کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

همان طور که می دانید، ورق گالوانیزه همان ورق فولادی است که طی فرایند نورد گرم و غوطه وری در مواد مذاب به دست می آید. پس از غوطه ور شدن و انجام فرایند گرم طی مراحلی یا طرح های متفاوتی می گیرند یا رنگ آمیزی می شوند که ورق های رنگی پدید می آیند. جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه به صفحه جداول محصولات مراجعه کنید. 

فرم دهی ورق گالوانیزه

به عملیاتی که بر روی ورق های گالوانیزه انجام می شود و بر اساس کاربرد آن ها متفاوت است، فرمینگ گفته می شود. به طور مثال فرمینگ ورق های گالوانیزه می تواند به عنوان لوله، کرکره و ... باشد. این عملیات با استفاده از دستگاه های فرمینگ صورت می گیرد و در طی آن ورق های گالوانیزه پس از قرار گیری در داخل قالب دستگاه ها شکل های متفاوتی می گیرند. طرح های ورق گالوانیزه بسیار متنوع هستند و در نتیجه کاربرد متفاوتی نسبت به یک دیگر دارند.

انواع ورق فرمینگ 

همان طور که گفتیم قالب های ورق فرمینگ متفاوت است و در نتیجه فرمینگ ورق گالوانیزه چند نوع محصول تحویل می دهد مانند ورق شیروانی (رنگی) و تیپ پالرمو که خود طرح های مختلفی دارد.

ورق شیروانی: 

این محصول اغلب برای سقف های شیروانی، سقف سوله ها و... کاربرد دارد و دارای طرح ها و رنگ های مختلفی می باشد. برخی از این طرح ها شامل فرم کرکره ای یا سینوسی، ذوزنقه ای و شادولاین می باشند که شناخته شده ترین و پر کاربرد ترین محصولات گالوانیزه شیروانی هستند.

ورق تیپ پالرمو:

نام دیگر تیپ پالرمو فرم سفال می باشد که البته تنها بر روی ورق هایی با ضخامت 50 صدم میلی متر قابلیت اجرا دارد. از دیگر ورق های تیپ پالرمو می توان به فرم دیواری تیپ کانکس، تیپ دامپا و نما، فرم سفال یا فرانسه، ذوزنقه یا عرشه فولادی اشاره کرد. بهتر است بدانید بسته به طرح فرمینگ ورق گالوانیزه، کاربرد آن ها نیز متفاوت می باشد. به طور مثال از فرم سینوسی بیشتر جهت استفاده در سقف کاذب و شیروانی استفاده می شود یا طرح دامپا جهت پوشش سقف یا قسمت های داخلی دیوار کاربرد دارد.

 ورق گالوانیزه ذوزنقه

ورق های گالوانیزه به دلیل دارا بودن طرح های متفاوت از جمله محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات فولادی به حساب می آیند. یکی از طرح های آن ذوزنقه می باشد که از نظر ظاهری، ابعاد و استحکام با ورق کرکره ای سینوسی متفاوت می باشد. در فرم پذیری طرح ذوزنقه هیچ گونه محدودیتی از لحاظ طولی وجود ندارد و با توجه به این موضوع تولید آن طبق سفارش خریدار و با ابعاد و اندازه دلخواه صورت می گیرد. در ادامه از خواص و کاربرد های مربوط به این طرح بیشتر شرح خواهیم داد.

مشخصات ورق ذوزنقه

به طور کلی ورق های شیروانی به دو بخش کلی تقسیم بندی می گردند:

ورق بدون رنگ گالوانیزه

ورق رنگی گالوانیزه

در ساخت این دو بخش از روش های فرمینگ متفاوتی استفاده می شود که شامل موارد زیر می باشند:

ورق طرح سفال (پالرمو و ژنوا)

ورق کرکره سینوسی

ورق ذوزنقه

ورق شادولاین

ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از طرح های پر تقاضا و محبوبی می باشد که در ابعاد متفاوت در بازار عرضه می شوند. در حالت کلی ضخامت آن ها طبق سفارش خریدار ممکن است بین 0.030 میلی متر تا 2 میلی متر متغیر باشد و همچنین عرض آن باید بین 100 تا 125 سانتی متر باز هم به صورت دلخواه انتخاب شود. با این وجود همه چیز بستگی به نیاز و کاربرد محصول دارد تا ابعاد متفاوتی داشته باشد.

ابعاد این ورق همان طور که ذکر شد مطابق با سفارش مشتری تولید می شود. زمان مورد نیاز جهت ساخت و عرضه آن ها نیز بین 2 تا 48 ساعت می باشد. در فرمینگ این محصول، اگر از ورق گالوانیزه با عرض 125 سانتی متر استفاده شود، نتیجه نهایی عرضی در حدود 108 سانتی متر دارد. عرض مفید آن نیز در حدود 88 سانتی متر است.

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه

از جمله مهم ترین کاربرد های این ورق را می توان در استفاده برای سقف سوله ها، سقف های شیروانی، ویلا و مکان های ورزشی و صنعتی دانست. در برخی موارد ممکن است به عنوان حصار دور زمین یا ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر کاربرد های این محصول می توان جهت استفاده در ساختمان سازی  اشاره کرد که به صورت داخلی می باشد که مانند ورق های شیروانی قابل استفاده است لازم به ذکر است شما می توانید قیمت ورق رنگی را در سایت ما ببینید. 

این فرم پذیری که معمولاً با عنوان دک (DEK) یا ورق عرشه فولادی شناخته می شود، جهت استفاده به جای تیرچه سفال در سازه سقف مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دیگر این محصول به عنوان ساندویچ پانل سقفی است و قیمت آن با توجه به جنس ورق در هر متر مربع متفاوت می باشد.


مراحل تولید بشکه فلزی از صفر تا صد

ویژگی های محصول

ورق گالوانیزه ذوزنقه دارای ویژگی هایی هستند که سبب تمایز آن ها در مقایسه با سایر محصولات گردیده است مانند:

زیبایی ظاهری و قیمت مناسب

نصب سریع و آسان

وزن سبک و ایمنی بالا در برابر زلزله

مقاومت در مقابل رطوبت

یکپارچگی و عدم شکستگی

محصولات گالوانیزه بسته به طرح ها، ابعاد و مشخصات کلی خود نرخ گذاری می شوند و در مقایسه با ورق های روغنی، سیاه و ... متفاوت هستند. برای اطلاع از قیمت ورق روغنی بهتر است به صفحه جداول سایت آهن اینفو مراجعه کنید. قیمت ورق گالوانیزه نیز با نوع شادولاین و سینوسی یکسان می باشد و از نظر انتخاب رنگ بستگی به موجودی بازار فولاد دارد. هر چه موجودی یا واردات یک طرح یا رنگ بیشتر باشد، قیمت آن نسبتاً پایین تر است.



نکات مهم در هنگام خرید

جهت خرید ورق گالوانیزه ذوزنقه مانند دیگر محصولات فولادی بهتر است از مشخصات کلی آن اطلاع داشته باشید. در ابتدا بهتر است بدانید که ورق ذوزنقه را از تولید کنندگان معتبر خریداری کنید و قبل از خرید اطلاعات لازم را از کارشناسان فروش دریافت نمایید. پرتقاضا ترین نوع ورق ذوزنقه ای محصول تولیدی مجتمع فولاد مبارکه است. پس از خرید باید به وزن دریافت شده دقت داشته باشید.

همچنین با استفاده از فرمول های مربوط به محاسبه وزن به راحتی می توانید از وزن استاندارد و صحبت های کارشناسان فروش امور بازرگانی اطمینان حاصل نمایید. رنگ ورق دریافت شده نیز باید یک نواخت باشد. ورق های تولید شده در کارخانه ها رنگ آمیزی دقیقی دارند، اما موارد دستی و کارگاهی دارای زدگی رنگ می باشند. در نهایت دریافت فاکتور از فروشنده را فراموش نکنید.

فرآیند شکل پذیری ورق

همان گونه که پیش تر توضیح دادیم، یک ورق گالوانیزه پس از فرایند نورد، در دستگاه های فرمینگ با قالب مورد نیاز قرار می گیرد و شکل دهی آن صورت می گیرد. در صورت نیاز به یک محصول نهایی با شکل های سخت و پیچیده، معمولاً عملیات فرم دهی طی چندین مرحله انجام می شود تا محصول نهایی با خواسته تقاضا کننده مطابقت داشته باشد. بیشترین عملیات مورد نظر در این مرحله شامل کشیدگی، خمش و کشش عمیق می باشد. ورق های گرم به دلیل مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی کاربرد گسترده ای در صنعت را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به این که محصولات گالوانیزه طی فرایند شکل دهی در معرض شکل های مختلف قرار می گیرند؛ در نتیجه انعطاف پوشش علاوه بر انعطاف لایه زیرین آن ها ویژگی مهمی می باشد. در صورت وجود یک لایه آلیاژی سخت بر روی لایه زیرین ممکن است منجر به کاهش فرم دهی ورق شود.

خواص مکانیکی ورق و تأثیر آن ها بر روی فرم دهی ورق ها

جهت کنترل خواص مکانیکی یک محصول آزمایش کشش تک محوری بر روی آن ها انجام می گیرد که از طریق آن می توان خواص مکانیکی اثر گذار بر روی فرم دهی محصولات را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دست آورد. برخی از این خواص شامل موارد زیر می شوند:

استحکام تسلیم

استحکام کششی

افزایش طول کل

ازدیاد طول یکنواخت

افزایش طول نقطه مستقیم

نسبت کرنش مومسان

ضریب حساسیت به نرخ کرنش

روند انجام آزمایش کشش با توجه به استانداردهای DIN و ASTM و دیگر مجموعه ها کنترل می شود. جهت تهیه مقادیر کمی با میزان خطای کمتر برخی از سازمان ها از دستگاه های کشش اتوماتیک و روش های محاسبه ای کامپیوتری استفاده می کنند.

آزمایش های ارزیابی شکل پذیری در فرایندهای خمشی

به طور کلی با توجه به محصول نهایی دو نوغ آزمایش وجود دارد:

آزمایش خمش ساده

آزمایش خمش اتساعی

در راحت ترین روند انجام آزمایش خمش که جهت بررسی خواص ورق های با ضخامت کم استفاده می شود، محصول بین دو گیره به همراه قالب خم، محکم قرار می گیرد و توسط یک چکش چوبی ورق بر روی قالب خمیده می گردد. اگر نمونه به اندازه 180 درجه خم شود و ترک یا شکستگی نداشته باشد، آزمایش با یک قالب خم کوچک تر مجدداً انجام می شود. بسته به میزان فرم دهی محصول، زاویه قالب خم متغیر می باشد. در انجام این آزمایش نکاتی که باید رعایت شود به صورت زیر است: 

نسبت پهنا به ضخامت ورق باید بزرگ تر از 8  میلی متر باشد.

لبه ورق های مورد استفاده باید به طور کامل ماشین کاری شود.

جهت طول نمونه ها باید در جهت نورد انتخاب شود؛ و اگر با یک دیگر مطابقتی نداشته باشند؛ مقاومت نمونه در برابر شکست افزایش می یابد و نیاز به تجهیزات بزرگ و صرف هزینه بیشتری برای آزمایش می باشد.

آزمون خمش اتساعی ورق گالوانیزه ذوزنقه

آزمون خمش ساده جهت ورق های نازک و با ضخامت کم کاربرد دارد. در مواردی که نسبت شعاع خمش به ضخامت بزرگ تر از 15 میلی متر باشد، خمش همراه با اتساع صورت می گیرد و دیگر نمی توان از آزمایش اول استفاده کرد. لذا آزمون خمش اتساعی استفاده می شود. در این روش تسمه ای از ورق مورد نظر دو قسمت قالب قرار داده شده و بعد از آن به وسیله یک پانچ کشیده می گردد. پانچ دارای نوک مخروطی است و حالت کرنش صفحه ای هنگام آزمایش ایجاد خواهد شد. میزان جا به جایی پانچ از لحظه تماس با تسمه تا پیدایش اولین ترک یا پارگی بر روی تسمه به عنوان معیاری برای خم پذیری انتخاب می شود. شرایط باید به گونه ای انتخاب شود که پارگی در زیر پانچ صورت گیرد.

نتیجه گیری

در این مطلب، در ارتباط با ورق فرمینگ ذوزنقه و مشخصات آن اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان گرامی قرار دادیم. این فلزات از انجام عملیات فرمینگ بر روی ورق گالوانیزه به صورت ساده یا رنگی به وجود می آیند. از این رو مشخصات این فلزات مانند مقاومت در برابر اکسیداسیون، رطوبت، حرارت و زنگ زدگی را دارا می باشند. در واقع ورق های شیروانی ذوزنقه یکی از مقرون به صرفه ترین فرمینگ ها شناخته شده اند و با داشتن طیف رنگی متنوع در مواردی به کار برده می شوند که در معرض عوامل ذکر شده قرار گرفته باشند.

البته طول و عرض این محصولات بسته به سفارش خریداران است، اما عرض آن ها از ورق گالوانیزه طی عملیات فرمینگ کمتر می شود. ضخامت ورق های ذوزنقه نیز همان طور که اشاره شد بین 3/0 تا 2 میلی متر بسته به میزان پوشش روی و ضخامت رنگ متغیر می باشد. با وجود شرح کامل ورق های ذوزنقه در این مطلب بهتر است نکات قبل از خرید محصولات فرمینگ را رعایت کنید و همچنین می توانید جهت مشاوره خرید انواع محصولات فولادی با کارشناسان بازرگانی آهن اینفو با شماره 03136605390 الی 93 تماس حاصل نمایید تا از خرید خود اطمینان داشته باشید.