کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

یکی از محبوب ترین محصولات فولادی در صنعت آهن آلات که علاوه بر داشتن کیفیت ظاهری بالا، از مقاومت ویژه ای در مقابل عوامل تهدید کننده فولاد برخوردار است، ورق گالوانیزه نامیده می شود. در این مطلب به بررسی تفاوت ظاهری گالوانیزه گرم و سرد و درونی پرداخته ایم تا درک بهتری از فرآیند تولید این محصولات داشته باشید.

اولین تفاوت این دو محصول در روش تولید آن ها است که در ادامه به صورت کامل شرح داده شده است. در این مورد می توان گفت ورق گالوانیزه گرم از طریق غوطه ور شدن فولاد در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی به دست می آید؛ در صورتی که گالوانیزه سرد به وسیله عملیات آبکاری انجام شده و در آن از یک جریان الکتریسیته در یک محلول نمکی شامل آند روی و کاتد فولادی استفاده می کنند تا پوشش بر سطح محصول اعمال شود.

دومین تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در قیمت آن ها است. استفاده از روش غوطه وری جهت تولید ورق گالوانیزه توجیح اقتصادی داشته و در مقایسه با روش الکترو گالوانیزه، محصول نهایی قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

سومین تفاوت مربوط به تمایز در سطح ظاهری و ضخامت آن ها می باشد. شیت های گالوانیزه سرد ضخامت پایین تری در مقایسه با محصولات گالوانیزه گرم داشته و این موضوع به سبب روش تولید آن ها است. روش غوطه وری سبب اعمال میزان بیشتری از پوشش روی بر سطح محصول می شود. سطح ظاهری آن ها نیز مات، کدر و طوسی رنگ بوده؛ در صورتی که فلزات گالوانیزه سرد سطحی درخشان و صیقلی دارند.

در روش غوطه وری یک واکنش شیمیایی مابین فولاد و فلز روی به وجود می آید که سبب تثبیت چسبندگی پوشش روی شده و در صورت ایجاد خراش به راحتی از بین نمی رود. در صورتی که روش الکترو گالوانیزه این واکنش را نداشته و پوشش آن راحت تر از بین می رود. همین تفاوت سبب ایجاد تمایز در طول عمر این دو محصول نیز خواهد شد. فلزات تولید شده در روش اول به علت چسبندگی بالای پوشش روی، طول عمر بیشتری در مقایسه با فلزات سرد دارند.

دسته بندی ورق های گالوانیزه

به طور کلی ورق یا کلاف گالوانیزه از کلاف های فولادی به دست می آیند و طی فرایند نورد گرم که بر روی آن ها انجام می شود، تولید خواهند شد. پس از این مرحله ورق ها روی اندود می شوند؛ به عبارتی در مخازن حاوی روی قرار می گیرند. مزیت مهمی که ورق گالوانیزه به نسبت سایر کلاف های فولادی دارد، در سرسختی آن ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی می باشد. همین نکته مثبت باعث شده تا این فلزات سر سخت در صنایع مختلف کاربرد داشته باشند و همچنین عمر مفید آن ها به بیش از 50 سال می رسد.

اولین صنعت مهمی که ورق های گالوانیزه در آن کاربرد دارند، مربوط به کابینت سازی است. همان طور که اشاره کردیم ورق های گالوانیزه در برابر نم زدگی و خوردگی مقاوم هستند؛ به همین علت می توانند برای کابینت های آشپزخانه که به صورت مداوم با آب و رطوبت در ارتباط هستند، کاربرد چشم گیری داشته باشند.

از جمله استفاده های دیگر ورق های گالوانیزه می توان به ساخت مخازن تانکرها، لوازم خانگی مانند لباسشویی و یخچال، ساخت تابلوهای برق، تولید لوله و پروفیل و به سبب آن کاربرد در ساختمان سازی اشاره کرد. کاربردهای این ورق ها بسیار متنوع هستند و ما تنها چند مورد از آن ها را بیان کردیم تا با گستردگی استفاده از این فلزات آشنا شوید.

گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون فلزات فولاد و آهن طی فرآیند آبکاری سرد و گرم و اعمال شدن پوشش فلزی بر روی آن ها انجام می شود. آهن و فولاد دو ماده حذف نشدنی از صنایع مختلف هستند، اما برای جلوگیری از معایبی مانند خوردگی و زنگ زدگی آن ها را گالوانیزه می کنند. گالوانیزه کردن فلزات به دو روش انجام می شود که در ادامه با بررسی هر روش درک بهتری از تفاوت گالوانیزه گرم و سرد پیدا خواهید کرد. در واقع اولین تفاوت این دو در روش تولید آن ها است.

  • ورق گالوانیزه گرم (غوطه وری گرم)
  • الکترو گالوانیزه یا گالوانیزه سرد

معرفی ورق گالوانیزه گرم

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید ماده های مقاوم و جدید، فولاد همچنان پر کاربردترین فلز در سطح جهان است. این میزان مصرف به دلیل خواص متنوع و مفید آن نظیر خواص مکانیکی، فیزیکی و مغناطیسی عالی، قابلیت تولید ممتاز، در دسترس بودن و سهولت بازیایی است، اما به دلیل معایب مربوط به زنگ زدگی و اکسید شدن بر روی فولاد یک لایه پوششی اعمال می شود.

به طور کلی می توان برای جلوگیری از خوردگی فلزات از چند راهکار مانند انتخاب مواد مناسب، طراحی مهندسی مطلوب، حفاظت کاتدی و آندی و استفاده از پوشش های مناسب بهره برد. استفاده از مواد غیر آلی و پوشش های نازک فلزی مانع محکم و غیرقابل نفوذی میان محیط و فلز خواهند بود. پوشش های فلزی مانند روی که بر روی فولاد اعمال می شوند روش های متفاوتی از جمله پاشیدن مشعلی، آبکاری گالوانیزه گرم، روکش کردن، رسوب از فاز گازی و غوطه وری گرم را شامل می شوند.

فلز روی نسبت به آهن و فولاد و در مقایسه با لایه هایی مانند نیکل و دیگر پوشش های کاتدی حفاظت آندی و کامل تری دارد و به علت داشتن توجیح اقتصادی در آبکاری و روکش کردن قطعات آهنی به فلزات دیگر ترجیح داده می شود. زمانی که از روی در آبکاری الکتریکی معمولی استفاده می کنیم پس از مدتی به رنگ خاکستری تیره در می آید. نوع دیگری از فلز روی وجود دارد که دارای روکش درخشان و لایه ای از کرومات سفید است و بیشتر کاربرد تزئینی دارد.

گالوانیزه سرد چیست؟

به طور کلی گالوانیزه سرد بر خلاف روش غوطه وری در دمای بسیار بالایی انجام نشده و از این رو ممکن است پوشش نهایی در این روش مقاومت فرآیند اول را نداشته باشد. با این حال گالوانیزه سرد بر پایه فرآیند الکترولیت انجام می گیرد و یک رنگ غنی شده از فلز روی بر سطح و زیر فولاد مورد نظر اعمال می شود. غلظت پوشش و مقاومت آن در این روش بسیار کم می باشد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در گالوانیزه سرد در واقع فولاد زیرین که نوعی هادی به شمار می آید نیاز به یک پوشش محافظ دارد. فلز روی با داشتن مقاومت در برابر خوردگی برای این پوشش مورد استفاده قرار می گیرد تا نقش آند را برای فولاد ایفا کرده و از آن در برابر عوامل و شرایط مختلف جوی از جمله اکسیداسیون، رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی محافظت نماید.

حال روش گالوانیزاسیون سرد که بر پایه فرآیند الکترولیت قرار داشته، با نام دیگر الکتروگالوانیزاسیون نیز شناخته شده و برای انجام آن از یک محلول استفاده می کنند. این محلول حاوی فلز روی یا نمک روی و آب می باشد. البته در برخی موارد محلول الکترولیت شامل نمک روی و یک مایع اسیدی نیز می باشد.

برای انجام فرآیند باید این محلول را به عنوان لایه پوششی بر سطح و زیر فولاد اصلی اسپری کنند. ضخامت پوشش در این روش بسیار قابل کنترل بوده که معمولاً بسته به غلظت و کاربری نهایی 25 میکرون در نظر گرفته می شود. محصولاتی که به این روش تولید می شوند، مقاومت بسیار کمتری را در برابر عوامل تهدید کننده فولاد به خود اختصاص می دهند، اما در عوض ظاهر بسیار درخشنده و زیبا و براقی دارند و از این رو برای مواردی که ظاهر عملیات اهمیت زیادی دارد، استفاده می شوند.

نحوه پوشش دهی ورق های گالوانیزه

  • غوطه وری فولاد و آهن در حمام مذاب فلز روی را که مقاومت و جلوگیری از خوردگی آن ها را تشدید می کند، گالوانیزه گرم می گویند.
  • اگر برای پوشش فلزات تنها از آبکاری استفاده شود فرایند الکترو گالوانیزاسیون یا گالوانیزه سرد انجام شده است.

در روش اول گالوانیزه کردن فلزات، اتصال بین پوشش و فلزات باید محکم باشد تا در واقع یک ترکیب میان فلزی پدید آید. مقاومت این پوشش به ضخامت، کیفیت و نوع روش وابسته است. امروزه بیشتر فلزات با استفاده از روش گرم گالوانیزه می شوند که روش بسیار پیچیده ای می باشد. در این فرآیند یک سری از واکنش ها ایجاد می شود که پس از مرحله آلیاژسازی تمام می شود.

مجموعه ای از متغیرهای متفاوت در روند چگونگی انجام گالوانیزه گرم، پدید آمدن لایه های آلیاژسازی و مشخصات آن ها تأثیر گذار می باشند.
این متغیر ها شامل ترکیب حمام مذابی که فلز داخل آن قرار می گیرد، کیفیت فلز روی مصرفی، ترکیب شیمیایی فلز مورد استفاده، درجه حرارت، مدت زمان غوطه ور شدن، سرعت آن و فلاکس مورد نظر می باشند.

مراحل تولید ورق گالوانیزه گرم

انجام روش گالوانیزه گرم در سه مرحله انجام می شود که هر مرحله نیز زیر مجموعه های مخصوص به خود را دارد:

مراحل گالوانیزه گرم شامل آماده سازی، گالوانیزه کردن و عملیات تکمیلی می باشد.

آماده سازی

قبل از هر چیز سطح فلز مورد نظر باید کاملاً برای گالوانیزه شدن آماده شود که مراحل آن مشابه روش تأمین شیت های رنگی می باشد به این صورت که چربی زدایی، اسیدشویی، هوادهی و شستشو و علاوه بر آن فرو بردن قطعه در فلاکس  مناسب و گرم کردن قطعه باید انجام شود.

گالوانیزاسیون

همان طور که اشاره کردیم یک حمام مذاب و بر اساس استاندارد های مناسب مانند درجه حرارت، ترکیب مواد و غیره جهت فرایند گالوانیزه آماده می شود که لازم به ذکر است بر اساس کاربردی که در نهایت خواهد داشت زمان بندی قرار گرفتن در این محیط متفاوت است. پس از این مرحله واکنش های شیمیایی و به سبب آن ها لایه های آلیاژسازی پدید می آیند که در پایان روند کار و کنترل شرایط قرارگیری قطعه سرد می شود.

عملیات تکمیلی

این مرحله تعیین کننده کاربرد ورق های گالوانیزه در صنایع پس از تکمیل عملیات خواهد بود. عملیات هایی که در این مرحله انجام می شوند شامل خنثی کردن اسید باقی مانده بر روی فلز، بازیابی اسید مصرف شده، عملیات حرارتی، بازیابی روی از سرباره، حذف روی از سطح فلزاتی که معایبی دارند و مهم ترین کار در عملیات تکمیلی مربوط به کروماته کردن فلز می باشد.

مراحل کروماته کردن یا هوادهی ورق گالوانیزه

درست است که پس از انجام فرآیند غوطه وری گرم فلز پوشش ظاهری مطلوبی دارد، اما پس از گذشت زمان و قرار گرفتن آن در معرض حرارت بالا یا نم و رطوبت لایه ضخیمی از سفیدک که همان هیدروکسید روی سفید رنگ است بر روی آن ظاهر می شود.  

ارزش و قیمت ورق گالوانیزه با این لایه سخت بسیار پایین می آید و برای جلوگیری از این اتفاق تنها هوادهی یا همان کروماته کردن راه حل است. همان گونه که می دانید فرآیند تولید و تمامی عملیات هایی که در آن انجام می شود، تأثیر به سزایی در کیفیت، کاربرد، قیمت و میزان تقاضا برای آن دارد. حتی نحوه بسته بندی در میزان فروش یک محصول فولادی مؤثر است. با انجام فرایند گالوانیزه گرم ورق های شما توجیح اقتصادی خواهند داشت؛ زیرا نرخ روز ورق گالوانیزه طی انجام این روش کاملاً مقرون به صرفه و ارزان خواهد شد. به دلیل تحقیقات گسترده برای این منظور این فرایند یک روند کنترل شده دارد.

فرایند هوادهی طی غوطه ور شدن فلز در یک نوع اسید رقیق به نام کرمیک یا یک محلول بی کرمات سدیم انجام می شود. این مرحله باعث ایجاد یک لایه متراکم بر روی ورق گالوانیزه خواهد شد که علاوه بر این که در تثبیت رنگ و جلوگیری از ایجاد سفیدک تا یک زمان قابل قبول مؤثر است، مقاومت فلز را در برابر خوردگی نیز افزایش می دهد؛ در نتیجه نرخ آن به ازای کیفیت و خواصی که به آن اضافه شده است، افزایش می یابد.

غلظت محلولی که ورق در آن غوطه ور می شود به طور معمول بین 1/0 تا 3/0 درصد می باشد. همچنین درجه حرارت آن 60 تا 70 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود. بهتر است بدانید با افزایش غلظت این مایع اسیدی لایه های مقاوم تری بر روی ورق ایجاد می شود، اما در عوض منجر به نارنجی شدن سطح آن ها خواهد شد.

حتما بخوانید:تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه

دسته بندی صنایع گالوانیزه

در واقع صنایع گالوانیزه گرم به سه قسمت کلی تقسیم می شوند که شامل گالوانیزه نمودن ورق به صورت پیوسته، گالوانیزه سیم و لوله و روش عمومی که همان ورق های پیش ساخت هستند، می باشد.

به طور کلی خطوط صنایع گالوانیزه اگر به روش پیوسته انجام شوند حدود 83 درصد به صورت پوشش دهی حوضچه داغ روی می باشند و تنها حدود 17 درصد از آن ها به گونه الکتریکی تولید می شوند. روند تولید یک خط مدرن گالوانیزه به روش اول و پیوسته که با سرعت ماکزیممی و در حدود 180 متر در دقیقه کار می کند، تولید سالیانه تا سطح 500000 تن را دارد.

مراحل خطوط گالوانیزه گرم

استفاده از روش گالوانیزه گرم که به صورت پیوسته و با حوضچه های داغ روی انجام می شود برای رول های ورق با ابعاد و ضخامت های متفاوت کاربرد دارد. در ابتدای این خط تولید شیت های اسید شویی یا روغنی به یک دیگر جوش خورده و مانند یک نوار به خط پیوسته شارژ می شوند. در بخش شستشو سطح ورق مانند تولید فلزات رنگی چربی زدایی شده و سپس توسط غلطک های مخصوص و مواد قلیایی برس کشیده می شود. پس از این مرحله شستشو با آب گرم و خشک کردن به وسیله هوای گرم صورت می گیرد.

پس از انجام این مراحل کلاف وارد کوره های از قبل گرم شده یا آنیل می شود و دمای مورد نظر برای آن در درجه مذاب در نظر گرفته می شود. همچنین در مرحله هم دما شدن ورق با کوره دمای آن به 730 و حتی 780 درجه سانتی گراد می رسد. پس از این فرآیند محصول به حوضچه های مذاب که دارای سرب مذاب در پایین و روی مذاب در سطح خود هستند، وارد می شود. استفاده از سرب مذاب در سطح پایین حوضچه باعث گرم شدن نهایی و باز کردن چشمه های ورق  و در نهایت آماده سازی سطح برای جذب روی می گردد.

زمانی که ورق از حوضچه خارج می شود، جت هوا با آن برخورد می کند تا ضخامت پوشش و کیفیت دانه های شکفته شده که به آن ها اسپانگل می گویند را تنظیم کند. لازم به ذکر است اندازه نهایی اسپانگل ها توسط سیکل خنک کاری تثبیت می شود. پس از این مراحل و با دمش هوا دمای محصول کاهش پیدا کرده و برای اندازه گیری ضخامت آماده می شود. لازم به ذکر است این ضخامت نیز توسط دستگاه ضخامت سنج کنترل می شود.

همان طور که شرح داده شد بلافاصله پس از خروج ورق از حوضچه مذاب جت هوا به ورق برخورد می کند که در اثر فشار هوای وارده و همچنین نیروی ثقلی مذاب روی، بخشی از آن به داخل حوضچه باز می گردد و در نتیجه ضخامت پوشش ورق تنظیم می شود. مرحله دمش هوا به وسیله جت هوا که باعث برگشت مواد مذاب به داخل حوضچه و تنظیم ضخامت می گردد فرآیند جت شویی نام دارد.

تولید محصولات گالوانیزه رنگی و شیروانی

با این وجود می توان گفت برای تولید محصولات رنگی و شیروانی نیز مراحل آماده سازی باید انجام گیرد. کیفیت گالوانیزه مورد استفاده برای تولید این فلزات تأثیر به سزایی در نرخ، کیفیت، کاربرد، خواص و فرم هایی دارد که باید بر روی آن ها اعمال شود. قیمت ورق شیروانی رنگی تا حد زیادی وابسته به این موضوع و فرمی است که باید بر روی آن اعمال شود. به طور مثال نرخ ورق شیروانی رنگی با فرم ذوزنقه ای بسیار مقرون به صرفه تر از شیت شیروانی طرح سفال می باشد.

همه این موارد بسته به کاربرد مورد نظر خریدار دارد؛ زیرا برای سقف های سوله ممکن است استفاده از ورق ذوزنقه ای بهتر باشد یا برای سقف خانه های مختلف در یک منطقه کوهستانی و پر بارش به کارگیری سقف شیروانی سفالی منطق بیشتری داشته باشد. مراحل آماده سازی نیز برای تثبیت رنگ بهتر این محصولات و میزان فرم پذیری آن ها انجام شده و در واقع نوعی تضمین کیفیت است.

اجزا خطوط گالوانیزه

رول باز کن

این بخش مانند تغذیه اصلی خطوط تولید است که به صورت داشتن قابلیت تغییر سرعت باز شدن کلاف ورق امکان تغذیه با سرعت های متفاوت را ایجاد می کند.

دستگاه جوش رول

این سیستم وظیفه اتصال رول جدید به رول قدیمی را بر عهده دارد که امکان داشتن یک خط پیوسته پدید می آید.

بافر

این بخش به صورت یک ذخیره ساز میانی است. هدف از ایجاد این بخش هماهنگ کردن سرعت تغذیه با بقیه خط می باشد. از این مکانیزم در آخر خط نیز یک بار استفاده می شود.

وان های شستشو

این وان ها وظیفه شستشوی ورق ورودی را بر عهده دارند؛ به این علت که ورقی که وارد وان می شود باید کاملاً چربی زدایی شده باشد و عاری از تمام آلودگی ها باشد. در این محفظه ها از طریق شستشو با اسید و آب ورق کاملاً تمیز شده و در مرحله آخر خشک می شود.

کوره

در قسمت کوره که باعث پیشگرم شدن ورق می شود یک عملیات حرارتی نیز بر روی آن انجام می شود. برای مثال در شرکت فولاد مبارکه این کوره ها دو متد گرمایش را دنبال می کنند که شامل روش های DQ و CQ است. دمای ورق در روش اول به 780 درجه سانتی گراد می رسد و به همین دلیل از خواص مکانیکی تا حدی نرم تر و تحمل کشش بالاتر به وسیله آنیل شدن بیشتر حاصل می شود و کاربرد ورق را در صنعت قطعه سازی فراهم می سازد.

دمای ورق در متد گرمایشی دوم تا حد 730 درجه سانتی گراد است در نتیجه سطح سخت تری خواهد داشت. این دو پارامتر از عواملی هستند که بر سرعت خطوط گالوانیزه اثر دارند.

جت هوا

یکی از مهم ترین ارکان اصلی خطوط گالوانیزه جت هوا می باشد که کیفیت نهایی یک ورق تولید شده را تعیین می نماید. از جمله عوامل مؤثر در این فرآیند می توان به فشار هوای ورودی، دمای آن، فاصله جت برخورد کننده با ورق، زاویه جت، ارتفاع آن نسبت به حوضچه و سرعت خط تولید اشاره کرد.

تأثیر مستقیم این عوامل بر نوع دانه بندی و ضخامت لایه های پوششی مشخص می شود که نه تنها به راحتی قابل تغییر نیستند، بلکه در خصوص مقادیر و تأثیر آن ها بر دانه بندی هیچ استاندارد مشخصی ارائه نشده است و تولید کنندگان بیشتر به تجربه خود یا جداول ارائه شده توسط سازندگان خط مراجعه می کنند.

استانداردهای ورق گالوانیزه

پوشش گالوانیزه که عبارت است از نشاندن عنصر اصلی روی و برخی دیگر از عناصر بر سطح فلزات پایه مانند آهن و استیل و آلومینیوم، دارای دو پارامتر اصلی ضخامت پوشش نشانده شده و نوع دانه های شکفته یا همان اسپنگل ها است. یک سطح گالوانیزه شده، اصولا دارای چند لایه مختلف است که از سطح خارجی شروع شده و به فلز پایه که آهن یا استیل است، می رسد.

این سطح در مواردی ورق روغنی می باشد که با استفاده از روش های ذکر شده پوشش دهی خواهد شد. این محصول دارای سطحی صاف و صیقلی بوده و تنها مشکل آن در داشتن تاریخ انقضا و طول عمر کمتر در مقایسه با سایر محصولات است؛ در نتیجه با انجام فرآیند گالوانیزاسیون بر روی آن، طول عمر و مقاومت در آن افزایش یافته و کاربرد بیشتری را به خود اختصاص می دهد. حال که می دانید بیشترین کاربرد فلزات سرد در تولید ورق گالوانیزه می باشد، می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل در تعیین کیفیت و نرخ این محصول، قیمت ورق روغنی به عنوان ماده اولیه ساخت آن می باشد.

پارامتر ضخامت پوشش یک مورد بسیار اثرگذار در کاربرد و کیفیت محصول است و همچنین باید مطابق با آخرین استاندارد کنترل شده باشد. اگر محصول ضخامت زیادی داشته باشد خواصی از جمله مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایجاد می شود؛ به همین علت انعطاف پذیری و فرم پذیری محصول کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر ضخامت پوشش کمتر به معنی جوش پذیری و فرم پذیری بهتری می باشد؛ پس بهتر است این ضخامت در یک بازه کنترل شده قرار گیرد. البته ضخامت این محصولات در مواردی بسته به ورق روغنی مورد استفاده در فرآیند تولید شیت گالوانیزه دارد.

حتما بخوانید:تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه

گرید های ورق گالوانیزه

جالب است بدانید محصولات گالوانیزه نیز مانند ورق های سیاه، روغنی و ... دارای کیفیت های مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. آن ها از طریق فرم دهی و کشش گریدهای مختلف دارند که شامل DX51D، DX52D، DX53D، DX54D و DX56D می باشد و هر کدام ویژگی های متفاوتی را به خود اختصاص می دهند.

البته باید گفت محصولات سیاه با داشتن گریدهای متنوع تر بیشترین کاربرد را در موارد صنعتی داشته؛ در صورتی که شیت های گالوانیزه با کیفیت های ذکر شده در موارد سبک تر و حساس تر به کار برده می شوند. قیمت ورق سیاه تأثیر به سزایی در نرخ این محصول دارد؛ زیرا ورق گالوانیزه یک محصول فولادی ثانویه بوده و به صورت غیر مستقیم از محصولات گرم تولید می شود. مقاومت در برابر ضربه و فشار ویژگی منحصر به فرد فلزات سیاه بوده و سبب به کارگیری آن ها به خصوص در صنایع مهم نفت و گاز و پتروشیمی شده است.

از سوی دیگر دو نوع از مهم ترین گریدهای آن در مصارف ساختمانی نیز به کار گرفته می شوند. همچنین در مواردی که نیاز به این محصولات با سطح ظاهری با کیفیت تر می باشد؛ می توان فرآیند اسیدشویی را انجام داد تا با حفظ خواص، یک ورق سیاه با کیفیت ظاهری بالا به دست آید.

جمع بندی

در نهایت باید گفت این تفاوت ها سبب تمایز در کاربرد و ویژگی های نهایی آن ها خواهد شد. محصولات گرم مقاومت بهتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی داشته و از آن ها در ساخت دکل های مخابراتی، لوله های آب، دکل های فشار قوی و برخی از تیرهای برق استفاده می کنند.

کاربرد محصولات سرد نیز به علت داشتن مقاومت کمتر در مقایسه با شیت های گالوانیزه گرم در مواردی بهتر پاسخ می دهد که به مقاومت کمتری در برابر عوامل ذکر شده، نیاز باشد. بیشترین استفاده از آن ها در ساخت محصولات بهداشتی، ساخت قطعات خودرو، پیچ و مهره و ساخت لوله های با ضخامت پایین می باشد.

سوالات متداول

ورق های گالوانیزه به چند دسته تقسیم می شوند؟ ورق های گالوانیزه به دو نوع تقسیم می شوند که ورق گالوانیزه گرم و الکترو گالوانیزه یا همان ورق گالوانیزه سرد می باشند.

مراحل تولید فرایند گالوانیزه گرم چیست؟ گالوانیزه گرم در سه مرحله آماده سازی، گالوانیزه نمودن و عملیات تکمیلی انجام می شود.

قیمت ورق گالوانیزه با چه روشی مقرون به صرفه می شود؟ بهترین روش گالوانیزه کردن ورق های فولادی از طریق روش غوطه وری گرم می باشد که توجیه اقصتصادی خواهد داشت.