کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از اصلی ترین فرمینگ های محصولات شیروانی شناخته می شود که قیمت مقرون به صرفه ای را به خود اختصاص داده است. علت اصلی این موضوع، استفاده از ورق گالوانیزه ساده و رنگی برای تولید این محصول می باشد که دارای استحکام نسبتاً بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و اکسیداسیون هستند. محصولات ذوزنقه ای از طریق فرم دهی ورق های گالوانیزه تولید شده و طرح هایی شبیه به فرم ذوزنقه در عرض آن ها ایجاد می گردد. زیبایی منحصر به فرد، قابلیت انعطاف پذیری، وزن سبک و نصب آسان از برجسته ترین مشخصات این فلزات به شمار می آیند.

علت استحکام و مقاومت این فلزات در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی نیز به علت فرآیند تولید ورق گالوانیزه مورد استفاده برای ساخت آن هاست که با غوطه ور شدن فولادها در حوضچه های مذاب روی صورت می گیرد. فلز روی سبب محافظت از فولاد زیرین در برابر این گونه عوامل خواهد شد و به دنبال آن طول عمر محصول را نیز افزایش خواهد داد. حال باید گفت در فرم پذیری طرح ذوزنقه هیچ گونه محدودیتی از لحاظ طولی وجود ندارد و با توجه به این موضوع تولید آن طبق سفارش خریدار و با ابعاد و اندازه دلخواه صورت می گیرد. همچنین استحکام ورق ذوزنقه در برابر ضربه، باد، طوفان و این گونه موارد منحصر به فرد می باشد. در ادامه از خواص و کاربرد های مربوط به این طرح بیشتر شرح خواهیم داد.

نحوه تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه


همان طور که می دانید برای تولید فرمینگ ذوزنقه از فولاد گالوانیزه به صورت ساده و رنگی استفاده می کنند؛ از این رو نیمی از فرآیند تولید این محصولات از پیش بر روی مواد اولیه آن ها صورت گرفته است. با این وجود می توان گفت قیمت ورق گالوانیزه یکی از تأثیرگذارترین موارد بر روی ورق ذوزنقه به شمار می آید. برای تولید این فلزات ابتدا ورق های سرد یا فول هارد با ضخامت تنظیم شده با استفاده از محلول های قلیایی چربی زدایی و شستشو داده می شوند. همچنین یک لایه اتمسفر محافظ برای جلوگیری از اکسیداسیون بر سطح آن ها اعمال می گردد.

مرحله بعدی شامل تبدیل شیت ها به رول و عبور آن ها از کوره های آنیلینگ یا بازپخت برای بهبود خواص مکانیکی، استانداردها و ویژگی ها می باشد. سپس رول های فولادی به تدریج سرد شده و پس از تبدیل به شیت وارد حوضچه های مذاب حاوی فلز روی می شوند تا پس از اعمال پوشش روی بر سطح و زیر آن ها، ضخامت آن را تنظیم کنند. به همین علت پس از خروج شیت ها، جت هوا به سرعت به آن ها برخورد کرده و سبب تنظیم لایه پوششی می گردد.

پس از تنظیم خواص و تست های گوناگون، با تأیید کارشناسان ورق های گالوانیزه به خط ورق رنگی منتقل شده تا در آن جا نیز پس از طی مراحل چربی زدایی، شستشو و خشک کردن، رنگ آمیزی در چند مرحله صورت بگیرد. در نهایت نیز یک لایه پوشش محافظ رنگ بر سطح شیت های رنگی گالوانیزه اعمال می گردد تا پس از اتمام فرآیند تولید در دستگاه فرمینگ قرار بگیرند.

در صورت نیاز به یک محصول نهایی با شکل های سخت و پیچیده، معمولاً عملیات فرم دهی طی چندین مرحله انجام می شود تا محصول نهایی با خواسته تقاضا کننده مطابقت داشته باشد. با این وجود شیت گالوانیزه رنگی در پایین دستگاه فرمینگ ذوزنقه قرار می گیرد و پس از اعمال تنظیمات توسط اپراتور، عملیات فرمینگ در گام های مختلف با طرح ذوزنقه در عرض محصول صورت می گیرد. به این ترتیب فرآیند تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه به اتمام می رسد.

مشخصات ورق ذوزنقه


همان طور که می دانید و شرح داده شد، نیمی از مشخصات ورق های ذوزنقه ای از محصولات گالوانیزه رنگی گرفته شده است. این فلزات دارای مقاومت در برابر عواملی مانند خوردگی، زنگ زدگی، اکسیداسیون، رطوبت و حرارت هستند. علاوه بر آن ورق های ذوزنقه ای نیز از قابلیت انعطاف پذیری، استحکام کافی در شرایط محیطی مختلف، وزن سبک، نصب آسان، طول عمر کافی، قابلیت چکش خواری، قابلیت سوراخ کاری و پانچ، ثبات رنگ در برابر نور خورشید و کاهش هزینه های ساخت و ساز برخوردار می باشند.

میزان مقاومت و استحکام این محصولات به سبب پوشش روی برای ورق گالوانیزه است، اما باید در نظر داشته باشید عملیات های رنگ آمیزی و پوشش های محافظ در این موضوع بی تأثیر نیستند. همچنین جالب است بدانید ورق های ذوزنقه ای استحکام بالاتری را نسبت به شیت های مسطح گالوانیزه رنگی به خود اختصاص می دهند و این مسئله نیز به سبب عملیات فرمینگ با دستگاه مخصوص طرح ذوزنقه می باشد که با ایجاد شیارهایی در عرض سبب افزایش استحکام شیت ها می گردد. جالب است بدانید شیت های ذوزنقه ای دارای طیف رنگی متنوعی هستند که با کدهای مخصوص و مطابق با استاندارد رال جهانی نامگذاری شده اند.

از دیگر مشخصات ورق های ذوزنقه ای نیز می توان به بازه ضخامتی، طول و عرض این محصولات اشاره داشت، اما باید گفت عرض ورق رنگی ابتدایی که برای تولید فرمینگ ذوزنقه استفاده می شود، با عرض نهایی شیت های شیروانی متفاوت است؛ زیرا دستگاه فرمینگ فرم های ذوزنقه شکل را در عرض شیت ها اعمال کرده و سبب جمع شدن آن ها خواهد شد. از این رو عرض مفید ورق های ذوزنقه ای پس از فرمینگ حدود 77 و 84 سانتی متر می باشد. بازه ضخامتی این محصولات نیز برگرفته از ورق های گالوانیزه ابتدایی است که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی سایر ویژگی های مکانیکی و همچنین ابعاد شیت های ذوزنقه پرداخته ایم.

حتما بخوانید:مراحل تولید بشکه فلزی

بررسی ویژگی های مکانیکی ورق

بهتر است بدانید جهت کنترل خواص مکانیکی یک محصول آزمایش کشش تک محوری بر روی آن ها انجام می گیرد که از طریق آن می توان خواص مکانیکی اثر گذار بر روی فرم دهی محصولات را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دست آورد. برخی از این خواص شامل موارد زیر می باشند:

  • استحکام تسلیم
  • استحکام کششی
  • افزایش طول کل
  • ازدیاد طول یکنواخت
  • افزایش طول نقطه مستقیم
  • نسبت کرنش مومسان
  • ضریب حساسیت به نرخ کرنش

روند انجام آزمایش کشش با توجه به استانداردهای DIN و ASTM و دیگر مجموعه ها کنترل می شود. جهت تهیه مقادیر کمی با میزان خطای کمتر برخی از سازمان ها از دستگاه های کشش اتوماتیک و روش های محاسبه ای کامپیوتری استفاده می کنند. آزمایش های ارزیابی شکل پذیری در فرآیندهای خمشی به طور کلی در دو دسته ساده و اتساعی قرار می گیرند.

در راحت ترین روند انجام آزمایش خمش که جهت بررسی خواص ورق های با ضخامت کم استفاده می شود، محصول بین دو گیره به همراه قالب خم، محکم قرار می گیرد و توسط یک چکش چوبی ورق بر روی قالب خمیده می شود. اگر نمونه به اندازه 180 درجه خم شود و ترک یا شکستگی نداشته باشد، آزمایش با یک قالب خم کوچک تر مجدداً انجام می شود. بسته به میزان فرم دهی محصول، زاویه قالب خم متغیر می باشد. در انجام این آزمایش نکاتی که باید رعایت شود به شرح زیر است: 

  • نسبت پهنا به ضخامت ورق باید بزرگ تر از 8  میلی متر باشد.
  • لبه ورق های مورد استفاده باید به صورت کامل ماشین کاری شود.
  • جهت طول نمونه ها باید در همان جهت نورد انتخاب شود و اگر با یک دیگر مطابقتی نداشته باشند؛ مقاومت نمونه در برابر شکست افزایش می یابد و نیاز به تجهیزات بزرگ و صرف هزینه بیشتری برای آزمایش خمش ساده می باشد.

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، آزمون خمش ساده جهت ورق های ذوزنقه ای نازک و با ضخامت بسیار کم کاربرد دارد. در صورتی که برای مواردی که نسبت شعاع خمش به ضخامت بزرگ تر از 15 میلی متر باشد، خمش همراه با اتساع صورت می گیرد و دیگر نمی توان از آزمایش اول استفاده کرد؛ لذا آزمون خمش اتساعی استفاده می شود.

در این روش تسمه ای از ورق مورد نظر دو قسمت قالب قرار داده شده و بعد از آن به وسیله یک پانچ کشیده می گردد. پانچ دارای نوک مخروطی است و حالت کرنش صفحه ای هنگام آزمایش ایجاد خواهد شد. میزان جا به جایی پانچ از لحظه تماس با تسمه تا پیدایش اولین ترک یا پارگی بر روی تسمه به عنوان معیاری برای خم پذیری انتخاب می شود. شرایط باید به گونه ای انتخاب شود که پارگی در زیر پانچ صورت گیرد.

در نهایت باید گفت با توجه به این که محصولات گالوانیزه طی فرایند شکل دهی در معرض شکل های مختلف قرار می گیرند؛ در نتیجه انعطاف پوشش علاوه بر انعطاف لایه زیرین آن ها ویژگی مهمی می باشد. در صورت وجود یک لایه آلیاژی سخت بر روی لایه زیرین ممکن است منجر به کاهش فرم دهی ورق شود.

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه


ممکن است با توجه به ضخامت کم و محدوده ابعادی کم برای ورق های ذوزنقه ای، کاربردهای محدودی را نیز برای آن ها متصور شوید، اما جالب است بدانید این فلزات یکی از محبوب ترین فرمینگ ها را در بین انواع طرح های ورق شیروانی به خود اختصاص داده اند؛ زیرا علاوه بر داشتن مزیت های فراوان، وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

این موضوع به ابتدایی ترین ماده مورد استفاده در ساخت آن ها باز می گردد که محصولات سرد یا روغنی می باشند. در واقع از ورق های سرد و روغنی برای پوشش دهی به وسیله فلز روی و تولید فولاد گالوانیزه استفاده می کنند؛ از این رو قیمت ورق روغنی به صورت غیر مستقیم در نرخ شیت های ذوزنقه ای نیز اثرگذار است. همچنین بازه ابعادی این فلزات نیز برگرفته از شیت های روغنی می باشد که به سبب طی فرآیند نورد سرد ضخامت کم، اما سطحی بسیار صیقلی و درخشان را دارا می باشند. از نامگذاری دسته بندی شیت های ذوزنقه ای، یعنی محصولات شیروانی نیز می توان به عمده ترین کاربرد آن ها پی برد. با این حال از کاربردهای ورق های ذوزنقه ای می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سقف و دیواره سوله ها
  • انواع سقف های شیروانی مانند خانه ها، ویلاها، مراکز تفریحی، تجاری، هتل ها و مکان هایی که در معرض رطوبت و بارش های فراوان هستند
  • مکان های ورزشی و صنعتی
  • حصار دور زمین و ساختمان
  • پوشش دهی نماهای داخلی و خارجی ساختمان
  • ساخت سقف های کاذب فضاهای داخلی
  • سقف پارکینگ، سایه بان ها و ...
  • ساخت کانتینرهای حمل و نقل
  • کانکس های ثابت و متحرک

ابعاد ورق گالوانیزه ذوزنقه

ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از طرح های پر تقاضا و محبوبی می باشد که در ابعاد متفاوت در بازار عرضه می شوند. در حالت کلی ضخامت آن ها طبق سفارش خریدار ممکن است بین 0.030 میلی متر تا 2 میلی متر متغیر باشد و همچنین عرض آن باید بین 100 تا 125 سانتی متر باز هم به صورت دلخواه انتخاب شود. با این وجود همه چیز بستگی به نیاز و کاربرد محصول دارد تا ابعاد متفاوتی داشته باشد.

ابعاد این ورق همان طور که ذکر شد مطابق با سفارش مشتری تولید می شود؛ از این رو برای خرید ورق شیروانی گالوانیزه با این طرح یا طرح های دیگر می توانید آن را با ابعاد مد نظر خود به کارشناسان مجموعه آهن اینفو سفارش دهید. زمان مورد نیاز جهت ساخت و عرضه آن ها نیز بین 2 تا 48 ساعت می باشد و کارشناسان فنی مجموعه با دقت فراوان و کیفیت بالایی ورق های شیروانی را در فرم های ذوزنقه و کرکره، عرشه و ... به شما تحویل می دهند. در فرمینگ این محصول، اگر از ورق گالوانیزه با عرض 125 سانتی متر استفاده شود، نتیجه نهایی عرضی در حدود 108 سانتی متر دارد. عرض مفید آن ها نیز با عرض 100 سانتی متر در حدود 88 سانتی متر است.

جمع بندی

در این مطلب، در ارتباط با ورق فرمینگ ذوزنقه و مشخصات آن اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان گرامی قرار دادیم. این فلزات از انجام عملیات فرمینگ بر روی ورق گالوانیزه به صورت ساده یا رنگی به وجود می آیند. از این رو مشخصات این فلزات مانند مقاومت در برابر اکسیداسیون، رطوبت، حرارت و زنگ زدگی را دارا می باشند. در واقع ورق های شیروانی ذوزنقه یکی از مقرون به صرفه ترین فرمینگ ها شناخته شده اند و با داشتن طیف رنگی متنوع در مواردی به کار برده می شوند که در معرض عوامل ذکر شده قرار گرفته باشند.

البته طول و عرض این محصولات بسته به سفارش خریداران است، اما عرض آن ها از ورق گالوانیزه طی عملیات فرمینگ کمتر می شود. ضخامت ورق های ذوزنقه نیز همان طور که اشاره شد بین 3/0 تا 2 میلی متر بسته به میزان پوشش روی و ضخامت رنگ متغیر می باشد. با وجود شرح کامل ورق های ذوزنقه در این مطلب بهتر است نکات قبل از خرید محصولات فرمینگ را رعایت کنید و همچنین می توانید جهت مشاوره خرید انواع محصولات فولادی با کارشناسان بازرگانی آهن اینفو با شماره 03136605390 الی 93 تماس حاصل نمایید تا از خرید خود اطمینان داشته باشید.