امروزه یکی از مهم ترین دغدغه تولید کنندگان و مصرف کنندگان، افزایش طول عمر محصولات خود و کاهش هزینه است که در صنایع مختلف به کار برده می شوند. یکی از بهترین راه ها برای افزایش مقاومت آهن و فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی، انجام فرآیند گالوانیزاسیون بر روی آن ها است که سبب تولید فولاد گالوانیزه می شود.

فرآیند گالوانیزاسیون نیز به دو روش قابل انجام است. این دو روش شامل غوطه وری گرم یا گالوانیزه گرم و الکترولیت یا گالوانیزه سرد شناخته می شوند. در کشور ما تولید کنندگان ورق گالوانیزه معمولاً از روش اول استفاده می کنند؛ زیرا فرآیند الکترولیت نیاز به استفاده و خرید دستگاه های بسیار پیشرفته دارد و محصول نهایی در نهایت با هزینه بالاتری وارد بازار خواهد شد.

در مقابل روش غوطه وری شامل قرارگیری ورق های فولادی در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی است و مراحل آن هزینه بر نمی باشد؛ در نتیجه ورق گالوانیزه نهایی نیز با قیمت مقرون به صرفه ای به فروش می رسد. این محصول علاوه بر داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، از سایر مشخصاتی مانند مقاومت در برابر حرارت، اکسیداسیون، داشتن سطح صاف و صیقلی، قابلیت رنگ آمیزی، فرم پذیری و جوش پذیری نیز برخوردار است.

در ادامه به بررسی 6 تولید کننده برتر ورق گالوانیزه در کشور و شرح هر کارخانه به صورت جداگانه پرداخته ایم تا بدانید هر کدام چه کیفیت هایی از این محصول را تولید می کنند و در نهایت در چه کاربری هایی مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی کارخانه ها

به طور کلی برترین کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه در کشور شامل مجموعه فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، مجتمع فولاد تاراز، شرکت ورق خودرو شهرکرد، شرکت صنایع هفت الماس و کارخانه فولاد دشتستان هستند.

کیفیت محصولات گالوانیزه تولیدی توسط تمامی این تولید کنندگان در سطح استاندارد قرار دارد، اما بهره گیری از استانداردهای مختلف در تولید و میزان تجربه هر کدام سبب ایجاد تفاوت در محصولات نهایی آن ها نیز شده است. استانداردها، روش تولید، کاربرد و ظرفیت تولید هر تولید کننده، تعیین کننده خواص و ویژگی های محصول نهایی نیز خواهد شد. همچنین خریداران بهتر است بدانند ورق گالوانیزه کدام کارخانه برای کاربری مورد نظر آن ها مناسب تر است.

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

یکی از برترین و با کیفیت ترین ورق های گالوانیزه در کشور، مربوط به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است که از سال 1379 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد. دقت تولید و رعایت استانداردها برای تولید انواع ورق های فولادی در این کارخانه کاملاً کنترل می شود و از این رو محصولات نهایی آن از کیفیت بالاتری در مقایسه با سایر مجموعه ها برخوردار هستند. قیمت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه نیز به سبب داشتن کیفیت بالا نیز از سایر تولید کنندگان بیشتر است. ظرفیت تولید ورق های گالوانیزه فولاد مبارکه نیز در حدود 200 هزار تن به صورت سالیانه است. ضخامت این فلزات نیز از 18/0 تا 16 میلی متر متغیر بوده و با عرض های رایج 1000 و 1250 میلی متری به صورت رول عرضه می شوند.

از سایر ویژگی هایی که سبب محبوبیت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه شده است، می توان به درجه استحکام بالای آن اشاره کرد. همچنین کیفیت سطح این محصولات نیز از نظر صاف و صیقلی بودن، رنگ پذیری، فرم پذیری و کیفیت بسته بندی در بالاترین سطح خود قرار دارد. از سوی دیگر ورق گالوانیزه فولاد مبارکه از نظر آنالیز شیمیایی دارای ناخالصی فلزی بسیار پایینی بوده و مقاومت خستگی مناسبی را نیز دارد.

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان یکی از قدیمی ترین و پرتجربه ترین تولید کنندگان ورق گالوانیزه در کشور شناخته می شود. از ویژگی هایی که سبب محبوبیت ورق گالوانیزه این مجموعه شده است، می توان به عرضه این فلزات توسط کارخانه کاشان به سه صورت رول، شیت مسطح و شیت فرم دار اشاره کرد. قیمت ورق گالوانیزه کاشان نیز به سبب داشتن این ویژگی  و همچنین کیفیت بالای محصولات از سایر تولید کنندگان بالاتر و با شرکت فولاد مبارکه تقریباً در یک سطح قرار دارد. ظرفیت تولید سالیانه ورق گالوانیزه در شرکت امیرکبیر کاشان نیز 100 هزار تن است.

همچنین محصولات گالوانیزه بر سطح خود به سبب پوشش روی، دارای یک سری عیوب با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه هستند که در هر کارخانه با توجه به سرعت سرد شدن، غلظت و آنالیز شیمیایی پوشش، متفاوت است. ورق های گالوانیزه کاشان از این نظر به صورت گل درشت عرضه می شوند.

مجتمع فولاد تاراز شهرکرد

یکی از به روز ترین کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه کارخانه فولاد تاراز در استان چهارمحال و بختیاری است. این شرکت یک خط تولید جداگانه با نام گالواتاراز داشته و از نظر استانداردهای تولید، اسپانگل های گالوانیزه، روش تولید و رعایت نکات زیست محیطی، تست های کشش، ضربه و خم پذیری محصولات آن قابلیت رقابت با استانداردهای جهانی را دارند. کارخانه تاراز فعالیت خود را از سال 1395 آغاز کرده است و بیشترین کاربرد ورق گالوانیزه این مجموعه در صنایعی مانند تولید لوازم خانگی، خودروسازی و ساخت و ساز است.

بهتر است بدانید در کارخانه تاراز برای تثبیت پوشش روی، بر خلاف سایر کارخانه ها از کروم 3 ظرفیتی استفاده می شود که مضرات بسیار کمتری در مقایسه با کروم 6 ظرفیتی سایر تولید کنندگان دارد. از دیگر دلایلی که سبب محبوبیت قیمت ورق گالوانیزه تاراز شهرکرد برای مصرف کنندگان شده است نیز می توان به عرضه این فلزات به صورت بدون گل و گل ریز به سبب استفاده از سرب کمتر در ترکیبات پوشش روی این محصولات اشاره کرد. همچنین فلز سرب بسیار مضر برای بشر و محیط زیست بوده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

شرکت صنایع هفت الماس

از دیگر تولید کنندگان ورق گالوانیزه در کشور می توان به شرکت صنایع هفت الماس در قزوین اشاره کرد. این مجموعه تمرکز خود را بر تولید فولاد گالوانیزه در بازه ضخامتی 4/0 تا 3 میلی متر و عرض های 1000 و 1250 میلی متری قرار داده است. تولیدات این مجموعه نیز بخش زیادی از نیاز کشور به ورق گالوانیزه را تأمین می کند. همچنین شرکت هفت الماس بخشی از تولیدات خود را نیز به کشور های خارجی هم صادر می نماید.

عرضه ورق های هفت الماس به چند شکل بدون گل، گل ریز، گل متوسط و گل درشت تولید و عرضه می شوند، اما با این وجود قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس مقرون به صرفه بوده و کیفیت نهایی آن نیز قابل قبول می باشد. از سوی دیگر کارخانه هفت الماس این فلزات را به دو صورت روغن اندود شده یا کروماته شده عرضه می کند. بهتر است بدانید این پوشش ها سبب تثبیت پوشش روی بر سطح ورق گالوانیزه شده و همچنین باعث زیباتر شدن کیفیت سطح ظاهری آن ها می شوند. همچنین این محصول به صورت فرم دار و در اشکال مختلف و به صورت کلاف (گویل)، برش خورده (شیت)، سینوسی ذوزنقه ای و نواربری یا اسلیت عرضه می گردد.

شرکت ورق خودرو شهرکرد

برترین کارخانه تولید کننده ورق گالوانیزه در کشور شرکت ورق خودرو شهرکرد واقع در استان چهارمحال است. این شرکت بر خلاف سایر تولید کنندگان، تمامی گرید های فولاد گالوانیزه را با بهترین کیفیت و سطح تولید و عرضه می کند. بهتر است بدانید تولید این گریدها نیاز به استفاده از آنالیزهای شیمیایی بسیار استاندارد و دقیق داشته و برای تولید آن ها باید از دانش و تجربه لازم در این زمینه برخوردار بود. در واقع هدف از تأسیس این مجموعه در سال 1391، تولید گریدهای مختلف و صنعتی بود. در حال حاضر محصولات این مجموعه نیز تحت دو استاندارد اروپایی EN 10326:2000 و EN10327:2004 تولید و عرضه می شوند.

این مجموعه تنها کارخانه ای است که گرید های ورق گالوانیزه را به شکل تخصصی و با کیفیت عالی تولید می کند؛ به همین علت همواره قیمت ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد برای تولید کنندگان به خصوص در صنعت خودروسازی و تولید لوازم خانگی حائز اهمیت بوده است. محصولات این مجموعه با داشتن آنالیزهای شیمیایی مختلف برای ساخت تجهیزات این صنایع به کار برده می شوند. برخی از گریدهای کششی شرکت ورق خودرو شامل موارد زیر است:

·         DX51D  (گرید فرم دهی و کششی)

·         DX52D  (گرید نیمه کششی)

·         DX53D (گرید کششی)

·         DX54D  (گرید کشش عمیق)

·         DX56D (گرید کششی فوق عمیق)

کارخانه فولاد دشتستان

آخرین تولید کننده ورق گالوانیزه که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم، کارخانه فولاد دشتستان است که فولاد گالوانیزه را بر اساس دو استاندارد اروپایی EN1042  و  EN1047تولید می کند. نحوه عرضه ورق گالوانیزه دشتستان نیز به صورت رول بوده و این فلز را در انواع ساده و رنگی تولید می کند. ضخامت رول های گالوانیزه این مجموعه نیز بین 4/0 تا 5/1 میلی متر متغیر بوده و عرض آن ها نیز 1000 و 1250 میلی متر است. قیمت ورق گالوانیزه دشتستان نیز با وجود داشتن ویژگی های استاندارد  برای یک محصول گالوانیزه مقرون به صرفه بوده و برای کاربری های مختلف از جمله تولید محصولات شیروانی و فرمینگ مناسب است.

حتما بخوانید:کارخانه های برتر ورق روغنی در کشور

جمع بندی

با وجود شرح تمامی این 6 کارخانه تولید کننده ورق گالوانیزه بهتر است بدانید محصول هر کارخانه ممکن است برای یک کاربری مناسب باشد؛ به همین علت خرید از یک مرجع تخصصی و معتبر در زمینه تأمین محصولات فولادی از جمله فولاد گالوانیزه پیشنهاد می شود. شرکت آهن اینفو یکی از مراجع تخصصی در این زمینه است؛ بنابراین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه همه کارخانه ها به صورت دقیق با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید یا به صفحه جداول قیمت این محصول در سایت مراجعه کنید.