کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

شاید برای شما هم جالب باشد که امروزه ورق های فولادی نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. یکی از دسته بندی های مهم محصولات فولادی که از جمله مقاطع پوشش دار به شمار می آید، ورق قلع اندود می باشد. این فلز از نظر نحوه پوشش دهی و فرآیند تولید با ورق گالوانیزه مقایسه می شود، اما تفاوت های بسیاری با آن دارد.

دو روش اصلی برای تولید محصولات قلع اندود وجود داشته که غوطه وری و الکترولیت نامیده می شوند. محصولات نهایی کاربردهای بسیاری را در صنایع و در نتیجه زندگی روزمره ما به خود اختصاص می دهند. به طور مثال می توان به قوطی های روغن اشاره کرد که در اکثریت خانه ها یافت می شود.

پوشش این فلزات با استفاده از فلز قلع می باشد که رنگی مایل به نقره ای سفید داشته و از خواص آن می توان به داشتن دمای ذوب پایین (232 درجه سانتی گراد)، خاصیت چکش خواری و فرم پذیری آن اشاره کرد. استفاده از پوشش قلع برای ورق های فولادی به سبب مقاومت بسیار بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی است.

جالب است بدانید نام دیگر ورق قلع اندود، ورق تین پلیت (Tin Plate) نیز می باشد. این محصول کاربردهای کوچک و مهمی را در صنعت به خود اختصاص می دهد؛ از این رو آشنایی با جداول وزن آن برای خریداران و تولید کنندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با این وجود بهتر است بدانید این محصولات ضخامت بسیار کمی داشته و جدول وزن مشخصی برای آن ها وجود ندارد؛ زیرا برای استفاده در هر کاربری، نیاز به یک محدوده ابعاد خاصی می باشد. همچنین ورق های قلع اندود دارای تنوع بسیار بالایی در ابعاد می باشند.

جدول وزن ورق قلع اندود






همان طور که می دانید جدول وزن از پارامتر هایی مانند طول، عرض و ضخامت تشکیل شده است، اما ورق های قلع اندود به قدری نازک هستند که می توان از ضخامت آن ها چشم پوشی کرد. با این وجود ضخامت آن ها بین 13/0 میلی متر تا 32/0 میلی متر متغیر است. البته برای مصارف خاص تا ضخامت 08/0 میلی متر نیز استفاده می شود. همچنین مقیاس سنگین تر از ورق تین پلیت مرسوم، تا 6/0 میلی متر نیز موجود می‌ باشد.

جداول وزنی که در ادامه برای شما قرار داده شده است، شامل وزن انواع گریدهای ورق قلع اندود و محدوده ابعاد رایج این محصول می باشد؛ زیرا همان طور که ذکر شد این محصول در هر صنعت با یک ابعاد متفاوت خریداری می شود. از جمله کاربرد های آن نیز می توان به صنعت بسته بندی مواد غذایی، ساخت انواع قوطی ها و بشکه های حلبی، قوطی های کنسرو، روغن، اسپری، درب قوطی های مختلف و ... اشاره کرد.

علت اهمیت جدول وزن این محصولات به علت دارا بودن ویژگی هایی است که سبب استفاده از آن ها در کاربرد های مختلف می شود. از مهم ترین مشخصات ورق های قلع اندود می توان به مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی، داشتن سطحی درخشان، قابلیت فرم پذیری، قابلیت ایجاد شیار بر سطح و ... اشاره کرد. با این وجود می توان گفت قیمت روز ورق قلع اندود با توجه به ویژگی های ذکر شده از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسته به مواردی مانند ضخامت، طول و عرض محدوده وزنی متغیری دارد.

فرمول وزن ورق قلع اندود

علاوه بر توضیحاتی که در مورد جداول وزن ورق قلع داده شد، بهتر است بدانید یکی دیگر از راه های محاسبه وزن محصولات قلع اندود استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق است. البته لازم به ذکر است برای استفاده از این فرمول باید تمامی پارامترهای ابعاد تین پلیت ها از جمله طول، عرض، ضخامت و البته میزان پوشش را داشته باشید. درست است که میزان پوشش قلع بسیار نازک و ناچیز است، اما باید در فرمول به صورت جداگانه محاسبه شود.

این روش نیز راهی مطمئن برای محاسبه وزن ورق قلع اندود است. پیش از مراجعه به این فرمول بهتر است بدانید پایه تمامی ورق های فولادی آهن است؛ در نتیجه چگالی آن با عددی ثابت در فرمول محاسبه وزن آن ها در نظر گرفته شده است. این فرمول در ادامه آورده شده است:

وزن ورق قلع اندود = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی ‌متر مکعب 8)

حتما ببینید:جدول وزن ورق گالوانیزه

محاسبه وزن ورق قلع اندود

همان طور که ذکر شد، هر ورق فولادی با توجه به استاندارد های مورد استفاده برای تولید و در نهایت کاربردهای آن، دارای یک محدوده ابعادی خاصی می باشد. رایج ترین ابعاد مورد استفاده برای قلع اندود در جداول وزن آن توسط کارشناسان آهن اینفو قرار داده شده اند. با این وجود در صورت خرید این فلزات با ابعاد سفارشی، با استفاده از فرمول محاسبه وزن ابتدا باید حجم ورق را به دست آورده و سپس میزان پوشش را به آن اضافه کنید تا در نهایت با ضرب در چگالی آهن، وزن نهایی آن به دست آید.

هر متر ورق قلع اندود چند کیلو است؟

بهتر است بدانید در زمان محاسبه وزن محصولات قلع اندود، وزن نهایی بر اساس کیلوگرم می باشد. با این وجود با یک مثال ساده می توان گفت اگر یک ورق تین پلیت با طول 1206 میلی متر، عرض 950 میلی متر و ضخامت 22/0 میلی متر داشته باشیم، وزنی در حدود 98/1 کیلوگرم خواهد داشت.

با این حال می توانید به آیکن محاسبه وزن ورق فولادی در قسمت بالای وب سایت آهن اینفو مراجعه کرده و وزن تمامی فلزات از جمله شیت های قلع اندود را با استفاده از آن محاسبه نمایید.

حتما ببینید:جدول وزن ورق اسیدشویی

جمع بندی

ورق های قلع اندود عنوانی با نام جدول وزن نداشته و این موارد تنها رایج ترین محدوده وزنی شیت های قلع اندود می باشد که در قالب جدول برای خریداران و مصرف کنندگان قرار داده شده است. در صورت داشتن ابعاد متفاوتی از این محصولات می توانید با استفاده از فرمول محاسبه وزن نیز وزن و هزینه نهایی آن ها را محاسبه نمایید. همچنین پیشنهاد می شود در زمان تحویل ورق های قلع اندود به محاسبه وزن دقیق آن ها بپردازید تا مغایرتی با فاکتور نهایی نداشته باشد.