به طور کلی کارخانه های تولید کننده محصولات فولادی سبب تأثیرات ویژه در اقتصاد کشور و در نهایت بهتر شدن مشکلات اقتصادی می شوند. صادرات این محصولات نیز توسط کانتینر و بشکه های فلزی از 0 تا 100 در دستور کار قرار گرفته و تا حدی انجام شده است. یکی از این مجموعه ها، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان می باشد که در سال 1374 با نام صنایع گالوانیزه فجر سپاهان تأسیس گردید. در ادامه به معرفی کامل این مجموعه می پردازیم.

مشخصات کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

هدف از تأسیس این مجموعه تولید ورق گالوانیزه با استفاده از روش غوطه وری گرم بود که در سال 1379 مورد بهره وری قرار گرفت. ظرفیت تولید شیت های گالوانیزه در ابتدای کار مجموعه به میزان 100 هزار تن در سال رسید و در حال حاضر به میزان 130 هزار تن رسیده است. بهتر است بدانید این مجموعه از نظر موقعیت جغرافیایی و دسترسی راحت به جاده ریلی به فاصله 600 متر، جاده ترانزیتی به فاصله 1800 متر و قرار گیری در مرکز کشور دارای امتیازات ویژه ای می باشد.

جواز تأسیس این کارخانه در سال 1375 برای تولید ورق گالوانیزه گرفته شد و در سال 1376 با شرکت MINO در ایتالیا برای خرید تجهیزات خط تولید نورد سرد قرار داد بسته شد. قیمت ورق گالوانیزه کاشان در وب سایت آهن اینفو همواره در حال به روز رسانی می باشد. در سال 1378 خط تولید برش عرضی بهره برداری گردید و در سال 1379 راه اندازی خط تولید ورق گالوانیزه انجام شد. سال 1382 واحد نورد سرد این مجموعه راه اندازی شد و در نهایت شرکت از حالت سهامی خاص به عام تبدیل گردید.

شرکت فولاد امیرکبیر در سال 1384 برای خرید خطوط تولید آنیلینگ و اسیدشویی با شرکت CMIFPE قرار داد بست و در سال بعد خط تولید نورد سرد مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از آن محصولات خط تولید آنیل به بازار مصرفی وارد شد و در نهایت سال 1388 نام این مجموعه به فولاد امیرکبیر کاشان تغییر کرد. لازم به ذکر است این مجموعه عمده سهام کارخانه فولاد مبارکه اصفهان را خریداری کرد و در نهایت واحد اسید را راه اندازی شد.

مجوز اتصال این شرکت به راه آهن سراسری در سال 1395 گرفته شد و از جمله طرح های توسعه طلبانه این مجموعه می توان به احداث کارخانه گالوانیزه به ظرفیت 300 هزار تن در سال اشاره کرد. مدیر عامل شرکت فولاد امیرکبیر در حال حاضر آقای عزیز قنواتی می باشد.

معرفی افتخارات و استاندارهای اخذ شده توسط این شرکت

این مجموعه با داشتن توانایی های لازم از نظر فکری و کارکنان زحمت کش، قادر به گرفتن انواع استانداردها و افتخارات در زمینه تولید محصولات نورد سرد شده است. از جمله گواهینامه های مربوط به این شرکت می توان به انطباق معیار مصرف انرژی در سال 1391، کسب رتبه 202 در بین 500 شرکت بزرگ ایرانی از نظر شاخص فروش در سال 1392 و گواهی تعهد به تعالی و نشان سمپوزیوم فولاد از نمایشگاه بین المللی فولاد در سال 1393 اشاره کرد.

در سال 1393 نیز این مجموعه موفق به اخذ نشان اجلاس استاندارد، گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کننده و رکورد بیشترین میزان تولید گردید. همچنین گواهینامه EFQM در راستای مدیریت کیفیت، گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان، عنوان واحد نمونه استان، تقدیرنامه نمایشگاه بین المللی صنعت یزد، گواهینامه اصالت برند از مجمع متخصصین ایران و رتبه سیمین یک ستاره از جمله افتخارات این شرکت در سال 1394 می باشند. از جمله دیگر افتخارات این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         1395: تندیس تجلیل از کارگران نمونه استان، تقدیر نامه توزیع برق استان جهت مصرف بهینه برق، تندیس دو ستاره تعالی و تقدیرنامه 4 ستاره سرآمدی EFQM، عنوان واحد تولیدی نمونه سال، جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE)، گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان و جایزه ملی تعالی سازمانی

·         1396: تندیس واحد صنعت سبز، جایزه ملی تعالی سازمانی، تندیس سیمین رعایت حقوق مصرف کنندگان، گواهینامه مدیریت کیفیت EFQM اروپا، تندیس اجلاس سراسری مدیریت مشتری با رویکرد رضایتمندی مشتری و لوح سپاس مدیر ارشد ارتباط گستر سمپوزیوم روابط عمومی و تقدیرنامه 4 ستاره تعالی

معرفی محصولات و تولیدات شرکت فولاد امیر کبیر کاشان

از جمله مهم ترین محصولات تولیدی توسط کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان می توان به ورق گالوانیزه، شیت آنیل شده، فولادی و اسیدشویی اشاره کرد که قیمت ورق گالوانیزه را نیز می توانید در سایت ما به صورت لحظه ای مشاهده کنید . در ادامه به معرفی هر کدام و ویژگی های آن ها پرداخته شده است:

ورق گالوانیزه کاشان

شیت های گالوانیزه که در این مجموعه تولید می شوند به انواع کلاف، شیت های مسطح و فرم دار تقسیم بندی می شوند. در مطالب قبلی در مورد انواع فرم های ورق شیروانی توضیحاتی داده شده است. استانداردهای تولید این محصول شامل JIS،DIN،ASTM، ISO 3575  و  ISIRI می باشد. ابعاد ورق های گالوانیزه مسطح و کلاف با عرض حدودی بین 600 تا 1250 میلی متر و با ضخامت خروجی تقریبی بین 25/0 تا 5/1 میلی متر می باشد. عرض حدودی ورق های فرم دار بسته به عرض ورق ورودی می باشد و ضخامت خروجی آن بین 4/0 تا 8/0 میلی متر است.

ورق آنیل شده

قطر خارجی شیت های آنیل شده بین 1000 تا 1830 میلی متر و عرض آن در حدود 550 تا 1250 میلی متر می باشد. ضخامت نهایی این شیت ها نیز بین 2 تا 25/0 میلی متر و لایه پوشش محافظ آن از نوع روغنی است.

ورق فولادی

قطر خارجی شیت های فولادی مجموعه امیرکبیر دارای عرض 550 تا 1250 میلی متر و قطر خارجی بین 1000 تا 1830 میلی متر است. همچنین ضخامت خروجی این محصول بین 25/0 تا 2 میلی متر و پوشش محافظ آن بدون روغن می باشد.

برای اطلاع از قیمت ورق اسیدشویی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

نکات مهم در مورد کارخانه فولاد امیرکبیر

کلاف های ورودی در این مجموعه، شیت های فولادی با عملیات نورد سرد و همراه با کیفیت فول هارد، شیت های نورد سرد و آنیل شده را تولید می کنند. خط تولید گالوانیزه در این مجموعه با داشتن ظرفیت اسمی 100 هزار تن در سال برای ضخامت هایی در محدوده 25/1 تا 25/0 میلی متر، عرض 600 تا 1250 میلی متر در نظر گرفته شده است. ظرفیت تولیدی خط گالوانیزه در حال حاضر بیش از 130 هزار تن فولاد در سال است.

این مجموعه نخستین کارخانه فولادی در زمینه تولید ورق گالوانیزه گرم می باشد که با داشتن سابقه چندین ساله تولید در کشور، تجربه و اطلاعات و دانش کافی برای تولید محصولات فولادی پوشش دار از جمله شیت های شیروانی را دارد.قیمت ورق شیروانی بسته به محصولات سرد از جمله گالوانیزه تعیین می شود.

از جمله خطوط تولید در این کارخانه می توان به اسیدشویی، نورد سرد رفت و برگشتی، آنیل، گالوانیزه گرم مداوم، برش عرضی و فرم‌ دهی ورق می باشد. در مطالب قبلی مانند ورق گالوانیزه ذوزنقه فرایند رول فرمینگ به طور کامل توضیح داده شده است که در مقاله ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست به جزئیات آن پرداخته ایم.

ویژگی های مهمی سبب محبوبیت این شرکت شده است که از جمله آن ها می توان به موقعیت جغرافیایی و لجستیکی شرکت، دسترسی راحت به جاده ریلی و ترانزیتی، فاصله 600 متری تا ریل راه آهن، فاصله هزار و 800 متری تا جاده ترانزیت و واقع بودن در مرکز ایران اشاره کرد.

صادرات کارخانه فولاد کاشان

به طور کلی صادرات کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان تا سال 1402 به 250 میلیون دلار رسیده است، اما پیش بینی می شود با اجرای طرح توسعه این میزان به 500 میلیون دلار افزایش یابد. با این وجود نیمی از صادرات کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان به 15 کشور جهان صادر می شود. همچنین در سال 1401 شرکت امیرکبیر در آیین تجلیل به عنوان صادر کننده نمونه استان اصفهان شناخته می شود.

این مجموعه هر ساله میزان صادرات خود را به کشور های مختلف حدود 300 درصد افزایش داده است، اما در مقابل به صورت سالیانه رشد حدود 10 درصدی تولید محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با افزایش صادرات ورق های گالوانیزه، اسیدشویی و سرد، همواره حضور خود را در بازار های جهانی توسعه داده است.

با این حال علاوه بر این موضوع محصولات این شرکت در جهت تأمین نیازهای صنایع مختلف کشور از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، تولید لوازم خانگی و ... استفاده می شود. این موضوع به علت قدمت شرکت فولاد امیرکبیر کاشان است که اولین کارخانه تولید ورق گالوانیزه در کشور ایران به شمار می آید. همچنین از نظر کیفیت باید گفت این مجموعه ورق های گالوانیزه با استحکام بسیار بالا و دارا بودن رویکرد صادراتی را تولید می کند. ظرفیت تولید این فلزات در کارخانه امیرکبیر کاشان 150 هزار تن در سال می باشد.

با این وجود مبحث صادرات محصولات بسیار برای رونق اقتصاد کشور اهمیت دارد؛ زیرا امروزه صنعت فولاد یکی از ارزآورترین و پرسود ترین صنایع کشور به شمار می آید؛ به طوری که ایران از جمله 10 کشور برتر دنیا در زمینه تولید محصولات و مقاطع فولادی مختلف با بالاترین کیفیت شناخته شده است.

کشورهای آسیایی مانند مالزی، سنگاپور، میانمار، تایوان، تایلند، فیلیپین، اندونزی و به ‌طور کلی کشورهای خاور دور آسیا وارد‌کننده اصلی فولاد ایران می باشند. جالب است بدانید تا قبل از سال 2017، مقداری از صادرات کشور به بازار اروپا انجام می شد، اما به علت دلایل اقتصادی، بازار فولاد اروپا از دست رفت.

جمع بندی

به طور کلی در این مطلب به معرفی کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان پرداخته شد. هدف اصلی احداث این مجموعه تولید ورق های گالوانیزه به روش گرم و نورد سرد می باشد که تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد را میتوانید در مقاله مرتبط با آن بخوانید. انواع ورق های آنیل شده، اسیدشویی، پوشش دار و ... نیز در این مجتمع فولاد تولید می شوند و هر کدام با ابعاد و ضخامت های متفاوتی به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است این مجموعه در سال 1379 به بهره برداری رسید و تاکنون دارای افتخارات مهمی می باشد.