شرکت صنایع هفت الماس بعد از کارخانه فولاد مبارکه یکی از مهم ترین کارخانجات تولید محصولات گالوانیزه و فولادی در کشور می باشد که صادرات محصولات آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. از جمله فلزاتی که در این مجموعه تولید می شوند می توان به محصولات نورد سرد، لوله و پروفیل و فولاد ضد زنگ اشاره کرد که با رعایت استانداردها از محبوبیت زیادی برخوردار می باشند. در ادامه به معرفی مشخصات این مجموعه می پردازیم.

مشخصات مجموعه هفت الماس

مجموعه صنایع هفت الماس با هدف تولید انواع محصولات نورد سرد از جمله ورق گالوانیزه، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) و دیگر فلزات فولادی در سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرد. عملیات عمرانی این مجموعه در سال 1380 شروع شد و در سال 1382 با ظرفیت تولید سالیانه 100000 تن ورق گالوانیزه به بهره برداری رسید. قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس بر اساس ابعاد مورد سفارش متقاضیان تعیین می شود، اما با ضخامت 3/0 تا 2 میلی متر و عرض 1000 و 1250 میلی متر تولید می شوند. جالب است بدانید تولیدات محصولات گالوانیزه این مجموعه پاسخگوی 15 درصد از نیاز بازار داخلی می باشد که حدود 20 تا 40 درصد از کل ظرفیت آن نیز در بازارهای جهانی عرضه می شود.

این شرکت دومین تولید کننده ورق گالوانیزه در کشور به حساب می آید که با داشتن لوح تقدیر از وزیر صنایع و معادن علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، سهم به سزایی در تحقق خود کفایی توسعه صنعتی و رشد اقتصادی کشور دارد. از افتخارات این مجموعه می توان به دریافت نشان استاندارد ملی و گواهی کیفیت ISO 2008: 9001 برای ورق های گالوانیزه اشاره کرد. در ادامه نیز اين شركت در راستای اخذ گواهینامه های معتبر بين المللی از جمله ISO ١٨٠٠٠ و ISO ١٤٠٠٠ و EFQM گام بر می‌دارد.

دريافت نشان استاندارد ملی و گواهی كيفيت ISO ٩٠٠١:٢٠٠٨ در توليد ورق‌های گالوانيزه حاكی از عزم راسخ اين شركت در تحول و دسترسی به كيفيت برتر بوده و هم اكنون آزمايشگاه‌های مجهز شركت صنايع هفت الماس با اخذ گواهينامه تائيد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران توانایی ارائه خدمات آزمايشگاهی جهت انجام آزمون‌های مختلف بر روی انواع ورق و مقاطع فولادی، گالوانيزه به روش گرم پيوسته و را دارا می‌باشد.
فاز اول خط تولید نورد سرد هفت الماس در تیرماه ١٣٨٧ به بهره برداری رسیده و با ظرفیت اسمی ٨٠٠.٠٠٠ تن در سال، این محصولات را تولید می کند. لازم به ذکر است تولیدات این کارخانه ضمن تأمین ورق برای خط تولید گالوانیزه هفت الماس بخش ‌هایی از بازار مصرف داخلی و صادرات بین المللی را نیز تولید می کند.

محصولات شرکت صنایع هفت الماس شامل موارد زیر می باشند :

  •          ورق اسید شویی شده
  •          محصولات نورد سرد
  •          فولاد گالوانیزه
  •          فلزات رنگی
  •          لوله و پروفیل

خط تولید ورق گالوانیزه شرکت صنایع هفت الماس ، ظرفیت و محصولات

دو خط تولید ورق گالوانیزه در شرکت هفت الماس قزوین وجود دارد که با ضخامت 2/0 تا 5/2 میلی متر و با عرض 700 تا 1250 میلی متر عرضه می شود. همچنین ظرفیت تولید فولاد گالوانیزه این مجموعه 400 هزار تن در سال است. قیمت ورق رنگی هفت الماس نیز با توجه به کیفیت فولاد گالوانیزه این مجموعه مشخص می شود.

محصولات گالوانیزه با داشتن پوشش روی بر سطح خود سبب جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی فولاد و همچنین اکسیداسیون می شوند؛ زیرا این موارد از جمله خطرناک ترین عوامل تهدید کننده فلزات هستند. نوع پوشش روی که بر سطح فولاد گالوانیزه قرار می گیرد به دو صورت روغنی و کروماته می باشد. همچنین این محصولات پس از تولید دارای طرح هایی به نام اسپانگل بر روی خود می باشند که سبب تقسیم بندی آن ها به انواع گل ریز، گل درشت، متوسط و بدون گل شده است. محصولات گالوانیزه هفت الماس در اشکال مختلف و به صورت کلاف (کویل)، برش خورده (شیت)، سینوسی ذوزنقه ای و نواربری یا اسلیت عرضه می شوند.

کاربرد این محصولات در صنایع مختلف مانند لوازم خانگی، صنایع پوششی، صنایعی الکتونیکی و کامپیوتر، سیستم های هواساز و کانال های هدایت هوا، انواع ساندویچ پانل ها، تهیه لوله و پروفیل، صنعت سیمان، ساخت سیلو ها، تابلو ها تبلیغاتی و پایه های علایم رانندگی، صنعت سیم و کابل های برق و در تهیه انواع قفسه ها و کابینت ها می باشد.

حتما بخوانید: معرفی کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

ورق اسیدشویی

همان طور که می دانید ورق های سیاه تحت فرآیند نورد گرم و در دمای بالا تولید می شوند؛ به همین علت ظاهری کدر و مات دارند. برای از بین بردن زبری سطح آن ها را اسیدشویی (پوسته زدایی) می کنند. در واقع این فرآیند به حذف ناخالصی ها و لایه اکسید آهن به وجود آمده بر سطح محصولات سیاه یا گرم گفته می شود. ظاهر فلزات به دست آمده شفاف و تمیز بوده و عاری از زنگ زدگی، روغن و گرد و خام می باشد. ورق های اسیدشویی شرکت هفت الماس به صورت کلاف ارائه می شوند و کاربردهای زیادی در قطعات خودرو، ابزار یراق، تولید مخازن گار و لولا و اتصالات دارند.

ورق نورد سرد

ورق های روغنی و سرد طی فرآیند نورد سرد به وجود می آیند که قبلاً طی عملیات نورد گرم و پوسته زدایی یا همان اسیدشویی قرار گرفته اند. این محصولات در شرکت هفت الماس به صورت کلاف، نواری و ورق تولید و عرضه می شوند. از جمله مهم ترین کاربرد این فلزات درخشان می توان به استفاده از آن ها برای تولید فولاد گالوانیزه اشاره کرد؛ در نتیجه قیمت ورق روغنی هفت الماس تأثیر به سزایی در نرخ محصولات گالوانیزه این مجموعه دارد. سایر کاربردهای این محصول شامل تولید لوازم آشپزخانه ، صنایع روشنایی ، رادیاتور سازی و می باشد. از مهم ترین گرید های این محصول می توان به ST12، ST13 و ST14 اشاره کرد که با توجه به تاریخ انقضایی که دارند، کاربردهای زیادی را به خود اختصاص می دهند.

ورق رنگی 

این محصولات تنها نسخه رنگ شده فولاد گالوانیزه می باشند که در مجموعه هفت الماس با ضخامت های 2/0 تا 1/25 میلی متر تولید و عرضه می شوند. محصولات رنگی قبل از رنگ آمیزی در مرحله آماده سازی قرار می گیرند که شامل چربی زدایی، شستشو و هوادهی می باشد. پس از طی مراحل مختلف و رسیدن به کیفیت مورد نظر برای رنگ آمیزی آماده می شوند.

این عملیات علاوه بر داشتن جنبه زیبایی ظاهری، خواصی را به محصولات اضافه می کند که از جمله آن ها می توان به جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی فولاد زیرین، اکسیداسیون، تثبیت پوشش روی و افزایش انعطاف پذیری و شکل دهی آن اشاره کرد. شرکت هفت الماس محصولات رنگی را به صورت کلاف، ورق مسطح و ورق فرم دار که همان فلز شیروانی است عرضه می کند.

حتما بخوانید:معرفی کارخانه فولاد اکسین اهواز

لوله و پروفیل 

لوله و پروفیل های تولیدی شرکت صنایع هفت الماس به دسته کلی تقسیم می شوند : لوله و پروفیل روغنی / لوله و پروفیل گالوانیزه / لوله و پروفیل گالوالوم که بر اساس استانداردهای مخصوص و بین المللی تولید و عرضه می شوند.

آزمایشات در خصوص ورق‌‌‌های فولادی

این تست ها شامل محصولات نورد سرد شده‌‌‌، پوشش‌دار شامل گالوانیزه‌‌‌، گالوالوم و رنگی  می باشد:

  •          تعیین جرم پوشش ورق‌‌‌های گالوانیزه و گالوالوم به روش گراویمتری
  •          تست کشش در دمای محیط
  •          آزمون سختی
  •          آنالیز عنصری بر چهار پایه آهن‌‌‌، روی‌‌‌، مس و آلومینیم ( کوانتومتری )
  •          آزمون پاشش مه نمک
  •          تست خمش
  •          آزمون ضخامت سنجی مخرب لایه‌‌‌های فیلم رنگ
  •          آزمایش ضربه
  •          آزمون سختی سنجی مدادی
  •          تست فام سنجی
  •          آزمون براقیت سنجی
  •          تست مقاومت در برابر مالش Rub test

قیمت محصولات فولادی شرکت صنایع هفت الماس

نرخ محصولات فولادی هر مجموعه بسته به سوابق، کیفیت، نوع دستگاه ها و کاربردهای آن متفاوت است. با این حال همه فلزات تحت تأثیر عوامل جهانی مانند نرخ دلار، اسلب، وضعیت بورس و ... می باشند. مجموعه آهن اینفو قیمت محصولات فولادی تولیدی در صنایع هفت الماس را به صورت روزانه در صفحه جداول قیمت سایت به روز رسانی می کند، اما پیش از خرید می توانید از مشخصات فنی محصولات و مشاوره فنی کارشناسان با تجربه این مجموعه بهره ببرید.

جمع بندی

در پایان باید گفت شرکت صنایع هفت الماس یکی از برترین تولید کنندگان ورق گالوانیزه در کشور است که این فلزات را با کیفیت نسبتاً مطلوبی تولید و عرضه می کند. این مجموعه دارای دو خط گالوانیزه و خطوط ورق های اسیدشویی، سرد و رنگی می باشد. شرکت هفت الماس ورق های گالوانیزه را بیشتر به صورت رول با اسپانگل های ریز، متوسط و درشت تولید می نماید. همچنین این محصولات در بازه ضخامتی 2/0 تا 2/5 میلی متر و عرض های رایج 1000 و 1250 میلی متر عرضه می شوند.

جالب است بدانید شرکت هفت الماس دارای یک خط لوله و پروفیل در کارخانه خود می باشد که به چند دسته تقسیم بندی می شوند. این دسته بندی بر اساس ورق های فولادی تولیدی این مجموعه به صورت لوله و پروفیل روغنی و لوله و پروفیل گالوانیزه می باشد که بیشتر در صنعت ساخت و ساز و ساخت تجهیزات و وسایل گرمایشی سرمایشی مانند بخاری به کار برده می شوند.

ورق های رنگی این مجموعه نیز بیشتر از جنس گالوالوم و گالوانیزه هستند. با این وجود بهتر است بدانید مجموعه هفت الماس بر روی ورق های فولادی تولیدی بسیاری از آزمایش های مهم را در جهت محک زدن میزان سختی، چسبندگی پوشش روی، رنگ، ضخامت و ... انجام می دهد.