این یک نقطه ضعف بزرگ است که ما با اعمال فشار فولاد سازی را در جایی رونق می دهیم!

طبق اخباری که اخیرا منتشر شد، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان که با بنگاه های اقتصادی، مدیران صنایع، تولید کنندگان و رئیس سازمان صمت طی ضیافتی دیدار داشت، ادامه بهره برداری از صنایع سنگینی همچون فولاد در نواحی دور از دریا را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: درست است که صنایع بزرگ زمینه شکوفایی بیش تر در کلیه زمینه ها را فراهم می کند اما باید با برنامه ریزی بهتری در این مسیر گام برداشت که با توجه به این مهم، استان هرمزگان به دلیل نزدیکی به دریا بیش تر دارای این پتانسیل است تا شهر های نیمه خشکی مانند اصفهان و یزد. به عقیده ی وی، این یک نقطه ضعف بزرگ است که ما با اعمال فشار فولاد سازی را در جایی رونق می دهیم که دارای بحران است. این در حالی است که در تمام دنیا جای فولاد درست در کنار دریاست. این که فولاد سازی در یزد و اصفهان رونق گرفته نشان از ضعف مدیریت است، آن ‌هم به ‌زور نمایندگان، که برای مثال آب جاری اصفهان خشک شود. وی در ادامه افزود: آفتاب برق آفرینی ما در کویر، در هیچ کجای اروپا یافت نمی ‌شود اما متأسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم. از طرف دیگر، با وجود افزایش 5 درصدی تولیدات استان هرمزگان زنجیره فولاد در این استان در حال تکمیل است اما باید از شر بانک ‌ها خلاص شویم. اقتصاد را بانک‌ ها آلوده کرده‌اند و ما تنها تولید کننده هستیم و کارآفرینی و تولید می ‌کنیم. در حقیقت بانک ها ما را دلسرد می‌ کنند و باعث می‌شوند نتوانیم از تسهیلات استفاده کنیم.

وی این سخنان را در حالی ابراز کرد که قبلا هم در مورد مسایل و مشکلات فولادسازی در شهر های کم آبی مانند اصفهان بارها سخن به میان آمده بود. چندی پیش بود که تیم تحلیلی آهن اینفو در این باره مطلبی را ارائه داد که پرداختن به آن در اینجا خالی از لطف نیست... همگی می دانیم که اصفهان تقریبا جزو شهر های گرم و خشک است و برای احداث صنایع آب بر مانند کارخانه های فولادی و ... بهتر است شهر هایی انتخاب شوند که از لحاظ منابع آبی تامین باشند. البته از حق نگذریم که طی سالیان گذشته رود خانه زاینده روز اصفهان به خوبی پاسخگوی نیاز های صنایع این چنینی و نیاز شرب مردم بوده است اما متاسفانه در زمان فراوانی آب تدابیر چندانی برای روز های سخت اندیشیده نشده است.

بنابراین همانطور که نماینده ولی فقیه هم اشاره کردند، دیر یا زود اصفهان و شهر هایی مانند آن قابلیت خود برای فولادسازی را از دست می دهند و یا به شدت در این زمینه دچار کاهش تولید می شوند، پس تا زمان هست باید کاری کرد... از سوی دیگر توسعه صنعت فولاد هرمزگان با چشم اندازی بلند مدت در دستور کار است و ادامه استقرار صنایع فولادی در کنار دریا از مزیت‌های مهم این صنعت در این استان به شمار می رود. همچنین با توجه به سند چشم انداز توسعه فولاد در افق 1404 موقعیت جغرافیایی فولاد هرمزگان امتیاز بسیار خوبی برای آن است.

تحلیل اختصاصی آهن اینفو

11 خرداد 97