همان طور که می دانید چرخه تولید ورق های فولادی به دنبال یک دیگر بوده و هر کدام مواد اولیه ای برای تولید دیگری به شمار می آید. این چرخه از اسلب فولادی آغاز شده و در نهایت به ورق های فرم دار یا شیروانی می رسد. این محصولات حاصل انجام فرآیند فرمینگ بر روی ورق های گالوانیزه ساده و رنگی هستند.

در واقع فرآیند فرمینگ شامل عملیاتی است که طی انجام بر روی ورق های ساده و رنگی گالوانیزه، سبب تولید شیت های فرم دار یا شیروانی می شود. علت نام گذاری این محصولات به شیروانی به دلیل داشتن بیشترین کاربرد برای پوشش انواع سقف ها به خصوص در مناطق مرطوب و همراه با بارش باران می باشد.

این محصولات دارای فرم های مختلف و متنوعی می باشند و هر فرم بسته به ویژگی ها و میزان مقاومتی که دارد، برای کاربردهای گوناگونی مناسب است. از جمله این فرم ها می توان به طرح های ذوزنقه ای، شادولاین، سفال، پالرمو، ژنوا، پرچین و کرکره ای یا سینوسی اشاره کرد. هر کدام از این فرم ها به دستگاه مخصوص برای اعمال بر روی شیت ها نیاز داشته و بر اساس میزان خمی که دارند، وزن های متفاوتی را به خود اختصاص می دهند.

در واقع تمامی آن ها بر اساس کارخانه تولید کننده ممکن است با میزان خم و فرم متفاوتی عرضه شوند. قیمت این فلزات برای مصرف کنندگان و متقاضیان به دلیل داشتن زیبایی ظاهری و جنبه تزئینی اهمیت زیادی دارد؛ به همین علت جداول وزنی برای آن ها در نظر گرفته شده تا خریداران بتوانند هزینه محصول مورد نظر خود را با استفاده از آن ها محاسبه نمایند.

جداول وزن ورق های فولادی دارای سه پارامتر اصلی طول، عرض و ضخامت و وزن می باشد که به ترتیب سه مورد اول در واحد میلی متر و وزن آن ها بر اساس واحد کیلوگرم قرار داده می شود. این جداول بر اساس استانداردهای تولید هر محصول طراحی و عرضه می شوند و از این رو هر کدام با دیگری از نظر ابعادی متفاوت می باشند.

جدول وزن ورق شیروانی

جدول وزن ورق شیروانی

برای استفاده از جدول وزن ورق شیروانی بهتر است بدانید پارامتر های طول، عرض و ضخامت این جدول بر اساس ورق های گالوانیزه رنگی یا ساده در نظر گرفته شده است. در واقع پس از به دست آوردن وزن و هزینه این فلزات فرم دار، باید هزینه خم کاری را نیز به آن اضافه کرده تا قیمت نهایی آن ها به دست آید.

از ویژگی هایی که سبب اهمیت وزن و در نهایت قیمت ورق رنگی شیروانی شده است، می توان به مقاومت در برابر ضربه، فشار، خوردگی، رطوبت، زنگ زدگی، داشتن سطح صاف و صیقلی، تنوع در رنگ، داشتن طرح های متنوع و سفارشی و البته زیبایی ظاهری اشاره کرد.

به سبب این خصوصیات کاربرد این فلزات نیز در صنایع مختلف به خصوص برای ساخت و ساز گسترده می باشد؛ از این رو جدول وزن آن ها نیز برای خریداران اهمیت زیادی داشته که در ادامه به آن پرداخته شده است.

فرمول وزن ورق شیروانی

بهتر است بدانید استفاده از جدول وزن ورق های شیروانی، تنها راه برای محاسبه وزن آن ها نمی باشد و متخصصان در این زمینه راه های دیگری را نیز در نظر گرفته اند. یکی دیگر از راه های دقیق برای محاسبه وزن محصولات فرم دار، استفاده از فرمول محاسبه وزن انواع ورق های فولادی است.

این فرمول مانند جدول نیز به پارامتر های ابعادی اصلی هر شیت نیاز داشته که شامل طول، عرض و ضخامت می باشند؛ زیرا در برخی موارد ابعاد مورد سفارش در جدول وزن این فلزات وجود نداشته و به صورت اختصاصی می باشد. در نتیجه می توان با استفاده از فرمول، وزن دقیق شیت مورد نظر را به دست آورد.

پیش از مراجعه به این فرمول لازم است بدانید به علت تولید تمامی ورق های فولادی از فلز پایه آهن، چگالی این محصول بر اساس جدول عناصر شیمیایی در این فرمول تحت یک عدد ثابت قرار گرفته شده است. این عدد در جدول عناصر 7.85 می باشد که می توان عدد 8 را نیز به جای آن در نظر گرفت. این فرمول در ادامه آورده شده است:

وزن ورق شیروانی = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی ‌متر مکعب 8)

حتما بخوانید:جدول وزن ورق رنگی

محاسبه وزن ورق شیروانی

همان طور که ذکر شد، برای محاسبه وزن ورق شیروانی باید یک سری نکته و استاندارد را رعایت کرد و برای استفاده از جدول وزن یا فرمول محاسبه وزن ورق، باید اطلاعات تکمیلی از ابعاد محصول شامل طول، عرض و ضخامت را داشته باشید. همچنین جهت محاسبه وزن ورق شیروانی ابتدا باید حجم ورق را به دست آورده تا وزن اصلی محاسبه شود و سپس میزان خم را به هزینه نهایی به دست آمده اضافه نمایید.

پیش از این نیز اشاره شد که پارامترهایی که در جدول وزن قرار گرفته اند بر اساس میلی متر و وزن نهایی بر اساس کیلوگرم می باشد. با این وجود می توان گفت در فرمول محاسبه وزن نیز اگر پارامتر ها را به صورت میلی متر در نظر بگیرید، وزن اصلی در واحد کیلوگرم به دست می آید.

همچنین شیت های گالوانیزه به صورت رنگی و ساده، با عرض های 1000 و 1250 میلی متری، ضخامت 3/0 تا 3 میلی متر و بعضاً به علت پوشش تا 6 میلی متر عرضه می شوند، اما لازم به ذکر است اگر عرض آن ها 1250 میلی متر باشد، پس از فرآیند خمکاری و تبدیل به فرم، عرضی در حدود 1120 میلی متر به دست می آورد.

با یک مثال ساده می توان شرح داد که اگر یک ورق شیروانی  با ضخامت 5/0 میلی متر، عرض 1250 و طول 1000 میلی متر داشته باشیم، با استفاده از فرمول محاسبه وزن، وزنی در حدود 91/4 کیلوگرم دارد. در نهایت پس از محاسبه هزینه نیز باید قیمت فرآیند خم کاری به آن اضافه شود تا نرخ روز ورق شیروانی سینوسی به دست آید.

حتما بخوانید:جدول وزن ورق اسیدشویی

جمع بندی

جدول وزن ورق شیروانی و استفاده از فرمول محاسبه وزن آن در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد. این محصولات به علت کاربرد گسترده ای که به خصوص در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص می دهند، از اهمیت بسیار بالایی برای مصرف کنندگان برخوردار می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با کارشناسان فروش این فلزات در شرکت آهن اینفو تماس بگیرید.