فرآیند تولید جرثقیل ساختمانی تاور کرین

آیا تا به حال دستگاه های بزرگی که سبب بالا رفتن راحت تر وسایل و افراد تا ارتفاع مد نظر ساختمان می شوند را دیده اید؟ امروزه استفاده از جرثقیل ساختمانی یا همان تاور کرین که با نام دیگر برجی نیز شناخته می شود، در پروژه های ساخت و ساز و عمرانی رواج یافته است. این ماشین آلات صنعتی در جهت بالا بردن و جا به جایی مصالح و تجهیزات آن پروژه مورد استفاده قرار می گیرند و ارتفاع آن ها تا یک میزان مشخصی قابل تغییر است.

در گذشته نیز برای انجام پروژه های ساخت و ساز عظیم و به خصوص با ارتفاعات زیاد، مشکلاتی در این باره وجود داشت و در نتیجه بالا بردن افراد، مصالح و تجهیزات ساختمانی نیاز به هزینه بسیار بالا و وقت زیاد همراه بود. به همین دلیل در ابتدا جرثقیل به وسیله چوب در یونان باستان ساخته شد و به وسیله نیروی حیوانات و کارگران کار می کرد، اما با گذشت زمان این وسیله نیز پیشرفته تر شد و برای ساخت آن از آهن، فولاد و چدن استفاده شد.

با این وجود به صورت کلی می توان گفت فرآیند تولید جرثقیل ساختمانی شامل مراحل نصب آن می باشد. این مراحل شامل 5 مورد هستند:

در ابتدا پایه تاور کرین یا همان جرثقیل ساختمانی که فونداسیون آن به شمار می آید بر قسمت مشخصی نصب می گردد. در مرحله بعدی سکشن یا مقطع اصلی تاور کرین که سبب بلند تر شدن ارتفاع دستگاه خواهد شد، بر روی پایه نصب می شود. سپس بالاترین قسمت جرثقیل تاور کرین که کله قندی و گردان تاور کرین نامیده می شود، بر روی سکشن اصلی قرار می گیرد.

بازوی متعادل یا فلش نیز پس از نصب تمامی مقاطع در قسمت پشتی تاور نصب می شود که برای جا به جایی وسایل مورد استفاده قرار می گیرد. در مرحله آخر فرآیند تولید نیز فلش یا بازوی عامل که در قسمت جلوی تاور برای جا به جایی افراد و تجهیزات به کار برده می شود، نصب می گردد و به این ترتیب جرثقیل قابل استفاده است.

برای اطلاع از قیمت ورق رنگی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

مزیت های جرثقیل تاور کرین

به صورت کلی تاور کرین (Tower Crane) به معنی جرثقیل برجی است که برای ساخت و سازهای پروژه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که ارتفاع یا تعداد طبقات زیادی دارند. این دستگاه ها در واقع شکل مدرنی از اهرم های تعادلی هستند که از قطعات اصلی تشکیل شده و پایه آن ها به شکل ثابت در بتن قرار می گیرد. در برخی مواقع نیز این دستگاه به شکل گسترده در ساختن سد ها، برج ها و ساختمان های مرتفع استفاده می شود.

از سوی دیگر در برخی شرایط از تاور کرین برای صنعت حمل و نقل در بارگیری و تخلیه محصولات استفاده می کنند. این دستگاه ها قابلیت جا به جایی اجسام را تا حدود 360 درجه دارند.

همان طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد، ساختار تاورکرین از یک پایه یا برج، بازوی جلویی و پشتی، اتاقک فرمان، وزنه برای حفظ پایداری و تعادل، کابل، قلاب و سکشن ارتفاع اصلی تشکیل شده است. از مزیت هایی که جرثقیل های ساختمانی تاورکرین از آن برخوردار می باشند، می توان به راحت شدن جا به جایی مصالح و تجهیزات ساختمانی، امکان ساخت برج ها، ساخت ساختمان های مرتفع، شعاع های جا به جایی و چرخش بالا، امکان افزایش ارتفاع و ... اشاره کرد.

یکی از محصولات فولادی که که کاربرد زیادی در سخات دستگاه های صنعتی دارد ورق های سیاه فولادی می باشد.شرکت آهن اینفو به عنوان مرجع فروش ورق سیاه در ایران همواره تلاش میکند تا با بهترین قیمت این ورق با ارزش را به مخاطبین خود ارائه بدهد شما کافی است برای اطلاع از قیمت این ورق ها به شماره ۰۹۱۳۵۶۵۴۴۸۰ تماس حاصل نمائید.

انواع تاورکرین

این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به شرح اختصاری در مورد هر کدام پرداخته ایم:

تاورکرین خود نصب شونده یا خود کششی

سرعت نصب بالا و قابلیت حمل و تحمل بار بیشتر از مزیت های تاورکرین خود کششی یا نصب شونده به شمار می آید.

تاور کرین کمک نصب شونده یا کمک کششی

این مدل از جرثقیل های تاورکرین به وسیله برق، انرژی خود را تغذیه می کنند. این مدل نیز توانایی جابه جایی خودکار بار را نداشته و به وسیله سیستم حمل شونده مخصوص خود، جابه جایی را انجام می دهد. اندازه این جرثقیل ها به علت استفاده برای حمل و نقل اجسام سنگین و حجیم، بزرگ تر از سایر انواع می باشد.

تاورکرین ثابت

یکی از انواع معمولی تاورکرین جرثقیل ثابت بوده و بیشتر در جهت ارتفاع مصالح مورد استفاده قرار می گیرد.

تاورکرین متحرک

این مدل نیز مانند تاورکرین ثابت بوده، با این تفاوت که مزیت های بیشتری دارد که شامل دارا بودن بوم تلسکوپی هیدرولیکی متصل به پلتفرم آن می باشد.

تاور کرین بالا رونده

تاورکرین بالا رونده سبب جا به جایی در ارتفاع های بالای ساختمان می شود؛ در نتیجه برای برج سازی و ساخت آسمان خراش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاورکرین ریلی

از نام این مدل پیداست و بر روی ریل حرکت می کند. تاورکرین ریلی برای ساخت و تعمیر مسیرهای ریلی استفاده می شود.

کاربرد‌های جرثقیل ‌های ساختمان سازی

  • حمل و نقل کانتینرها در صنعت واردات صادرات به خصوص در اطراف کشتی ها
  • ساخت و سازهای عمرانی با ارتفاع بالا
  • حمل ماشین آلات، وسایل و تجهیزات در ارتفاعات بالا
  • مونتاژ تجهیزات بتن پیش ساخته
  • جا به جایی اجسام و تجهیزات سنگین در سوله ها و انبارها
  • جابه‌جایی کالاها در بنادر
  • سدسازی، پل سازی
  • ساخت سیلو
  • ساخت و تعمیرات ریل ها

اجزای جرثقیل‌

به صورت کلی اجزای تاورکرین یا هر نوع جرثقیل دیگری شامل چند مورد ثابت است که در زیر نام برده شده اند:

پایه که در جهت تعادل و پایداری به یک قطعه بتنی سنگین محکم می شود

دکل به پایه نصب شده و برای بیشتر کردن ارتفاع دستگاه استفاده می گردد

قسمت متحرک که شامل موتور، بازوها و چرخ دنده ها می باشد و سبب چرخش دستگاه خواهد شد. در این قسمت سه بخش دیگر نیز وجود دارد که شامل کابین اپراتور، کانتر جیپ که یک بازوی کوچک برای تعادل جرثقیل های ساختمانی می باشد (قطعات الکترونیکی و موتور الکتریکی بر روی آن نصب می شود) و در نهایت بازوی متحرک یا جیپ که وظیفه حمل بار را دارد، هستند.

برای اطلاع از قیمت ورق سیاه برش خورده   به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

نکات ایمنی برای استفاده از جرثقیل های ساختمان سازی

  • تجهیزات بالابر را قبل استفاده چک کنید.
  • بازرسی از جرثقیل‌ها را در هر مرحله انجام دهید.
  • چک کنید که قلاب جرثقیل درگیر مانعی نشده باشد.
  • تعمیر و نکات مهم مربوط به نگهداری از جرثقیل‌ها را باید جدیی بگیرید.
  • بار را تاب ندهید.

یکی دیگر از ورق های بسیار پرکاربرد فولادی، ورق ST52 می باشد که کافی است برای اطلاع از قیمت این ورق به دسته بندی مخصوص این ورق مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت جرثقیل های تاورکرین امروزه یکی از اصلی ترین تجهیزات به خصوص در صنعت حمل و نقل و ساختمان سازی، پل سازی و سدسازی به شمار می آیند که در زمان استفاده از آن ها باید نکات ایمنی به خوبی رعایت شوند. به کارگیری این گونه دستگاه ها سبب کاهش خطرات جانی و صرفه جویی در هزینه و زمان نیز خواهد شد.