کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

ورود آرام تقاضا به بازار

‌در هفته گذشته بازار فولاد با ثبات نسبی قیمت ها همراه بود که می توان گفت بیش تر حاصل تلاش بازار برای حرکت به سوی تعادل بین عرضه و تقاضا بوده است.‌ طبق گزارشات اخیر، با این که هنوز هم از موضوعات قابل ‌بحث و مهم می توان به ضعف تقاضای واقعی در بازار فولاد اشاره کرد اما این طور به ‌نظر می‌ رسد که متغیر های اساسی می توانند این امکان را به وجود آورند که روند رو به بهبودی به وجود آید ولی هنوز مشخص نیست که این اتفاق در طول هفته خواهد افتاد یا خیر. بدون تغییر ماندن روند قیمت ها در بازار فولاد در حالی است که در گزارش‌ های قبلی آمده بود که محرک‌ های قیمتی اندکی در بازار به وجود آمد و رشد محدودی را در این بازار رقم زد. در حال حاضر نیز چشم ‌انداز بازار فولاد را کارشناسان این حوزه در هفته ‌های پیش‌ رو متغیر پیش بینی کرده و معتقدند این بازار در طول هفته ‌های اخیر نسبتا بی ‌تحرکی مانده است و در حال حاضر پس از سه هفته که به طور مداوم دچار سکون و ثبت کف‌های قیمتی بوده است، با وجود تحرکات فعلی جدی ‌تری خواهد بود. هرچند که شرایط بازار جهانی و نزدیک شدن به ایام پایانی سال 97 هم در به وقوع پیوستن چنین روندی بی ‌تاثیر نخواهد بود.با این اوصاف، بازار فولاد در روز شنبه هفته جاری با ثبات نسبی قیمت ها مواجه بود اما باز هم به عقیده برخی فعالان بازار، این که معاملات متمایل به روند کاهشی نیستند، به خودی خود جای امیدواری دارد.

گفته می شود که بررسی حجم معاملات بورس کالا در طول سه ماهه گذشته نمایان گر این است که بازار در بعضی از بازه‌ های زمانی هفتگی در واقع با افزایش حجم معاملات مواجه گردیده است. علاوه بر این، با بررسی معاملات بورس کالا می توان دریافت که شناسایی برتری تقاضا به عرضه با توسل به دو حالت ممکن است: اول از طریق برتری کالا های میانی (همچون میگرد و شمش) که از جذابیت خرید بیش تری برخوردار است و دوم از طریق خرید کالا های تولید کنندگان خاص، که البته در بورس کالا موضوع جدیدی نیست.

با این وجود هنوز هم می بایست به عاملی مانند عدم جذابیت چندان خرید در بورس کالا با وجود رونق نسبی معاملات اشاره نمود. در واقع با اشاره به این موضوع، به ضعف تقاضای واقعی در بازار و بورس کالا و همچنین تضعیف تقاضای سفته ‌بازی در این بازار پی می بریم. این که تقاضا کم است و جذابیت خود را از دست داده است، به این دلیل است که پیش از این و در هفته ‌های اخیر موجودی انبارها تا حدودی تقویت شده و در این دوره زمانی انبار ها بیش از این کشش میزبانی را ندارند، زیرا چشم‌ انداز چندان مثبتی برای بازار پیش بینی نمی شود؛ با این وجود هنوز هم به طور قطع نمی ‌توان گفت که بازار برای جذب عرضه‌ های گسترده کشش ندارد، چون هنوز هم تا اواخر سال ‌جاری مدتی باقی مانده است و امکان دارد که در هفته ‌های پیش ‌رو بازار دچار تغییرات دیگری گردد.

پر واضح است که در شرایط فعلی که موجودی انبارها بالاست، انتظار رشد جدی قیمت‌ ها چندان محتمل نیست، هرچند که در هفته گذشته بازار با محرک‌ های اندک قیمت ها مواجه شده است به گونه ای که‌ روند رشد قیمت بازار در هفته گذشته بسیار کند نشان داده و گفته می شود که سومین رشد قیمت‌ ها طی سه هفته گذشته رخ داده است، این در صورتی است که در بازار جهانی جرقه‌ های رشد قیمتی برای مقاطع رخ داده است، هرچند که تا کنون این رشد قیمت تاثیری بر بازار داخلی نداشته است و می توان گفت که در روز های آتی باید انتظار این تاثیر را بکشیم.

نظر اغلب کارشناسان و فعالان بازار فولاد در مورد این بازار این است که در حال حاضر با بازاری سرکش رو به رو هستیم. همچنین بازار فولاد در ماه‌ های اخیر از منظر تقاضا و قیمت دچار بی تحرکی نسبی شده است اما فعالان این بازار نیز بر این باورند که احتمال دارد این بازار در هفته‌ های پیش ‌رو با تغییراتی مواجه شود. در حقیقت حداقل برای سه هفته گذشته تداوم یک روند ممتد قیمتی در بازار آزاد فولاد، به صورت ناخودآگاه موجبات تغییراتی را در این بازار فراهم می‌ کند و احتمال دارد که پس از این شاهد تغییراتی در بازار فولاد باشیم.

در این میان، از جمله مهم‌ ترین داده افزایشی نا‌محسوس در بازار آزاد می توان به تقویت زیرپوستی تقاضا در بازار داخلی اشاره کرد، که در این روزها بازار هنوز توجه آنچنانی به آن نکرده اما باید گفت که این تقاضا در حال تقویت شدن است.

علاوه بر این با توجه به این مسئله که بعد از چند تکانه جدی رشد قیمتی، موجودی انبار های فولاد مخصوصا افزایش یافته است، احتمال تغییرات جدی (روند افزایشی یا کاهشی) در بازار فولاد مطرح می‌ شود. از طرف دیگر با نزدیک شدن به روز های پایانی سال 97، انتظار افزایش تقاضا تقویت می‌ شود آن‌ هم در شرایطی که مسایل جوی مانند بارش‌ های فصلی و مشکلات آب و هوایی تاثیر خود را بر این روند خواهد گذاشت.

گرداوری شده توسط آهن اینفو

دنیای اقتصاد دوشنبه 8 بهمن 1397