کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

فولاد گالوانیزه یکی از محبوب ترین ورق های پوشش دار در بین محصولات فولادی به شمار می آید. این محصول در دو کارخانه فولاد مبارکه و تاراز از طریق روش غوطه وری گرم و به صورت رول تولید و عرضه می شود. در این روش فولاد کربنی توسط آلیاژ روی با استفاده از فرآیند غوطه وری پیوسته گالوانیزه می شود. محصول نهایی این فرآیند از مقاومت خوبی در برابر عوامل تهدید کننده فولاد مانند رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی برخوردار می باشد.

در نتیجه می توان گفت فرآیند تولید ورق گالوانیزه در هر دو مجموعه یکسان می باشد. به صورتی که فولاد در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی غوطه ور شده تا سبب تشکیل لایه ای از آلیاژ روی-آهن بر سطح آن گردد. در نهایت قسمت تحتانی آن که در تماس با قطعه است با نام فاز گاما شناخته می شود و شامل 25% آهن Fe و 75% روی Zn می باشد و لایه رویی آن اتا نامیده شده و شامل 100% از فلز روی است.

فولاد گالوانیزه هر دو تولید کننده به وسیله کروم 3 ظرفیتی آبکاری می شوند که این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در برخی از کارخانجات تولید کننده از کروم 6 ظرفیتی استفاده می شود که سبب افزایش سرطان و آسیب های محیط زیستی خواهد شد. با این وجود عمده تفاوت فولاد گالوانیزه فولاد مبارکه و تاراز شهرکرد در ضخامت و ابعاد نهایی است.

فولاد گالوانیزه در کارخانه تاراز چهارمحال و بختیاری و فولاد مبارکه اصفهان در کلاف هایی به قطر 508 تا 610 میلی متر تولید می شوند، اما از نظر ضخامت در فولاد مبارکه از 0/25 تا 2 میلی متر و در تاراز در ضخامت 0/4 تا 2 میلی متر متغیر بوده و عرضه می شوند. عرض ورق های تولیدی نیز در کارخانه تاراز دو نوع 1000 و 1250 می باشد؛ اما در فولاد مبارکه از عرض 750 تا 1510 میلی متر قابل سفارش می باشند. لازم به ذکر است قطر کلاف خروجی فولاد مبارکه بین 900 تا 2000 میلی متر است.

وزن کلاف های گالوانیزه فولاد مبارکه نیز حدوداً بین 2 تا 24 تن می باشد و در کارخانه تاراز با وزن تقریبی 3/5 تا 20 تن عرضه می شود. البته بهتر است بدانید بسته به عرض سفارشی، وزن کلاف نیز متغیر است. از نظر کیفیت نهایی باید گفت بسته به کاربردی که مشتری دارد، ممکن است هر کدام از محصولات فولاد مبارکه و تاراز مناسب باشد.

به طور مثال ممکن است برای کاربری ساختمانی، کیفیت فولاد گالوانیزه تاراز بهتر باشد؛ یا برای تولید لوازم خانگی استفاده از فولاد گالوانیزه مبارکه مناسب تر باشد. قیمت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با توجه به مشخصاتی که دارد، متغیر است، اما از نظر کیفیت، دقت تولید و بسته بندی کیفیت مناسبی را در مقایسه با نرخ ارائه می نماید.

این دو مجموعه از نظر تولید محصولات با گریدهای مختلف نیز در رتبه بالایی قرار دارند؛ به صورتی که برخی از گریدها مانند DX51، DX52 و ... در دو مجموعه تاراز و فولاد مبارکه با بهترین کیفیت تولید می شوند. پر فروش ترین ورق گالوانیزه مربوط به مجموعه تاراز می باشد؛ در صورتی که فولاد گالوانیزه مبارکه از نظر عرض هیچ گونه تلورانسی ندارد.

جالب است بدانید در فرآیند تولید محصولات گالوانیزه و غوطه ور شدن آن ها در نهایت طرح هایی با نام اسپانگل بر سطح ورق تشکیل می شوند که در اصطلاح به آن ها گل گالوانیزه گفته می شود. این ویژگی در صاف بودن سطح ورق، ناخالصی ها، آنالیز روی مورد استفاده و ... مؤثر می باشد. وجود اسپانگل یا گل گالوانیزه نشان دهنده یک عیب متالوژیکی در سطح فولاد است.

محصولات بدون گل یا گل ریز دارای مقاومت بهتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشند. همچنین خاصیت رنگ پذیری ورق را افزایش می دهند؛ با این وجود محصولات گل درشت نیز خواص و کیفیت خود را داشته و برای بسیاری از کاربری ها مناسب می باشند. قیمت ورق گالوانیزه تاراز چهارمحال  نیز با توجه به این ویژگی ها تعیین شده و در نهایت کیفیت مناسبی را ارائه می نماید.

عمده كاربردهاي ورق گالوانيزه

  • پانل ها و تابلوهاي برق ، سيني كابل
  • برخي از قطعات لوازم خانگي و تجهيزات آشپزخانه
  • مخازن
  • مجراهاي هوا و دودكش ، ناودان‌ها و لوله‌ ها
  • بدنه و سقف سوله ها و سالن‌ ها

جمع بندی

در نهایت لازم به ذکر است پیش از خرید فولاد گالوانیزه باید کاربری خود را مشخص کرده و با توجه به آن محصولات کارخانه های مختلف را انتخاب نمایید. هر تولید کننده با توجه به استانداردها و روش تولیدی که دارد؛ در نهایت کیفیت متفاوتی را ارائه می نماید. به همین دلیل است که قیمت ورق گالوانیزه کارخانه های مختلف با یک دیگر متفاوت است که جهت خرید ورق گالوانیزه می توانید به صفحه ورق گالوانیزه ما مراجعه کنید. البته عوامل دیگری در این موضوع نیز نقش داشته که از جمله آن ها می توان به نوسانات ارزی، وضعیت بورس، میزان عرضه و تقاضا، ابعاد و ضخامت و طرح و رنگ اشاره کرد. جهت اطلاعات بیشتر برای خرید فولاد های گالوانیزه می توانید از مشاوره فنی کارشناسان آهن اینفو بهره مند شوید.