کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

به سبب قرار گرفتن ورق های فولادی تحت فرآیندهای مختلف، محصولات متعددی تولید می شوند. محصول به دست آمده از فرآیند نورد سرد، ورق روغنی نامیده می شود که ظاهری درخشان و بسیار صیقلی داشته و در صنایع وسیع و مکان هایی که استحکام فیزیکی اهمیت چندانی نسبت به ظاهر و استحکام ساختاری ندارد، استفاده می شود. فلزات روغنی بر اساس ویژگی های مکانیکی و شیمیایی خود گریدهای مختلفی دارند و بر اساس آن ها کاربردهای متفاوتی را به خود اختصاص می دهند.

بنابراین ورق پایه برای تولید محصولات سرد، شیت سیاه است که ابتدا طی فرآیند اسیدشویی ظاهری تمیز و براق پیدا می کند و در نهایت با استفاده از نورد سرد به ورق روغنی تبدیل می شود. با این وجود نرخ ورق روغنی بر اساس محصولات نورد گرم تغییر و نوسان پیدا می کند. عملیات های حرارتی که بر روی محصولات سرد قرار می گیرد، سبب تغییرات زیادی در ویژگی های آن ها می شود. از جمله این خواص می توان به مقاومت بیشتر در برابر کشش و در نتیجه گسیختگی اشاره کرد. از جمله مهم ترین کاربرد این محصولات می توان صنایعی مانند خودرو سازی و ساخت لوازم خانگی را نام برد. در ادامه نیز به بررسی گسترده عوامل مؤثر بر قیمت شیت های روغنی می پردازیم.

بررسی این عوامل

بهتر است بدانید تمامی عواملی که قصد بررسی آن ها را داریم، دچار نوسانات متعددی می باشند که قیمت ورق روغنی را به شکل مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می دهند. از این رو شرح کلی هر کدام را در ادامه آورده ایم:

1-مواد اولیه :

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عواملی که بر نرخ محصولات سرد یا روغنی اثرگذار می باشد، شامل مواد اولیه مورد نیاز برای این محصول است. شرکت هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان یکی از تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه این فلزات یعنی ورق های گرم و اسیدشویی به شمار می آیند که آن ها را هم برای تولید ورق روغنی استفاده می کنند و هم به سایر کارخانجات تولیدکننده ارسال می نمایند؛ از این رو منظور از قیمت ورق روغنی اصفهان، محصول شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که با بالاترین کیفیت سطح تولید می شود و قیمت آن تأثیر به سزایی در نرخ ورق روغنی بازار آزاد آهن آلات دارد.

استان اصفهان یکی از تأمین کنندگان اصلی شیت های روغنی در کشور به شمار می آید و قیمت های فروشندگان این استان تأثیر به سزایی در بازارهای مختلف دارد. جالب است بدانید از ورق های سیاه این مجموعه علاوه بر به کارگیری در صنایع مختلف، برای تولید شیت های اسیدشویی و سپس ساخت محصولات سرد و روغنی استفاده می شود. همان طور که می دانید اسیدشویی در جهت پاکسازی این فلزات از لایه های اکسیدی صورت می گیرد و فرآیند نورد سرد نیز برای کاهش ضخامت آن ها انجام می شود.

حتما بخوانید:ورق روغنی چیست

             2-نحوه تولید:

تولید شیت های روغنی با استفاده از فرآیند نورد سرد انجام می گیرد، اما این فرآیند شامل عملیات های متعددی در جهت تعیین کیفیت سطح می باشد و بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا ورق های روغنی جدا از به کارگیری در صنایع مهم مختلف، برای ساخت سایر ورق های فولادی مانند گالوانیزه نیز به کار برده می شوند. در واقع برای خرید ورق گالوانیزه ابتدا باید نرخ محصولات روغنی را در نظر داشته باشید. همچنین باید گفت نحوه انجام هر کدام از عملیات ها بسته به کاربرد نهایی محصول از نظر سطح، آنالیز شیمیایی، گرید و ظاهر متفاوت است؛ به طور مثال ورق روغنی مورد استفاده در خودروسازی، سطح متمایزی نسبت به محصول مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی دارد.

3-نوسانات دلار:

ممکن است بخواهید بدانید چرا قیمت دلار بر نرخ ورق های روغنی داخلی تأثیر گذار است؟ برای بررسی این موضوع باید گفت برای تولید ورق های فولادی در ابتدا از شمش های فولادی استفاده می کنند، اما جدا از این موضوع، واردات و صادرات این قطعات نیز به داخل و خارج از کشور صورت می گیرد. از این رو قیمت آن بر اساس نرخ جهانی دلار محاسبه می گردد و قیمت دلار یکی از مهم ترین عواملی است که به صورت غیر مستقیم بر نرخ شیت های روغنی و البته محصولات زیر مجموعه آن تأثیرگذار است.

4-شرایط بازار داخلی و خارجی :

بهتر است بدانید در بسیاری از مواقع شرایط بازارهای مختلف داخلی و خارجی با رکود همراه است؛ زیرا مصرف کنندگان با افزایش قیمت ها، تا مدتی از خریداری دور خواهند شد؛ به همین علت بازار با افزایش تولید و همچنین رکود مواجه خواهد شد. با این حال کمبود مواد اولیه، گرید مد نظر برای ورق روغنی، استانداردها و کارخانجات سازنده نیز بر شرایط بازارهای مختلف و همچنین میزان واردات صادرات مؤثرند. برعکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به طور مثال زمانی که شرایط خرید ورق سیاه اولیه برای کارخانجات مختلف وجود نداشته باشد، بازار با کمبود  و همین موضوع قیمت ورق های روغنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

5-حمل و نقل :

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که نرخ محصولات روغنی را تحت تأثیر خود قرار می دهد، هزینه حمل و نقل می باشد. ابتدا باید گفت سنگ آهن پس از استخراج از معادن مختلف، باید برای احیا و تبدیل به فولاد مذاب به طور صحیح به کارخانه منتقل شود. همچنین برای تولید شیت های روغنی نیز مواد اولیه مورد نیاز از کارخانجات مرجع به سایر تولیدکنندگان ارسال می شوند. تمامی این حمل و نقل ها با هزینه جداگانه ای همراه بوده و طبیعتاً با افزایش آن، قیمت ورق روغنی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

6-کارخانجات :

ورق های روغنی با ابعاد و اندازه ها و همچنین گریدهای متنوع توسط کارخانجات مختلف تولید می شوند. ضخامت ورق ‌های روغنی در محدوده 3/0 تا 3 میلی متر وجود دارد و عرض استاندارد آن ها از 1000 تا 1250 میلی ‌متر متغیر است؛ بنابراین ابعاد و اندازه ‌ها و ضخامت در نرخ ورق روغنی بسیار تأثیرگذار است و بسته به نوع کاربردهایی که از این محصولات انتظار می ‌رود، هر یک از آن ها در جایگاه خود اهمیت دارند.

حال جدا از ابعاد و اندازه، کارخانجات تولیدکننده ورق روغنی این محصولات را با انواع کیفیت سطحی زبر، مات، براق، نیمه براق و ... برای صنایع مختلف تولید می کنند. این موضوع به تفاوت در استانداردهای تولید آن ها باز می گردد؛ به همین علت نوع کارخانه، تجهیزات مورد استفاده، محدوده ابعادی، قیمت مواد اولیه و تولید آن در نرخ محصولات روغنی بسیار اثرگذار می باشند.

حتما بخوانید:تفاوت ورق سیاه و روغنی

7-تقاضا :

مبحث عرضه و تقاضا همیشه در خرید و فروش تمامی محصولات فولادی و غیر فولادی مؤثر بوده اند؛ زیرا به طور معمول با افزایش تقاضا برای یک محصول که ممکن است ورق روغنی نیز باشد، کارخانجات با کاهش تولید و عرضه، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز، هزینه تولید و مواردی از این قبیل مواجه خواهند شد. بنابراین با افزایش تقاضا برای ورق روغنی، خرید ورق اسیدشویی یا مواد اولیه آن توسط کارخانجات تولیدکننده نیز بیشتر می شود؛ از این رو ممکن است چالش هایی مانند کمبود مواد اولیه، افزایش هزینه تولید و ... نیز در بازار به وجود آید و بر نرخ ورق روغنی تأثیر داشته باشد.

در نهایت باید گفت شما می توانید با خرید محصولات روغنی از یک مجموعه فروش معتبر، از نوسانات قیمت آن مطلع شوید و همچنین یک محصول را با سطح، گرید و کیفیت مناسب برای کاربرد نهایی خریداری نمایید. چک کردن عوامل مؤثر بر قیمت یکی از مهم ترین مواردی است که پیش از خرید شیت ها یا رول های روغنی باید در نظر گرفته شود.

جمع بندی

همان طور که در این مطلب اشاره شد، محصولات روغنی پس از ورق های گرم از جمله محصولات اصلی تخت فولادی هستند که از طریق فرآیند نورد سرد تولید می شوند. در واقع می توان گفت ماده اولیه این محصولات ورق سیاه است که البته پیش از قرارگیری در دستگاه نورد سرد، اسیدشویی می شود تا عاری از هر گونه سطح زبر و لایه های اکسیداسیون باشد. حال تمامی این فرآیندها به همراه سایر عوامل دیگری که به آن ها اشاره شد، تأثیر به سزایی در قیمت ورق روغنی دارند.

در واقع اولین عاملی که سبب ایجاد نوسان در قیمت محصولات سرد یا روغنی می شود، نرخ ورق گرم و اسیدشویی است که ماده اولیه تولید این فلزات به شمار می آیند. با این وجود سایر عوامل مؤثر بر نرخ این فلزات شامل نوسانات ارز و دلار، نرخ شمش فولادی صادراتی، نرخ جهانی فولاد، خلوص ماده اولیه، ضخامت، ابعاد و در نهایت میزان عرضه و تقاضا در بورس هستند. این نوسانات به خصوص در رابطه با بورس کالا بسته به کارخانجات تولید کننده این فلزات متفاوت است؛ زیرا هر تولید کننده می تواند محصولات روغنی را با گرید، سطح ظاهری و ابعاد متفاوتی تولید و عرضه کند.