تا از تشکیل مارتنزیت های ترد و شکننده جلوگیری شود. مزیت های استفاده از این روش شامل افزایش سختی فولاد، افزایش مقاومت به سایش، بهبود تافنس، افزایش مقاومت به ضربه و کاهش احتمال ترک خوردن می باشد.

محصولات تولیدی کارخانه فولاد اکسین اهواز

هدف اصلی و تولیدات محصولات فولادی کارخانه اکسین اهواز مربوط به ساخت انواع شیت فولادی تا عرض 4.5 متر و با ضخامت های متفاوت و استحکام بالا می باشد. این محصولات هر کدام مشخصات فنی ویژه ای برای خود به نسبت آلیاژهای به کار رفته در آن ها دارند که این موضوع سبب تمایز آن ها با یک دیگر در کاربرد نهایی خواهد شد. به طور مثال کاربرد ورق های شیروانی بیشتر در مصارف سقف های سوله ها می باشد و قیمت هر متر ورق شیروانی  بیشتر تحت تأثیر نوسانات کارخانه فولاد مبارکه قرار دارد. استحکام کششی شیت های تولید شده در کارخانه فولاد اکسین خوزستان پس از عملیات حرارتی می تواند تا 1200 نیوتن بر میلی متر مربع و تنش تسلیم آن ها تا 1000 نیوتن بر میلی متر مربع افزایش یابد. از جمله این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیت ‌های فولادی مخازن تحت فشار
  • ورق‌ های فولادی ساختمانی
  • شیت های فولادی مقاوم به سایش و با استحکام تسلیم بالا (کوئنچ و تمپر شده)
  • ورق‌ های فولادی خطوط انتقال نفت و گاز
  • شیت ‌های فولادی جهت کشتی سازی

صادرات کارخانه فولاد اکسین

به طور کلی صادرات ورق های فولادی و سایر محصولات نقش مهمی را در اقتصاد یک کشور ایفا می کنند؛ زیرا علاوه بر تبادل با کشورهای دیگر و اعتبار بخشیدن به این صنعت، سبب رونق یافتن اقتصاد و ارز آوری بیشتر برای کشور خواهند شد. شرکت فولاد اکسین یکی از تولید کنندگان برتر ورق های ضخیم فولادی در کشور به شمار می آید. در حال حاضر با وجود تحریم های اقتصادی و سایر موانع تولید، صادرات شرکت فولاد اکسین در ورق های فولادی عریض و ضخیم با ارزش افزوده بالا حدود 45 درصد افزایش پیدا کرده است.

صادرات این کارخانه به طوری است که تاکنون این مجموعه محصولات فولادی خود را به صورت آلیاژی و غیر آلیاژی با کیفیت سطحی مناسب و ابعاد استاندارد به 18 کشور در سه قاره جهان صادر می کند. این شرکت در سال 1402 به عنوان تولید کننده و صادر کننده نمونه کشور شناخته شده است؛ در صورتی که سایر تولید کنندگان نیز تلاش های بسیاری در جهت افزایش راندمان تولید و سرعت برای بازار محصولات صادراتی داشتند.

پیش بینی می شود که صادرات کارخانه اکسین خوزستان تا پایان سال 1402 حدود 73 هزار تن باشد و در این بین علاوه بر کشور عراق حدود 19 کشور از سایر قاره های جهان، مقصد صادرات این فلزات ضخیم بار برآورد شده اند. افزایش حجم صادرات این مجموعه سبب شده تا علاوه بر استفاده از ورق های فولادی با کیفیت در جهت تأمین نیازهای داخلی کشور، مبحث صادرات و اقتصاد کشور نیز رونق یافته و صنعت فولاد سبب ارز آوری و سوددهی بیشتری شود. در نهایت باید گفت رکود بازار داخلی نیز تأثیر به سزایی در کاهش سودآوری اقتصاد کشور دارد، اما با صادرات این رکود نیز به راحتی جبران می گردد.

جمع بندی

در این مطلب در مورد معرفی کامل کارخانه فولاد اکسین خوزستان اطلاعاتی را در اختیار خریداران عزیز قرار دادیم. لازم به ذکر است بدانید استانداردهای مورد نیاز برای محصولات در این کارخانه مطابق با ISO 9001 برای کیفیت ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ISO/TS 29001 ، محیط زیست استاندارد ISO 14001 و ایمنی و بهداشت حرفه ای از استاندارد OHSAS 18001 می باشد.