یکی از اصلی ترین ورق های فولادی پس از کلاف های گرم یا سیاه که از طریق فرآیند نورد گرم به دست می آیند، ورق روغنی یا سرد نامیده می شود. ماده اولیه تولید این محصول همان ورق سیاهی است که طی فرآیند اسیدشویی، لایه های آلودگی و اکسیداسیون از سطح آن پاکسازی شده اند.

همان طور که از نام ورق سرد یا روغنی پیداست، این محصول از طریق فرآیند نورد سرد تولید می شود. با این حال ورق های گرم قابلیت قرارگیری در این فرآیند را نداشته و حتماً باید اسیدشویی شوند؛ زیرا سطح زبر آن ها به غلطک های نورد سرد آسیب می رساند.

پس از طی این مراحل و تولید محصولات روغنی، این فلزات نیز با تغییرات مختلف در ترکیبات شیمیایی، دارای گریدها یا کیفیت های متفاوتی هستند. از جمله مهم ترین گریدهای سرد می توان به کیفیت های ST12، ST13 و ST14 اشاره کرد که به ترتیب با نام های کیفیت استاندارد، نیمه کشش و فوق کشش شناخته می شوند.

در این بین می توان گفت ورق فوق کشش که با نام اختصاری ST14 یا DC04 شناخته می شود، از سایر کیفیت ها ساختار انعطاف پذیرتری داشته و در نتیجه کاربردهای خاص تری را به خود اختصاص می دهد. ابتدا بهتر است بدانید هر کدام از کیفیت های ورق سرد یا روغنی در پایان فرآیند تولید عملیات روغن کاری سطحی دارند که سبب مقاومت آن ها تا یک مدت زمان مشخص در برابر خوردگی می شود. در واقع می توان گفت محصولات سرد از این نظر دارای تاریخ انقضا هستند.

با یک مثال دیگر می توان گفت خواص این کیفیت ها پس از گذشت تاریخ انقضا، به خواص کیفیت قبلی آن ها تقلیل پیدا می کند. تاریخ انقضا گریدهای روغنی ST14 و ST13 8 ماه است؛ این در صورتی است که تاریخ انقضا ورق سرد ST12 حدود 18 ماه است. با این وجود بهتر است بدانید طول عمر فلزات سرد بین 3 تا 10 سال است.

حتما بخوانید:ورق روغنی چیست

مشخصات ورق روغنی ST14

ابتدایی ترین مشخصه ورق روغنی ST14  انعطاف پذیری بسیار بالای آن است. این محصول قابلیت فوق کشش را داشته و از این رو در مصارف و صنایعی به کار برده می شود که نیاز به کشش عمیق و پرس کاری عمیق باشد. البته پس از گذشت مدت زمان روغن کاری، خواص آن ها به مشخصات کیفیت ST13 تقلیل پیدا می کند. این محصولات به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می شوند. تولید کنندگان ورق روغنی، کیفیت ST14 را با عرض های 1000، 1250 و 1500 میلی متر و در بازه ضخامتی 3/0 تا 3 میلی متر تولید می کنند.

در واقع یکی از مهم ترین دلایلی که سبب استفاده گسترده از ورق های سرد و روغنی شده است، مقاومت بالای این فلزات و در عین حال ضخامت پایین آن ها است. این ویژگی به همراه سایر خواص شیت های سرد سبب استفاده از آن ها در مصارفی شده است که نیاز به انجام عملیات های برشکاری، خم کاری و رنگ پذیری است. تمامی این موارد سبب اهمیت قیمت ورق روغنی برای متقاضیان از هر نوع کیفیتی شده است. البته بهتر است بدانید نرخ این محصولات به یک سری عوامل دیگری نیز وابسته است که از بین آن ها می توان به نوسانات ارزی، میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا، ابعاد و وزن، کیفیت و خواص محصول اشاره کرد.

اگر بخواهیم به نام اختصاری کیفیت ST14 بپردازیم، بهتر است بدانید ST نماد مقاومت و عدد مقابل آن میزان استحکام کششی محصول است. در واقع میزان استحکام کششی نشان دهنده میزان کششی است که ورق می تواند در مقابل آن مقاومت نشان دهد و شکستگی در کار نباشد. این نام نیز بر اساس استاندارد DIN کشور آلمان بوده و معادل آن تحت استاندارد EN اروپا با نام DC04 شناخته می شود. استحکام کششی ورق ST14 یا DC04 نیز در حدود 270 تا 350 مگاپاسکال است.

از سایر مشخصات و ویژگی های ورق ST14 می توان به قابلیت جوش پذیری، رنگ آمیزی، فرم پذیری بالا، نوردکاری، سطح صیقلی، یکدست و درخشان اشاره کرد. همچنین در ابتدای مطلب نیز به این موضوع اشاره شد که میزان به کار بردن عناصر آلیاژی مختلف در ترکیبات شیمیایی ورق های فولادی سبب به وجود آمدن کیفیت های مختلف خواهد شد. از جمله این عناصر در کیفیت فوق کشش ورق های روغنی می توان به آلومینیوم، گوگرد، کربن و منگنز اشاره کرد.

حتما بخوانید:ورق st12 چیست

کاربردهای ورق روغنی ST14

به طور کلی ورق روغنی ST14 یکی از پرکاربردترین کیفیت های ورق روغنی در موارد کشش و انعطاف پذیری عمیق است. میزان عناصر آلیاژی که در ترکیبات این کیفیت به کار می روند، سبب ایجاد خواص و به کارگیری آن در موارد نیاز به کشش بالا خواهد شد. این محصول دارای ساختار نرمی است و بیشترین کاربرد آن، اگر به صورت رول خریداری شود، در صنعت خودروسازی و تجهیزات آن است.

از جمله این تجهیزات می توان به تولید و ساخت فیلتر، بدنه و تجهیزات کششی بالا اشاره کرد. با این وجود می توان گفت قیمت ورق ST14 در صنعت خودروسازی و قیمت خودرو تأثیر به سزایی دارد، اما بهتر است بدانید اگر این فلزات به صورت شیت سفارش داده شوند، در ساخت تجهیزات و قطعات لوازم خانگی به کار برده می شوند؛ در نتیجه می توان گفت نحوه عرضه فلزات در کاربری نهایی آن ها اثرگذار است. برای مثال می توان گفت بدنه یخچال، تجهیزات داخلی آن، قطعات موتور سایر لوازم خانگی و .. از ورق روغنی فوق کشش ساخته می شود. سایر کاربردهای این محصول شامل مواردی است که نیاز به پرس کاری و کشش بسیار عمیق داشته باشند.

حتما بخوانید:تفاوت ورق st12 و st14

نقش ورق سرد st14 در تولید ورق گالوانیزه

یکی از اصلی ترین و مهم ترین کاربردهای ورق سرد در تولید محصولات گالوانیزه است. همان طور که می دانید، آهن و فولاد در برابر عواملی مانند رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی ضعیف می باشند. برای جلوگیری از این اتفاق، یک فرآیند بر روی ورق های سرد انجام می شود که گالوانیزاسیون نام دارد و سبب تولید ورق های گالوانیزه می شود. ورق های گالوانیزه از طریق دو روش غوطه وری گرم و الکتروگالوانیزه تولید می شوند و یک پوشش از جنس فلز روی بر سطح آن ها قرار می گیرد.

این پوشش نقش آند را برای فلز زیرین ایفا کرده و از آن در مقابل عوامل تهدید کننده آهن و فولاد محافظت می کند. لازم به ذکر است این فلزات از طریق ورق های اسیدشویی نیز تولید می شوند، اما از نظر سطحی، ورق های سرد دارای کیفیت بالاتری می باشند. با این وجود بهتر است بدانید خرید ورق گالوانیزه با توجه به داشتن این ویژگی ها و البته قابلیت هایی مانند رنگ پذیری و فرم پذیری، مقرون به صرفه می باشد. پوشش این محصولات نیز در صورت قرار نگرفتن در معرض عواملی مانند خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت، از بین نخواهد رفت و خواص خود را حفظ خواهد کرد.

جمع بندی

امروزه استفاده از محصولات تخت فولادی رواج بسیار زیادی در صنایع و تجهیزات آن ها پیدا کرده است. ورق های سرد یا روغنی نیز از جمله این فلزات هستند که تحت فرآیند نورد سرد تولید می شوند. به طور کلی هدف از تولید این فلزات، دستیابی به محصولاتی با استحکام کششی قابل کنترل، انعطاف پذیری و سطح زیبا و درخشان می باشد. علاوه بر این ویژگی ها، محصولات روغنی دارای ضخامت بسیار پایینی نیز می باشند. یکی از گریدهای اصلی آن ها نیز که در این مطلب به بررسی مشخصات آن پرداختیم، با نام اختصاری ST14 معرفی شده و بیشترین کاربرد را در مصارف کششی عمیق دارد.

این محصول با نام ورق روغنی یا آلیاژی فوق کشش نیز معرفی می باشد و قابلیت استفاده در مصارفی را دارد که نیاز به کشش و فشار بسیار عمیق و پرسی دارند. فرآیند تولید آن نیز مانند سایر ورق های سرد یا روغنی ابتدا با اسیدشویی ورق گرم و سپس قرار دادن آن تحت فرآیند نورد سرد، آنیلینگ، پرداخت سطح و اعمال پوشش روغنی می باشد. لازم به ذکر است این پوشش روغنی سبب ایجاد مقاومت به خوردگی در فلز تا یک مدت زمان مشخص خواهد شد. این موضوع سبب می شود تا سطح شفاف و صیقلی آلیاژ ST14 نیز تا مدتی که دچار خوردگی نشود، سالم باقی بماند.

مصارف ورق ST14 بیشتر در تجهیزات خودروسازی و لوازم خانگی، ساخت فیلتر، تجهیزات کششی، قطعات موتور لوازم خانگی و ... می باشد. با این وجود در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این گرید می توانید با کارشناسان شرکت آهن اینفو در بخش محصولات سرد تماس بگیرید تا از مشاوره های تخصصی آن ها در این زمینه بهره مند شوید.