کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

به طور کلی محصولات فولادی مختلفی در بازار تولید و عرضه می شوند. آن ها طی فرایند نورد گرم به ورق سیاه و طی فرایند نورد سرد به ورق روغنی تبدیل می شوند. محصولات اسیدشویی در واقع همان ورق های سیاه می باشند که ناخالصی ها و آلودگی های آن به طور کامل حذف و پاکسازی شده است.

ورق های سیاه به علت پاکسازی و آماده سازی برای تبدیل به ورق های سرد، مانند روغنی و سپس گالوانیزه و ... اسیدشویی می شوند از رنگ سیاه و کدر، به سطحی صاف و صیقلی تبدیل می شوند. قیمت ورق اسیدشویی بر تمامی محصولات سرد به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیرگذار است، اما از ورق های سیاه گران تر و از ورق های روغنی ارزان تر می باشند. در ادامه مطلب به معرفی ورق اسیدشویی، انواع، استانداردها، کاربردها و نکات مورد توجه برای خرید آن آشنا می شوید.

ویژگی های ورق اسیدشویی مناسب برای خرید

همان طور که اشاره شد، ورق های اسیدشویی در جهت پاکسازی لایه های اکسیداسیون و چربی از ورق های سیاه به دست می آیند؛ در نتیجه یکی از مهم ترین ویژگی یک ورق اسیدشویی مناسب برای خرید، داشتن سطحی تمیز بدون هیچگونه لایه اکسیداسیون، خوردگی و چربی است. ورق های سیاه در برخی موارد دارای موج بوده و ناصافی سطح آن ها با کمی دقت مشخص است؛ زیرا در فرآیند نورد گرم تحت دمای بسیار بالا تولید می شوند. این در صورتی است که شیت های اسیدشویی سطحی صاف و صیقلی دارند.

دقت داشته باشید در زمان خرید، ورق اسیدشویی دارای سطح روغن کاری شده باشد. در آخرین مرحله تولید این فلزات را روغن کاری می کنند تا مقاومت آن ها را در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش دهند. با این وجود توجه داشته باشید بیشترین ضخامت این فلزات 6 میلی متر است؛ زیرا قدرت نفوذ اسید به لایه های زیرین برای این ضخامت کافی است و در صورت اسیدشویی محصولات گرم با ضخامت بیشتر ممکن است پاکسازی به درستی انجام نشود و محصول پس از مدتی کاملاً با لایه های اکسیداسیون از بین برود.

ورق های اسیدشویی دارای بازه ضخامتی 2/1 تا 6 میلی متر بوده و عرض های آن ها نیز 1000، 1250 و 1500 میلی متر است. عرضه آن ها نیز بسته به کارخانه تولید کننده به دو صورت رول و شیت می باشد. از دیگر ویژگی هایی که در زمان خرید این فلز باید به آن توجه کنید، گرید یا کیفیت آن است.

به طور معمول کیفیت های محبوب ورق اسیدشویی که در مصارف خودروسازی به علت مقاومت در برابر سایش و خوردگی استفاده می شوند، کیفیت های STW22 و SW22 هستند. لازم به ذکر است کیفیت ST37 نیز پس از اسیدشویی در تولید سایر ورق های فولادی سرد و پوششی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی ورق اسیدشویی

ورق های سیاه پس از تولید توسط فرایند نورد گرم دارای لایه ای از اکسید و آلودگی بر سطح خود می باشند که این موارد تنها با فرایند اسیدشویی پاکسازی می شوند. جهت از بین بردن این آلودگی ها باید از نوعی اسید استفاده کرد که می تواند در مواردی اسید سولفوریک و در موارد دیگر اسید هیدروکلریک باشد. پس از اسیدشویی، محصولاتی با سطحی بسیار صاف و صیقلی به وجود می آید. این محصولات جهت استفاده برای ورق های پوششی مانند ورق قلع اندود بسیار مناسب خواهند بود. قیمت ورق قلع اندود نیز وابسته به این محصولات می باشد.

استفاده از هر دو اسید مزایا و معایب خود را دارد. به طور مثال استفاده از اسید هیدروکلریک اکسید بیشتری را در خود حل می کند در نتیجه محصول نهایی تمیزتر خواهد بود.

استانداردهای ورق اسیدشویی

محصولات اسیدشویی مانند دیگر ورق های فولادی دارای استانداردهای گوناگونی می باشند که دو مورد از آن ها رایج ترین و پرکاربردترین می باشد. این دو استاندارد عبارت اند از:

استاندارد  DIN 1614

DIN نشانه استاندارد جهانی کشور آلمان می باشد و عدد جلوی آن نشان دهنده مقاومت محصول می باشد.

این استاندارد شامل 4 گرید است:

  •          ورق اسیدشویی StW22
  •          ورق اسیدشویی USt23
  •          ورق اسیدشویی RRStW23
  •          ورق اسیدشویی StW24


ورق اسیدشویی چیست، کاربرد و فرایند تولید

استاندارد  BS EN 10111

این استاندارد نیز شامل 4 گرید است:

  •          ورق اسیدشویی  DD11
  •          ورق اسیدشویی  DD12
  •          ورق اسیدشویی  DD13
  •          ورق اسیدشویی  DD14  

کاربردهای ورق اسیدشویی

این محصول به علت تولید شدن از محصولات نورد گرم، دارای خواصی مشابه با ورق سیاه می باشد و کاربردهای آن با ورق سیاه مشابه است. البته با این تفاوت که ورق گرم بیشتر در مواردی کاربرد داشت که ظاهر کار در نهایت اهمیتی نداشت، اما ورق اسیدشویی به علت شباهت به ورق های روغنی در کاربردهایی استفاده می شود که کیفیت ظاهری زیبا و شفاف مد نظر باشد. از جمله کاربردهای ورق های اسیدشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •          در صنعت ساختمان ‌سازی، تولید قوطی آهن، لوله، پروفیل و
  •          در صنعت ساخت لوله، تولید انواع لوله برای انتقال آب، نفت، گاز و
  •          فرم دادن مجدد ورق ‌ها برای تولید محصولات گالوانیزه
  •          در صنعت خودروسازی، ساخت بدنه، اجزای داخلی مانند رینگ و شاسی، چرخ اتومبیل، قطعات خودرو و
  •          تولید مخازن گاز، مایع و مخازن تحت فشار، به دلیل داشتن مقاومت بالا
  •          جهت فرم دهی سرد و کشش سیلندر گاز
  •          در صنعت کشتی‌ سازی

مزیت های استفاده از ورق اسیدشویی

محصولات اسیدشویی عاری از هر گونه آلودگی و اکسیدهای ورق سیاه می باشند. این ورق علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و صیقلی، خواص دیگری را نیز به خود اختصاص می دهد که شامل موارد زیر می باشند:

  •          نسبت به سایر ورق‌ها مانند ورق سیاه ظاهری زیبا و صیقلی ‌تر دارند.
  •          این محصولات به علت داشتن کیفیت بالا از ورق سیاه گران ‌تر می باشند.
  •          عاری از هر گونه ناخالصی و پوسته بر روی سطح خود هستند.

البته لازم به ذکر است با وجود از بین رفتن تمام ناخالصی های ورق سیاه، در نهایت محصولات اسیدشویی شده نیز ممکن است پس از گذشت چند ماه دچار مقداری ناخالصی و زنگ زدگی بر روی سطح خود شوند؛ به همین دلیل مانند ورق های روغنی سطح آن ها را با یک لایه از روغن مخصوص پوشش می دهند. هزینه شیت گالوانیزه به علت نداشتن تاریخ انقضا نسبت به ورق های روغنی بالاتر می باشد که جهت خرید ورق گالوانیزه میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مراحل تولید ورق اسیدشویی

فرایند تولید ورق اسیدشویی اهدافی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به از بین بردن ناخالصی های ورق سیاه اشاره کرد. مراحل اسیدشویی محصولات به 10 مرحله معرفی می شوند و علت نرخ بالاتر آن ها نسبت به ورق سیاه پیچیده بودن مراحل می باشد. در مقاله ورق اسیدشویی به طور کامل در مورد این مراحل توضیح داده شده است، اما با این حال 10 مرحله برای خریداران عزیز در زیر نام برده شده است:

1-      بارگیری محصولات

2-      باز شدن کلاف ورق ‌ها

3-      صاف کردن

4-      لبه‌ گیری

5-      شستشو

6-      آغشته کردن ورق ‌ها به اسید اولیه

7-      اسیدشویی

8-      خشک کردن

9-      روغن‌کاری

10-  کلاف مجدد محصولات تولید شده

عوامل مؤثر بر سرعت اسیدشویی

برخی از عوامل سبب ایجاد سرعت در فرایند اسیدشویی خواهند شد که به صورت زیر می باشند:

  •          نوع اکسید فلز
  •          نوع محلول اسیدی مورد استفاده
  •          صخامت لایه اکسید روی سطح فلز
  •          میزان چسبندگی اکسید روی فلز
  •          مدت زمان قرارگیری قطعه فلزی در محلول
  •          دما و غلظت محلول اسیدی
  •          سرعت چرخش محلول اسیدی در حوضچه مخصوص

روش های اسیدشویی ورق گرم

فرایندهای انجام اسیدشویی با توجه به کاربرد آن ها مشخص می شود و بسته به گرید و ضخامت محصول نیز دارد. در ادامه انواع روش های اسیدشویی محصولات را برای شما بیان کرده ایم:

  •          غوطه ‌وری در مخزن
  •          اسیدشویی ساکن
  •          پاکسازی دسته ‌ای
  •          روش افشانه ‌ای (اسپری)
  •          بازگردشی
  •          اسیدشویی به وسیله قلمو

چرا اسیدشویی ورق لازم است؟

فرایند اسیدشویی برای از بین بردن اکسید ورق، ایجاد ظاهری شفاف و با کیفیت و آماده کردن ورق ها برای قرار گرفتن تحت فرایند نورد سرد انجام می شود. بهتر است بدانید لایه ای از اکسید آهن بر روی ورق سیاه ایجاد می شود که سبب ضد سایش شدن آن می گردد؛ به همین علت اگر محصولات گرم را بدون انجام فرایند اسیدشویی تحت فرایند نورد سرد قرار دهیم، غلتک های دستگاه نورد به شدت ساییده خواهند شد و محصول نهایی کیفیت مناسب را نخواهد داشت.


مراحل تولید بشکه فلزی از صفر تا صد

نکات مورد توجه برای خرید ورق اسیدشویی

اکنون که با ورق های اسیدشویی، انواع، خواص و کاربرد آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، بهتر است قبل از خرید آن به نکات زیر نیز توجه داشته باشید؛ زیرا برای خرید محصولات فولادی علاوه بر شناخت کامل آن ها باید نکاتی را نیز در نظر بگیرید تا کارایی لازم را به شما تحویل دهند.

  •          ابتدا بهتر است محصولی که خریداری می کنید کیفیت مناسبی داشته باشد؛ زیرا محصولات اسیدشویی اگر به درستی پاکسازی نشده باشند، نه تنها کیفیت ظاهری مناسبی نخواهند داشت، بلکه مناسب برای تولیدات دیگر نیستند. لازم به ذکر است پس از بارگیری و تحویل محصول دقت داشته باشید که عملیات روغن کاری بر روی آن ها انجام شده باشد؛ در غیر این صورت پس از مدتی دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت و دچار زنگ زدگی می شوند.
  •          لازم است پیش از خرید، هدف خود را از خرید ورق اسیدشویی مشخص کنید تا بدانید چه گرید و چه استانداردی را باید تهیه کنید.
  •          در نهایت خرید خود را از یک مرجع فروش و قیمت گذاری معتبر انجام دهید تا سفارشات با موارد ذکر شده در پیش فاکتور مغایرت داشته باشد. مجموعه آهن اینفو مرجع تخصصی فروش و عرضه محصولات فولادی به خریداران می باشد؛ بهتر است برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش تماس بگیرید.