دومین ورق فولادی پر طرفدار در بین تمامی ورق ها، محصولات سرد یا روغنی تلقی می شوند. همان طور که می دانید کلاف های فولادی از طریق دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. محصولات حاصل از نورد گرم ورق های سیاه یا گرم و فلزاتی که از فرآیند نورد سرد حاصل می شوند، ورق روغنی یا سرد نام دارند.

هدف از تولید این فلزات دستیابی به ورق فولادی با مقاومت بالا و در عین حال ضخامت پایین می باشد. با این وجود می توانید حدس بزنید چنین فلزی تا چه حد کاربردهای گسترده ای را به خود اختصاص می دهد؛ در نتیجه محاسبه وزن و قیمت آن برای متقاضیان و تولید کنندگان سایر محصولات فولادی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

از ورق های روغنی نه تنها در صنایع مختلف و بسیاری به کار گرفته می گردد، بلکه از این فلز برای ساخت سایر مقاطع فولادی مانند انواع ورق ها، رشته ها، تسمه، لوله و ... استفاده می شود. از سایر ویژگی های محصولات سرد می توان به داشتن سطحی صاف، درخشان، صیقلی و شفاف اشاره کرد. سطح این فلزات در حین فرآیند تولید چندین بار تحت عملیات های کششی و سنباده کشی قرار گرفته، از این رو بسیار صاف و یکدست می باشد.

همان طور که می دانید برای محاسبه هزینه های خرید یک محصول فولادی ابتدا باید نوع کاربری و سپس میزان ضخامت، طول، عرض و ابعاد اصلی آن را در نظر بگیرید. با داشتن این اطلاعات می توان وزن مقاطع را به راحتی محاسبه کرد تا در نهایت به برآورد هزینه ها رسید. این محاسبات در نهایت سبب ثبت یک سفارش مطمئن و با کیفیت می شود. در ادامه به بررسی جداول وزن ورق های روغنی به صورت کامل پرداخته شده است.

جدول وزن ورق روغنی

جدول وزن ورق روغنی

جدول وزن ورق روغنی

همان طور که ذکر شد محصولات سرد در موارد و صنایع بسیاری به کار گرفته می شوند. از جمله مهم ترین کاربرد های آن ها نیز می توان به ساخت لوازم آشپزخانه، تولید لوازم خانگی، ساخت تجهیزات خودروسازی، ساخت وسایل الکتریکی و تولید محصولات گالوانیزه اشاره کرد. جدول وزن ورق روغنی برای افرادی که این محصول را در صنایع ذکر شده استفاده می کنند، به عنوان سندی ارزشمند به شمار می آید.

علت گستردگی کاربردهای این فلزات نیز داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر ضربه و خوردگی، سطح صاف و صیقلی، ضخامت پایین، گریدهای مختلف و ... است؛ از این جهت محاسبه وزن آن یکی از مهم ترین عوامل در تعیین نرخ نهایی آن می باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت قیمت ورق روغنی بر اساس وزن نهایی آن مشخص می شود، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که نرخ فلزات گرم نقش مهمی در تعیین قیمت این فلز دارند؛ زیرا در واقع ورق های روغنی از طریق اسیدشویی شدن محصولات گرم و در نهایت قرار گرفتن تحت فرآیند نورد سرد تولید می شوند.

لازم به ذکر است جداول وزن بر اساس مشخصات فنی و استاندارد های تولید هر محصول و البته وزن هر متر مربع عرضه می شوند. برای استفاده از آن ها نیز بهتر است از یک منبع معتبر استفاده کنید. جداول وزن برای خریداران در ادامه قرار داده شده است؛ با این وجود در صورت کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر می توانید با کارشناسان فروش شرکت آهن اینفو تماس بگیرید.

فرمول وزن ورق روغنی

بهتر است بدانید برای محاسبه وزن ورق روغنی یا سایر فلزات فولادی تنها راه استفاده از جدول وزن نیست. برای به دست آوردن هزینه های نهایی مقاطع سرد می توانید با داشتن ابعاد اصلی این فلزات، از فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نیز استفاده کنید. این روش یکی دیگر از راه های مطمئن در به دست آوردن وزن محصولات فولادی است.

در ارتباط با این فرمول بهتر است بدانید پایه تمامی ورق های فولادی آهن است؛ در نتیجه این فرمول با چگالی آهن محاسبه می شود که در جداول عناصر شیمیایی 7.68 است، اما در این فرمول عدد 8 نیز به جای آن استفاده می شود. این فرمول در ادامه آورده شده است:

وزن ورق روغنی = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی ‌متر مکعب 8)

حتما بخوانید:جدول وزن ورق گالوانیزه

محاسبه وزن ورق روغنی

محاسبه وزن ورق روغنی نیز مانند سایر ورق های فولادی به اصول و نکات مهندسی نیاز دارد و باید مواردی مانند طول، عرض، ضخامت، جنس و ویژگی های مکانیکی و واحد اندازه گیری آن را بدانید. به طور عمده جهت محاسبه وزن ورق  باید ابتدا حجم ورق را با ضرب طول، عرض و ضخامت به دست آورید؛ به این ترتیب وزن اصلی ورق روغنی را می توان به دست آورد.

هر متر ورق روغنی چند کیلو است؟

همان طور که می دانید مقدار وزن هر ورق از جمله ورق های روغنی به عواملی مانند طول، عرض، گرید و ضخامت بستگی دارد. این محصولات از طریق فرآیند نورد سرد تولید شده و هر گرید از آن ها کاربردهای مختلفی در صنعت دارد؛ زیرا ترکیبات شیمیایی آن ها متفاوت است. برای محاسبه وزن به کیلوگرم از جداول وزن و فرمول محاسبه وزن استفاده می کنند.

با این مثال ساده می توان شرح داد که اگر یک شیت روغنی با طول 2500 میلی متر، عرض 1250 میلی متر و ضخامت 9/0 داشته باشیم، وزنی در حدود 10/22 کیلوگرم دارد. همچنین در قسمت بالای وب سایت آهن اینفو یک آیکن تحت عنوان محاسبه وزن ورق فولادی وجود دارد که می توانید وزن تمامی فلزات از جمله شیت های روغنی را با استفاده از آن محاسبه نمایید.

حتما بخوانید:جدول وزن ورق سیاه

جمع بندی

در این مطلب جدول وزن ورق روغنی و سایر روش ها برای محاسبه وزن این ورق فولادی یکدست و دقیق توضیح داده شد. با این وجود اگر ابعاد مورد نظر خریدار در این جداول وجود نداشته باشد، می توان با استفاده از فرمول محاسبه وزن، وزن این فلزات را محاسبه کرد تا هزینه نهایی آن ها نیز برآورد شود. از سوی دیگر بهتر است پس از تحویل محصولات خود، با توجه به جدول محاسبه وزن و فرمول آن وزن دقیق آن را محاسبه کنید تا مغایرتی با فاکتور خرید نداشته باشد. همچنین در محاسبه وزن ورق باید در نظر داشته باشید که بین ابعاد ورق، ضخامت و وزن آن ارتباط مستقیم وجود دارد.