ورق سیاه یکی از اصلی ترین محصولات فولادی است که از طریق انجام فرآیند نورد گرم بر روی اسلب یا تختال تولید می شود؛ به همین علت به آن ورق گرم نیز گفته می شود. اسلب های فولادی نیز به وسیله احیا سنگ آهن استخراج شده از معدن و حذف ناخالصی های آن به دست می آید. ورق سیاه به عنوان ابتدایی ترین ورق فولادی، دارای خواص شیمیایی و فیزیکی متعددی بوده که سبب کاربرد آن در صنایع مختلف شده است، اما علاوه بر آن برای تولید سایر شیت های فولادی نیز از این فلز استفاده می کنند.

بازه ضخامتی ورق گرم یا سیاه بین 2/1 میلی متر تا 100 میلی متر متغیر بوده و از نظر خواص شیمیایی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. در واقع با تغییر در آنالیز های شیمیایی یک فلز به وسیله افزودن یا حذف یک سری عناصر آلیاژی، گریدهای مختلف آن فولاد به دست می آیند.

هر گرید با توجه به عناصر به کار رفته در ترکیبات تولید آن و خواص فیزیکی و شیمیایی که دارد، در مصارف متفاوتی به کار برده می شود. اصلی ترین گریدهای ورق آهن یا سیاه نیز با نام های اختصاری ST37 و ST52 شناخته می شوند. این محصول با ضخامت های ذکر شده و عرض های متغیر از 600 تا 4500 میلی متر بسته به کارخانه سازنده و استاندارد های آن تولید می گردد. حال که با اهمیت استفاده از ورق سیاه آشنا شدید، بهتر است بدانید کارخانجات مختلفی به تولید این فلز می پردازند که در ادامه به بررسی و شرح مشخصات محصول هر کدام پرداخته ایم.

معرفی کارخانه های تولید کننده ورق گرم

بهتر است بدانید هر کارخانه با داشتن خط تولید متفاوت، روش ها و استانداردهای مختلف، در نهایت ورق سیاه را با کیفیت متفاوتی تولید و عرضه می کند؛ در نتیجه برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سایر صنایع این موضوع که ورق سیاه کدام کارخانه بهتر می باشد، همیشه مورد بحث قرار گرفته است. لازم به ذکر است عرضه ورق سیاه به دو صورت رول یا کویل و شیت انجام می شود و بسته به ضخامت و کارخانه تولید کننده متفاوت می باشد. برترین تولید کنندگان کلاف و شیت سیاه در کشور شامل موارد زیر می باشند:

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور و خاورمیانه به شمار می آید. این شرکت تنها تولید کننده ای است که تمامی مراحل فولادسازی را در کارخانه های خود داشته و تولید ورق سیاه از صفر تا صد در آن انجام می شود. مجتمع فولاد مبارکه فعالیت خود را از سال 1371 آغاز کرد و در 65 کیلومتری استان اصفهان واقع شده است.

ورق سیاه فولاد مبارکه در بازه ضخامتی 2/1 تا 16 میلی متر و عرض های 600 تا 2000 میلی متر تولید و عرضه می شود. آنالیز آهن و ترکیبات عناصر در واحد فولادسازی این مجموعه سبب تولید آلیاژهای مختلف ورق سیاه شده است. در نتیجه می توان گفت قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بسته به گرید تولیدی، استانداردها، آنالیز شیمیایی و محدوده ابعادی متغیر است. از جمله این گریدها می توان به ST37 و ST52، A283، A516 و ... اشاره کرد. با این وجود نرخ پایه این فلزات که توسط این کارخانه در بورس کالا نیز عرضه می شوند، برای تولید کنندگان این صنعت و سایر صنایع و مصرف کنندگان آن ها نیز حائز اهمیت است.

ورق سیاه فولاد مبارکه دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت، ضربه و نیروهای فشاری و کششی قوی بوده و بسته به آنالیز شیمیایی که برای اسلب اولیه آن در نظر گرفته می شود در صنایع زیر به کار برده می شود:

  • سدسازی و پل سازی
  • خودروسازی
  • کانتینر
  • کشتی سازی
  • تجهیزات ترافیکی
  • کشاورزی
  • ساخت انواع مخازن حمل و تحت فشار
  • لوله های انتقال نفت و نسوز

شرکت فولاد اکسین خوزستان

با کیفیت ترین ورق سیاه تولیدی کشور توسط کارخانه اکسین خوزستان که فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرده است، تولید می شود. این شرکت یکی از محبوب ترین تولید کنندگان ورق سیاه به شمار می آید و تمامی گریدهای اصلی و آلیاژی این محصول را با بالاترین کیفیت تولید می کند. محصولات کارخانه اکسین در صنایعی مانند خودروسازی، کشتی سازی، ساختمان سازی، پتروشیمی، لوله های انتقال، لوله های گاز ترش و شیرین، ساخت انواع مخازن و ... کاربرد دارند.

کارخانه فولاد اکسین یکی از برترین تولید کنندگان ورق سیاه ضخیم بار در بازه ضخامتی 5 تا 100 میلی متر و در عرض های 1000 تا 4500 میلی متر می باشد؛ در نتیجه اگر نیاز به خرید یک شیت سیاه در بازه ضخامتی بالا و همچنین گریدهای آلیاژی دارید، پیشنهاد می شود استعلام قیمت ورق سیاه اکسین را بگیرید. البته نرخ این فلزات به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله آن ها می توان به کیفیت محصول، گرید، میزان عرضه و تقاضا در بورس، نوسانات ارزی و نرخ مواد اولیه اشاره کرد. اسلب مورد نیاز این کارخانه نیز برای تولید ورق گرم با کیفیت های آلیاژی و غیر آلیاژی از فولاد مبارکه تهیه می شود.

کارخانه فولاد کاویان اهواز

یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان ورق سیاه پس از کارخانه نورد و لوله اهواز، کارخانه فولاد کاویان می باشد که فعالیت خود را از سال 1372 آغاز کرده است. این مجموعه اولین واحد تولید کننده ورق گرم ضخیم بار با ظرفیت تولید 900 هزار تن به همراه اسلب های نازک مورد بهره برداری قرار گرفت.

مهم ترین کاربردهای شیت های کاویان در ساخت بدنه کشتی، ساخت انواع مخازن، پل سازی، واگن و ... می باشد. کیفیت های تولیدی در این کارخانه معمولاً ST37 و ST52 و در بازه ضخامتی 8 تا 50 میلی متر و در ابعاد ۶۰۰۰ * ۱۲۵۰ و ۶۰۰۰ * ۱۵۰۰ می باشند. با این وجود می توان گفت قیمت ورق سیاه کاویان برای تولید کنندگان صنایع ذکر شده حائز اهمیت است؛ زیرا با داشتن کیفیت مناسب و مطلوب در بازه ضخامتی ضخیم نیز تولید می شود. همچنین لازم به ذکر است شرکت کاویان از ابتدای سال 1402 میزان عرضه ورق سیاه نسبتاً بالایی داشته و این میزان عرضه برای خریداران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شرکت فولاد گیلان

یکی دیگر از برترین تولید کنندگان ورق سیاه که در شمال کشور و شهرک صنعتی رشت واقع شده است و مجتمع فولاد گیلان نام دارد. این مجموعه فعالیت خود را از سال 1383 آغاز کرده است و یکی از تولید کنندگان برتر ورق سیاه با ضخامت 2 میلی متر به خصوص برای صنعت لوله سازی و پروفیل سازی به شمار می آید. عرض محصولات گرم گیلان معمولاً 1000 میلی متر می باشد و عرضه آن ها به صورت رول می باشد؛ در نتیجه محدودیتی در طول ندارد. با وجود این توضیحات می توان گفت قیمت ورق سیاه گیلان برای صنایع لوله سازی و پروفیل سازی اهمیت زیادی داشته و کیفیت مورد استفاده برای آن ها نیز ST37 و ST22 می باشد. البته بهتر است بدانید نرخ ورق سیاهی که توسط کارخانه گیلان تولید می شود، مقرون به صرفه است؛ زیرا از نظر کیفیت سطح ظاهری، در بهترین حالت قرار نداشته و از سوی دیگر داشتن تلورانس ضخامت برای محصولات این مجموعه یک امر عادی است.

کارخانه نورد و لوله اهواز

شرکت نورد و لوله اهواز یکی دیگر از تولید کنندگان ورق سیاه و علاوه بر آن انواع لوله سیاه می باشد که لوله های تولیدی در این مجموعه از ورق گرم تولید شده به دست می آیند. ورق های سیاه کارخانه نورد و لوله از ضخامت 5/1 تا 8 میلی متر و با عرض های گوناگون تولید و عرضه می شوند؛ در نتیجه می توان گفت قیمت ورق سیاه نورد و لوله اهواز بیشتر برای لوله سازان و صنایعی که نیاز به لوله های سیاه دارند، حائز اهمیت است. همچنین برای محاسبه عرض شیت ها، باید ابتدا قطر لوله ها را به همراه اندازه هم پوشانی آن ها در نظر گرفت و سپس عملیات برشکاری را انجام داد؛ زیرا برای هر قطر لوله، عرض خاصی نیاز است که در نظر گرفتن آن سبب کاهش هزینه های مازاد برای اضافات خواهد شد.

مجتمع فولاد خرم آباد

آخرین کارخانه برتر تولید کننده ورق گرم در کشور، مجتمع فولاد خرم آباد می باشد که فعالیت خود را از سال 1381 در شهرستان خرم آباد آغاز کرده است. جالب است بدانید این مجموعه علاوه بر ورق سیاه، به تولید سایر مقاطع فولادی از جمله میلگرد های ساده و آجدار، ورق های ساختمانی ساده و آجدار، تسمه ساده و آجدار و همچنین تولید شمش، اسلب، بیلت و بلوم نیز می پردازد.

همان طور که اشاره شد، نرخ محصولات گرم به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله آن ها می توان به نوسانات بورس، ارز، اقتصاد، نرخ مواد اولیه، ضخامت و ابعاد محصول اشاره داشت. ضخامت ورق های خرم آباد نیز از 20 تا 40 میلی متر متغیر بوده و در نتیجه قیمت ورق سیاه خرم آباد برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان ورق سیاه ضخیم بار اهمیت بسیار زیادی دارد. بیشترین کیفیت ورق گرم این مجموعه نیز در دو مورد رایج ST37 و ST52 می باشد. همچنین عرضه محصولات گرم شرکت فولاد خرم آباد به دو صورت رول و شیت است.

حتما بخوانید:کارخانه های تولید کننده اسلب فولادی در کشور

جمع بندی

در نهایت پیشنهاد می شود پیش از خرید ورق سیاه هر کارخانه، اطلاعات جامع و دقیقی را در مورد کاربرد نهایی مورد نظر خود داشته باشید. همچنین در صورت نیاز و استعلام قیمت ورق سیاه همه کارخانه ها و البته کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی آن ها می توانید با کارشناسان مجموعه آهن اینفو مرجع تخصصی تأمین و قیمت گذاری انواع ورق های فولادی تماس بگیرید تا در نهایت یک خرید مطمئن داشته باشید.