کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

افزایش قیمت ورق چه بر سر مصرف کنندگان آورده است؟!!

بر اساس مشاهدات اخیر، قیمت صعودی ورق در بازار داخلی که توجه همگان را در پی داشته است تاثیرات بدی بر قیمت محصولات تولیدی صنایع پایین دستی مانند صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی بر جای گذاشته است. با توجه به اوضاع به وجود آمده و قیمت های بالای داخلی، خریداران سردرگم هستند و حتی الامکان اقدام به خرید محصولات نمی کنند این در حالی است که اخیرا شرکت های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و امیرکبیر کاشان در هجدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان که با حضور وزیر صمت برگزار شد، موفق به دریافت تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان شدند!!! از سوی دیگر خود مردم هم بعضا به این بازار آشفته دامن می زنند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این باره گفت: در نوسان های شدید ارزی، عده ای از دلالان این حوزه، به جای خرید دلار، سکه، طلا، خودرو و مسکن، به خرید لوازم خانگی روی آوردند تا در نوسان های قیمتی به سود دست یابند.  محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: در حال حاضر فردی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق مسلما نمی‌تواند لوازم خانگی -که قیمت آن در سال گذشته سه برابر شده است- را خریداری کند.

با روند رو به رشد قیمت ورق در بازار داخلی که از سال گذشته کلید خورد، بازار خودرو نیز از سال 97 از تعادل خارج شد. البته نمی توان گفت تنها رشد قیمت ورق موجب برهم خوردن تعادل بازار خودرو شده است بلکه از عوامل دیگر می توان به افزایش قیمت ارز و جنجال هایی که تخصیص ارز دولتی به برخی از شرکت های خودروساز و وارد کننده خودرو تعلق گرفت، اشاره کرد که البته راهکارهای دولت از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تخصیص ارز به خودروسازان نتوانست این افزایش قیمت ها را مهار کند. در ادامه عده ای از دلالان با ایجاد انتظار تورمی در این بازار باعث شدند که بسیاری برای پیش خرید خودروهای داخلی به صف شوند و فورش فوری ها در حداقل زمان به اتمام برسد. این نکته را هم باید یادآور شد که خودروسازان که مدعی بودند ۸۵ درصد قطعات خودرو را از داخل تامین می کنند امروز می گویند که به دلیل وابستگی به واردات قطعات، خط تولید با حداقل ظرفیت فعال است و با کاهش عرضه مواجه شده ایم.
از بازار خودرو که بگذریم، بازار مسکن هم از اواخر سال 97 دچار رشد قیمت زیادی شد که فارغ از دلایل حاشیه ای، یکی از دلایل اصلی آن افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد بود. اخبار رسیده حاکی از آن است که معاملات اخیر بورس کالا داغ تر از روزهای قبل انجام شد تا روند افزایشی قیمت آهن آلات ادامه دار باشد. در معاملات اخیر میلگرد فولاد کویر با بالاترین نرخ رقابتی 47909 ریال معامله شد که افزایش 10423 ریالی را نسبت به قیمت پایه نشان می دهد و با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت میلگرد درب کارخانه را به 5222 تومان می رساند. میلگرد فولاد خراسان نیز کمی پایین تر از همین قیمت معامله شد. این قیمت میلگرد نسبت به قیمت های دیروز کارخانجات افزایش حدود 100 تومانی دارد. حالا بایستی دید واکنش بازار و کارخانجات دیگر نسبت به این معاملات چه خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر بازار قفل است و افزایش بی حد و حساب قیمت ها باعث شده است که پیچیدگی اوضاع دو چندان شود و به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران هیچ راه حل ویژه ای برای رفع بحران به وجود آمده ندارند. البته عده ای هم بر این باورند که حالا که صادرات تقریبا به صفر رسیده است، با افزایش عرضه ورق در بازار داخلی هم قیمت انواع مختلف این محصول شامل ورق سرد و گرم و گالوانیزه و... پایین خواهد آمد و هم این کاهش قیمت در بازار محصولات پایین دستی اثر گذار خواهد بود.

تحلیل اختصاصی آهن اینفو

یکشنبه 15 اردیبهشت 97