کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

همان طور که می دانید امروزه استفاده از انواع ورق های فولادی در صنایع رواج پیدا کرده است. این فلزات با دارا بودن خواص مکانیکی و فیزیکی منحصر به فرد در ترکیبات خود و داشتن بازه ابعادی و کیفیتی متنوع، کاربردهای بسیاری را به خود اختصاص می دهند. این محصولات با نام ورق های فولادی تخت شناخته شده و در اکثر موارد دارای سطحی صاف، یکدست و صیقلی هستند.

حال در برخی موارد نیاز به استفاده از یک ورق فولادی با همان خواص و ویژگی ها، اما سطحی متفاوت می باشد. این موارد شامل مکان ها یا فضایی هایی هستند که سطح آن ها نباید لیز باشد و سبب سر خوردن افراد یا اشیا بر روی آن ها گردد؛ از این رو پس از اتمام فرآیند تولید هر کدام از ورق های فولادی مانند ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه و استیل، با استفاده از دستگاه مخصوص طرح هایی را بر سطح آن ها اعمال می کنند و محصول نهایی این فرآیند ورق آجدار (Diamond plate) نامیده می شود.

با این وجود می توان گفت ورق آجدار از نظر جنس، سطح ظاهری، نوع عرضه، کارخانه سازنده و کیفیت نهایی دسته بندی های مختلفی را به خود اختصاص می دهد. به طور مثال رایج ترین طرح های ورق آجدار شامل شطرنجی، بادامی، عدسی، قطره ای و الماسی هستند. این محصولات به دو صورت آجدار پرسی و فابریک در بازار عرضه می شوند و این موضوع زمانی اهمیت دارد که ویژگی های فنی و قابلیت های آن ها مد نظر باشد. در ادامه به بررسی تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک به صورت دقیق پرداخته ایم.

بررسی تفاوت های ورق آجدار و پرسی به صورت دقیق تر

همان طور که اشاره شد، ورق های آجدار از نظر جنس، طرح، نوع عرضه، روش تولید و کارخانه سازنده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. این فلزات از نظر روش تولید و عرضه به دو صورت پرسی و فابریک در بازار آهن آلات به فروش می رسند. بهتر است بدانید ورق آجدار را با عنوان های ورق کف سازی، شطرنجی، چکر پلیت، گل ورق و برجسته نیز می شناسند. فلز پایه ورق های آجدار پرسی و فابریک هر دو از آهن است. با این وجود می توانید پیش از خرید، قیمت ورق آهن را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر نرخ محصولات آجدار بررسی کنید. این فلزات از طریق ورق های فولادی مختلف تولید شده که پایه تمامی آن ها نیز آهن است. با این وجود پیش از بررسی معرفی و تفاوت ورق های پرسی و فابریک آجدار، بهتر است بدانید این محصولات در حالت کلی مشخصات ویژه ای دارند.

  • هر دو این محصولات به دو صورت رول و شیت قابلیت سفارش دارند.
  • هر چه شکل آج و طرح آن بزرگ تر باشد، سبب مقاومت بیشتر ورق و جلوگیری از لیز خوردن افراد و اشیا می شود.
  • اگر مقاومت و تحمل وزن بالایی مد نظر باشد، پیشنهاد می شود ورق آجدار را با ضخامت بالا خرید کنید.

ورق آجدار پرسی

پیش از بررسی تفاوت های ورق آجدار پرسی و فابریک بهتر است در مورد تعریف هر کدام بدانید. در تولید ورق آجدار پرسی از یک دستگاه مخصوص جهت آج زنی استفاده می شود. این دستگاه سبب حک شدن طرح های مورد نظر خریدار بر روی ورق فولادی شده و آن را تحت فشار بسیار بالایی قرار می دهد، از این رو سطح زیرین آن ناهموار شده، خاصیت اصطحکاک خود را از دست داده و دچار برجستگی خواهد شد. به همین دلیل به آن ورق آجدار پرسی گفته می شود. ضخامت ورق آجدار پرسی بین 2 تا 10 میلی متر و عرض آن 1000 تا 2000 میلی متر است.

برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

ورق آجدار فابریک

ورق آجدار فابریک نیز به وسیله همان ورق های فولادی با جنس های مختلف تولید می شود. در واقع ابتدا ورق فولادی با ضخامت مورد نظر و فرآیند های مختلف آماده شده و در انتهای فرآیند اشکال مورد نظر برای آج زنی را بر روی آن اعمال می کنند. از سوی دیگر می توان گفت ورق فابریک از اتصال دو جزء تشکیل می شود.طبیعی است که این محصول وزن بیشتری در مقایسه با ورق پرسی دارد. این محصول با ضخامت 2 میلی متر اولین بار در کارخانه فولاد مبارکه در سال 1395 تولید شد. البته واردات آن از سایر کشور هایی مانند روسیه، قزاقستان و چین نیز انجام می شود. در ادامه به تفاوت های ورق آجدار پرسی و فابریک از نظر وزنی، سطح ظاهری، قیمت و کاربرد اشاره کرده ایم.

برای اطلاع از قیمت ورق روغنی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.


تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در وزن

ورق های پرسی در مقایسه با محصولات آجدار فابریک دارای وزن کمتری می باشند؛ زیرا ورق فابریک از اتصال دو جزء تولید می شود و به همین سبب در مصارفی به کار برده می شود که مقاومت بیشتری نیاز است.

تفاوت در ظاهر

سطح ظاهری ورق های فابریک و پرسی با یک دیگر نیز تفاوت دارد. ورق های پرسی از حک کردن طرح های مختلف بادامی، شطرنجی، عدسی و ... بر روی آن ها با دستگاه مخصوص تولید می شوند و سطح ظاهری آن ها در یک سمت برآمده و سمت دیگر فرورفته است. این در صورتی است که طرح های مورد نظر به ورق فابریک متصل شده و از نظر ظاهری در یک سمت برآمده و در یک سمت صاف می باشد.

برای اطلاع از  نرخ،ابعاد و نحوه خرید ورق رنگی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

تمایز در کاربرد

تفاوت در وزن، ظاهر و روش تولید سبب ایجاد تمایز در کاربرد نهایی ورق های آجدار پرسی و فابریک شده است. بیشترین کاربرد محصولات پرسی به علت داشتن وزن کمتر و زیبایی ظاهری، در مصارفی است که جنبه تزئینی مد نظر باشد. به طور مثال در نمای ساختمان ها که کمتر در معرض اصطحکاک قرار دارد، استفاده از ورق پرسی آجدار پیشنهاد می شود. البته این محصول در سایر کاربردهایی مانند کف ماشین‌ های باربری، کف پل های عابر پیاده، پله برقی و سطوح شیب دار فلزی نیز استفاده می شود.

از سوی دیگر می توان گفت محصولات آجدار فابریک با داشتن وزن و استحکام بالاتر نسبت به ورق پرسی، بیشتر در مصارفی به کار برده می شوند که علاوه بر جلوگیری از لیز خوردن اشیا و افراد، نیاز به مقاومت بالا در برابر ساییدگی و دیگر عوامل مخرب باشد. همچنین نقش و نگار محصولات فابریک پس از مدتی دچار فرو رفتگی نخواهد شد؛ از این رو در ساخت سطوح شیب دار، پل های عابر پیاده، کف اتوبوس، لب سکوی مترو و ... از آن استفاده می شود.

تمایز در قیمت

محصولات پرسی به علت داشتن وزن سبک تر و سطح ظاهری زیباتر، طبیعتاً قیمت بالاتری را در مقایسه با شیت های فابریک به خود اختصاص می دهند. با این وجود نرخ آهن، ورق فولادی مورد استفاده، خواص و ویژگی ها، ابعاد و وزن نهایی نیز در این موضوع تأثیر به سزایی دارد، اما اگر میزان مقاومت و استحکام مد نظر باشد و زیبایی ظاهری چندان اهمیت نداشته باشد، خرید ورق های فابریک پیشنهاد می شود.

حتما بخوانید:تفاوت کوره القایی و قوس الکتریکی

جمع بندی

با وجود توضیحات ذکر شده، می توان گفت ورق های آجدار در واقع همان محصولات تخت فولادی هستند که برای جلوگیری از لیز خوردن افراد و اشیا بر روی آن ها طرح هایی اعمال می شود. حک کردن الگوهای مختلف بر روی ورق های فولادی دو روش داشته که شامل روش پرسی و فابریک می باشد. این دو محصول هر دو دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که سبب به کارگیری آن ها در موارد مختلف شده است، اما با این حال تفاوت هایی با یک دیگر از نظر روش تولید، سطح ظاهری، کاربرد، وزن و قیمت دارند که در این مطلب به بررسی آن ها پرداخته شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید ورق آجدار با هر طرح و نوعی، می توانید با کارشناسان فروش آهن اینفو تماس حاصل فرمایید.