یکی از مهم ترین دغدغه های خریداران و مصرف کنندگان ورق های فولادی به خصوص از نوع روغنی، گالوانیزه و رنگی در خرید محصولاتی با کیفیت است، اما بهتر است بدانید محصولات وارداتی بیشتر از کشور چین بوده و این کشور بزرگ ترین تولید کننده محصولات تخت فولادی در جهان به شمار می آید؛ به همین علت در ادامه به بررسی کیفیت محصولات وارداتی از این کشور پرداخته ایم.

بررسی کیفیت ورق گالوانیزه چینی

ورق های گالوانیزه در کشور چین به روش غوطه وری گرم با استفاده از حوضچه های مذاب روی تولید می شوند. از کاربرد ورق های گالوانیزه چینی می توان به ساخت کانال های کولر و تهویه، خودروسازی، ساخت و ساز، انواع سقف های شیروانی و ... اشاره کرد؛ زیرا این فلزات از ضخامت 18/0 میلی متر تولید می شوند. عرض آن ها نیز مانند شیت های تولید داخل شامل دو عرض 1000 و 1250 میلی متر است.

کیفیت های ورق های وارداتی چینی از نوع گالوانیزه کاملاً متنوع بوده انواع گریدهای کششی و غیر کششی را به خود اختصاص می دهند. به طور معمول کیفیت ورق گالوانیزه چینی نسبتاً عالی بوده و این کشور توانسته است در بین برندهای برتر در زمینه تولید انواع ورق های فولادی امتیاز بالایی را به دست آورد.

از ویژگی این محصولات می توان به داشتن مقاومت در برابر عواملی مانند اکسیداسیون، رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی، خاصیت انعطاف پذیری، ضخامت پوشش کم، رنگ پذیری و جوش پذیری عالی اشاره کرد. ورق گالوانیزه چینی وارداتی با کیفیت های بسیار متنوع نقش مهمی را به خصوص در صنایع خودروسازی و ساخت لوازم خانگی ایفا می کند.

برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

بررسی کیفیت ورق رنگی چینی

یکی از ویژگی هایی که سبب محبوبیت بسیار زیاد ورق های رنگی چینی وارداتی شده است، شامل انعطاف پذیری فوق العاده آن می باشد. این موضوع سبب شده تا از ورق های رنگی چینی برای ساخت محصولات شیروانی و فرمینگ در جهت پوشش سقف ساختمان های مختلف استفاده کنند. از سوی دیگر لایه های رنگی که در کشور چین بر روی این محصولات اعمال می شوند، سبب افزایش مقاومت آن در برابر انواع شرایط آب و هوایی به خصوص محیط های اکسیدی و در معرض خوردگی شده است.

جالب است بدانید رنگ این فلزات ثابت مانده و در صورت استفاده از آن ها در مناطق گرم و مرطوب که در معرض نور خورشید هستند، تغییر رنگ نمی دهند. روش تولید ورق های رنگی در کشور چین به وسیله پوشش دهی فولاد گالوانیزه با رنگ های مخصوص انجام می گیرد. البته پیش از انجام این فرآیند، شیت های گالوانیزه به خوبی با استفاده از محلول های چربی زدایی قلیایی تمیز شده و سپس شستشو داده می شوند.

در کارخانه های چین پیش از تولید شیت های رنگی برای افزایش چسبندگی لایه های رنگ، یک سری چسب و پرایمر در قالب مواد شیمیایی بر سطح محصولات اعمال می کنند. این لایه سبب انعطاف پذیری بیشتر محصولات وارداتی شده است. همچنین در پایان با کروماته کردن فلزات رنگی، سبب محکم شدن لایه های پرایمر بر روی آن ها خواهند شد. به طور معمول ضخامت لایه رنگی پایینی و بالایی در ورق های رنگی چینی به ترتیب 15 و 25 میکرون است

برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه رنگی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

.

بررسی کیفیت ورق روغنی چینی

در این بین شیت های روغنی وارداتی که از کشور چین وارد می شوند، ویژگی ها و مشخصات متنوعی دارند و نقش مهمی را در صنایع به خود اختصاص داده اند. به طور کلی جنس فولاد ورق های روغنی چینی از فولادهای کربنی با کیفیت متوسط یا نسبتاً بالا می باشد که سبب تولید این فلزات تحت استاندارد های ASTM A1008 و JIS G3141 شده است.

ضخامت شیت های سرد یا روغنی چینی نیز بسیار متنوع می باشد و این محصولات در کشور چین با ضخامت های پایین شامل 2/0 تا 5/3 میلی متر تولید و عرضه می شوند. البته ضخامت های دیگری نیز در بازار به صورت وارداتی وجود دارد. همین موضوع سبب اهمیت قیمت ورق روغنی چینی برای خریداران شده است؛ زیرا در کشور ما هنوز قابلیت تولید ضخامت کمتر از 3/0 میلی متر وجود نداشته و از این رو محصولات وارداتی چینی با متقاضیان بیشتری همراه هستند. ابعاد این محصولات نیز از نظر عرض بین 600 تا 2000 میلی متر بوده و طول آن ها نیز از 2000 تا 6000 میلی متر متغیر است.

محصولات سرد چینی وارداتی نیز بر سطح خود دارای یک لایه حفاظت کننده روغنی هستند که سبب افزایش مقاومت آن ها برای مدتی در برابر زنگ زدگی و خوردگی می شود. با این حال میزان و نوع این روغن بسته به تولید کننده شیت روغنی متفاوت است.

برای اطلاع از قیمت ورق روغنی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

تفاوت ورق های فولادی وارداتی چینی با ایرانی

به طور کلی محصولات روغنی، گالوانیزه و رنگی که در کشور تولید می شوند، با ضخامت های متنوع و کیفیت های مختلفی همراه هستند و بخش زیادی از نیاز داخلی صنایع را تأمین می کنند، اما در برخی موارد نیاز به واردات محصولات چینی در جهت بر طرف کردن سایر نیازهای داخلی می باشد. با این وجود واردات این محصولات نسبت به سال های قبل بسیار کاهش پیدا کرده است و امروزه شیت های روغنی، گالوانیزه و رنگی با کیفیت های مختلف در صنایع خودروسازی، ساخت و ساز، لوازم خانگی و آشپزخانه، صنعت برق و الکترونیک و ... به کار برده می شوند.

تفاوت ورق های تولیدی در داخل با شیت های وارداتی چینی بیشتر در محدوده ابعادی است. محصولات چینی در ضخامت های کمتر از 3/0 میلی متر نیز تولید می شوند؛ در صورتی که شیت های تولیدات داخل از ضخامت 3/0 شروع می شوند. همچنین عرض شیت های سرد و پوششی وارداتی بیشتر از عرض شیت های داخلی می باشد.

از سوی دیگر شیت های وارداتی تحت استاندارد ها و تکنولوژی های بسیار پیشرفته تحت دستگاه های کامل شده تولید می شوند؛ از این رو تولید کنندگان کشور چین قابلیت تولید این فلزات را در ضخامت های پایین دارند. ثابت ماندن رنگ و میزان مقاومت این فلزات نیز به سبب استفاده از همین دستگاه ها و استانداردها می باشد. در نهایت باید گفت بسته به کاربردهای مورد نظر متقاضیان، خرید شیت های سرد و پوشش دار هم به صورت وارداتی و هم تولید داخل پیشنهاد می شود؛ زیرا هر دو از کیفیت بالایی در کاربری های مختلف برخوردار هستند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی کیفیت ورق های چینی پرداخته شد. همان طور که می دانید چین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات فولادی در جهان می باشد. ورق های روغنی، گالوانیزه و رنگی تولید شده در این کشور نیز به ایران و سایر کشورها صادر می شوند. با این وجود در بازار آهن آلات منظور از ورق های وارداتی که به صورت رول و شیت هستند، همان ورق های چینی می باشد.

با این وجود بهتر است بدانید بیشترین تفاوت کیفیت ورق های چینی و رول های تولیدی در کشور، مربوط به بازه ابعادی و لایه های پوششی آن ها می باشد. کارخانجات چینی، شیت های روغنی، گالوانیزه و رنگی را با ضخامت کمتر از 3/0 میلی متر نیز تولید می کنند؛ در صورتی که کمترین ضخامت در ورق های داخلی از 3/0 میلی متر آغاز می شود. همچنین لایه پوششی که بر سطح شیت های رنگی و روغنی اعمال می کنند، سبب انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر آن ها در برابر شرایط جوی مختلف شده است. با این حال پیش بینی می شود در آینده با به کارگیری استاندارد ها و دستگاه های پیشرفته تر، تولید ورق های روغنی، گالوانیزه و رنگی در کشور با محدوده ضخامتی پایین تر اتفاق بیفتد.