کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

تحلیلی بر عملکرد صادرات اسلب شرکت های بزرگ فولادی کشور طی اسفند و از ابتدای سال 97

بر اساس گزارشات اخیر، طی اسفند سال گذشته، کل صادرات اسلب شرکت های بزرگ فولاد سازی ایران همچون فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه اصفهان، بسیار کاهش یافته است. به طوری که صادرات اسلب فولاد خوزستان در ماه اسفند سال گذشته با کاهش 73 درصدی نسبت به مشابه سال قبل به حدود 30500 تن رسید، در حالی که دو شرکت دیگر با کاهش 100 درصدی صادرات این محصول در اسفند 97 به عدد 0 رسیدند. اما طبق آمار، صادرات اسلب این سه شرکت در مدت مشابه سال قبل به ترتیب فولاد خوزستان با 114538 تن، فولاد هرمرگان با 88262 تن و فولاد مبارکه با 127277 تن به ثبت رسیده است. همچنین از ابتدای سال 97  تا ماه اسفند نیز فولاد مبارکه با افت 53 درصدی نسبت به مشابه سال قبل با 590808 تن صادرات، به عدد 274891 تن رسید، فولاد خوزستان با 14 درصد افت نسبت به 842377 تن، به 727547 تن دست یافت و نهایتا فولاد هرمزگان نیز با کاهش 47 درصدی صادرات اسلب نسبت به سال قبل با 1097347 تن، به رقم 582126 تن رسید.  از سوی دیگر بررسی ها نشان دهنده ی این است که کاهش صادرات اسلب شرکت های بزرگ فولادی در اسفند ماه 97 و افت مجموع صادرات اسلب از ابتدای سال 97، عمدتا ناشی از عوامل بسیاری است که از بارز ترین آن می توان به  تحریم های همه جانبه ای که گریبان گیر ایران شده است، اشاره کرد. خصوصا که طی چند روز اخیر آمریکا مجددا این تحریم ها را تشدید کرده و به کشور هایی که قبلا اجازه واردات از ایران را داده بود (علی الخصوص نفت)، دستور منع این کار را داد و با این کار عرصه را بر ایران تنگ تر از گذشته کرد اما این در حالی است که هنوز هم برخی از کارشناسان در پی تلقین این امر هستند که تحریم ها نمی تواند تاثیر چندانی بر کشور ما بگذارد و ما با تکیه بر توانایی های خود، می توانیم تحریم ها و مشکلات مربوط به آن را بی اثر کنیم!

اما آمار چیز دیگری می گوید. بر اساس آمار به دست آمده، کلیه ی شرکت های بزرگ فولادی دچار کاهش بی حد و حساب صادرات شده اند. این آمار آنجا دردناک می شود که عدد 100- درصد در جدول صادرات به چشم می خورد و همه ی تولید کنندگان اسلب یا بهتر بگوییم فولاد سازان کل کشور همه و همه درگیر رکود بی سابقه در بازار صادرات هستند و مجبورند تنها به فروش داخلی بسنده کنند.

علاوه بر این، طبق آمار، بازار صادرات اسلب فولاد مبارکه در اسفند ماه سال گذشته به یک باره 100 درصد کاهش یافت و به صفر رسید. این اعداد و ارقام برای فولاد مبارکه که در عرصه صادرات همچون دیگر فولادسازان فعال بوده و افتخار آفرینی می کرد تقریبا غیر قابل باور است!

با توجه به وضعیت فعلی بازار صادرات، کارشناسان در این زمینه همان پیشنهادات قبلی خود را عنوان کرده وخواستار تنظیم کمیته ای برای تنظیم بازار صمت هستند که وظیفه قیمت گذاری محصولات فولاد را به بورس کالا برگردانده و متمرکز بر تحریک تقاضای داخلی و صادرات شود. آن ها همچنین بر این باورند که رشد تولید فولاد سازان همزمان با افت تقاضای داخلی ناشی از رکود صنایع، می تواند ضمن افزایش چشم گیر موجودی انبارهای فولاد سازان، تداوم تولید زنجیره را تهدید نماید.

تحلیل اختصاصی آهن اینفو

8 اردیبهشت 97