یکی از پر کاربرد ترین محصولات آهنی مربوط به ورق های فولادی و به دنبال آن محصولات تولید شده از آن ها می باشد. این محصولات به دست آمده شامل ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، اسیدشویی و... می باشد. ورق روغنی از جمله ورق های فولادی می باشد که طی فرایند نورد سرد تولید و جهت جلوگیری از زنگ زدگی، روغن کاری می شوند.

محبوبیت این نوع ورق ها به علت کیفیت ظاهری صاف و براق آن ها می باشد و به همین علت در صنعت خودروسازی، ساخت قفسه و پنل، ساخت لوازم خانگی و...مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر به علت داشتن پروسه چندین مرحله ای و سختی که دارند، کارخانه های زیادی در ساخت و عرضه آن ها فعالیت ندارند. از این رو تنها در برخی از کارخانه های مهم کشور تولید و تحویل داده می شوند. در ادامه مطالب شما را با کارخانه های مهم در تولید ورق های روغنی آشنا می کنیم. همچنین اگر می خواهید از قیمت ورق روغنی اطلاع داشته باشید به صفحه جداول قیمت کلاف سرد آهن اینفو مراجعه کنید.

بهترین و معتبر ترین تولید کنندگان ورق روغنی در کشور

همان طور که پیش تر توضیح دادیم ورق های روغنی به علت داشتن فرایند سخت در نحوه تولید، توسط همه کارخانه های تولید ورق های فولادی ساخته نمی شوند. تنها پنج کارخانه معتبر در این زمینه فعالیت دارند که عبارت اند از:

·         کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

·         مجموعه فولاد غرب آسیا

·         مجتمع فولاد اکسین خوزستان

·         شرکت فولاد هفت الماس

·         شرکت امیرکبیر کاشان


همه چیز در مورد ورق روغنی از چیستی، کاربرد تا انواع آن

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

مادر صنعت ایران و اولین تولید کننده ورق های فولادی در کشور کارخانه فولاد مبارکه است که در سال 1360 در 75 کیلومتری اصفهان و در شهر فولاد مبارکه تأسیس شد. از جمله مهم ترین محصولات تولید شده توسط این کارخانه انواع ورق های سرد یا روغنی با کیفیت می باشد که در عرض حدودی 600 تا 690 میلی متر و وزن 4 تا 10.8 تولید می شود.

این محصول جهت کاربرد های متعددی وارد بازار می گردد. علاوه بر این، یکی از مهم ترین موارد مهم تعیین کیفیت ورق روغنی، پایین بودن میزان تلورانس ابعادی عرض آن می باشد که کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، در مقایسه با سایر کارخانجات، پایین ترین تلورانس را دارد.

مجتمع فولاد اکسین خوزستان

فولاد اکسین خوزستان شرکتی فولادی در راستای تأمین انواع ورق های فولادی کلاف گرم و سرد جهت کاربرد در مخازن ذخیره سازی فراورده های نفتی می باشد. این کارخانه در سال 1384 تآسیس شد و از سال 1388 تولید انبوه خود را آغاز کرد. اکنون ظرفیت تولید این شرکت معادل یک میلیون تن محصولات آهنی در طول سال می باشد.

همچنین دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی این کشور در شهر اهواز قرار دارد. از سال 1388 تا 1400 میزان تولید سالیانه این مجموعه 700 هزار تن بوده و ظرفیت اسمی آن یک میلیون و 50 هزار تن می باشد. این مجموعه یکی از بهترین کارخانجات ساخت و عرضه محصولات فولادی می باشد که به تولید انواع ورق آهن از جمله ورق روغنی، ورق سیاه، ورق ST37 و ST52 و ... می پردازد. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه به صفحه جداول قیمت مجموعه آهن اینفو مراجعه فرمایید.

شرکت فولاد هفت الماس

یکی دیگر از بهترین کارخانجات در تولید ورق های روغنی، شرکت فولاد هفت الماس می باشد. این مجموعه در سال 1357 در آزاد راه تهران قزوین تولیدات خود را آغاز کرد. خطوط تولید بخش عمده محصولات این کارخانه با استاندارد EN 10130-2006 و بر اساس فرایند نورد سرد برنامه ریزی شده است و یکی از بهترین شرکت های تولید ورق های روغنی و ورق های گالوانیزه می باشد. جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه و روغنی این مجموعه با کارشناسان آهن اینفو تماس حاصل نمایید. این شرکت در تلاش است که در جهت رفع نیازهای مشتریان مختلف پیش روی کند تا اطمینان بیشتری برای آن ها فراهم کند.

محصولات این شرکت به طور معمول ورق هایی با ضخامت حدودی 0.18 تا 2.5 میلی متر و عرض 720 تا 1280 میلی متر هستند که به صورت کلاف، کلاف نواری و مسطح تولید و روانه بازار می گردد.

مجموعه فولاد غرب آسیا

یکی دیگر از کارخانجات برتر در تولید ورق های روغنی، مجموعه فولاد غرب آسیا می باشد. این مجموعه در سال 1383 در شهرستان دلیجان شروع به کار کرد. این مجموعه به علت نزدیک بودن به کارخانه فولاد مبارکه با بهره گیری توسط کارشناسان این مجموعه در تولید انواع ورق های فولادی به خصوص ورق های روغنی مشارکت دارد. ضخامت، وزن و سایز ورق های روغنی در کارخانه فولاد غرب آسیا، از تنوع بالایی برخوردار بوده که سالانه 550 هزارتن از این محصول  روانه بازار می شود. مجموعه آهن اینفو در  راستای رفاه خریداران عمل می کند و سعی در ارائه محصولات با کیفیت از طریق کارخانه های معتبر به خریداران عزیز را دارد.

بهترین تولید کنندگان ورق روغنی در جهان

در مطالب قبلی به معرفی 5 تولید کننده برتر در تولید ورق روغنی در کشور ایران پرداختیم. اکنون به معرفی و توضیح تولیدکنندگان معتبر و برتر جهان می پردازیم. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • شرکت پوسکو در کره جنوبی
  • کارخانه آرسلور میتال در شهر لوکزامبورگ
  • مجموعه شاکانگ در چین
  • مجتمع بائو استیل در چین

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

تولید کنندگان مهم ورق روغنی در جهان

کارخانه جات بزرگ تولید کننده ورق روغنی در جهان به شرح ذیل می باشند:

کارخانه آرسلور میتال

این مجموعه به صورت یکی ازبزرگ ترین تولید کنندگان فولاد در جهان می باشد که در شهر لوکزامبورگ قرار دارد. این کارخانه یکی از مهم ترین تولید کنندگان مواد اولیه جهت صنعت خودرو سازی در کشورهای آمریکایی و اروپایی به حساب می آید.

بائو استیل

از معتبرترین شرکت های تولید ورق روغنی کارخانه بائو استیل می باشد که بخش مهم و قابل توجهی از تولیدات و نیازهای جهانی را در مورد محصولات فولادی از جمله ورق روغنی را تأمین می کنند. همچنین این مجموعه در کشور چین واقع شده است.

پوسکو

کارخانه پوسکو در واقع همان شرکت آهن و فولاد پوهانگ است که در کشور کره جنوبی قرار دارد و از جمله برترین کارخانه ها در تولید ورق های فولادی از جمله ورق روغنی می باشد.

جمع بندی

ورق های روغنی مثل دیگر محصولات فولادی از نظر ابعاد وزن ضخامت و غیره انواع متنوعی دارند. ازکارخانه های برتر تولید کننده روق روغنی در ایران می توان به مجموعه های: فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع فولاد اکسین خوزستان، کارخانه فولاد غرب آسیا، شرکت هفت الماس قزوین و مجموعه فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد.

 این کارخانجات ظرفیت تولید مشخصی دارند و همین امر باعث شده که قیمت محصولات آن ها مانند قیمت آهن و سایر محصولات در کشور با تغییرات زیادی همراه باشد. با این وجود و تولیدات این کارخانه ها، هنوز هم واردات ورق از کشورهای خارجی انجام می گردد. ورق روغنی یک نوع ورق فولاد است که به خاطر ظاهر شفاف و صیقلی که دارد به این نام مشهور شده است. این ورق در ابعاد و ضخامت های مختلف و با استانداردهای روز دنیا تولید می شود.

از ورق روغنی معمولاً در ساخت لوازم خانگی، ساخت بدنه خودرو، سقف ساختمان ها، قوطی و کنسرو سازی و غیره استفاده می کنند. این محصول از نظر استحکام و مقاومت در درجه های مختلفی قرار دارد و جزء محصولات پرکاربرد صنایع به شمار می رود. در ایران و در جهان کارخانه ها و شرکت های تولید کننده ورق روغنی زیادی وجود دارد که در این مقاله معرفی شدند. قیمت ورق روغنی بر اساس برند، سایز و مشخصات فنی آن قابل محاسبه است که برای کارخانه هایی مانند فولاد مبارکه به طور معمول بالاتر می باشد؛ بنابراین قیمت این محصول همچون قیمت ورق تحت تاثیر عوامل مختلف است.