قیمت ورق گرم چین: آیا معاملات ضعیف، روند قیمت ورق سیاه را نزولی خواهد کرد؟

قیمت ورق گرم چین در روز جمعه 8 نوامبر پس از فعالیت های تجاری ضعیف، بیش از قبل به کاهش خود ادامه داد. در بازار داخلی شرق چین (شانگهای)، قیمت ورق گرم در حدوده 3520-3،540 یوان (500-503 دلار) در هر تن بود که نسبت به قیمت قبل 10-20 یوان در هر تن کاهش یافته است. قیمت ورق سیاه در بازار شمال چین  3520-3540  یوان در هر تن بود که نسبت به قبل 20 یوان در هر تن افت پیدا کرده است. یک تاجر اهل شانگهای گفت فعالیت تجاری در طول روز و با کاهش معاملات آتی  که منجر به افت قیمت ها شد، در طول روز همچنان ضعیف ماند. این معامله گر با اشاره به آماری که نشان می دهد تولید ورق گرم تا 74.500 تن افزایش یافته و به 34/3 میلیون تن در هفته جاری  تا پنجشنبه رسیده است، گفت: افزایش تولید نیز یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روند بازارهای اصلی و آتی است.

یکی دیگر از بازرگانان اهل شانگهای گفت: شرکت کنندگان در بازار با گرایش قیمت ورق سیاه به سمت پایین، محتاطانه تر عمل می کنند و انتظار می رود تقاضا در طول زمستان تضعیف شود.  او گفت حتی اگر سطح موجودی پایین باقی بماند، اکثر شرکت کنندگان در بازار خود را برای این موضوع که قیمت ورق سیاه در آینده نزدیک کاهش یابد، آماده می کنند. گفته می شود که شاخص قیمت ورق گرم فولادی در بندر اصلی فوب چین در حدود 435.60 دلار در هر تن اعلام شد که 0.13 دلار در هر تن کاهش یافته است. بیشتر کارخانجات فولادساز، محصولات خود را در حدود 440 دلار در هر تن فوب اعلام کردند.

برخی از معامله گران انتظار دارند که فولاد سازان طی چند هفته آینده قیمت های پایین تری را بپذیرند، زیرا انتظار می رود در صورت افزایش تولید و کاهش تقاضای داخلی، نیاز فوری به صادرات احساس شود. این معامله گران معتقدند قیمت ورق سیاه در حدود 430-435 دلار در هر تن فوب، محدوده ای قابل دستیابی در چند هفته آینده است، گرچه در حال حاضر آن ها فقط می توانند مواد مورد نیاز خود را از کارخانه های فولادی با قیمت حدودی 440 دلار در هر تن فوب تامین کنند.

خریداران اهل پاکستان همچنان به محدوده 430-435 دلار در هر تن فوب برای قیمت ورق سیاه تحویل ماه دسامبر اصرار دارند، در حالی که کسانی در ویتنام می خواهند محصولات تحویل ژانویه را با قیمت 425-430 دلار در هر تن سی اف آر یا حدود 415-420 دلار در هر تن فوب چین خریداری کنند.

بازار رقابتی

یکی از معامله گران مستقر در استان ژجیانگ گفت که "ما تاجران هنوز صادرات ورق گرم چین را سخت نمی دانیم زیرا کارخانه های تولیدی قیمت ورق گرم را کاهش نداده اند. آن ها همچنین بیشتر کالاها را برای تحویل در ماه ژانویه پیشنهاد می کنند، در حالی که خریداران هنوز در مورد بارهای تحویل ماه دسامبر درخواست دارند".

مبادله آتی شانگهای

در معامله آتی، قیمت ورق سیاه با بالاترین نرخ معامله ژانویه در روز جمعه معادل 35354 یوان در هر تن اعلام شد که نسبت به روز پنجشنبه 10 یوان در هر تن کاهش یافته است.

ترجمه از آهن اینفو

سه شنبه 21 آبان 98