کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

ورق سیاه ST37 که با نام ورق گرم نیز شناخته می‌شود، نوعی ورق فولادی است که از نورد گرم شمش فولادی تولید می‌شوداین ورق به دلیل عدم عملیات نهایی، سطحی سیاه و زبر دارد و به همین دلیل به آن ورق سیاه می‌گویند. ورق ST37 در کیفیت‌های مختلف تولید می‌شود. برای مصارف حساس، باید از ورق با کیفیت بالا استفاده کرد. این نوع ورق با استانداردهای مختلفی مانند DIN 17100، EN 10025 و GOST 380 تولید می‌شود.

ورق ST37 از فولاد کم کربن با درصد کربن 0.15 تا 0.25 تشکیل شده است. این ورق دارای استحکام کششی 370 نیوتن بر میلی‌متر مربع و استحکام تسلیم 235 نیوتن بر میلی‌متر مربع است. ورق ST37 در ضخامت‌های 1.5 تا 16 میلی‌متر و عرض‌های 1000 تا 2000 میلی‌متر تولید می‌شود. ورق ST37 به راحتی جوشکاری می‌شود و می‌توان از آن در ساخت سازه‌های پیچیده استفاده کرد.

خواص مکانیکی ورق گرم ST37

یک از خواص مکانیکی این محصول شامل استحکام تسلیم و استحکام کششی می باشد. لازم به ذکر است اگر فولاد ST37 به صورت ورق مورد استفاده قرار بگیرد، مقدار تنش تسلیم و کربن آن در درصد ترکیب شیمیایی برای ضخامت برابر یا کمتر از 16 میلی متر و درصد استحکام کششی برای ضخامت کمتر از 3 میلی متر محاسبه خواهد شد. در غیر این صورت استحکام تسلیم آن در حدود  235 MPS و استحکام کششی آن تقریباً 350 تا 360 MPS می باشد. همچنین در جدول زیر می توانید خواص حائز اهمیت این محصول را مشاهده کنید:


فرآیند تولید ورق  ST37


فرایند تولید ورق گرم به این صورت است که عبور بیلت ها از بین صفحه ها و غلتک ها روند نورد طی شده و سپس به شکل ورق در می آیند. علت نام گذاری نورد گرم بر روی این فرایند به دلیل قرار گرفتن ورق در دمای تبلور فولاد می باشد که بیش از 972 درجه سانتی گراد است. حال برای تولید فولاد ST37 ابتدا اسلب اولیه با آنالیز شیمیایی و ترکیبات مشخص از نظر عناصر تشکیل دهنده در مرحله احیا بر روی سنگ آهن تولید می شود. سپس با استفاده از کوره های پیش گرم حرارت می بیند و پس از زدوده شدن پوسته های اکسیدی سطح این محصول، آن را به وسیله غلتک های مخصوص، نورد می کنند تا کاهش ضخامت یابد.

بخش های بعدی شامل خنک سازی محصول، تست صافی سطح، خواص و ... می باشند که پس از تأیید کارشناسان به این ترتیب فرآیند تولید ورق سیاه با کیفیت ST37 به پایان می رسد و به شکل رول یا شیت در می آید. لازم به ذکر است نرخ ورق سیاه با این استاندارد بسیار مقرون به صرفه بوده و به همین دلیل علاوه بر کاربرد در مصارف ساختمانی سبک، لوله و پروفیل، برای ساخت سایر ورق های فولادی نیز از آن استفاده می شود.

انواع ورق های سیاه ST37


گریدهای ورق سیاه به دو دسته کلی معمولی و صنعتی تقسیم می شوند که بیشترین تفاوت آن ها به سبب تمایز در ترکیب شیمیایی به کار رفته در عناصر آن ها است. همان طور که اشاره شد ورق های ST37 در صنعت ساختمان سازی و سقف های مختلف کاربرد دارند، اما یکی دیگر از مهم ترین کیفیت های فلزات گرم شامل ورق ST52  می باشد که کاربرد ویژه ای در صنایع سد سازی و پتروشیمی دارد. با این حال ورق سیاه معمولی ST37 خود به تنهایی دارای درجه بندی بوده و هر کدام از این محصولات ویژگی ها و کاربردهای خاصی را به خود اختصاص می دهند:

  • درجه یک : ST37-1  نوع استاندارد و معمولی جهت کاربرد در مصارف معمول
  • درجه دو : ST37-2 نوع متوسط که در استفاده برای کاربردهای مهم
  • درجه سه : ST37-3 این نوع دارای کیفیت بالایی بوده و برای جوشکاری نیز مناسب می باشد.

خرید محصولات فولادی به سبب وجود داشتن نوسانات اقتصادی مختلف در کشور تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این محصول به سبب داشتن قیمت مقرون به صرفه و تولید در ابعاد و کیفیت های مختلف به صورت لحظه ای و روزانه قیمت گذاری می شود. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ورق ST37 به صفحه جداول وب سایت آهن اینفو مراجعه کنید. در بازار آهن آلات نیز منظور از ورق سیاه همین کیفیت ST37 می باشد که نه تنها در صنایع مختلف به خصوص برای ساخت لوله و پروفیل به کار می رود، برای تولید سایر ورق های فولادی نیز از آن استفاده می شود.

حتما بخوانید:تفاوت ورق ST37 و ST52

ابعاد ورق ST37

از مهم ترین ابعاد ورق گرم می توان به ضخامت آن اشاره کرد که معمولاً از 5/1 میلی متر به بالا تولید می شود. عرض کنترل شده برای این محصولات در حدود 1250 تا 1500 میلی متر در نظر گرفته می شود. فروش ورق های ST37  در دو نوع شیت و رول می باشد که اگر به صورت شیت باشند در ابعاد زیر عرضه می شوند:


کاربرد ورق سیاه ST37

همان طور که پیش تر اشاره کردیم ورق سیاه ST37 به دلیل داشتن توجیح اقتصادی نسبت به محصولات دیگر مانند ورق روغنی و ... در مصارف معمولی زیادی کاربرد دارد که انواع آن ها عبارت اند از:

  • تولید قوطی پروفیل
  • لوازم و تجهیزات کشاورزی
  • ورق پانچ و صفحات مشبک
  • ساخت دستگاه های صنعتی
  • تجهیزات ترافیکی مانند گاردریل، تابلوهای علائم و ...
  • صفحه ستون ساختمان
  • بدنه خودرو
  • تولید میلگرد
  • تولید نبشی و ناودانی

همچنین بهتر است بدانید ورق های سیاه ST37 طی فرآیند اسیدشویی و سپس نورد سرد ابتدا به نوع روغنی و سپس به ورق گالوانیزه تبدیل می شوند. البته خواص محصولات گالوانیزه کاملاً متفاوت از فلزات گرم می باشد؛ زیرا دارای سطحی یکنواخت، صاف و صیقلی بوده، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی داشته و همچنین از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند.

در صورتی که ورق های سیاه بیشتر در برابر فشار و ضربه مقاومت داشته و با تولید در ضخامت های بالا کاربردهای عظیم و صنعتی تری را به خود اختصاص می دهد. طبیعی است که با وجود این خواص قیمت ورق گالوانیزه از محصولات گرم بالاتر می باشد؛ زیرا بر خلاف آن ها از مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار بوده و این موضوع به سبب پوششی از جنس فلز روی می باشد که بر سطح آن ها طی فرآیند غوطه وری گرم یا سرد اعمال می شود.

کارخانه های تولید کننده ورق گرم ST37


 با وجود این توضیحات، عمده تولید ورق های سیاه معمولی توسط کارخانجات مختلفی در سراسر کشور انجام می گیرد. اصلی ترین آن ها شرکت فولاد مبارکه اصفهان می باشد که پس از تولید ورق سیاه آن را در جهت انجام فرآیند نورد سرد به عنوان ماده اولیه تولید ورق های سرد و روغنی استفاده می کنند.

البته پیش از انجام این فرآیند باید سطح آن ها تمیز و عاری از هر گونه لایه اکسیدی و غبار باشد؛ به همین علت محصولات گرم را اسیدشویی کرده و سپس فرآیند نورد سرد بر روی آن ها صورت می گیرد.

این فرآیند سبب تولید ورق های روغنی می شود که دارای سطحی یکنواخت، شفاف و روشن می باشند. همچنین از مقاومت بیشتری در مقایسه با ورق های گرم برخوردار می باشند. بدیهی است که قیمت ورق روغنی با توجه به داشتن فرآیند تولید طولانی تر و ویژگی های برتر، از فلزات گرم بیشتر باشد، اما این فلزات در محدوده ضخامتی 3/0 تا 3 میلی متر تولید شده و تنها در صورت قرارگیری پوشش های مختلف بر سطح آن ها مانند روی، پوشش های رنگی، قلع و... ضخامت آن ها نهایتاً تا 6 میلی متر افزایش می یابد. با این وجود از کارخانجات تولید کننده ورق ST37 در کشور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت فولاد اکسین اهواز
  • مجموعه فولاد کاویان
  • شرکت فولاد گیلان
  • کارخانه نورد و لوله اهواز

عوامل مؤثر بر قیمت ورق ST37

این محصولات با حروف مخفف ST (Structural) معرفی می شوند. به عنوان مثال در ورق سیاه ST37 عدد 37 نشان دهنده استحکام کششی 37 کیلوگرم بر میلی متر مربع است که در دسته ورق گرم قرار می گیرد. قیمت ورق سیاه به عنوان نخستین ورق فولادی تولید شده از اسلب، تحت تأثیر نوسانات ارزی، وضعیت بورس، میزان عرضه و تقاضا و سایر عوامل قرار دارد، اما هر کدام از کیفیت ها ویژگی های خاصی را دارا می باشند که سبب تمایز در کاربرد نهایی آن ها می شود.

به طور مثال گرید ST37 با داشتن استحکام کششی و مقاومت مطلوب در برابر فشار و ضربه، یک ورق ساختمانی به شمار می آید و در مصارف ساخت و ساز به کار برده می شود. از سوی دیگر با بالاتر رفتن میزان تقاضا برای این ورق معمولی سیاه، نرخ آن بالاتر رفته و به تدریج بر صنعت ساخت و ساز نیز تأثیر می گذارد. در بازار آهن آلات نیز منظور از ورق سیاه، شیت هایی با گرید ST37 می باشد.

از نظر کیفیت ظاهری برای خرید ورق گرم بهتر است بدانید این فلز دارای سطحی سخت و مات می باشد که به سبب واکنش هوا و اکسید شدن آن بلافاصله پس از تولید است. همچنین از دیگر عوامل ظاهری آن دوده های کربنی هستند. در مواردی ممکن است به ورق های سیاه، اما با کیفیت ظاهری مناسب تر نیاز باشد. در این زمان انجام فرآیند اسیدشویی سبب تولید ورق هایی با خواص محصولات گرم، اما ظاهر شیت های روغنی می شود.

فرآیند اسیدشویی نیازمند رعایت شرایط مختلف است، اما اسید مورد استفاده، کیفیت مورد نظر و سرعت انجام فرآیند سبب تولید یک محصول اسیدشویی با کیفیت ورق سیاه و ظاهر ورق روغنی می شود. قیمت ورق اسیدشویی نیز بسته به کیفیت نهایی تغییر کرده و در نهایت سبب مشخص کردن کاربرد محصول خواهد شد. جالب است بدانید ورق های گرم خودرو در اکثریت موارد باید اسیدشویی شوند و سپس مورد استفاده قرار بگیرند.

جمع بندی

ورق های سیاه از جمله پر کاربرد ترین محصولات فولادی می باشند که مقرون به صرفه بودن آن ها سبب کاربرد های ویژه در صنعت شده است. خرید و فروش آن ها بر حسب ابعاد و وزن انجام می شود. ضخامت آن ها نیز در قیمت گذاری ورق سیاه تأثیر گذار است. به طور مثال قیمت ورق سیاه با ضخامت یک میلی متر ارزان تر از محصولات با ضخامت بالاتر است. همچنین برای اطلاع از قیمت ورق ST37 باید از نرخ قیمت سیاه اطلاع داشته باشیم که خود به تنهایی بر قیمت ورق روغنی یا دیگر محصولات فولادی اثر دارد.

در این مطلب به معرفی و تشریح ورق های سیاه، نحوه قیمت گذاری، مزایا و کاربرد های آن ها به خصوص برای گرید ST37 پرداختیم. شرکت آهن اینفو همواره در تلاش برای قیمت گذاری به صرفه و فروش محصولات با کیفیت به خریداران عزیز می باشد. جهت ارتباط با واحد فروش با شماره تلفن ثابت 03136605390 الی 93 تماس بگیرید.