کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

یکی از نخستین محصولات فولادی ورق سیاه می باشد که تحت فرایند نورد گرم به دست می آید. این فرایند در دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی گراد و تحت عملیات نورد فشاری قرار می گیرد تا سبب بهینه سازی خاصیت فرم پذیری محصول نهایی شود. محصول حاصل از این فرایند به دلیل داشتن زبری و کدر بودن رنگ، ورق سیاه نامیده می شود و علاوه بر کاربردهای صنعتی که کیفیت های مختلف آن در صنایع دارند، در ساخت سایر ورق های فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع ورق سیاه پس از اسیدشویی و نورد سرد، به ورق سرد تبدیل شده و سپس با انجام فرآیند گالوانیزاسیون بر روی این فلزات ورق های گالوانیزه با خواص متنوع و همچنین قابلیت رنگ آمیزی به دست می آیند. از رنگ آمیزی ورق گالوانیزه شیت های رنگی تولید می شوند؛ از این رو می توان گفت اصلی ترین تفاوت ورق سیاه و رنگی در سطح ظاهری و رنگ این فلزات می باشد. بررسی سایر تفاوت های آن ها نیز در ادامه مطلب صورت گرفته است.

بررسی تفاوت ورق سیاه و رنگی به صورت دقیق


لازم است بدانید پیش از بررسی تمایزهای دقیق تر، تفاوت های شیت های سیاه و رنگی تنها مربوط به کاربرد آن ها نمی شود. محصولات رنگی معمولاً کاربردهای ساده تر و تزئینی داشته و فرایند تولید آن ها حساب شده و دقیق است. به عبارتی دیگر ورق های رنگی زیر مجموعه محصولات گالوانیزه و ثانویه می باشند؛ در صورتی که شیت های سیاه بیشتر در موارد حساس و سنگین به کار می روند و مقاومت بالاتری نیز دارند. در ادامه به بررسی مهم ترین تفاوت های این دو آلیاژ فولادی خواهیم پرداخت:


1- فرآیند تولید

فرآیند تولید ابتدایی ترین تفاوت میان دو ماده است و در واقع همین موضوع سبب ایجاد تمایزهای دیگری نیز خواهد شد. ورق سیاه از طریق عملیات نورد گرم تولید می شود که بر روی اسلب فولادی یا تختال قابل انجام است. در واقع به همین علت قیمت روز ورق سیاه مقرون به صرفه تر از سایر محصولات تخت فولادی می باشد؛ زیرا ابتدایی ترین محصول تخت فولادی بوده و عملیات چندان خاصی را برای پرداخت های سطح یا بهبود خواص ندارد.

این عملیات همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم در دمای بالاتر از 932 درجه سانتی گراد صورت گرفته و سبب کاهش ضخامت اسلب می گردد. در واقع اسلب از یک سری غلتک های رفت و برگشتی حرکت کرده تا زمانی که ضخامت آن به میزان مورد نظر برسد.

این در صورتی است که ورق های گالوانیزه از طریق پوشش دهی ورق های سرد یا فول هارد به وسیله فلز روی و تحت دو روش گالوانیزه گرم و سرد به دست می آیند. پس از این عملیات که شامل مراحل مختلفی از جمله آماده سازی سطح می باشد که باید در جهت پاکسازی مواد اولیه و در نتیجه افزایش چسبندگی پوشش های رنگی صورت گیرد. پس از این مراحل به تدریج لایه های پرایمر و رنگ اصلی بر سطح محصول معمولاً با روش غلتکی اعمال می شوند. 

از این رو می توان گفت ورق سیاه یک محصول ابتدایی می باشد، اما ورق رنگی یکی از محصولات ثانویه به شمار می آید.


2-قیمت

همان طور که ذکر شد، ورق سیاه یک محصول فولادی اولیه و ورق رنگی یک محصول تخت ثانویه شناخته می شوند؛ از این رو طبیعی است که دومین تمایز آن ها به قیمت برگردد. امروزه نرخ محصولات فولادی بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود، اما اصلی ترین عامل، مواد اولیه و فرآیندی است که برای تولید آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که اشاره شد، ماده اولیه ورق سیاه اسلب فولادی می باشد؛ در صورتی که ماده اولیه شیت های رنگی در واقع همان ورق های سرد و گالوانیزه ای هستند که تحت عملیات اسیدشویی و سپس پوشش دهی به ورق گالوانیزه و سپس با رنگ آمیزی به ورق رنگی تبدیل می شوند. با این وجود قیمت ورق گالوانیزه رنگی به سبب طی عملیات های بیشتر و داشتن پوشش زیبا، صیقلی و همچنین داشتن تنوع رنگی از ورق سیاه بالاتر است.

3-ظاهر


سطح ظاهری از دیگر مواردی است که می توان در بررسی تخصصی تمایزهای ورق سیاه و رنگی به آن پرداخت. این موضوع نیز به فرآیند تولید و مواد اولیه این فلزات برمی گردد. اسلب فولادی در ابتدا سطحی زبر داشته و پس از طی فرآیند نورد گرم نیز به سبب دمای بالایی که تحمل می کند، ورق سیاهی با سطحی زبر، رنگی کدر و مات تحویل خواهد داد.

این در صورتی است که ماده اولیه برای تولید شیت های رنگی، ورق های سرد یا روغنی و سپس گالوانیزه می باشند. ظاهر این فلزات بسیار درخشان و عاری از هر گونه زبری، آلودگی و اکسیداسیون می باشد؛ از این رو ظاهر ورق رنگی نهایی بسیار شفاف و صیقلی بوده و هیچ گونه زنگ زدگی بر روی آن وجود ندارد.

حتما بخوانید:تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه

4-کاربرد


همان طور که از فرایند تولید این محصولات و ویژگی های هر کدام مشخص است، کاربردهای متفاوتی دارند. کاربرد های ورق رنگی به سبب تولید از طریق شیت های اسیدشویی و روغنی بسیار عمومی تر می باشد. البته بهتر است بدانید قیمت ورق اسیدشویی و سایر مواد اولیه به همراه کیفیت در نرخ و کیفیت نهایی ورق های رنگی مؤثر هستند.

از این رو کاربردهای ورق رنگی شامل ساخت انواع ورق های شیروانی، بدنه و شاسی خودروها، بدنه لوازم خانگی مختلف، قفسه سازی، کابینت سازی و ... می باشد. بر خلاف آن مواردی مانند ساخت مقاطع فولادی مانند نبشی، ناودانی، مخازن ذخیره سازی مشتقات نفتی، ساخت تانک و بسیاری از موارد دیگر همگی برای به کارگیری ورق سیاه می باشند.

حتما بخوانید:فرایند اسیدشویی چیست

5-مقاومت و استحکام

مورد آخری که در جهت بررسی تخصصی تفاوت ها به آن می پردازیم، مقاومت و استحکام ورق های سیاه و رنگی می باشد. مقاومت ورق های سیاه به سبب داشتن گریدهای مختلف، به خصوص در موارد صنعتی و در برابر فشار، ضربه، پیچش و خمش بسیار بالا می باشد. در صورتی که ورق های رنگی به سبب تولید از طریق ورق های گالوانیزه دارای مقاومت بسیار زیادی به خصوص در برابر خوردگی، زنگ زدگی، اکسیداسیون و رطوبت هستند.

این موضوع در نهایت سبب طول عمر بیشتر ورق های رنگی در حدود 20 تا 30 سال می شود. رنگ های این محصول نیز بر اساس استاندارد رال جهانی دارای کدهای مختلف هستند. در هر کارخانه رنگ های خاصی از این فلزات نیز تولید می گردد.

این در صورتی است که ورق های سیاه به داشتن گریدها و آلیاژهای متنوع شهرت دارند و همین موضوع سبب شده تا هر کدام از گریدهای این فلزات کاربردهای زیادی را در مصارف صنعتی و عمومی ساختمانی به خود اختصاص دهند.ورق های قلع اندود نیز همچون ورق های سیاه از جنس فولاد هستند و در صنایع مختلفی استفاده می شوند که شما می توانید قیمت ورق قلع اندود را در سایت بررسی نمائید.

جمع بندی

ورق های سیاه ابتدایی ترین محصولات تخت فولادی می باشند که بر خلاف ظاهر نه چندان مناسب، دارای کاربردهای گسترده ای در صنعت هستند. این در صورتی است که ورق های رنگی به سبب زیبایی ظاهری که دارند، در مواردی به کار می روند که سطح ظاهری و زیبایی بصری حائز اهمیت باشد.

از این رو در این مطلب به بررسی شناخت تفاوت های ورق سیاه و رنگی پرداختیم تا برای کاربردهایی که مد نظر دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد فلزات رنگی می توانید راهنمای جامع خرید ورق رنگی را مطالعه فرمایید. تفاوت های این دو محصول بیشتر در قیمت، نحوه تولید، مدت زمان مورد نیاز برای عرضه، کیفیت ظاهری و کاربرد می باشد، اما هسته هر دو آن ها فولاد می باشد.