امروزه آهن و فولاد دو عضو مهمی از صنایع هستند که عملیات های مختلفی را پیش از رسیدن به خواص مورد نظر بر روی آن ها اعمال می کنند. جالب است بدانید اولین ماده در تولید آهن آلات سنگ آهن است. سنگ آهن از معادن مخصوص سراسر دنیا استخراج شده و سپس در واحد انباشت و برداشت، شیره آهک بر روی آن پاشیده می شود. سپس به واحد گندله سازی منتقل می شوند تا در دیسک های واحد دانه های ریز و درشت آن جدا شده و گندله و سپس آهن اسفنجی تولید شود.

در واحد فولادسازی فرآیند احیا مستقیم بر روی آهن اسفنجی انجام می گیرد. این فرآیند سبب حذف ناخالصی های آهن اسفنجی و دریافت فولاد مذاب می شود. فولاد مذاب در واحد ریخته گری در قالب های مخصوص ریخته شده و عرض آن ها تعیین می گردد. محصول نهایی این مرحله اسلب فولادی یا تختال است که برای تولید ورق های گرم و سپس سایر ورق های فولادی از آن استفاده می شود.

در واقع می توان گفت ماده اولیه تولید محصولات و قطعات فولادی یک مقطع مستطیلی شکل است که از فراوری آهن اسفنجی به دست آمده از سنگ آهن تولید می شود. ضخامت این مقطع بین 200 تا 300 میلی متر و عرض آن بین 600 تا 2000 میلی متر متغیر است.

تختال های تولیدی از کارخانجات تولید کننده به شرکت های فولادسازی نورد گرم و سرد منتقل شده تا در آنجا طی عملیات های نورد به ورق گرم، سرد، پوششی و ... تبدیل شوند. در این مطلب قصد بررسی 3 کارخانه تولید کننده اسلب فولادی در کشور را داریم تا بدانید کیفیت محصول کدام کارخانه برای شرکت های فولادی عملکرد بهتری دارد.

معرفی کارخانه های تولیدکننده تختال

حال که با اهمیت اسلب فولادی آشنا شدید، بهتر است بدانید کارخانه های مختلف ورق سیاه در کشور، مواد اولیه خود را از سه کارخانه برتر در تولید این مقاطع تهیه می کنند. ورق سیاه نهایی نیز بسته به آنالیز شیمیایی که بر روی اسلب انجام می شود، کیفیت های متفاوتی پیدا می کند.

در کشور ما برای تولید اسلب یا تختال از روش میدرکس به وسیله کوره قوس الکتریکی استفاده می شود. در این روش از قراضه آهن به همراه آهن اسفنجی و مواد سرباره استفاده می کنند تا به وسیله الکترودها و لوله های خنک کننده، ناخالصی های مواد از آن ها جدا شده و آهن مذاب با عیار بالا به دست آید. سه کارخانه برتر تولید کننده اسلب در کشور که این عملیات ها را به کار می برند، شامل موارد زیر هستند:

کارخانه اسلب فولاد مبارکه اصفهان

یکی از برترین کارخانجات تولید کننده اسلب فولادی در کشور که دارای خط تولید انواع ورق های فولادی نیز می باشد، فولاد مبارکه اصفهان است. اسلب فولاد مبارکه بر خلاف شمشه و شمشال که سطح مقطع مربعی شکل دارند، مستطیلی بوده و ماده اولیه خط نورد گرم این شرکت به شمار می آید. با این وجود می توان گفت کارخانه فولاد مبارکه تنها تولید کننده ای است که فرآیند تولید ورق های فولادی از صفر تا صد در آن انجام می گیرد.

عرض اسلب ها در مجموعه فولاد مبارکه بین 650 تا 2000 میلی متر بوده و ضخامت 180 تا 300 میلی متر متغیر می باشد. این اسلب ها پس از تولید در قطعات 9 تا 10 متری برش خورده و برای تولید انواع ورق های فولادی به خطوط نورد منتقل می شوند. بهتر است بدانید اسلب مورد نیاز بسیاری از کارخانه های تولید کننده ورق سیاه نیز از کارخانه فولاد مبارکه تهیه می شود؛ در نتیجه  می توان گفت قیمت اسلب فولاد مبارکه در نرخ محصولات گرم سایر کارخانجات مانند شرکت فولاد گیلان مؤثر است.  در نهایت نیز این مشخصات فنی اسلب اولیه است که تعیین کننده خواص و ویژگی های ورق گرم یک کارخانه است. کیفیت اسلب فولاد مبارکه نیز بسیار بالا می باشد؛ زیرا ورق سیاه این کارخانه از نظر سطح ظاهری و تلورانس ضخامت در بهترین حالت خود عرضه می شود.

کارخانه اسلب فولاد خوزستان

یکی از شرکت های اصلی تولید کننده اسلب، شرکت فولاد خوزستان با وسعت 3/8 کیلومتر مربع در مجاورت شهر اهواز و مرکز استان خوزستان است. این شرکت دومین تولید کننده برتر فولاد خام در کشور به شمار می آید و در کارخانه خود دو واحد گندله سازی با ظرفیت تولید 5 میلیون تن در سال، سه مدول احیا مستقیم میدرکس با کوره قوس الکتریکی با ظرفیت 1 میلیون و 200 هزار تن آهن اسفنجی در سال و یک کوره احیا مستقیم آهن سازی با ظرفیت 330 هزار تن در سال می باشد.

جالب است بدانید کارخانه اسلب فولاد خوزستان دارای واحد احیا مستقیم به روش کوره القایی نیز همراه با ظرفیت 1 میلیون تن در سال، یک ماشین شش خطه ریخته گری بلوم و دو ماشین دو خطه ریخته گری اسلب و تولید نهایی 1 میلیون و 550 هزار تن شمش و اسلب در سال است.

همان طور که اشاره شد، یکی دیگر از کارخانجات برتر تولید کننده اسلب، شرکت فولاد خوزستان است که این مقطع را با ضخامت 200 و 250 میلی متر و عرض مابین 650 تا 2000 میلی متر تولید می کند. اسلب یا تختال نیز از نظر طول دارای در موارد رایج 4، 6، 10 و 12 متری عرضه شده و این موضوع به همراه خواص شیمیایی محصول تأثیر به سزایی در قیمت آن دارد. قیمت اسلب فولاد خوزستان نیز برای شرکت های تولید کننده ورق سیاه با آلیاژهای معمولی و خاص حائز اهمیت است؛ زیرا بسیاری از آن ها به جز فولاد مبارکه در شرکت خود خط ریخته گری و تولید اسلب را نداشته و از این رو باید اسلب مورد نیاز خود را از سایر کارخانجات تولید کننده این محصول تهیه کنند.

کارخانه اسلب فولاد هرمزگان

در نهایت کارخانه اسلب فولاد هرمزگان حدود 5/1 میلیون تن اسلب را به صورت سالیانه در بازار عرضه می کند. کیفیت اسلب کارخانه فولاد هرمزگان بسیار بالا بوده و از این رو بخشی از تولیدات این کارخانه به سایر کشور ها صادر می شود. همچنین بخشی از فروش اسلب این مجموعه به کمک عرضه در بورس انجام می شود؛ در نتیجه قیمت اسلب فولاد هرمزگان برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی و خارجی کشور حائز اهمیت است. جالب است بدانید کارخانه هرمزگان علاوه بر اسلب سایر محصولات فولادی مانند بریکت، آهک و آهن اسفنجی را نیز تولید می کند. همچنین اسلب مورد نیاز این کارخانه از اواخر سال 1380 وارد تست فاز گرم شد و به روش میدرکس یا ذوب با استفاده از کوره های قوس الکتریکی تولید شد.

اسلب فولاد هرمزگان در ضخامت 180 تا 300 میلی متر، عرض 900 تا 2000 میلی متر و طول متغیر بین 6000 تا 12000 میلی متر تولید و عرضه می شود. همچنین این شرکت توانایی تولید آهن اسفنجی را در ظرفیت بالا نیز دارا می باشد. کاربرد این محصولات در کارخانه های نورد برای تولید مقاطع فولادی است.

حتما بخوانید:برترین تولید کنندگان آهن اسفنجی در جهان

جمع بندی

در نهایت باید گفت ماده اولیه تولید انواع ورق های فولادی اسلب یا تختال است؛ در نتیجه کیفیت این محصول تأثیر به سزایی در نرخ و کیفیت و همچنین خواص این فلزات دارد. برای خرید اسلب با بهترین کیفیت و خواص می توانید از مشاوره های فنی کارشناسان آهن اینفو در این زمینه استفاده کنید. همچنین برای استعلام قیمت اسلب فولادی همه کارخانه ها نیز می توانید با کارشناسان تماس بگیرید تا در نهایت خرید مطمئنی داشته باشید. البته بیشترین افرادی که نیاز به خرید این قطعات دارند، واحد های فولادسازی و نورد گرم می باشند که به تولید محصولات گرم و سرد می پردازند.