بشکه فلزی از ورق های فولادی و در عنوان های گالوانیزه، روغنی و استیل تولید می شود. کشور ایران در سال 2022 صادرات نفت خود را به بالاترین سطح رساند و میانگین صادرات آن روزانه در حدود 1.137 میلیون بشکه بود. علاوه بر این بشکه های فلزی جهت بسته بندی مواد مایع، سیال و خمیری شکل نیز استفاده می شوند و با توجه به کاربردی که دارند انواع مختلف آن ها در بازار موجود هستند.

ظرفیت هر کدام از بشکه ها جداگانه تعیین می شود. بشکه فلزی استوانه‌ ای در باز و در بسته و مخروطی، به ترتیب ظرفیت ‌های ۲۲۰-۲۴۰ و ۳۵-۲۱۰ لیتری دارند. بشکه‌ های مخروطی صرفاً در باز تولید می‌ گردند. به طور کلی شکل ظاهری بشکه های فلزی مانند استوانه می باشد و در دو نوع تولید می شوند:

بشکه های فلزی با درب باز (رینگی): این بشکه ها جهت استفاده برای موادی که حالت نیمه مایع دارند، کاربرد دارد. آن ها در حجمی بین 220 تا 240 لیتر تولید می شوند. همچنین بشکه های استوانه ای در باز (رینگی) وزن و ضخامت های مختلفی دارند.

بشکه های استوانه ای با درب بسته: کاربرد این بشکه ها طبیعتاً جهت بسته بندی های مایع می باشد. بشکه های استوانه در بسته معمولاً وزن و ضخامت های متنوعی دارند، اما حجم استاندارد در نظر گرفته شده برای آن ها حدود 220 تا 240 لیتر می باشد.

نوع دیگری از بشکه های فلزی وجود دارند که به شکل مخروطی تولید می شوند و حجم آن ها بین 35 تا 210 لیتر است. آن ها برای بسته بندی مواد در انواع مختلف استفاده می شوند. از جمله نکته مثبت استفاده از این بشکه می توان به جا به جایی راحت آن اشاره کرد و از این رو برای دپو کردن در انبار نیز با مشکلی رو به رو نمی شوید.


ورق گالوانیزه چیست؟ کاربرد و بهترین مزایای آن

بشکه فلزی

نام دیگر بشکه فلزی و در انگلیسی Metal Barrel عنوان می شود که به شکل استوانه است و حجمی تو خالی دارد. آن ها از ورق های مختلف مانند گالوانیزه، روغنی ، استیل و ... ساخته می شوند. در صورت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه می توانید به صفحه جداول قیمت آهن اینفو مراجعه کنید.

بشکه های فلزی از نظر حجم

حجم های مختلف بشکه ها، کاربرد آن ها را در نقل و انتقالات و مسافت های در نظر گرفته شده، تعیین می کند. در حالت کلی حجم استاندارد بشکه های فلزی بین 100 تا 200 لیتر می باشد که امکان جا به جایی آن ها را از خاورمیانه تا آلاسکا را فراهم می کند. با این حال در همین حمل و نقل ها بین دو شهر و داخل کشور ممکن است از بشکه فلزی تا ظرفیت حدوداً 1000 لیتر نیز استفاده شود. آن ها مطابق با طرح استاندارد جهانی در نقل و انتقالات انواع سیال، ظرفیتی معادل 42 گالن یا به صورت تقریبی 159 لیتر دارند.

طرح توجیهی صنعتی تولید بشکه فلزی مشخصات به خصوصی را برای محصول تولیدی خود در نظر می ‌گیرد:

·         بالا بردن میزان دوام و ماندگاری موادی که بسته ‌بندی می‌ شوند.

·         دارای استحکام کافی و قابل توجه جهت نگه ‌داری درازمدت مواد

·         جهت نگه داری مواد آتش زا از ایمنی لازم بهره مند می باشد.

·         یک بار مصرف نبودن و استفاده از آن برای چند بار

ساخت بشکه های فلزی به عنوان اتفاقی مثبت در حمل و نقل، فروش و صادرات سیالات مختلف مانند نفت، گاز، قیر و ... کشور به خصوص برای راه های خاکی و آبی تلقی می شود. آن ها با ظرفیت ها و پوشش های سطحی مختلف و متنوع در حمل و دربردارندگی انواع مختلف سیالات استفاده می شوند که این موضوع کاربرد وسیع و ناتمام آن ها را فراهم می کند.

 

 

تولید بشکه های فلزی با استفاده از ورق های روغنی و بر اساس استانداردهای کنترل شده ای صورت می گیرد که در انتخاب حجم، وزن، ضخامت و جنس ورق تأثیرگذار است؛ بنابراین قیمت ورق روغنی از عوامل بر در قیمت بشکه فلزی می باشد.

شرکت آهن اینفو به عنوان مرجع فروش و قیمت گذاری کلاف سرد در استان اصفهان عمل می کند و در تلاش است تا بشکه سازان گرامی جهت تسریع روند تولید بشکه های فلزی در کشور قدمی رو به جلو بردارند. در ادامه مطالب به روش تولید بشکه فلزی، انواع، کاربرد، جنس، کارخانه تولید کننده و دیگر مشخصات آن ها می پردازیم.

روش تولید بشکه فلزی

با توجه به این موضوع که استفاده از نوع استوانه ای بشکه های فلزی در بازار معمول می باشد، در طرح توجیحی صنعتی به نحوه تولید آن می پردازیم؛ البته که فرایند ساخت اشکال مخروطی آن با نوع استوانه ای تفاوت زیادی ندارد. جهت تولید بشکه های فلزی با استفاده از ورق های گالوانیزه، روغنی یا استیل لازم است آن ها را در ابعاد مشخص شده ای برش دهیم. به همین علت خطی جداگانه جهت برش در نظر می گیریم که خط کویل به شیت نامیده می شود.

ابتدا محصولات جهت تولید مقاطع دایروی بر دو قاعده استوانه و پوسته ای حلقوی قرار می گیرند که ارتفاع استوانه را تعیین می کنند. بر اساس همین مورد در طرح توجیهی تولید بشکه فلزی سه خط تولید با عنوان های درب های بالا و پایین بشکه، جداره بشکه و ادغام درب ها و جداره بشکه فلزی در نظر گرفته می شود. روند تولید بشکه ها در کارخانه های تولید کننده به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام می شود. لازم به ذکر است فرایند تولید تمامی شرکت های تولید کننده مشابه یک دیگر می باشد؛ زیرا این طرح با توجه به رنگ درخواستی بشکه سازان منجر به زیبایی و انحصاری شدن آن می شود.

·         در مرحله اول ساخت بشکه ها، در خط کویل به شیت ورق های فلزی با ضخامت 0.1 تا 6.2 میلی متر حاصل می شود. پس از آن بر اساس استانداردهای کنترل شده ورق برای جداره و درب بشکه اندازه گیری شده و برش می خورد.

·         در مرحله دوم چربی زدایی ورق ها انجام می شود و به وسیله شستشو با آب گرم سطح آن ها فسفاته می گردد تا رنگ پذیری ورق را در مراحل پایانی راحت تر کند.

·         مرحله سوم با تولید درب بالایی و پایینی بشکه به شکل دایره ای و بدون هیچ برش و پرچ بر روی سطح آن، همراه است. تنها در درب بالایی پرس کاری جهت تعبیه درب های تخلیه روغن صورت می گیرد

·         در مرحله بعد نوبت به رول فرمینگ یا فرم دهی ورق بدنه به صورت رولی یا استوانه ای می رسد. در این شرایط برای تکمیل این مرحله از انواع جوشکاری استفاده می شود تا شکل خود را حفظ کند.

·         سپس بشکه تولید شده به خط بعدی انتقال داده می شود و به وسیله غلتک هایی در دو یا چند مرحله برجستگی یا فرو رفتگی (خط زنی) بر روی آن ها انجام می شود. این عملیات در 3 خط یا 6 خط جهت ایجاد استحکام بیشتر بشکه ها و ضربه پذیر بودن آن ها برای نقل و انتقالات با مسافت طولانی صورت می گیرد.

·         بعد از خط زنی، عملیات رنگ آمیزی مطابق با سفارش مشتری و با استفاده از رنگ مخصوص فلزات انجام می شود.

·         جهت تشخیص یک نواختی رنگ آمیزی تست التراسونیک بر روی آن انجام می شود.

·         در مرحله پایانی آب بندی بشکه در دستور کار قرار می گیرد و با استفاده از چسب مخصوص درب و دور بشکه را عایق می کنند. آزمایش آب بندی نیز با استفاده از فشار هوا بر روی آن جهت اطمینان از تولید کاربردی است.

·         در نهایت بدنه خارجی بشکه فلزی رنگ آمیزی شده و با طرح های دلخواه عرضه خواهد شد.

انواع بشکه فلزی

انواع بشکه فلزی در بازار وجود دارد که وجه تمایز آن‌ها در وزن، ظرفیت و نوع پوشش روی سطح آنها است که عموماً سطح داخلی بشکه، مدنظر و موردتوجه‌تر است. بشکه‌ها از نظر شکل ظاهری، در انواع استوانه‌ای دربسته، درباز یا رینگی و مخروطی موجود است.

کارخانه‌های داخلی، قابلیت تولید انواع بشکه فلزی برای کاربردهای صنایع غذایی، قیری و روغنی را دارند. مشخصات بشکه‌های مختلف در زیر به تفکیک شکل ظاهری آورده شده است:

انواع بشکه های فلزی از نظر تنوع

بشکه های فلزی از نظر تنوع به دسته ‌های مختلف تقسیم بندی می ‌شوند:

·         بشکه ‌های فلزی مواد غذایی

·         بشکه‌ های فلزی قیری

·         بشکه ‌های فلزی کوچک

·         بشکه ‌های فلزی استاندارد

کاربرد بشکه فلزی

کاربردهای بشکه فلزی بسیار گسترده و متنوع می باشد. استفاده از آن در صنایع مختلف مانند شیمیایی، دارویی، غذایی، معدنی، روغن و گریس، انواع کنسانتره‌ها، پتروشیمی، قیر و انواع مشتقات نفت، به صورت طولانی مدت رواج پیدا کرده است.

خرید بشکه های فلزی امکان محافظت از محصولات مختلف را در برابر ضربه، اشعه، تغییرات دما و فشار، انتقالات مواد آتش زا، سهولت بارگیری و چینش در کانتینر و استفاده دوباره را به بشکه سازان و صادر کنندگان می دهد.

لازم به ذکر است بدانید بشکه‌ های فلزی در بسته جهت نگهداری دی سولفید کربن و سیالات ناسازگار با آزمون فشار بخار مایعات، گزینه مناسبی نیستند. بشکه‌ های در باز با پوشش داخلی پلی ‌اتیلن، در نقل و انتقالات انواع کنسانتره استفاده‌ می‌ گردد.

همان طور که گفتیم بشکه‌ های مخروطی، در نوع در باز وجود دارند و با شکل خاص خود امکان دپو مناسب محصولات را فراهم می سازد که در کاهش هزینه‌ ها تا حدود ۷۵ درصد حالت معمول، اثرگذار می باشدس.

نگهداری و استفاده از بشکه فلزی

نگهداری و استفاده از بشکه فلزی دارای اصول خاصی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

·         در محیط های سر پوشیده و عاری از رطوبت جهت ممانعت از زنگ ‌زدگی و آلودگی قرار می ‌گیرد.

·         در هنگام نگهداری از بشکه‌های در بسته سرپیچ رینگی بسته شود.

·         بشکه کاملاً پر نشود که انبساط مایعات در گرما، باعث ایجاد مشکلات نشود.

·         در نهایت با توجه ‌به پوشش محیط داخلی بشکه ‌ها، به زمان نگهداری آن توجه شود. به‌ طور مثال بشکه در محیط حاوی فنولیک یا اپوکسی فنولیک، به مدت ۶ ماه و در محیط دارای الکید ملامین، به مدت ۳ ماه و در فضای فاقد رنگ، به مدت ۱۵ روز قابلیت نگهداری دارد.

بزرگ ترین تولید کننده بشکه های فلزی

در هر شیفت کاری تولید کنندگان بشکه‌ های فلزی معمولاً ۲۰۰۰ بشکه روغنی یا ۳۰۰۰ بشکه قیری را می سازند. شرکت ‌های بزرگ تولید کننده بشکه، تقریباً بشکه ‌های ۳۰ تا ۲۴۰ لیتری را جهت استفاده در صنایع داخلی و همچنین صادرات فرآورده‌ های شیمیایی، معدنی، غذایی، پتروشیمی و دارویی تولید می ‌کنند.

کارخانه های تولید کننده بشکه‌ های فلزی می توانند مواد شیمیایی و پتروشیمی مایع ۸۵۰ مترمکعبی را که با سیستم‌ های بشکه پرکنی اتوماتیک پر شده است، در دمای کنترل شده بسته بندی برای پخش در داخل و خارج از کشور دپو و نگهداری کنند.

معرفی مهم ترین ورق های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی کشور

تولید انواع بشکه های فلزی ۲۲۰ لیتری

همان گونه که اشاره شد، ساخت بشکه های فلزی در انواع متفاوت استوانه ‌ای در بسته، استوانه ‌ای در باز و مخروطی انجام می گیرد. همچنین وزن بشکه ۲۲۰ لیتری فلزی از حداقل ۱۴.۹ کیلوگرم شروع می‌شود و متناسب با ابعاد تغییر خواهد کرد.

قیمت بشکه فلزی

قیمت بشکه فلزی به عوامل مختلفی از جمله نوع، جنس، نوع صنعت، هزینه نقل و انتقالات و قیمت ارز بستگی دارد. توصیه می‌ کنیم پیش از اقدام به خرید بشکه، نیاز خود را بررسی کرده، ویژگی‌ ها و قیمت محصول را بررسی کنید و خرید خود را انجام دهید. همچنین بهتر است بدانید به علت این که قیمت ورق سیاه بر ورق روغنی اثر دارد؛ بر قیمت بشکه های فلزی نیز مؤثر است.

جمع بندی

در پایان باید گفت بشکه های فلزی اجسامی استوانه ای و توخالی هستند که در انواع و جنس های مختلف تولید می شوند. کاربرد این بشکه ها برای نگهداری و انتقال مایعات، سیالات، نفت و ... می باشد که برای صادرات و نقل و انتقالات نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این محصولات باید مشخصات مهمی را دارا باشند که از جمله آن ها می توان به استحکام مناسب در نقل و انتقالات، یک بار مصرف نبودن و قابلیت استفاده برای چند بار، مقاومت در برابر حرارت، رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی، وزن مناسب و سبک اشاره کرد.

بشکه ها هر کدام با دارا بودن مشخصات و جنس های متفاوت برای نگهداری مواد مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع انواع بشکه های فلزی شامل بشکه ‌های فلزی مواد غذایی، بشکه‌ های فلزی قیری، بشکه ‌های فلزی کوچک و بشکه ‌های فلزی استاندارد هستند. البته حجم هر کدام از این بشکه ها متفاوت است. ماده اولیه برای ساخت آن ها نیز می تواند از ورق های روغنی، گالوانیزه و استیل باشد. در این بین محصولات گالوانیزه مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و حرارت داشته که استفاده از آن ها را برای ساخت بشکه ها راحت تر ساخته است.

از سوی دیگر ورق های استیل با داشتن استحکام بسیار بیشتر در برابر این عوامل نسبت به ورق های گالوانیزه و روغنی، در ساخت بشکه ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما قیمت بالاتری را به خود اختصاص می دهند. محصولات روغنی و گالوانیزه نیز با داشتن قابلیت رنگ پذیری و انعطاف پذیری گزینه های مناسب تری به شمار می آیند. با این وجود استفاده از هر متریال بستگی به بشکه ساز و کاربرد نهایی بشکه های فلزی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت ورق های روغنی، گالوانیزه و استیل می توانید با کارشناسان شرکت آهن اینفو تماس حاصل نمایید.