یکی از تولید کنندگان برتر انواع ورق های فولادی گالوانیزه، رنگی، شیروانی و فرمینگ کرکره ای در کشور کارخانه فولاد بهمن می باشد. این مجموعه فعالیت خود را در سال 1390 و در استان مازندران شهر قائمشهر آغاز کرد. موقعیت دقیق این مجموعه در جاده شیرگاه این شهرستان و در یک زمین 30 هزار متر مربعی می باشد که بیش از 200 نفر نیرو انسانی در آن با زیر بنای 14 هزار متر مربع فعالیت می کنند.

ظرفیت تولید محصولات کارخانه فولاد بهمن حدود 120 هزار تن در سال می باشد. بیشترین کاربرد این فلزات در همان مناطق که در معرض عوامل رطوبتی و اکسیداسیون می باشند، است. بهتر است بدانید محصولاتی که توسط کارخانه فولاد بهمن تولید می شوند شامل دو گروه هستند.

گروه ابتدایی شامل ورق های رنگی هستند که امروزه از جمله جذاب ترین فلزات در بین تمامی ورق های فولادی به شمار می آیند و در طیف رنگی متنوعی تولید می شوند. ماده اولیه برای تولید این محصولات ورق های گالوانیزه و گالوالوم هستند که با داشتن پوشش بر سطح خود از مقاومت بسیار زیادی در برابر عوامل تهدید کننده فولاد برخوردار هستند.

محصولات رنگی نیز از رنگ آمیزی فولاد گالوانیزه تولید می شوند که توسط کارخانه فولاد بهمن با طیف رنگی متنوع نارنجی، قرمز، سبز، آبی، قهوه ای و پرتغالی در بازار عرضه می گردند. این فلزات به عنوان محصولات پایه این مجموعه به شمار می آیند. محصولات نهایی کارخانه فولاد بهمن نیز مربوط به انجام عملیات فرمینگ بر روی شیت های رنگی می باشد که با عنوان ورق های شیروانی در طرح های مختلف تولید و عرضه می شوند.

مشخصات فنی محصولات کارخانه فولاد بهمن

همان طور که اشاره شد، ماده اولیه برای تولید شیت های رنگی و شیروانی در کارخانه فولاد بهمن، ورق های گالوانیزه و گالوالوم هستند که به صورت رول عرضه شده و ضخامتی در حدود 2/0 تا 7/0 میلی متر دارند. عرض رول های ورودی این محصولات نیز در حدود 600 تا 1250 میلی متر می باشد.

عرض رول های رنگی نیز معمولاً 1250 میلی متر بوده و ضخامت آن ها از 48/0 میلی متر شروع می شود. کیفیت این محصولات نیز در بی-ن سایر شیت های رنگی تولید داخلی نسبتاً مطلوب می باشد. با این وجود برای اطلاع از قیمت ورق رنگی فولاد بهمن می توانید با کارشناسان شرکت آهن اینفو تماس گرفته یا با مراجعه به صفحه جداول وب سایت نرخ محصولات رنگی انواع کارخانه ها را مشاهده نمایید.

از دیگر ورق های فولادی که توسط شیت های رنگی و گالوانیزه در این مجموعه تولید می شوند، می توان به محصولات شیروانی اشاره کرد که رایج ترین طرح های آن شامل فرمینگ های زیر می باشد. البته پیش از مراجعه به این لیست بهتر است بدانید ورق های فرمینگ در ابتدا با استفاده از محصولات گالوانیزه و رنگی با عرض های رایج 1000 و 1250 وارد دستگاه می شوند و پس از انجام عملیات عرض های آن ها کاهش می یابد:

·         سفال ایتالیا: 77 تا 96 سانتی متر

·         سفال طرح سوئد: 85 تا 101 سانتی متر

·         سفال سوله

·         سفال بهمن : 85 تا 105 سانتی متر

·         سفال چین : 72 تا 87 سانتی متر

·         سفال قراضه

·         سفال ژاپن: 85 تا 103 سانتی متر

·         طرح کرکره سینوسی ریز : 83 تا 104 سانتی متر

·         کرکره سینوسی درشت : 82 تا 106 سانتی متر

·         طرح نما برجسته

·         طرح فرانسه : 82 تا 102 سانتی متر

·         طرح نما زیر کوپ

·         کرکره ذوزنقه : 78 تا 92 سانتی متر

·         کرکره شادولاین : 87 تا 94 سانتی متر

·         عرشه فولادی

فرآیند تولید ورق های رنگی در شرکت فولاد بهمن

تولید محصولات رنگی در این مجموعه فرآیند بسیار پیچیده ای را نداشته و روش رنگ آمیزی آن پوشش دهی غلطکی می باشد. خط تولید ورق رنگی در کارخانه فولاد بهمن با سرعت بسیار زیادی پیش رفته و از این رو در کاهش مصرف رنگ و سازگاری آن با محیط زیست بسیار صرفه جویی خواهد شد. در این روش سطح فولاد اولیه که می تواند گالوانیزه یا گالوالوم باشد، آماده سازی می شود. مراحل آماده سازی نیز شامل چربی زدایی، کروماته و هوادهی می باشد.

چربی زدایی در جهت آماده سازی سطح برای رنگ آمیزی و تمیزی سطح فولاد گالوانیزه به وسیله محلول های قلیایی و برس های مخصوص انجام می گیرد. سپس محصولات به خوبی شستشو داده می شوند تا سطح آن ها عاری از هر گونه اسید و لکه باشد. در مرحله بعدی کروماته یا هوادهی ورق های گالوانیزه به منظور افزایش چسبندگی پوشش رنگ انجام شده تا محصول پس از خشک شدن به خط رنگ آمیزی وارد شود.

در خط رنگ آمیزی با استفاده از غلطک های بزرگ و مخصوص یک لایه ابتدایی با نام پرایمر بر سطح محصولات اعمال کرده و آن ها را از کوره های پخت مخصوص عبور می دهند. این لایه ممکن است از جنس اپوکسی باشد. مرحله بعدی شامل اعمال لایه های رنگ اصلی بر روی ورق های گالوانیزه می باشد که رنگ های مخصوص این فلزات به وسیله همان غلطک ها زده می شود. در نهایت پس از پخت مجدد و خشک شدن رنگ، یک لایه محافظ رنگ از جنس پت یا پی وی سی بر روی ورق های رنگی اعمال کرده تا پس از عبور از کوره پخت برای بسته بندی آماده شوند.

در طی این فرآیند ضخامت لایه ابتدایی پرایمر بین 4 تا 7 میکرون می باشد. ضخامت رنگ سطح فولاد نیز 18 تا 20 میکرون و رنگ زیرین آن 5 تا 8 میکرون و در مجموع ضخامت لایه رویی ورق های رنگی 27 تا 35 میکرون در نظر گرفته می شود. با این وجود می توان گفت قیمت ورق رنگی علاوه بر عواملی مانند نوسانات ارز، پوشش روی، فرایند تولید، استانداردها، کارخانه سازنده، کیفیت سطح و ... به ضخامت پوشش رنگ و جنس آن نیز بستگی دارد؛ زیرا با رنگ آمیزی این فلزات، مقاومت آن ها در برابر عوامل رطوبتی و اکسیداسیون افزایش یافته و به علت داشتن پوشش محافظ دیرتر دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند.

حتما بخوانید:معرفی کارخانه هفت الماس قزوین

جمع بندی

مجموعه صنعتی فولاد بهمن یکی از برترین تولید کنندگان ورق های رنگی با پوشش لمینیت و پی وی سی در کشور به شمار می آید. محصولات این مجموعه طیف رنگی متنوعی داشته و سطح آن ها درخشان و صیقلی می باشد. انواع ورق های فرمینگ نیز در این مجموعه به صورت ساده و رنگی برای مناطقی که در معرض عوامل اکسیدی هستند، تولید می شوند. با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی و فیزیکی این فلزات می توانید با کارشناسان مجموعه آهن اینفو تماس بگیرید.