کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

ورق های فولادی با استفاده از فرایند نورد گرم به ورق سیاه تبدیل می شوند که آلیاژهای متفاوتی نیز دارند. هر کدام از کیفیت های ورق سیاه، بر اساس عناصر تشکیل دهنده خود تعیین می شوند. ورق های سیاه به دو شکل رول و شیت در بازار عرضه می شوند و کاربردهای زیادی دارند. در این مطلب قصد داریم شما را در مورد قیمت ورق سیاه و خرید آن راهنمایی کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

شناخت ورق سیاه

فروش ورق سیاه بر اساس وزن آن می باشد. از لحاظ ابعاد ورق سیاه دارای عرض استاندارد 1000، 1250، 1500 و 2000 میلی متر می باشد. همان طور که می دانید مقاطع فولادی طی فرایند نورد گرم و سرد تولید می شوند. ورق های به دست آمده از نورد گرم با ظاهری کدر و مات، ورق سیاه یا گرم نامیده می شوند؛ زیرا دمای بالایی در حدود 930 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. به دلیل وجود همین دما است که سطح ورق زبر و خشن شده و رنگ آن نیز مات می شود. سپس با انجام عملیات های دیگر خواص فرم پذیری و... را به آن اضافه می کنند.

از گریدهای ورق سیاه می توان به ST37 و ST52 اشاره کرد که از جمله پر مصرف ترین ورق ها می باشند. هر کدام از این کیفیت ها به دلیل عناصر شیمیایی متفاوت، خواص و کاربردهای مختلفی دارند. بهتر است بدانید ابعاد ورق سیاه نیز با توجه به رول یا شیت بودن یا عرض غلتک های آن ها در زمان تولید متفاوت است. در ادامه شما را با مشخصات ورق سیاه و راهنمای خرید آن بیشتر آشنا می کنیم.


ورق سیاه چیست؟ انواع، ابعاد و نحوه تولید

راهنمای خرید ورق سیاه

به طور کلی مراحل خرید ورق سیاه سه دسته بندی دارد که شامل نکات قبل از خرید، نکات حین خرید و پس از خرید می باشند. توجه به این نکات به شما در انتخاب محصول و کاربرد آن کمک می کند. در ابتدا باید در مورد انواع ورق سیاه و کیفیت های آن
آشنا شوید.

انواع ورق سیاه

ورق های سیاه بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می شوند، اما هر کدام کاربردهای خاصی دارند. آشنایی با هر کدام، در خرید مناسب ترین ورق به شما کمک خواهد کرد. ورق سیاه از لحاظ کاربرد در بازار آهن آلات به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • صنعتی
  • معمولی

ورق های صنعتی به ورق های سیاهی گفته می شود که درصد کربن بیشتری نسبت به نوع معمولی دارند. کربن بالا سبب سختی بیشتر ورق خواهد شد. ورق سیاه معمولی از سختی کمتری در مقایسه با ورق صنعتی برخوردار است، اما در عوض انعطاف پذیری بیشتری دارد.

گریدهای ورق سیاه

ورق های سیاه آلیاژهای مختلفی دارند که از رایج ترین و پرکاربرد ترین آن ها در کشور می توان به دو نوع ST37 و ST52 اشاره کرد، اما به طور کلی به دلیل استفاده بیشتر از نوع اول، منظور از ورق سیاه در بازار آهن آلات، ورق ST37 است. آلیاژهای دیگر ورق سیاه شامل موارد زیر می باشند:

·         ST33

·         ST44

·         A516

·         A283

·         CK45

1-      ورق ST37 تحت عنوان ورق سیاه استاندارد و معمولی شناخته می شود که از جمله ورق های کم کربن می باشد. این آلیاژ از انعطاف پذیری و فرم پذیری بالایی بهره مند است. از دیگر مزیت های آن می توان به قابلیت جوش کاری و ماشین کاری آن ها اشاره کرد. کاربرد ورق ST37 بیشتر در صنعت ساختمان سازی است.

2-      ورق سیاه ST52 به دلیل داشتن کربن بیشتر نوعی ورق صنعتی شناخته می شود؛ از این رو بیشتر در صنایع سنگین مانند تولید ماشین آلات به کار می رود که شما مخاطبین عزیز برای اطلاع از قیمت ورق st52 تمامی کارخانه ها به دسته بندی مربوطه مراجعه کنید.

3-      ورق سیاه گرید  ST33  مقاومت کمتری در مقایسه با ورق ST37 داشته و انعطاف بیشتری دارد.

4-      ورق سیاه گرید ST44  ترکیبی از کیفیت های ST37 و ST52  است و تولید و کاربرد بسیار کمی دارد.

5-      گرید  A516 از نظر مقاومت کششی و کاربرد، مشابه ورق ST52 است.

6-      ورق سیاه گرید A283  نیز از نظر خواص و کاربرد، شباهت زیادی با ورق ST37 دارد.

7-      آلیاژ ck45  و Mo40 نیز از آلیاژهای خاص مورد استفاده در ورق قلع اندود می باشند.

کارخانه تولید کننده ورق سیاه

بزرگ ترین و معتبرترین کارخانه تولید کننده ورق سیاه در ایران، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است که بین تمامی کارخانجات تولید محصولات فولادی از سابقه و تجربه بیشتری برخوردار است. این کارخانه تنها مجموعه ای است که تمام مراحل تولید ورق سیاه از صفر تا صد در آن انجام می شود.

در دیگر کارخانه های تولید ورق سیاه، به این صورت نیست. به طور مثال شمش مورد نیاز آن ها از دیگر کارخانجات تأمین می شود. در مواردی آن ها از طریق نورد گرم تولید ورق سیاه را انجام می دهند یا تنها به تولید شمش اسلب می پردازند. از دیگر مجموعه های تولید ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه فولاد اصفهان
  • کارخانه فولاد سبا
  • مجتمع فولاد کاویان
  • شرکت فولاد اکسین
  • مجتمع فولاد گیلان
  • مجتمع فولاد خرم آباد
  • صنایع آهن و فولاد درخشان اراک
  • شرکت قطعات فولادی
  • مجموعه فولاد هرمزگان

از دیگر فاکتورهای مهم در خرید ورق سیاه، گالوانیزه یا دیگر محصولات فولادی می توان به قیمت آن ها اشاره کرد. تغییرات ورق سیاه به عنوان فلز پایه بیشتر محصولات تأثیر به سزایی بر روی دیگر محصولات دارد. بنابراین نرخ ورق گرم بر روی قیمت ورق گالوانیزه یا دیگر محصولات مؤثر است. نرخ کلی ورق سیاه همراه با مشخصات آن همواره در سایت آهن اینفو به صورت روزانه و لحظه ای بارگذاری می شود.

ورق گالوانیزه چیست؟ کاربرد و بهترین مزایای آن

وزن این ورق

بهتر است پس از خرید هر ورق، وزن آن را با استفاده از فرمولی که در ادامه برای شما قرار می دهیم، محاسبه کنید تا از خرید خود مطمئن باشید.

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت(میلی متر) *  7.85 = وزن ورق فولادی (کیلوگرم)

نکته: عدد ۷.۸۵ در این فرمول، همان چگالی فولاد می باشد که برای راحتی محاسبات، آن را عدد ۸ در نظر می گیرند.

مرجع خرید معتبر

انتخاب یک مرجع معتبر برای خرید هر نوع محصول، یکی از دغدغه های مهم خریداران می باشد. شرکت آهن اینفو مرجع تخصصی تعیین نرخ انواع محصولات فولادی در اصفهان می باشد که سعی در فروش محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه را به شما عزیزان دارد. قیمت ورق رنگی و دیگر محصولات سرد نیز در سایت آهن اینفو قابل مشاهده است. خرید مستقیم از کارخانه ها، شرایط خاصی دارد؛ از این رو بهتر است از شرکت های بازرگانی خرید کنید تا تنوع و شرایط بهتری داشته باشد.

انجام خدمات بر روی ورق سیاه

مشتریان معمولا به انجام عملیاتی همچون برشکاری، خمکاری و یا فرم دهی روی ورق سیاه خود نیاز دارند. برای این منظور می توانید از دو روش استفاده کنید. یا در زمان خرید ورق، درخواست خود را مطرح کنید و ورق های خریداری شده را با شکل نهایی که مد نظر دارید تحویل بگیرید و یا بعد از دریافت ورق سیاه، آن ها را جهت انجام خدمات به کارگاه دیگری انتقال دهید که در این صورت، متحمل هزینه بیشتری (به خصوص برای حمل و نقل) خواهید شد.

 روش های بارگیری و تخلیه

بارگیری ورق سیاه مانند روغنی و دیگر زیر مجموعه های آن ها با توجه به رول یا شیت بودن و ابعاد آن ها انجام می شود. قیمت ورق روغنی نیز در سایت آهن اینفو به صورت روزانه و لحظه بارگیری ورق سیاه رول شده به دو نوع صورت می گیرد. پرکاربردترین نوع بارگیری استفاده از جرثقیل (که در کف خود جا رولی داشته باشد) می باشد که در آن ورق به صورت خوابیده بر روی جا رولی قرار می گیرد. بارگیری نوع دوم به صورت ایستاده یا تنوری می باشد که تخلیه رول با استفاده از لیفتراک و چنگک صورت می گیرد.

تسویه نهایی بار پس از بارگیری و باسکول

جالب است بدانید ورق دقیق بار خریداری شده پس از بارگیری و باسکول مشخص می شود و در واقع وزنی که در پیش فاکتور نوشته می شود، کاملاً تقریبی می باشد. از این جهت پس از مشخص شدن وزن اصلی و صادر شدن فاکتور، بدهکار یا بستانکار بودن خریدار مشخص شده و تسویه نهایی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است بدانید یکی از مهم ترین نکات خرید آهن آلات و محصولات فولادی توجه به نحوه پرداخت می باشد. ابتدا باید کل مبلغ بار از حساب شرکتی که از آن خرید می کنید، به حساب فروشنده واریز شود و در نهایت پس از مشخص شدن وزن و دیگر مشخصات، اضافه واریز و برگشت وجه به نام شخص یا شرکت واریز کننده پرداخت می شود.

 توجه به ویژگی های ظاهری ورق

پس از تحویل بار بهتر است حتماً مشخصات ظاهری محصول خود را چک کنید تا مغایرتی با فاکتور و حرف های فروشنده نداشته باشد. مشخصات ظاهری محصول شامل شکل ظاهری (عدم وجود خط و خش)، عدم زنگ زدگی، ضخامت و ابعاد و وزن می شود. این مشخصات را کاملاً با پلاک بندیل و فاکتور خود مطابقت دهید تا مشکلی در حین استفاده وجود نداشته باشد.

بهترین کارخانه برای خرید ورق سیاه

ورق های سیاه علاوه بر تقسیم بندی مطابق با گرید ها، صنعتی و معمولی بودن، از لحاظ ضخامت نیز به دو نوع نازک و ضخیم تقسیم بندی می شوند. هر کارخانه با توجه به فرایند تولید و دستگاه های مورد استفاده ضخامت های مختلفی را ارائه می دهد.

ورق سیاه نازک

ضخامت کم در ورق سیاه معادل 1.8 میلی متر تا حداکثر 6 میلی متر می شود. کاربرد زیاد ورق های سیاه سبب تولید آن ها با ضخامت های 2 تا 15 میلی متر شده است. بهترین کارخانه تولید کننده ورق سیاه در ایران و ضخامتی که برای محصولات گرم خود در نظر می گیرد، در ادامه بیان شده است.

  • کارخانه فولاد مبارکه: تولید ورق در ضخامت حدود ۲ تا ۱۵ میلی متر
  • کارخانه سبا اصفهان: تولید ورق با ضخامت تقریبی ۲ تا ۱۲ میلی متر

ورق سیاه ضخیم

بهترین تولید کنندگان ورق سیاه ضخیم در ایران نیز شامل موارد زیر می باشند:

  • مجموعه فولاد اکسین اهواز
  • مجتمع فولاد کاویان
  • کارخانه فولاد مبارکه
  • شرکت های فولاد خرم آباد، درخشان، اراک 

جمع بندی

در پایان نیز باید گفت ورق سیاه یکی از اصلی ترین ورق های فولادی به شمار می آید که تنوع بسیار زیادی در گرید و ابعاد دارد؛ از این رو بیشتر در مصارف صنعتی و عظیم به کار برده شده و علاوه بر آن در تولید سایر ورق های فولادی نیز از آن استفاده می شود. برای خرید این محصول باید اطلاعات کافی در مورد گریدها، مشخصات فنی، ویژگی ها و موارد استفاده از آن داشته باشید تا به راحتی بتوانید آن را سفارش داده و خریداری نمایید.

جدا از این اطلاعات و پس از مشخص کردن کاربری مورد نظر نیاز به خرید و مطلع شدن از مشخصات فنی محصول مورد نظر به وسیله یک مرکز فروش معتبر هستید. شرکت آهن اینفو یکی از مراجع تخصصی تأمین و فروش ورق های فولادی با بهترین کیفیت است. همچنین نواع خدماتی مانند برشکاری و فرمینگ را در صورت سفارش خریدار به درستی بر روی این فلزات انجام داده و سپس ارسال می نمایند. از سوی دیگر بهتر است پس از بارگیری ورق سیاه اطلاعات فاکتور را با محصولی که تحویل می گیرید، چک نمایید و در صورت مغایرت با کارشناسان شرکت فروشنده تماس بگیرید.

همچنین مشخص کردن کاربرد ورق سیاه یکی از اصلی ترین مواردی است که در زمان خرید باید به آن توجه شود؛ زیرا به طور مثال گرید ST37 بیشتر برای مصارف معمولی و ساختمانی و گرید ST52 بیشتر برای کاربردهای سنگین تر مانند ساخت مخازن تحت فشار، سازه های فلزی سنگین، سدسازی و پل سازی به کار برده می شوند؛ در نتیجه تنها یک کارشناس فروش خبره می تواند در مورد مشخصات ورق سیاه هر کارخانه به شما اطلاعات لازم را بدهد. این موضوع به علت تفاوت در استانداردهایی است که توسط این کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد و سبب تمایز در کیفیت ورق سیاه هر کدام با دیگری شده است.