کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

بررسی موضوعات روز صنعت فولاد

 

 

از سال ۱۳۸۸ تا کنون پس از برگزاری ۸ دوره همایش چشم‌ انداز صنعت فولاد و معدن، با نگاهی به بازار متوجه می شویم که این همایش به رویدادی ثابت و موثر در این صنعت تبدیل شده که کمکی شایانی به تصمیم گیری صحیح و جلوگیری از هدر رفت منابع و تصمیمات اشتباه کرده‌ است. در نهمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران که ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه برگزار خواهد شد با نگاهی به بازار درمی یابیم ‌که توجه ویژه‌ ای به تحولات ۱۰ ماهه عرضه و تقاضای فولاد کشور شده است. به علت بازگشت مجدد تحریم ‌ها از سوی ایالات ‌متحده، سال ۱۳۹۷ بازه زمانی پراهمیتی برای فعالان و صنعتگران زنجیره صنعت فولاد به شمار می رود. این در حالی است که طبق طرح جامع فولاد و همچنین بر اساس افق تولید فولاد در سال ۱۴۰۴،‌ که 55 میلیون تن می باشد، تولید کنندگان در مسیر افزایش کمی و کیفی محصولات خود قدم برداشته‌ اند.

آمار های فعلی نشان دهنده افزایش تولید و مصرف فولاد در دنیاست و چین نسبت به سال ۲۰۱۷ در حال حاضر در جایگاه بزرگ‌ ترین تولید‌ کننده و مصرف‌ کننده فولاد در جهان به شمار می رود. همچنین قیمت محصولات فولادی، علی الخصوص سنگ ‌آهن طی سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از رشد خوبی نسبت به دو سال گذشته بهره مند بوده است. همچنین رشد میزان مصرف، و قیمت های جهانی فولاد و سنگ ‌آهن، شانس توسعه بازار صادراتی را برای کشور های فولادساز افزایش داده است. گفته می شود که در ایران هم طی طول ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری، تولید فولادی رشد نسبتا خوبی داشته است، به گونه ای که تولید کنسانتره سنگ‌ آهن با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده و از ۲۵ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر گندله نیز با افزایش ۳۰ درصد از ۲۱ به حدود ۲۸ میلیون تن،‌ آهن اسفنجی از ۵/ ۱۴ به ۵/ ۱۷ میلیون تن رسید و با رشد ۲۰ درصدی همراه شد. در این میان، فولاد خام با ۱۸ درصد افزایش از ۱۴ به ۵/ ۱۶ میلیون تن دست پیدا کرد،‌ ورق گرم فولادی با رشد ۱۰ درصدی مواجه گردید و از ۵ به ۵/ ۵ میلیون تن رسید و محصولات طویل فولادی هم با افزایش ۱۵ درصدی از ۳/ ۵ به ۱/ ۶ میلیون تن است. رشد تولید در محصولات فولادی و سنگ‌ آهن، در ۸ ماه منتهی به آبان امسال در حالی است که میزان صادرات سنگ ‌آهن‌ ۳۰ درصد و فولاد خام حدود ۱۳ درصد کاهش و به ترتیب محصولات تخت و طویل ۶۰ و ۱۵۰ درصد افزایش داشته ‌است.

ارقام فوق در حالی ذکر می شوند که مصرف ظاهری محصولات فولادی ایران طی ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری با کاهش حدود ۸ درصد مواجه شده است. گفته می شود که طبق افق ۱۴۰۴، به منظور تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام،‌ در حدود ۱۶۲ میلیون تن سنگ‌ آهن، تقریبا ۸۰ میلیون تن کنسانتره آهن، در حدود ۷۵ میلیون تن گندله و همچنین ۵۲ میلیون تن آهن اسفنجی نیاز داریم که به جهت توازن این زنجیره با کسری چیزی در حدود ۳۲ میلیون تن سنگ‌ آهن رو به رو خواهیم بود. از طرف دیگر، طبق افق ۱۴۰۴، از حجم کل تولید فولاد چیزی معادل ۲۰ میلیون تن از آن می بایست صادر شود، در حالی که بر اساس پیش‌ بینی‌ های انجام شده، براورد صادرات بین ۶ تا ۱۵ میلیون تن بوده است و بنابراین ممکن است ۵ تا ۱۴ میلیون تن از بازار هدف صادراتی با مشکلاتی مواجه شود.

از این گذشته، با توجه به پیش‌ بینی ‌های انجام شده از بازار مصرف کشور، حجم مصرفی فولاد در افق ۱۴۰۴ در حدود ۲۵ تا ۵/ ۲۷ میلیون تن است. بر همین اساس، بازار صادرات و مصرف داخلی هم حکایت از تولید ۱۲ تا ۲۴ میلیون تن فولاد خام بیش از مصرف کل داخلی و صادراتی دارد. البته امکان این که اتفاقات و مراودات سیاسی و بین ‌المللی سبب به وجود آمدن فرصت‌ ها و تهدید هایی هم باشد نیز وجود دارد. این آمار حاکی از این است که بر اساس میزان تولیدات، بازار مصرف داخلی و میزان صادرات این محصولات طی سال ۹۸ و سال‌ های پس از آن تا افق ۱۴۰۴ و بررسی صادرات محصولات فولادی،‌ و... موضوعات بسیار مهمی هستند که باید به آن ها توجه داشت.

علاوه بر این، با توجه به تاثیرات منفی تحریم ‌ها بر بازار های صادراتی ایران، همچنین تضعیف بازار مصرف داخلی به علت رکود های احتمالی،‌ شاید بتوان با بررسی کارشناسانه مسوولان، از برخی از ضرر های ملی جلوگیری کرده،‌ و بعضا برخی از تهدید ها را به فرصت ‌های ارزنده ‌ای برای کشور مبدل کرد.

گرداوری شده توسط آهن اینفو

دنیای اقتصاد 30 دی 97