کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

راه حل های پیشنهادی برای فرار از فراز و نشیب های این روز های بازار فولاد

بر اساس بررسی های انجام شده گزارشاتی مبنی بر فروش ٣۴٠ میلیارد تومانی فولاد خراسان و فروش عالی بیش از ٢۶٠٠ میلیاردی فولاد مبارکه در بهمن ماه سال جاری منتشر شد. طبق این گزارشات شرکت فولاد خراسان طی ١١ ماهه منتهی به بهمن سال جاری ٢۵٨۵ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کرده و مبلغ فروش خود را در ماه بهمن به ٣۴٠ میلیارد تومان رسانده است. همچنین گفته می شود که در مدت ١١ ماهه سال ٩٧ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مبلغ فروش این شرکت ۶٣ درصد رشد داشته است.از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز از فروش محصولات فولادی خود در این دوره ١١ ماهه چیزی در حدود ٢٠٧٨٢ میلیارد تومان درآمد کسب کرد و در بهمن ماه نیز مبلغ فروش خود را به ٢۶١۴ میلیارد تومان رساند. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که مبلغ فروش در مدت ١١ ماهه سال ٩٧ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۴٨ درصد رشد داشته و نرخ فروش تمامی محصولات نیز در بهمن ماه سال جاری نسبت به میانگین ١١ ماهه افزایش داشته است.

علاوه بر این، طبق گفته معاون بهره ‌برداری فولاد مبارکه، از برنامه های آتی این شرکت در سال آینده می توان به تمرکز بر تولید محصولات ویژه صنایع نفت و گاز و محیط های ترش اشاره کرد. همچنین از دیگر برنامه های این شرکت در سال ۹۸ افزایش تولید محصولات گرم با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر و محصولات مورد نیاز صنایع خودروسازی است. فولاد مبارکه در سال آینده به‌منظور تأمین حداکثری نیاز بازار داخل تولید 700 هزار تن اسلب و 6 میلیون و 500 هزار تن محصولات گرم، سرد و پوشش‌دار را هدف‌گذاری کرده است.

البته گرچه این آمار و ارقام با توجه به مسدود شدن مجاری صادراتی بعضا امیدوار کننده است اما بازار پر تب و تاب اسفندماه موجب بروز هیجانات نامتعارف و اتفاقات ناخوشایندی شده است و اغلب فعالان بازار در انتظار به ثبات رسیدن بازار می باشند.

از سوی دیگر اخیرا معاون بازرگانی مجتمع فولاد خراسان عنوان کرده است:

"اکنون که شرایط بازار فولاد عادی شده نیاز نیست دستورالعمل های شرایط غیرعادی نیز پابرجا بماند و بایستی لغو گردد اما رصد و کنترل بازار کماکان ادامه داشته باشد."

این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که شرایط بازار بر خلاف گفته های معاون بازرگانی مجتمع فولاد خراسان عادی نیست و باید فکری به حال اوضاع فعلی کرد. یکی از کارشناسان حوزه فولاد راه حل گذر از این وضعیت را صبوری می داند و می گوید بازار فولاد کشور و سیاست های کلی آن مثل یک کشتی عظیم است که هیچ چیز نمی تواند آن را از مسیر خود منحرف کند. بنابراین تنها کار ممکن فقط صبر کردن و خرید و فروش به شیوه حفظ موجودی است.

تا این کشتی عظیم طوفان و تحریم و تلاطم بازار شب عید و غیره را پشت سر گذاشته و به سلامت به سال جدید برسد.

وی می گوید قطعا شرایط بعد از گذر از این طوفان خیلی بهتر خواهد شد. اما یکی دیگر از کارشناسان نیز می گوید: در حال حاضر تنها راه حل ، خصوصی سازی واقعی تمام شرکت ها و ارگان ها و ازاد کردن تمام بازار ها بدون دخالت دولت و فقط نظارت دولت می باشد ولی فساد در سیستم اداری کشور برای حصول موفقیت نیز می بایست از بین برود. از دیگر راه حل های پیشنهادی نیز از قول یکی دیگر از صاحبنظران این است که: فرهنگ اقتصادی داشته باشیم و وقتی بهای محصولات فولادی و... گران می شود نخریم. فرهنگ اقتصادی مهم تر از اقتصاد است.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که چند روز پیش هم اعلام شد که بیش تر فولاد سازان بزرگ فعال در حوزه‌ های صادراتی، با توجه به ماهیت و مکانیزم فروش صادراتی آن ها؛ ظرفیت‌ های صادراتی خود تا اواسط یا آخر فروردین ماه را، به واسطه روند افزایشی که چندی پیش در بازار های منطقه به وجود آمد؛ عملا پیش فروش نموده اند. لذا به زبان ساده، دولت تا آخر فروردین ماه، در خصوص اعمال محدودیت های صادراتی عملا کاری از دستش برنمی آید. اما می تواند از اکنون برای پیش فروش های صادراتی اردیبهشت ماه به بعد برای فولاد سازان محدودیت تعیین کند که البته آنوقت هم ممکن است تقاضای داخلی فروکش کند و بازهم واقعه تابستان تا پاییز امسال تکرار شود ... اما به نظر می رسد که راه حل اساسی حتی این موضوع هم نباشد؛ چون هر چقدر کالا وارد بورس می شود، توسط غول نقدینگی متاثر از جو هیجانی موجود بلعیده میشود، لذا واقعیت موجود این سیگنال را به همه ما مخابره می کند که می بایست از افکار عمومی هیجان زدایی شود تا شاید غول نقدینگی آرام بگیرد و این کار میسر نمی شود مگر با حفظ ثبات حوزه های ارزی ...

تحلیل اختصاصی آهن اینفو

دوشنبه ۶ اسفند ۹۷