یکی از مهم ترین ورق های فولادی که علاوه بر کاربرد در صنایع مختلف نقش مهمی در فرآیند ساخت و تولید سایر ورق های فولادی به کار برده می شود، ورق اسیدشویی نامیده می شود. این محصول از طریق انجام فرآیند بر روی مهم ترین ورق فولادی یعنی ورق سیاه تولید شده و خواص این محصول را نیز به همراه دارد.

همان طور که می دانید ورق های گرم طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند و این فرآیند لازمه انجام در دمای بسیار بالا می باشد؛ از این رو سطح محصولات نهایی زبر بوده و قابلیت تبدیل به سایر ورق های فولادی یا استفاده در برخی کاربرد ها را ندارند. از سوی دیگر ورق های سیاه در زمان قرارگیری در معرض هوای آزاد لایه ای از اکسیداسیون را به خود جذب می کنند. با انجام فرآیند اسیدشویی که روش های مختلفی نیز  دارد، سطح این فلزات عاری از هر گونه چربی، آلودگی، لایه های اکسیداسیون و زبری خواهد شد.

در نهایت ورق های اسیدشویی شده دارای سطح ظاهری زیبا و یکدست می باشند. این محصولات با داشتن گریدهای متنوع، در مصارف بسیاری به کار برده می شوند، اما برای تولید سایر ورق های فولادی مانند ورق روغنی، گالوانیزه و پوشش دار نیز از آن ها باید استفاده کرد. از این رو جداول وزن این فلزات برای خریداران و متقاضیان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به طور کلی یکی از راه های محاسبه هزینه خرید ورق های فولادی، استفاده از جداول وزن آن ها می باشد که دارای فاکتورهای مهمی از جمله طول، عرض و ضخامت است. برآورد هزینه های یک ورق فولادی نیز نقش مهمی در اتمام فرآیند پروژه دارد. از این رو در اکثریت موارد برای خرید هر ورق ابتدا با استفاده از جدول وزن به محاسبه قیمت نهایی پرداخته می شود و سپس میزان خرید تعیین می گردد.

جدول وزن ورق اسیدشویی

جدول وزن ورق اسیدشویی

همان گونه که اشاره شد، محصولات اسیدشویی دارای ویژگی هایی هستند که سبب تمایز آن ها با سایر ورق های فولادی می شود. از کاربرد این فلزات می توان به صنایع خودروسازی، تولید لوله های انتقال، ساختمان سازی، شکل ‌دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز و البته تولید سایر ورق ها از جمله ورق های روغنی و پوشش دار اشاره کرد.

با این وجود می توان گفت جدول وزن ورق اسیدشویی برای افرادی که با این محصول یا مقاطع در ارتباط با آن سر و کار دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. علت گستردگی کاربرد های آن نیز در خواص و ویژگی هایی که برخی از آن ها با ورق سیاه مشترک می باشد، نهفته است. از این مشخصات می توان به مقاومت در برابر ضربه و فشار، فرم دهی، داشتن گریدهای متنوع، سطح صاف و صیقلی و ... اشاره کرد. از این جهت محاسبه وزن یکی از عوامل مهم در قیمت ورق اسیدشویی است؛ زیرا نرخ این فلزات بر اساس وزن نهایی آن ها مشخص می شود.

با این وجود باید در نظر گرفت نرخ محصولات گرم نیز نقش مهمی در تعیین قیمت این فلزات دارد؛ زیرا از اسیدشویی ورق های سیاه، محصولات اسیدشویی تولید می شوند. بهتر است بدانید جدول وزنی که در ادامه برای شما قرار داده شده است، بر اساس استاندارد تولید ورق اسیدشویی و ابعاد آن در نظر گرفته شده، اما با این وجود جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش محصولات اسیدشویی شرکت آهن اینفو تماس بگیرید.

فرمول وزن ورق اسیدشویی

با وجود توضیحات داده شده در مورد جدول وزن ورق های اسیدشویی باید گفت تنها راه محاسبه وزن محصولات فولادی، استفاده از جدول وزن نمی باشد و متخصصان این زمینه راه های دیگری را نیز برای انجام این عملیات طراحی کرده اند. به طور مثال اگر ورق خریداری شده توسط خریدار ابعاد قابل تطابقی با جدول وزن نداشته باشد، می توان از فرمول محاسبه وزن ورق آهن  برای برآورد وزن نهایی آن استفاده کرد.

این روش یکی دیگر از راه های مطمئن در به دست آوردن وزن محصولات فولادی است. تنها کافی است ابعاد محصول خریداری شده را بدانید. البته پیش از آن لازم به ذکر است به علت تولید تمامی ورق های فولادی از فلز پایه ای به نام آهن، چگالی این فلز در این فرمول به کار برده می شود و ثابت است. این فرمول در ادامه آورده شده است:

وزن ورق اسیدشویی = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی ‌متر مکعب 8)

حتما بخوانید:جدول وزن ورق رنگی 

محاسبه وزن ورق اسیدشویی

محاسبه وزن ورق اسیدشویی نیز مانند سایر ورق های فولادی به رعایت یک سری نکات و اصول مهم نیاز دارد. مواردی مانند طول، عرض و ضخامت برای محاسبه وزن لازم بوده و باید به صورت دقیق در فرمول قرار داده شوند. جهت محاسبه با فرمول نیز ابتدا باید حجم ورق را با ضرب طول، عرض و ضخامت به دست آورید؛ به این ترتیب وزن اصلی ورق اسیدشویی را می توان به دست آورد.

هر متر ورق اسیدشویی چند کیلو است؟

همان گونه که ذکر شد، محاسبه وزن ورق های اسیدشویی به عواملی مانند طول، عرض و ضخامت وابسته است. وزن این فلزات نیز در جدول مربوط به آن ها بر اساس کیلوگرم محاسبه شده است. با یک مثال ساده در این مورد می توان گفت اگر یک ورق اسیدشویی با طول 2000 متر، عرض 1000 و ضخامت 5 میلی متر داشته باشیم، دارای وزنی در حدود 80 کیلوگرم می باشد. همچنین در قسمت بالای وب سایت آهن اینفو یک آیکن تحت عنوان محاسبه وزن ورق فولادی وجود دارد که می توانید وزن تمامی فلزات از جمله شیت های اسیدشویی را با استفاده از آن محاسبه نمایید.


حتما بخوانید جدول وزن ورق سیاه

جمع بندی

نحوه استفاده از جدول وزن ورق اسیدشویی و استفاده از فرمول محاسبه وزن این فلز در این مطلب به صورت کامل توضیح داده شد؛ زیرا این محصول به علت کاربرد در صنایع مختلف برای متقاضیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین برای تولید سایر ورق های فولادی از ورق اسیدشویی به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند. در محاسبه وزن این فلزات بهتر است بدانید میان ابعاد ورق، ضخامت و وزن آن ارتباط مستقیم دارد. همچنین بهتر است در زمان تحویل ورق های اسیدشویی به محاسبه وزن دقیق آن ها بپردازید تا مغایرتی با فاکتور نهایی نداشته باشد.