کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

محمد اعتباری فعال بازار مقاطع فولادی درخصوص شرایط این بازار در هفته‌های اخیر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازار آزاد و رینگ معاملاتی بورس‌کالا در هفته گذشته با رکود قابل‌توجهی روبه‌رو بود به‌گونه‌ای که از سویی محصولات طویل فولادی در بازار آزاد مشتری چندانی نداشتند و از طرف دیگر باتوجه به نرخ پایه بالای درنظر گرفته شده برای انواع میلگرد که تقریبا با بهای این محصولات در بازار آزاد برابری می‌کرد، دیگر تقاضای چندانی برای خرید از این رینگ نیز به ثبت نرسید و همین موضوع باعث شد تا برخی معاملات از نقدی به مچینگ تغییر وضعیت دهند.او ادامه داد: درحال‌حاضر تعیین نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی تنها براساس نرخ ارز نیمایی و بدون توجه به شرایط این بازار دردسرساز شده است. به‌گونه‌ای که بازاری که پس از هفته‌ها التهاب به فاز آرامش وارد شده بود را می‌تواند مجدد دچار التهاب کند. درحالی‌که میلگرد در بازار آزاد در هفته جاری با بهای ۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید، تعیین نرخ پایه‌ معادل همین قیمت سیگنالی به بازار برای رشد قیمت در هفته‌های آینده است اما واقعیت آن است که بازار داخل مقاطع طویل فولادی اشباع از محصول بوده و این بازار دیگر کشش رشد قیمت را ندارد. بنابراین بالا رفتن بیشتر نرخ تنها باعث ایجاد رکود تورمی در این بازار می‌شود که اثرات زیانبار آن دامن بخش قابل‌توجهی از زنجیره آهن و فولاد کشور را می‌گیرد. اعتباری گفت: بخش قابل‌توجهی از مسوولان به افزایش قیمت کالاها متناسب با رشد نرخ ارز، به‌خصوص کالاهایی که وابستگی به ارز نداشته یا وابستگی کمی به واردات دارند اعتراض می‌کنند اما درعین حال شاهد هستیم که نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس‌کالا براساس نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود و به این ترتیب به‌صورت رسمی قیمت نهایی کالاها به نرخ ارز وابسته می‌شود. درحالی که می‌توان در کالاهایی همانند مقاطع طویل فولادی که بازار آزاد آنها نیز به ثبات نسبی قیمتی رسیده نرخ پایه کمتری را تعیین کرد و اجازه داد تا در رقابت و با توجه به عرضه و تقاضا بهای واقعی محصول تعیین شود.

این فعال بازار مقاطع فولادی ادامه داد: عدم معامله مقاطع طویل فولادی با قیمت پایه تعیین شده در رینگ بورس‌کالا در هفته گذشته یعنی بازار به رشد قیمت این محصولات در هفته‌های آینده  امیدوار نیست و در واقع به‌دنبال رشد قیمت نبوده و اگر در این شرایط سیگنال مثبتی به بازار وارد نشود، خود را به ثبات می‌رساند. بنابراین انتظار می‌رود که در معاملات هفته جاری بهای عرضه میلگرد کاهش پیدا کند. در کنار مساله قیمت و نبود تقاضای مصرفی در بازار مقاطع طویل فولادی، در هفته گذشته طرح‌های نظارتی در انبارهای آهن تهران تشدید و حتی شنیده شده برخی از انبارها به علت مغایرت در ثبت اطلاعات در سامانه و موجودی پلمب شده‌اند و اتفاقاتی از این دست نیز بر رکود بازار افزوده است.

در واقع تجار درحال‌حاضر ترجیح می‌دهند برای خرید مجدد محصول دست نگه داشته و اجازه دهند که وضعیت بازار روشن شود. درحال‌حاضر قیمت هر تریلی (ظرفیت) میلگرد حدود ۲۵۰ میلیون تومان شده و همین افزایش قیمت باعث شده که از مشتریان این بازار به شدت کاسته شود و این روند در هفته‌های بعد نیز ادامه یابد و درواقع بازار به فاز رکود تورمی برود که این موضوع نتیجه تصمیم‌گیری برای تعیین نرخ پایه بدون درنظر گرفتن شرایط بازار است.  اعتباری گفت: بنابراین در شرایط فعلی که بازار داخل با رکود از ناحیه مصرف روبه‌رو است، رفتن به سمت افزایش صادرات مقاطع ضرورت دارد. درواقع از سرگیری مجدد صادرات تنها راه نجات تولیدکننده از اثرات رکود حاکم بر بازار است. البته در این میان باید توجه شود که با هدف گرفتن مجوز صادرات برای تولیدکننده رکود تورمی به بازارداخل تزریق نشود. می‌توان در عین حال که بهای محصول را در بازار داخل به ثبات رساند، به افزایش صادرات نیز پرداخت. کاهش قیمت محصولات در بازار داخل به میزانی منطقی باعث می‌شود که گردش کار بالا رود و این موضوع نفع تولیدکننده را نیز به‌دنبال دارد. او افزود: مقاطع طویل فولادی کشور بازار خوبی در کشورهای همسایه دارند و باید از این فرصت استفاده کرد و اجازه افزایش صادرات را به تولیدکنندگان این بخش داد. اگر تصمیم‌گیری درخصوص تعیین نرخ پایه مقاطع به درستی صورت گیرد، افزایش صادرات تاثیر منفی در بازار داخل نخواهد داشت و نباید از آن ترسید. 

منبع : دنیای اقتصاد
#آگاهانه_خرید_کنید