واحد صنعتی این مجموعه در زمینی به مساحت 150 هکتار در حاشیه جاده بروجن- شهرکرد قرار گرفته است که از نظر جغرافیایی در 32 درجه و 10 دقیقه عرض شمالی و 51 درجه و 10 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است. این کارخانه در فاصله 28 کیلومتری شهرستان بروجن و 34 کیلومتری شهرکرد احداث شده است. ارتفاع محل کارخانه از سطح دریا حدود 2200 متر و ناحیه آب و هوایی آن نیمه مرطوب و معتدل و همراه با زمستان های بسیار سرد می باشد.

ظرفیت تولید سالیانه این واحد صنعتی 300 هزار تن در نظر گرفته شده که با تنفیذ قرارداد به 400 هزار تن در سال افزایش یافت. محصولات گالوانیزه ای که توسط این مجموعه تولید می شوند، جایگزین ورق های وارداتی فعلی مورد استفاده در صنعت خودرو سازی برای ساخت بدنه خودرو شده اند. از ویژگی این محصولات می توان به عدم خوردگی و مقاومت بالا در برابر عوامل تهدید کننده محصولات فولادی مانند زنگ زدگی و رطوبت اشاره کرد.

لازم به ذکر است این ویژگی ها سبب شده تا بدنه خودروهایی که به وسیله این محصولات تولید می شوند، دارای دوام و پایداری بهتری در مقایسه با سایر خودرو ها باشند. مواد اولیه تولید این محصولات، انواع ورق های نورد سرد با کیفیت بالا می باشند که مطابق با استانداردهای بین المللی و بهترین روش تولید می شوند. مواد اولیه این مجموعه برای ساخت ورق خودرو از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان گرفته می شوند که کیفیت بسیار بالایی دارند. البته در صورت نیاز به آن ها بیش از ظرفیت تولید فولاد مبارکه، می توان از محصولات وارداتی یا صنایع داخلی دیگر استفاده کرد.

مزیت کارخانه ورق خودرو شهرکرد در مقایسه با سایر تولید کنندگان

از ویژگی های محصولات تولید شده در مجموعه شهرکرد می توان به فرم پذیری بالا، مقاومت بالا، ضخامت پایین، یک دست بودن و در نتیجه رنگ پذیری فوق العاده آن ها اشاره کرد. از مهم ترین مزیت استفاده از ورق خودرو شهرکرد در مقایسه با سایر تولید کنندگان خارجی می توان به نرخ پایین تر اشاره کرد. قیمت ورق گالوانیزه خودورو شهرکرد به دلیل استفاده از مواد اولیه داخلی مقرون به صرفه بوده و در نهایت سبب کاهش هزینه های خودروسازی خواهد شد.

بدیهی است که کاهش هزینه های خودروسازی تأثیر به سزایی در کاهش هزینه تمام شده برای خودرو خواهد داشت. همچنین هزینه های حمل و نقل مواد اولیه از محل تولید به کارخانه و محل مصرف در مقایسه با محصولات خارجی کمتر است.

همچنین جالب است بدانید پیش بینی می شود با صنعتی شدن منطقه و احداث کارخانه سیمان در مجاورت این مجموعه و اتصال خط ریلی، امکانات آسان تری را در جهت حمل و نقل و ترانزیت در منطقه ایجاد خواهد کرد. با وجود این توضیحات می توان نتیجه گرفت با اتصال به شبکه ریلی هزینه های حمل و نقل بسیار کاهش یافته و در نهایت سبب کاهش قیمت ورق خودرو تمام شده در مقایسه با ورق های بازار جهانی در حال حاضر در همین زمینه خواهد شد.

از آنجایی که تولید کنندگان محصولات فولادی در جهت پیشرفت صنایع مهم کشور و در نهایت توسعه اقتصادی مناطق قدم بر می دارند، پیش بینی می شود با توجه به سطح فن آوری شاهد توسعه چشم گیری در این منطقه باشیم.

خط تولید کارخانه فولاد شهرکرد

یکی از کارخانجات معتبر در تولید ورق گالوانیزه مجموعه ورق خودرو شهرکرد است که بخشی از نیاز خودروسازی کشور به ورق را تأمین می کند. شیت های گالوانیزه در این مجموعه به روش غوطه وری گرم و به صورت پیوسته انجام می گردد.

یکی از مهم ترین انواع فولاد گالوانیزه در این مجموعه به ورق گالوانیزه ۶۰ شهرکرد شهرت دارد که قیمت ورق گالوانیزه ۶۰ شهرکرد به دلیل تقاضای زیاد مخاطبان به صورت روزانه در وبسایت آهن اینفو بارگذاری میشود. منظور از عدد 60 همان ضخامت 0/6 میلی متر می باشد که بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی و تولید لوازم خانگی دارد. این محصولات دارای پوششی در هر دو طرف ورق به جرم 60 الی 350 گرم در هر متر مربع بوده که حاوی ترکیبی شامل 99/8 درصد وزنی روی و 0/2 درصد وزنی آلومینیم است.

استفاده از این روش در مقایسه با سایر روش ها مزیت هایی مانند مقرون به صرفه بودن، امکان ایجاد ضخامت بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی پوشش گالوانیزه به ورق فولادی را فراهم می نماید. غوطه وری گرم به این صورت انجام می شود که ابتدا کلاف های سرد و خام در بخش ورودی خط به وسیله ماشین جوش مقاومتی به صورت یک نوار پیوسته به یک دیگر متصل می شوند.

سپس برای از بین رفتن آلودگی های سطحی ورق تحت کشش شستشو داده می شود و پس از عبور از خشک کم وارد انباره عمودی ورودی می گردد. این محل برای نگهداری محصول و ایجاد سرعت ثابت در قسمت فرآیند لذاب جوشکاری و اتصال شیت ها به یک دیگر می باشد. لازم به ذکر است این انباره 420 متر ظرفیت دارد.

پس از این مرحله محصول وارد قسمت شستشوی اصلی شده تا آلودگی های آن به سطحی برسد که مشخصات ورود به کوره آنیلینگ را داشته باشد. سپس از غلتک های شوینده با محلول الکترولیتی عبور کرده و آب کشی می شود. پس از خشک شدن با هوای گرم به کوره عمودی آنیلینگ با اتمسفر محافظت شده وارد می شود.

مرحله آنیل خود شامل سه مرحله پیش گرم، گرم کردن و هم دمایی متناسب با کاربرد مورد نظر می باشد. پس از آنیل شدن به وسیله سیستم خنک کننده دمای آن برای ورود به حمام مذاب روی تنظیم می شود. پس از زمان مشخصی و خروج از حوضچه، لایه نازکی از فلز روی، بر هر دو سطح قرار گرفته و بلافاصله پس از خروج، جت هوا به سطح شیت برخورد کرده تا ضخامت پوشش روی را تنظیم کند.

در مرحله بعد برج خنک کننده سبب کنترل اسپانگل ها می شود. مجموعه تاراز شهرکرد در این زمینه رتبه اول را دارد؛ زیرا با داشتن محصولات گل ریزتر کیفیت بالاتری را ارائه می نماید. با این وجود قیمت ورق گالوانیزه تاراز مقرون به صرفه بوده و متناسب با استانداردهای بین المللی تولید می شود.

در نهایت دمش هوای گرم سبب خشک شدن ورق شده و ضخامت پوشش به صورت پیوسته برای بهبود خواص مکانیکی کنترل شده و در قفسه اسکین پاس صاف می شود. سطح محصول نیز با عبور از میان غلتک های کششی یکنواخت می گردد.

حتما بخوانید :معرفی کامل کارخانه فولاد تاراز

جمع بندی

برای جلوگیری از شوره زدن بر روی محصولات گالوانیزه در زمان نگهداری، آن را از میان غلتک های پوشش دهنده شیمیایی عبور می دهند و یک لایه پوشش کروماته بر سطح آن ایجاد می کنند. پس از ذخیره در انباره خروجی لبه های سطح شیت را برش داده و بازرسی سطحی انجام می شود. سپس در صورت نیاز به روش الکترواستاتیک آن ها را روغن کاری کرده و پس از بسته بندی به بازار مصرف عرضه می کنند.