کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

به طور کلی محصولات فولادی کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. استفاده از این محصولات در صنعت های مهم خصوصاً صنایع خودروسازی، ساخت و ساز و لوازم خانگی بسیار رایج بوده و نقش مهمی را ایفا می کند. کلاف های فولادی طی فرایند نورد گرم و سرد به محصولات فولادی متعدد تبدیل می شوند. یکی از این فلزات تولید شده ورق سیاه است که خود انواع مختلفی دارد. ورق سیاه به علت داشتن فرایند تولید در دمای بسیار بالا، رنگ کدر و سیاهی داشته و قابلیت استفاده در مواردی که نیاز به کیفیت ظاهری مناسبی است را ندارد.

مهم ترین ورق های فولادی بیشتر در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پتروشیمی و ... استفاده می شوند. ورق مورد استفاده برای صنعت خودروسازی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا بتواند نیازهای خودروسازان و مصرف کنندگان را تا حد زیادی برطرف کند. از جمله مهم ترین ورق های سخت و ضد سایش که در برابر خوردگی نیز مقاوم می باشند، می توان گرید های SAPH310، SAPH370 و SAPH440 اشاره کرد. در بین این سه گرید مهم ترین ورق مورد استفاده در صنعت خودرو سازی نوع SAPH440 می باشد که در ادامه به بررسی مشخصات فنی، خواص مکانیکی و شیمیایی آن می پردازیم.

معرفی ورق اسیدشویی

ورق سیاه به علت تولید تحت فرایند نورد گرم و دمای بالا، زبر بوده و رنگی کدر دارد. این محصول برای مواردی که نیاز به کیفیت ظاهری زیبا دارند، مناسب نمی باشد؛ به همین علت آن را اسیدشویی می کنند. فرایند اسیدشویی در واقع حذف ناخالصی ها و لایه اکسید آهن موجود بر روی ورق سیاه می باشد؛ زیرا این محصول از یک لایه پوسته اکسیدی بر اثر گرمای بیش از حد بر روی خود برخوردار می باشد.

با استفاده از اسیدهایی مانند اسید هیدروکلریک و سولفوریک فولاد نورد گرم اسیدشویی شده تا این پوسته ها از سطح آن جدا شود. وجود این ناخالصی ها بر روی ورق علاوه بر تشدید خوردگی محصول طی مدت زمان طولانی، سبب افت کیفیت ظاهری آن شده و در نتیجه مقاومت آن را نیز کاهش می دهد. با انجام فرایند اسیدشویی علاوه بر افزایش کیفیت ظاهری محصول و افزایش مقاومت، آن را برای فرایند تولید شیت های سرد و زیر مجموعه های آن از جمله شیت های گالوانیزه آماده می کنند. قیمت ورق گالوانیزه نیز بسته به نرخ این محصولات تعیین می شود.

با انجام فرایند اسیدشویی ورق هایی با آلیاژهای مختلف به وجود می آیند که از نوع 440 آن برای ساخت قسمت های بدنه اتومبیل، چرخ و سایر قطعات تحت سایش آن استفاده می کنند. در ادامه با خواص مختلف این محصول و کاربرد آن در صنعت خودروسازی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

معرفی ورق SAPH440

ورق اسیدشویی شده SAPH440 ورق خودرویی می باشد که به روش نورد گرم ساخته می شود. در واقع این محصول برگرفته از ورق گرم می باشد و نرخ آن بسته به قیمت ورق سیاه تعیین می شود. عدد 440 در جلو این گرید نشان دهنده استحکام کششی این محصول و بر اساس مگاپاسکال می باشد. لازم به ذکر است کلمه SAPH مخفف Steel Automotive Pickled Hot-rolled بوده و به معنای ورق گرم اسیدشویی شده و مورد استفاده در صنعت خودروسازی می باشد.

ورق فولادی SAPH440 بر طبق استاندارد ژاپنی JIS G 3113 ساخته می شود و نوعی فولاد ساختاری است. این آلیاژ از شمش نورد گرم به صورت شیت ، صفحه و تسمه در صنعت خودروسازی به کار گرفته می شود. کاربرد این محصول بیشتر برای ساخت بدنه، فریم، چرخ ها و قسمت های ساختاری خودرو می باشد، اما لازم است خواص مکانیکی در آن به طور استاندارد رعایت شود.

خواص مکانیکی ورق  SAPH440

·         استحکام کششی این فولاد حداقل باید 440 مگا پاسکال باشد.

·         استحکام تسلیم آن، بسته به ضخامت حداقل 275 تا حداکثر 305 مگا پاسکال است.

·         مقدار تغییر طول فولاد SAPH440 با ضخامت تغییر کرده و در محدوده 29 تا 34 درصد است. فقط ضخامت ‌های بیشتر از 6.5 میلی ‌متر نیاز به حداقل 22 درصد تغییر طول دارند.

تفاوت ورق SAPH440 و  Q235

ورق های فولادی SAPH440 و Q235 دو نوع آلیاژ مهم در صنعت خودروسازی می باشند. از نظر ویژگی هایی مانند استحکام، انعطاف پذیری، سختی و جوش پذیری فولاد Q235 در درجه بهتری قرار دارد. استفاده از آلیاژ Q235 در سازه های جوش داده شده جهت تولید میلگرد های فولادی، ساخت و ساز، کارخانه ها، برج های انتقال با ولتاژ بالا، پل ها، اتومبیل، دیگ های بخار، ظروف تحت فشار و ... کاربرد دارد. از سوی دیگر ورق های SAPH440 معمولاً در زمینه خودروسازی بیشتر استفاده شده و خواص آن بر اساس کاربرد در این صنعت می باشد.

بر طبق آزمایش انجام شده بر روی این دو محصول، ورق SAPH440 در مقابل ورق Q235 از استحکام تسلیم و کششی بالاتر، انعطاف پذیری بیشتر و ویژگی شکل پذیری سرد خوب و کیفیت مناسب تری بهره مند می باشد؛ به همین علت

قیمت ورق اسیدشویی SAPH440 از فولاد Q235 بیشتر می باشد.

عوامل اثرگذار بر قیمت ورق اسیدشویی

 مهم‌ ترین عوامل اثرگذار در تعیین قیمت ورق اسیدشویی عبارت است از:

·         میزان عرضه و تقاضا

·         نرخ ارز و دلار

·         نوسانات بازار جهانی و داخلی

·         میزان تورم

·         هزینه‌ های حمل‌ونقل

·         عوامل فیزیکی چون ابعاد، کیفیت، فرآیند تولید و کاربرد

به طور کلی قیمت ورق های فولادی بسته به روش تولید و کارخانه سازنده متفاوت می باشد. در صورت تغییر در هر کدام از موارد بالا، این مبالغ تغییر کرده و دچار نوسان می شود. برند کارخانه تولیدی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده نرخ روز محصولات فولادی است.

مشخصات فنی ورق اسیدشویی

ابعاد ورق اسیدشویی در ضخامت های 1.5 تا 6 میلی متر و به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) عرضه می شود. پر مصرف ترین ورق های اسیدشویی به شکل شیت و در ابعاد استاندارد 1000*2000 میلی متر و 1250*2500 میلی متر می باشد. از جمله پرکاربردترین ورق های اسیدشویی استاندارد ST37 و W22 می باشد. رول های ورق اسیدشویی به طور معمول با دو عرض 100 و 125 سانتی متر بوده و فرم دهی آن ها به راحتی قابل انجام است. مهم ترین کاربرد این دو آلیاژ در تولید ورق های گالوانیزه می باشد و استاندارد به کار رفته در هر محصول تعیین کننده کاربرد های آن در صنعت می باشد.

برخی از ورق های اسیدشویی مانند X46، X52، X GRB42 و PSL2 برای تولید لوله های نفت و گاز مناسب بوده و برخی دیگر آلیاژهای آن مانند NVA و GRA در صنعت کشتی سازی به کار گرفته می شوند. همان طور که تکرار شد، شیت های مورد استفاده در صنعت خودروسازی برای ساخت رینگ و شاسی و دیگر قطعات اتومبیل به دلیل این که باید از خاصیت ضد سایش و سختی کافی برخوردار باشند، کیفیت های SAPH370، SAPH310 و SAPH440 می باشند.

خرید ورق اسیدشویی با بهترین قیمت

محصولات اسیدشویی از لحاظ کیفیت و نرخ بین شیت سیاه و ورق روغنی قرار دارند. کیفیت ظاهری ورق اسیدشویی شبیه به شیت روغنی و از نظر مقاومت شبیه به ورق سیاه می باشد؛ در نتیجه کاربرد آن در برخی موارد به جای ورق های روغنی نیز اتفاق می افتد. یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید ورق اسیدشویی، پیدا کردن قیمت مناسب در بازار آهن آلات می باشد. مجموعه آهن اینفو مرجع تخصصی فروش و تعیین قیمت انواع شیت های فولادی در اصفهان می باشد و نرخ تمامی محصولات در صفحه جداول وب سایت آهن اینفو به صورت روزانه و لحظه ای بارگذاری می شود.

در صورت وجود هرگونه سوال درباره ورق روغنی میتوانیید به مقاله ورق روغنی چیست مارجعه کنید.

عوامل مختلفی در تعیین قیمت محصولات فولادی تأثیر دارند که از جمله آن ها می توان به وضعیت اقتصادی، مشکلات سیاسی، نرخ جهانی فلزات، وضعیت بورس، نوسانات ارزی و ... اشاره داشت. برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید ورق اسیدشویی و دیگر موارد مانند قیمت ورق قلع اندود و کاربردهای آن می توانید با کارشناسان فروش و بازرگانی آهن اینفو تماس بگیرید تا خریدی راحت و مطمئن با بهترین قیمت را تجربه کنید. صنعت خودروسازی یکی از مهم ترین صنایع روز کشور به شمار می آید؛ در نتیجه شیت  های مورد استفاده در آن باید از خواص مهم و استانداردی برخوردار باشند تا با مشکلاتی مانند افت کیفیت مواجه نشویم.

جمع ‌بندی

از جمله مهم ترین ورق خودرو مورد استفاده در صنعت اتومبیل سازی، ورق اسیدشویی شده با گرید SAPH440 می باشد که مطابق با استاندارد ژاپنی JIS G 3113 می باشد. این محصول تحت روش نورد گرم و به شکل های ورق، صفحه و تسمه عرضه می شود. اصطلاح انگلیسی و مخفف این نوع فولاد برگرفته از عبارت  Steel Automotive Pickled Hot-rolled می باشد که به معنای شیت فولادی نورد گرم اسیدشویی برای کاربردهای خودروسازی است.

خواص این محصول باید به شکل استاندارد رعایت شود. عدد قرار گرفته در کنار کلمه انحصاری SAPH نشان دهنده استحکام کششی این محصول بوده که برابر با 440 مگاپاسکال می باشد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به داشتن خاصیت ضد سایش، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری ویژه و استحکام در برابر رطوبت اشاره کرد که استفاده از آن را برای سخت اجزای خودرو مانند بدنه، فریم، چرخ ها و دیگر موارد مناسب کرده است.