کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

به طور کلی محصولات فولادی از راه های مختلفی به دست می آیند. آن ها طی فرایندهای نورد گرم و نورد سرد به دست می آیند. در این مطلب قصد داریم دو نوع از محصولات فولادی پر طرفدار را به شما معرفی کنیم که یکی از آن ها از شمش آلومینیوم و دیگری از شمش فولاد به دست می آید. فرایندهای هر دو متفاوت بوده و در نتیجه کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

ایده ساختن ورق های قلع اندود از صد سال پیش به ذهن بشر رسیده بود و ابتدا با روش استفاده از نمک از مواد غذایی خود نگهداری می کردند، اما با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه فولاد، کم کم این ایده ها تغییر پیدا کرد و در سال 1665 فردی به نام نیکلاس برای اولین بار با استفاده از ورق قلع اندود ظروفی را ساخت و امروزه از ورق های قلع اندود برای نگهداری مواد غذایی استفاده می کنند؛ زیرا از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است.

ورق آلومینیوم نیز از جمله اولین محصولات فولادی است که از شمش آلومینیوم تولید می شود. این محصول کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد؛ زیرا از خواص مختلفی از جمله قابلیت هدایت حرارتی بالا برخوردار است. در ادامه این مطلب با تفاوت های این دو محصول در استفاده از آن ها اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم تا بهتر بتوانید در مورد خرید خود تصمیم بگیرید.

معرفی ورق قلع اندود

ورق قلع اندود یا تین پلیت به معنی پوشاندن یک لایه نازک از عنصر قلع بر روی فولاد و آهن می باشد. محصول نهایی ورق قلع اندود شناخته می شود. از مزیت های ورق قلع اندود می توان به مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت، مواد غذایی و خاک اشاره کرد. این محصول کاربردهای زیادی در ساخت ظروف نگهداری و کنسرو دارد.

لازم به ذکر است در گذشته از این فلز بیشتر برای ساخت گلدان، سینی و ... استفاده می شد. پس از گذشت زمان امروزه گسترده ترین کاربرد آن را می توان در تولید قوطی های کنسرو دید و علت آن خواص ویژه قلع و ویژگی های منحصر به فرد آن که قبلاً ذکر کردیم می باشد.

فرایند تولید ورق قلع اندود

به طور کلی این محصول با نام دیگر ورق الکترولیتی نیز شناخته می شود و این به دلیل فرایند تولید آن است. کلمه الکترولیتی بودن، روش تولیدی ورق قلع اندود است که بسیار شبیه به روش ساخت ورق گالوانیزه می باشد. همان طور که گفتیم ورق های قلع اندود با نام تین پلیت (به معنای پوشش دادن با قلع) نیز شناخته می شوند. تفاوت عمده محصولات گالوانیزه و قلع اندود در نوع پوشش آن ها می باشد. ورق گالوانیزه با فلز روی و ورق قلع اندود با فلز قلع پوشش داده می شود. لازم به ذکر است قیمت ورق قلع اندود ارزان تر از ورق گالوانیزه می باشد. محصولات تین پلیت در انواع مختلف ضخامت، پوشش و کیفیت عرضه می شوند.

شکل ظاهری ورق تین پلیت

به طور کلی ورق های قلع اندود ظاهری مات دارند، اما اگر دمای ذوب در هنگام انجام فرایند تولید آن ها تا نقطه ذوب قلع بالا باشد، فلز قلع در معرض ذوب سطحی قرار گرفته و در نتیجه ظاهر آن براق خواهد شد. با وجود این موضوع، مقداری آلیاژ قلع-آهن در سطح مشترک پوشش و فولاد پدید می آید. به طور کلی سطح ظاهری ورق قلع اندود بر اساس چهار مورد مشخص می شود که عبارت اند از:

  •          سطح ورق سیاه (که وارد مرحله نورد سرد و سپس قلع اندود شدن می گردد)
  •          ورق اسیدشویی
  •          وزن پوشش اعمال شده روی ورق
  •          ذوب سطحی شدن یا ذوب سطحی نشدن لایه قلع

ورق قلع اندود چیست؟ کاربرد و مزایای آن

با در نظر گرفتن چهار مورد تعیین کننده شکل ظاهری ورق قلع اندود، این محصول با 5 ظاهر متفاوت تولید و عرضه می شود که به صورت موارد زیر می باشند. لازم به ذکر است محصولات پوششی از جمله فلزات پوشش داده شده با قلع، در مواردی قبل از تولید اسیدشویی می شوند؛ در نتیجه قیمت ورق اسیدشویی بر این موارد اثرگذار است.

  •          ورق قلع اندود براق
  •          ورق تین پلیت سنگی ظریف
  •          ورق قلع اندود سنگی
  •          ورق تین پلیت نقره ای
  •          ورق قلع اندود مات

پوشش ورق تین پلیت

به طور کلی برای شناخت پوشش قلع اندود باید بدانید این لایه بر سطح هر دو طرف ورق بر حسب گرم بر متر مربع اعمال می شود. جرم این پوشش باید با ضخامت فلز اصلی که پوشش بر روی آن اعمال می شود، مطابقت داشته باشد.

فلز قلع سبب ایجاد ویژگی های مهمی در ورق قلع اندود می شود. به طور کلی ورق های پوشش دار در برخی موارد مزیت های بیشتری در مقایسه با دیگر محصولات فولادی دارند. از جمله خواصی که پوشش قلع به محصول فلزی اضافه می کند می توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، به تعویق انداختن زمان فرسایش و در نتیجه عمر مفید بالا، مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری بالا، خاصیت لحیم کاری و ... اشاره کرد. در ادامه با ورق آلومینیوم و مقایسه آن با محصول تین پلیت بیشتر آشنا می شوید.

کاربردهای ورق تین پلیت

  •          بسته ‌بندی مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و .. مانند قوطی کنسرو، قوطی نوشابه، روغن، قوطی اسپری
  •          ساختمان سازی و ساخت پانل های سقفی، پره ‌های رادیاتور، بازتابنده نور و پوشش نمای ساختمان ‌ها
  •          تولید تجهیزات و قطعات الکتریکی، خودروسازی، باتری ‌سازی و فیلترهای روغن
  •          تولید ظروف پخت و پز
  •          ساخت صفحات چاپ
  •          تولید بشکه و سطل و چلیک
  •          تولید واشر و فیلتر
  •          تولید درب شیشه و بطری

معرفی ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم از جمله رایج ترین محصولات فولادی است که در زندگی روزمره زیاد از آن استفاده می کنیم. روند تولید آن به این صورت است که بدون واسطه و به وسیله شمش آلومینیوم تولید می شود. در فرایند تولید فویل آلومینیوم ابتدا شمش آلومینیوم در دمای بسیار بالا قرار می گیرد و سپس با هدف افزایش طول، از میان غلتک ها عبور داده شده و در نتیجه ضخامت محصول آلومینیوم کاهش می یابد.

1-      پس اولین تفاوت ورق قلع اندود و ورق آلومینیوم در روش تولید است؛ زیرا برای تولید ورق قلع اندود چند محصول درگیر هستند و باید کیفیت همه آن ها در نظر گرفته شود.

نحوه تولید ورق آلومینیومی

فرایند تولید ورق آلومینیوم با قرار گیری شمش آلومینیوم در فرایند نورد گرم انجام می شود. در روند انجام این فرایند ابتدا شمش آلومینیوم در درجه حرارت بسیار بالا قرار گرفته و سپس برای افزایش طول و کم شدن ضخامت آن را از میان غلتک های نورد گرم عبور می دهند. در نهایت محصول به شکل ورق یا رول پیچیده شده به بازار عرضه می شود.

2-      در نتیجه دومین تفاوت ورق آلومینیوم و ورق قلع اندود در نحوه تولید است؛ در تولید ورق آلومینیوم از فرایند نورد گرم و در تولید محصولات تین پلیت از فرایند نورد سرد استفاده می شود.

این محصول می تواند پس از تولید با فرایند نورد گرم، مقاومت آن با حرارت پس از سرد شدن بیشتر شود. آلیاژهایی که مقاومت بیشتری را دارند به وسیله حرارت عمل آورده می شوند و به سرعت توسط دمای فضا سرد می شوند. این عملیات سبب آرام شدن تنش های داخلی در آن طی مرحله رول سازی و حرارت دهی خواهد شد. ورق های آلومینیومی در کوره سرد و سخت می شوند تا استحکام آن ها به میزان کافی افزایش یابد. برشکاری این محصول کاملاً دلخواه و بر طبق سفارش مشتری می باشد. لازم به ذکر است هر چه فویل آلومینیوم سردتر شود، استحکام آن افزایش پیدا می کند.

مزیت های ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیوم نیز مانند تین پلیت ها دارای مزایایی می باشند که به صورت زیر می باشند. هر کدام از این مزیت ها سبب به وجود آمدن استفاده از آن ها برای کاربردهای جدیدتر خواهد شد.

  •          استحکام و مقاومت بسیار بالا
  •          دمای ذوب نسبتا بالا
  •          مقاوم در برابر خوردگی
  •          تنوع در رنگ پذیری
  •          قدرت شکل پذیری بالا
  •          وزن سبک
  •          رنگ سفید و درخشان
  •          دوام فیزیکی و شیمیایی

کاربردهای ورق آلومینیوم

امروزه استفاده از ورق آلومینیوم در زندگی روزمره ما تأثیر به سزایی دارد، اما بدون این که بدانیم. به طور کلی ورق آلومینیوم در موارد بسیاری با ورق گالوانیزه مقایسه می شود، اما در برخی موارد ضعیف عمل می کند و بیشتر برای کاربردهای کوچک تر استفاده می شود. قیمت روز ورق گالوانیزه در وب سایت آهن اینفو قابل مشاهده می باشد.

  •          صنعت حمل ‌و ‌نقل
  •          مخازن نگه ‌دارنده‌ سوخت (در دمای پایین)
  •          ریل ‌‍‌های راه ‌آهن
  •          صنایع نظامی
  •          ساخت لوازم خانگی (مانند اجاق گاز)
  •          صنعت داروسازی
  •          صنعت ساختمان و عمران (فلز آلومینیوم در ساختمان ‌سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. از موارد کاربردی در این عرصه می‌ توان به ساخت انواع آلاچیق، انواع لولای درها، نمای ساختمان، ناوادن ‌ها، انواع              چفت ‌و ‌بست و همچنین قفل‌ ها اشاره کرد.)

در نتیجه سومین تفاوت ورق آلومینیوم و ورق قلع اندود در کاربردهای آن ها می باشد. از فلز آلومینیوم برای کاربردهای بزرگ تر و صنعتی تر مانند ریل راه آهن استفاده می شود، اما ورق تین پلیت بیشتر در کاربردهای کوچک تر و جزئیات کاربردهای ورق آلومینیوم به کار گرفته می شود.

ورق روغنی چیست ؟ کاربردو انواع آن

انواع ورق های آلومینیوم

ورق های آلومینیوم نیز مانند محصولات فولادی و ورق گالوانیزه نیز انواع مختلفی دارند که هر کدام برای نوعی از کاربردها مناسب می باشد. در ادامه برخی از ورق های آلومینیومی پر کاربرد را نام برده ایم:

ورق آلومینیومی سری 6000

این نوع از محصول آلومینیومی را به اسم سیلیکون و منگنز معرفی می کنند؛ زیرا دو عضو اصلی آلیاژ آن هستند. این مدل خود نیز به چن نوع محصول دسته بندی می شود که شامل ورق آلومینیوم مدل 6082، مدل 6063 و مدل 6061 می باشد. هر کدام از آن ها بسته به رواج و قدرت خود در کاربردهای مختلفی استفاده می شوند.

ورق آلومینیوم سری 5000

این محصول یکی از رایج ترین و اصلی ترین انواع فلز آلومینیوم می باشد و مقاومت به خوردگی بالایی در برابر آب شور دارد. این مدل مانند ورق دریایی A36 ، یکی از آلیاژ های ورق سیاه می باشد و دسته بندی متفاوتی نیز برای خود دارد که شامل مدل های 5038، 5754 و 5052 می شود.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا، چهارمین تفاوت بین فویل آلومینیوم و فویل قلع اندود در انواع آن ها می باشد که ورق آلومینیوم زیر انواع بیشتری نسبت به ورق قلع اندود دارد؛ به همین علت از آن برای کاربرد های وسیع تر استفاده می کنند.

نتیجه گیری

محصولات فولادی هر کدام بسته به نوع و آلیاژهای به کار رفته در آن ها کاربرد های متفاوتی دارند که انتخاب را برای خریداران سخت می کند؛ به همین علت با کسب اطلاعات در مورد هر کدام و شناخت تفاوت های آن ها می توان از خرید خود اطمینان حاصل کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد شناخت انواع محصولات و نرخ آن ها مانند قیمت ورق شیروانی 6 متری و ... می توانید به وب سایت آهن اینفو مراجعه کنید.