کلاف های فولادی و آهنی پس از استخراج و کشف شدن بسیار ضعیف و غیر قابل استفاده بودند، اما با پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن روش های مختلف، امروزه آن ها به یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع مختلف تبدیل شده اند. محصولات متعددی از این مواد به وجود می آیند که در این مطلب به ورق های آلیاژی اشاره می کنیم.

فولاد برای به دست آوردن خواص مختلف تحت اثر برخی از فرایندها قرار می گیرد. این ماده بر اساس دو فرایند نورد گرم و سرد به بسیاری از محصولات امروزی تبدیل شده است. ورق به دست آمده طی فرایند نورد گرم، سیاه و ورق به دست آمده طی فرایند نورد سرد روغنی شناخته می شود.

هر کدام از این محصولات با توجه به عناصر تشکیل دهنده آن ها، به انواع آلیاژی مختلف تبدیل می شوند که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم. لازم به ذکر است قیمت روز ورق گالوانیزه در سایت آهن اینفو قابل مشاهده است و این محصول نیز یکی از زیر مجموعه های ورق روغنی می باشد.

معرفی ورق آلیاژی

به طور کلی واژه آلیاژ به معنای ترکیب کردن است. ورق یا محصول آلیاژی از ترکیب یک فلز با یک فلز یا عناصر دیگر به وجود می آید. جالب است بدانید اکثر ورق های آلیاژی از کربن، فولاد و آهن ساخته می شوند. البته دیگر محصولات آلیاژی نیز وجود دارند که از این سه مواد در تولید آن ها استفاده نشده، مانند طلا و نقره که محصولات آلیاژی می باشند و بدون هیچ گونه فولاد و آهن تولید می شوند.

تولید شدن محصولات آلیاژی به چه دلیل است؟

فلزات به تنهایی از قدرت و انعطاف پذیری برخوردار نمی باشند و دچار آسیب و شکستگی می شوند. 90 درصد از آهن آلات از ترکیب چند عنصر به وجود آمده اند و آلیاژی شناخته می شوند. آن ها تنها از یک عنصر ساخته نشده اند. به طور مثال سازندگان طلا قادر به شکل دادن این ماده نمی باشند و در نتیجه با طلای خالص نمی توانند گردن بندها، گوشواره ها و دیگر محصولات این ماده را تولید کنند؛ از این جهت برای تولید این محصولات طلا با یک یا چند عنصر دیگر ترکیب شده تا علاوه بر افزایش سختی آن، درصد انعطاف پذیری آن نیز بیشتر شود.

معرفی انواع ورق های آلیاژی

همان طور که پیش تر گفتیم، ورق های آلیاژی به دو صورت نورد سرد و گرم به ورق های سیاه و روغنی تبدیل می شوند. بر همین اساس قیمت روز ورق سیاه و روغنی بر نرخ محصولات آلیاژی تأثیر دارد. ورق های آلیاژی بر اساس نحوه تولید، ارائه و شکل ظاهری به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از:

·         ورق ‌های کویل (رول فرم)

·         ورق ‌های بریده‌ شده (شیت فرم)

پس از این دسته بندی، آن ها را بر اساس عناصر به کار رفته در خود به انواع مختلفی تقسیم می کنند. محصولات آلیاژی هر کدام مانند دیگر ورق های قلع اندود، گالوانیزه، اسیدشویی و ... کاربردهای مختلفی در صنایع دارند. قیمت ورق قلع اندود نیز از موارد قابل مشاهده در سایت آهن اینفو است.

ورق سیاه چیست؟ انواع، ابعاد و نحوه تولید

ورق ‌های آلیاژی فولادی

این محصولات به دلیل قالب بودن عنصر آهن و فولاد در آن ها، به نام ورق های آلیاژی فولادی شناخته می شود. همه این ترکیبات بسته به نیاز تولید کنندگان و توانایی آن ها در ساخت محصولات مختلف دارد. در ادامه با انواع ورق آلیاژی فولادی آشنا می شویم.

ورق آلیاژی برنج

در واقع فلز مس، همان ورق آلیاژی برنج نامیده می شود که از ترکیب با دیگر عناصر مانند قلع، روی، آلومینیوم، منگنز و سرب ترکیب شده است و انواع مختلفی در بازار دارد. به طور مثال ممکن است یک ورق برنجی، تنها با ترکیب مس و روی و دیگر نوع آن با ترکیب روی، مس و قلع تولید و عرضه شود.

ورق آلیاژی برنز

این ورق نیز از پایه اصلی مس تولید می شود، اما ترکیب اصلی آن با فسفر و قلع می باشد. به طور معمول حدوداً 10 درصد قلع در آلیاژ فسفر برنز وجود دارد. کاربرد این آلیاژ در صنایع الکترونیک و ساخت قطعات آن می باشد.

ورق‌ آلیاژی پیوتر

این محصول نیز از ترکیب دو عنصر مس و قلع تشکیل می شود که عنصر غالب در این ترکیب قلع می باشد. لازم به ذکر است به دلیل منعطف و نرم بودن عنصر قلع، مقداری مس نیز به این ترکیب اضافه می شود تا سختی بیشتری داشته باشد. بهتر است بدانید از این محصول برای ساخت زیورآلات، ساخت وسایل تزئینی و برخی از ظروف فلزی استفاده می شود.

محصولات آلیاژی گران قیمت

سه نوع از گران ترین و ارزشمندترین عناصر آلیاژی شامل طلای سفید، طلای رزگلد و نقره استرلینگ می باشند؛ زیرا پایه اصلی تشکیل دهنده آن ها طلا و نقره است.

1-      طلای سفید از ترکیب طلا با عنصرهای مختلف تشکیل می شود. این عناصر می توانند شامل پالادیوم، مس، نیکل، منگنز یا نقره باشند و محصول به دست آمده طلای سفید می باشد.

2-      نوع دوم یعنی طلای رزگلد از ترکیب عناصر طلا و مس به دست می آید. همان طور که گفتیم مس سختی محصول را افزایش می دهد، اما از سوی دیگر افزودن هر عنصر دیگری به طلا، از عیار آن می کاهد.

3-      نقره استرلینگ نیز از ترکیب نقره و مس تشکیل می شود و مانند طلای رزگلد وجود مس سبب سختی بیشتر نقره می شود. همین موضوع به جواهر سازان امکان تولید انواع مختلفی از جواهرات را می دهد.

ورق روغنی چیست ؟ کاربردو انواع آن

معرفی جداگانه ورق های آلیاژی فولادی

همان طور که پیش تر گفتیم هر کدام از محصولات فولادی، آلیاژهای مختلفی دارند که عنصر اصلی همه آن ها آهن است. در ادامه به معرفی معروف ترین و پرکاربردترین ورق های آلیاژی فولادی می پردازیم.

ورق آلیاژی  ST52

این محصول یکی از آلیاژهای ورق سیاه و اسیدشویی می باشد. قیمت ورق اسیدشویی بر این محصول تأثیر گذار است. ترکیب عناصر این آلیاژ شامل فولاد و سیلیسیم و منگنز می باشد. مقاومت بسیار بالایی دارد و قابلیت جوشکاری به راحتی در آن وجود دارد. همان طور که گفتیم این محصول از ورق های سیاه به شمار می آید. دو حرف ST به معنای تولید با استفاده از کربن و آهن و عدد 52 به این معناست که در هر میلی متر مربع از این ورق، استحکام کششی آن برابر با 52 کیلوگرم است.

کاربرد این محصول بیشتر برای ساخت دیواره ریل ها، چهارچوب اصلی پل ها، صنعت خودروسازی و ماشین آلاتی مانند جرثقیل می باشد. برخی از این محصولات نیز با استفاده از این ورق تولید می شوند.

ورق ST52 از جمله ورق‌‌های سیاه محسوب می‌شود. دو حرف انگلیسی ST به این معناست که از کربن و آهن ساخته شده و عدد 52 هم یعنی در هر میلی‌متر مربع از این نوع ورق، استحکام کششی برابر با 52 کلیوگرم وجود دارد.

ورق آلیاژی  ST44

این آلیاژ نیز مانند ورق ST52 می باشد، اما تفاوت آن ها در ویژگی های مکانیکی و میزان مواد اولیه می باشد. ورق ST44 از مقاومت کششی کمتری در مقایسه با ورق قبلی برخوردار است. از این محصول نیز برای کاربردهای مختلف استفاده می کنند.

بهتر است بدانید میزان کربنی که برای تولید هر ورق به کار می رود، رابطه مستقیمی با سطح کشش آن دارد؛ بنابراین ورق ST44 میزان کربن کمتری در مقایسه با ورق ST52 دارد و به همین علت استحکام کششی کمتری دارد. این محصول یکی از پر کاربردترین ورق های آلیاژی می باشد و بیشتر در تولید قطعات متفاوت صنعتی و هواپیماسازی به کار می رود.

ورق آلیاژی ST37

این محصول یکی از دیگر انواع ورق های سیاه می باشد و از سختی نسبی بهره مند است. کاربرد ورق ST37 بیشتر در صنایعی می باشد که نیاز به ورق منعطف، اما با مقاومت بالا دارند. تقسیم بندی ورق سیاه در دو دسته کلی صنعتی و معمولی است و در تولید تیرآهن، تجهیزات کشاورزی، صنایع فلزی سنگین و همچنین صنعت کشتی سازی به کار می رود.

ورق آلیاژیA283

این محصول نیز در نوع خود به چهار گرید A، B، C و D تقسیم می شود که هر کدام با داشتن خواص و مشخصات فنی متفاوت در صنایع و اهداف متفاوتی نیز به کار می روند. همچنین خم کاری و جوش کاری گرید های ورق A283 بسیار راحت می باشد.

کاربرد محصولات A283 بیشتر در تولید مخازن پر فشار یا کم فشار می باشد. دیگر موارد استفاده از آن شامل ساخت مخازن حمل سوخت نیز می باشد، اما در مقایسه با دیگر آلیاژهای سری A جهت صنایع ساده تری به کار می روند.

ورق آلیاژی  A36

این محصول نیز یکی از ورق های آلیاژی سرد می باشد و تحت فرایند نورد سرد به دست می آید. از مزیت های این محصول می توان به مقاومت آن در آب شور اشاره کرد؛ به همین علت از آن در صنایع کشتی سازی یا هر وسیله دریایی دیگر استفاده می شود.

ورق آلیاژی  A516

این محصول طی فرایند نورد گرم تولید شده و در برابر دماهای بسیار بالا مقاومت زیادی دارد. همچنین در چهار گرید مختلف به بازار ارائه می شود که توصیه می کنیم در هنگام خرید آن، گواهینامه آن را دریافت نمایید. این گواهینامه شامل اطلاعات کلی محصول می باشد و در آن نوع گرید محصول و کاربردهای آن قرار داده شده است. کاربرد این محصول به دلیل داشتن استحکام بالا در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز می باشد.

جمع بندی

در این مطلب در مورد محصولات آلیاژی مختلف فولادی و غیر فولادی گران قیمت اطلاعاتی را در اختیار خریداران عزیز قرار دادیم. با این اطلاعات به راحتی می توانید برای کاربردی که مد نظر دارید، محصول خود را با بالاترین کیفیت و مشاوره های کارشناسان فروش آهن اینفو خریداری کنید و تجربه ماندگاری از خرید محصولات فولادی داشته باشید.