در گذشته انتخاب و استفاده از فولاد چندان اهمیت خاصی نداشت و بیشتر محصولات آهنی رواج داشته اند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بررسی خواص این فلز، محصولات متعددی توسط آن تولید شدند که بخش مهمی از صنایع کشور را به خود اختصاص داده اند. برخی از این زیر مجموعه ها شامل ورق های گرم و سرد و آلیاژهای آن ها مانند ورق گالوانیزه، قلع اندود و ... می باشند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت نرخ محصولات فولادی از جمله قیمت ورق گالوانیزه تأثیر به سزایی در صنعت های مختلف مانند تولید لوازم خانگی، حمل و نقل، پتروشیمی نفت و گاز، ساختمان سازی و ... دارد. یکی از عوامل مهمی که در خرید ورق روغنی یا دیگر آلیاژهای فولادی اثرگذار است، کارخانه سازنده آن ها می باشد. در ادامه مطلب به معرفی کارخانه فولاد تاراز چهارمحال و دیگر شرکت های سازنده می پردازیم.

تاریخچه کارخانه تاراز شهرکرد

کارخانه تاراز از جمله برترین تولید کنندگان ورق های گالوانیزه، گالوالوم و رنگی در کشور می باشد که در سال 1378 تأسیس شده است. شرکت فولاد تاراز واقع در استان چهارمحال بختیاری و شهرستان شهرکرد بوده و احداث آن در زمینی به مساحت حدودی 7/2 هکتار انجام گرفته است. جالب است بدانید نام این شرکت از کوه تاراز گرفته شده است که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این کارخانه با داشتن خط تولید مخصوص ورق های گالوانیزه که با نام گالواتاراز شهرت یافته است، این فلزات را به صورت ساده و رنگی با کمترین آلودگی زیست محیطی و بالاترین کیفیت تولید می کند. تجهیزات و دستگاه های کارخانه تاراز بر اساس روش های نوین ساخته شده اند و عملیات نصب تجهیزات آن ها از سال 1390 در شهرک صنعتی شهرکرد آغاز شد.

کیفیت محصولات گالوانیزه و رنگی کارخانه تاراز از نظر روش تولید، میزان سرب به کار گرفته، اسپانگل سطح، مقاومت محصولات و نوع کرومی که استفاده می کنند، بسیار مورد توجه قرار دارد؛ زیرا ورق های گالوانیزه تاراز دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی هستند و همچنین گل های گالوانیزه در سطح این محصولات به صورت ریز می باشد.

کارخانه تاراز در آبان ماه سال 1395 به بهره برداری رسید. البته دو مجموعه برای راه اندازی کارخانه تاراز سرمایه گذاری کرده اند که شرکت آتیه فولاد نقش‌ جهان و شرکت سرمایه ‌گذاری توکا فولاد نامیده می شوند. در این بین باید گفت سرمایه گذاری توکا فولاد با نام صنایع ورق های پوششی تاراز چهارمحال نیز شناخته می شود. روش تولید محصولات گالوانیزه در کارخانه تاراز غوطه وری گرم بوده و ظرفیت تولید آن حدود 260 هزار تن در سال می باشد. همچنین کلاف گالوانیزه تاراز با ضخامت 3/0 تا 2 میلی متر تولید و عرضه می گردد.

حتما بخوانید:تولید کنندگان برتر محصولات فولادی

معرفی شرکت فولاد تاراز

شرکت فولاد تاراز واقع در استان چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید محصولات فولادی از جمله ورق های گالوانیزه معمولی و با پوشش T.O.C و با نام تجاری گالواتاراز فعالیت می کند. از جمله ویژگی های مهم محصولات این زمینه که در سال 1395 به بهره برداری رسیدند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید محصولات گالوانیزه گل ریز یا بدون گل: Zero Spangle

همان طور که می دانید پوشش ورق های گالوانیزه با استفاده از فلز روی و سرب انجام می شود که در برخی از موارد به علت استفاده زیاد از این عنصر، طرح نهایی اعمال شده بر روی محصولات نهایی به صورت گل های درشت ظاهر می شوند. با این حال به دلیل مضرات زیاد فلز سرب برای سلامتی انسان و محیط زیست، بهتر است ورق های فولادی با درصد سرب کمتر و در نهایت با گل های ریز تولید شوند. این موضوع نیز برای کارخانه فولاد تاراز رعایت می شود و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در بین دیگر سازندگان برخوردار است.

برای اطلاع از قیمت ورق قلع اندود به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

استفاده از کروم ۳ ظرفیتی :

در خطوط تولید محصولات گالوانیزه، در آخرین مرحله تولید لایه ای از محلول کروم بر روی آن ها اعمال می شود تا از ایجاد لایه اکسیدی در نهایت جلوگیری شود. اکسید روی یا White rust که در اصطلاح بازار فولاد به آن شوره سفید می گویند، تشکیل می شود. این عامل یکی از مهم ترین موارد در ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در کوتاه مدت می شود.

به طور معمول کروم مورد استفاده در کارخانه های کشور 6 ظرفیتی می باشد که سبب آلوده شدن آب های زیر سطحی و سرطان می شود. در شرکت فولاد تاراز برای جلوگیری از این اتفاقات از کروم 3 ظرفیتی برای جلوگیری از لایه اکسید روی استفاده می شود.

خواص مکانیکی عالی :

به علت تکنولوژی فوق العاده خط تولید در کارخانه تاراز و شستشوی مطلوب ورق با استفاده از واحد الکترو دیگریزینگ، شرایط مناسب کوره از لحاظ نقطه شبنم و حداقل بودن میزان اکسیژن موجود در جو کوره و دمای عالی فضا در انجام عملیات حرارتی سبب به وجود آمدن اکثریت خواص مکانیکی در ورق های فولادی خواهد شد. این محصولات در تست های کشش، ضربه، خم پذیری و چسبندگی پوشش بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی می باشند.

امکان تولید محصول گالوالوم :

پاتیل های مذاب ورق های گالوانوم دارای حداکثر 55 درصد آلومینیوم می باشد که این درصد سبب مقاومت بهتر این محصولات در برابر خوردگی و رطوبت نسبت به ورق های گالوانیزه می باشد.

برای اطلاع از قیمت ورق سیاه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

جمع بندی

مجموعه تاراز قبل از تأسیس برای تولید ورق های خودرویی، گالوانیزه و گالوانوم برنامه ریزی شده بود و این مسئله همراه با داشتن دانش فنی، دستگاه های با کیفیت و ... سبب شده تا شرکت فولاد تاراز چهارمحال امروزه یکی از بهترین ها در کشور و خاورمیانه به شمار آید. کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه بسیار بالا بوده و صادرات محصولات آن در دستور کار قرار گرفته است. برای اطلاع از نرخ محصولات فولادی از جمله قیمت ورق اسیدشویی تاراز می توانید به وب سایت آهن اینفو مراجعه نمایید.