کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

به طور کلی ورق شادولاین زیر مجموعه ورق های گالوانیزه رنگی به حساب می آید. این طرح از ورق رنگی ظاهری شبیه به ورق گالوانیزه ذوزنقه و سینوسی دارد؛ استفاده از این محصول و دیگر زیر مجموعه های حاصل شده از ورق گالوانیزه به دلیل خاصیت ضد زنگ و خوردگی، بیشتر در مکان هایی کاربرد دارند که در معرض رطوبت و خوردگی می باشند؛ به همین علت بیشترین مصرف ورق های شادولاین و دیگر طرح ها در ساختمان سازی، سقف سازه ها، سوله ها و... می باشد.

بهتر است بدانید ورق های شادولاین به سبب تولید از طریق شیت های گالوانیزه رنگی دارای تنوع رنگی بالایی هستند و یکی از زیباترین طرح های ورق شیروانی به شمار می آیند. ابعاد محصولات فرمینگ شادولاین متغیر بوده و بسته به کلاف ورودی دارای عرض های مختلفی هستند. با این وجود در ادامه قصد بررسی سایر مشخصات این فلزات را برای داشتن خریدی مطمئن تر داریم.

نحوه تولید ورق شادولاین


جهت تولید ورق شادولاین باید همان فرایند تولید ورق های رنگی را در نظر بگیرید. با این تفاوت که در نهایت ورق ها فرم داده شده و نام گذاری خواهند شد. همان طور که می دانید ورق شادولاین زیر مجموعه ورق های گالوانیزه می باشد؛ در نتیجه ابتدا باید خرید ورق گالوانیزه رنگی را با دقت بالایی انجام داد تا ورق شادولاین نهایی نیز کیفیت مناسبی برای استفاده در مصارف مختلف داشته باشد.

در واقع ابتدا اسلب فولادی طی فرایند نورد گرم به ورق سیاه تبدیل شده و سپس طی عملیات های اسیدشویی، نورد سرد و گالوانیزاسیون به ورق گالوانیزه تبدیل می شود. لازم به ذکر است هر کدام از این فرآیندها دارای عملیات های مختلفی هستند و پس از تولید ورق گالوانیزه مجدداً بخشی از آن ها مانند چربی زدایی، شستشو و خشک کردن صورت می گیرد تا ورق رنگ پذیری و چسبندگی رنگ بیشتری داشته باشد. پس از آماده سازی محصول، مرحله رنگ آمیزی بر روی آن صورت می گیرد و شامل اعمال لایه پرایمر و سپس رنگ های اصلی و در نهایت پوشش محافظ رنگ است.

فرمینگ ورق شادولاین تنوع بالایی دارد و همان گونه که پیش تر گفتیم کمی شبیه به ورق کرکره ای سینوسی یا ذوزنقه می باشد. عملیات رول فرمینگ یا موج دار کردن ورق های توسط دستگاه مخصوص صورت می گیرد. از این رو فرایند خم کاری در ورق های شادولاین به گونه ای انجام می شود که آب حاصل از باران یا برف به سمت زمین ریخته شود.

حتما بخوانید:ورق رنگی چیست

مشخصات ورق های شادولاین


ورق های شادولاین وزن کمتری را نسبت به دیگر ورق های فولادی دارند؛ با این که دارای دو نوع لایه محافظ بر روی خود هستند. این مسئله موجب مناسب بودن آن ها برای استفاده در سقف های شیروانی، سقف سوله ها و ... شده است. در واقع همین مشخصات و سایر مشخصاتی که در ادامه ذکر می کنیم، سبب تمایز ورق شادولاین با محصولات گرم یا سیاه شده اند؛ به همین علت قیمت ورق سیاه نسبت به شیت های پوششی و فرمینگ مقرون به صرفه می باشد. از دیگر مشخصات این فلزات نیز می توان به مقاومت مطلوب آن ها به خصوص در برابر زنگ زدگی و اکسید شدن آن ها در برابر باران، عوامل محیطی یا انواع آسیب های فیزیکی اشاره کرد.

همچنین باید گفت پوشش محافظ رنگی که از پیش بر روی مواد اولیه ورق های شادولاین اعمال می شود، سبب ایجاد مقاومت برای آن ها در جهت حفظ ثبات رنگ به خصوص در برابر نور خورشید می گردد. از سوی دیگر فرایند تولید ورق های شادولاین کاملاً مطابق با استانداردهای بین‌ المللی و داخلی می باشد؛ به همین علت از لحاظ ابعاد یا آلیاژ، به صورت کامل تأیید شده و دقیق می باشند. رنگ ورق مقاومت بالایی را ایجاد می کند و خود نیز در برابر عوامل جوی ناگهانی پایدار می باشد.

تولید و نحوه عرضه این محصولات به دو نوع فابریک یا سفارشی صورت می گیرد. نوع فابریک ورق شادولاین نیز در کارخانه های ورق گالوانیزه رنگی تولید می شود. در کارگاه ها و سوله هایی با دستگاه فرمینگ نیز می توان ورق های رنگی را فرم داده و به شادولاین تبدیل کرد. اکنون کارخانه ها فقط ورق های بدون فرم رنگی تولید می کنند. ورق های شادولاین یا دیگر طرح ها، در کارگاه ها و با استفاده از ورق های رنگی عرضه می گردد.

حتما بخوانید:ورق سیاه چیست؟انواع،ابعاد و نحوه تولید

ابعاد ورق شادولاین


این ورق شیروانی با وجود داشتن تمایز در سطح ظاهری مانند تمامی محصولات فولادی ویژگی های مثبتی نیز دارد که سبب تمایز آن از دیگر ورق های فولادی می شود. در مورد مشخصات فنی این فلزات باید گفت عرض آن ها پیش از فرمینگ 1000 و 1250 میلی متر می باشد؛ زیرا از ورق گالوانیزه تولید می شوند. البته بهتر است بدانید نه تنها ویژگی های ظاهری، ابعاد و ضخامت، بلکه قیمت ورق گالوانیزه نیز بر نرخ محصولات فرمینگ و شیروانی تولید شده از آن مؤثر است. از این رو پس از فرایند رول فرمینگ دارای عرض ۹۰ و ۱۱۵ سانتی متر می باشد.

لازم به ذکر است بدانید در این بخش توجه به عرض مفید این نوع ورق ها مهم است؛ زیرا در هنگام نصب و استفاده از ورق های شادولاین عرض مفید ورق کمتر از عرض اصلی آن ها می باشد و این موضوع به دلیل همپوشانی لبه ورق ها با یک دیگر است. در این حالت عرض مفید آن ها حدود ۸۰ و ۱۰۲ سانتی متر است. به عنوان مثال در ابعاد ورق شیروانی شادولاین قبل از عملیات خم کاری کاملاً باید عرض مفید آن کنترل شود. ورق شادولاین در ضخامت های 3/0 تا 7/0میلی متر تولید و عرضه می شود.

وزن آن نیز مطابق با ویژگی‎‌ هایی نظیر جنس سطح بالایی، متراژ طولی و ضخامت تفاوت دارد و نمی توان وزن ثابتی برای آن در نظر گرفت. در نهایت باید گفت طول ورق‌ های‌ شادولاین نیز مطابق با سفارش مشتری اندازه گیری شده و از 1 تا 12 متر متغیر است.

انواع ورق های شادولاین


بهتر است بدانید در گذشته ورق های شادولاین به صورت سنتی به سه نوع کرکره، ذوزنقه و سینوسی در بازار شناخته می شدند. این فلزات از مقاومت و استحکام بالایی در برابر خوردگی، ساییدگی و زنگ زدگی برخوردار می باشند و در پارتیشن بندی سقف ها، کارخانجات، دیوارها، پوشش دهی سقف های شیروانی و ... به کار می روند. امروزه ورق های شادولاین طرح به خصوص خود را داشته و سایر طرح های ذکر شده با عنوان ورق های شیروانی فرمینگ های جدید به فروش می رسند. لازم به ذکر است برای استفاده از ورق های شادولاین یا دیگر فرمینگ ها در پوشش دهی سقف های شیروانی، خرید ورق شیروانی 6 متری پیشنهاد می شود؛ زیرا با ضایعات کمتری همراه بوده و کیفیت آن در همه سطوح سقف یکسان تر خواهد بود.

رنگ های ورق شادولاین

ممکن است رنگ آمیزی ورق شادولاین را فقط جهت ایجاد زیبایی ظاهری بدانید، اما ایجاد شدن یک لایه دیگر و محافظ بر روی ورق باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و عوامل محیطی خواهد شد. همان طور که پیش تر گفتیم ورق های شادولاین از تنوع رنگی بالایی بهره مند هستند که به وسیله کد رنگی استاندارد جهانی رال معرفی می شوند. استاندارد جهانی رال یک سیستم معرفی برای هر رنگ می باشد که در سال 1972 تأسیس گردید. در این سیستم هر رنگ کد مخصوص به خود را دارد که به معرفی محصولات و رنگ های آن ها کمک می کند. تنوع رنگی ورق های شادولاین بسیار بالاست و بیشتر رنگ های سرد و گرم برای آن ها وجود دارد. لازم به ذکر است استفاده از رنگ های سرد به دلیل انعکاس نور مادون قرمز و کاهش گرمای سازه کاربرد دارد. در ادامه رنگ های قابل سفارش به همراه کد آن ها برای ورق شادولاین را ذکر کرده ایم:

  • سفید رال 9016
  • قرمز قرمز رال 3000
  • آبی آسمانی رال 5012
  • آبی نیسانی رال 5015
  • جیگری رال 3020
  • زرد رال 1023
  • پرتقالی رال 1028
  • سبز رال 6024
  • نارنجی رال 2003
  • قهوه ‌ای رال 8004
  • قهوه ای سوخته رال 8017
  • نقره ‌ای رال 7035
  • طوسی رال 7033
  • بنفش رال 4005
  • صورتی رال 4003
  • کرم رال 1015

کاربرد ورق های شادولاین


این محصولات رنگی به دلیل داشتن کیفیت ظاهری زیبا و مقاومت در برابر عوامل محیطی در بسیاری از مصارف ساختمانی و ... کاربرد دارند. در گذشته استفاده از آن ها بیشتر برای ساندویچ پانل ها بوده است، اما اکنون با توجه به مزیت های استفاده از آن ها کاربرد های دیگری نیز دارند که برخی از آن ها در ادامه نام برده شده اند:

  • کاربرد ورق‌ های شادولاین جهت سقف سازه ها از جمله سقف‌های شیروانی
  • این محصولات جهت ساخت سایه بان‌ ها، سقف‌ پارکینگ ‌ها، کارگاه‌ ها کاربرد دارند.
  • تقسیم بندی سالن‌ های بزرگ کارگاهی یا کارخانه ‌ای به عنوان پارتیشن
  • ساختن انواع خانه‌ های پیش ساخته و اتاقک‌ های فلزی
  • استفاده جهت تولید انواع سقف کاذب یا دیوار
  • استفاده برای پوشش و دیواره سوله ها و دیواره سردخانه ها

مزایای ورق های شادولاین

ورق های شادولاین به سبب مزیت ها و ویژگی هایی که دارند در برابر عوامل محیطی و خوردگی، نور آفتاب و ... مقاوم هستند؛ از این رو کاربرد های متنوعی را به خود اختصاص داده اند. لازم به ذکر است این محصولات به تنهایی مانند عایق عمل نمی کنند و برای ایجاد این ویژگی از پشم شیشه در تولید آن ها استفاده می شود. دیگر ویژگی های این فلزات رنگی به شرح زیر می باشد:

  • مقاومت بالا ورق های شادولاین در مقابل شرایط جوی مانند باد و باران
  • استحکام بالا ورق های شادولاین در برابر تغییر رنگ و تغییر شکل
  • با وجود انجام فرایند های گالوانیزاسیون و رنگ آمیزی بر روی آن ها دارای وزنی سبک می باشند؛ به همین دلیل استفاده از آن ها در پشت بام و سقف ها امکان پذیر و به صرفه می باشد.
  • ورق های شادولاین دارای مقاومت بالایی در مقابل ضربه‌ و فشارهای بالا می باشند؛ به همین دلیل جهت استفاده در ساختمان‌ های ضد زلزله مناسب هستند.
  • آن ها بر اثر تغییرات جوی و آب و هوایی دچار شکستگی نخواهند شد.
  • پایین بودن وزن آن ها باعث استفاده برای سازه های مقاوم در برابر زلزله خواهد شد.
  • از دیگر مزیت های آن می توان به زیبایی و جلوه بصری بیشتر نسبت به ورق‌ هایی با طرح مشابه یا بی ‌رنگ اشاره کرد.
  • ورق های شادولاین هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً کمی نیز دارند.

تولیدکنندگان ورق شادولاین

به صورت کلی کارخانجات تولیدکننده ورق گالوانیزه معمولاً به تولید محصولات فرمینگ با طرح شادولاین نیز می پردازند. از جمله این تولیدکنندگان می توان به کارخانجاتی مانند فولاد مبارکه، کاشان، تاراز، ورق خودرو، هفت الماس و ... اشاره کرد. همچنین می توان ورق گالوانیزه رنگی را از بازار آزاد یا شرکت های بازرگانی خریداری کرد و به تولیدکنندگان کوچک تر که خدمات برشکاری و فرمینگ شادولاین را ارائه می دهند، ارسال کرد تا عملیات فرمینگ با ابعاد مد نظر بر روی آن اعمال گردد.

جمع بندی

ورق های شادولاین از جمله زیر مجموعه های ورق گالوانیزه رنگی می باشند که طرح آن ها مشابه طرح های دیگر مانند کرکره ای یا ذوزنقه است. آن ها در دو نوع سفارشی و فابریک به بازار عرضه می گردند. از مزیت مهم و قابل توجه آن ها می توان به داشتن وزنی سبک اشاره کرد. عرض ورق های شادولاین باید قبل از خم کاری در نظر گرفته شود که در دو نوع 100 و 125 سانتی متری هستند. بعد از عملیات رول فرمینگ عرض ورق کاهش یافته و به 90 و 115 سانتی متر تبدیل می شوند. تمامی این ویژگی ها و کاربرد گسترده این فلزات به سبب استفاده از ورق گالوانیزه در تولید ورق های شادولاین می باشد. با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود با کارشناسان ورق های رنگی و پوششی آهن اینفو تماس حاصل نمایید.