تفاوت برش لیزر با برش CNC

یکی از مهم ترین دغدغه های تولید کنندگان و مصرف کنندگان ورق های فولادی و آلیاژهای آن ها، انجام عملیات برشکاری و حکاکی بر روی این فلزات بدون هیچ گونه عوارض و آسیبی است. تفاوت استفاده از دستگاه های برش لیزر و CNC نیز یکی از مهم ترین مواردی است که همواره برای کاربران سؤال شده است. این موضوع به خصوص برای افرادی که در صنعت خود زیاد به برشکاری فلزات نیاز دارند و آن ها را پردازش می کنند، حائز اهمیت است.

با این وجود بهتر است بدانید کلمه اختصاری CNC به معنی ابزار آلاتی است که با استفاده از ماشین های کنترل عددی و کامپیوتر ها کنترل می شوند و معنای کامل آن (Computer Numerical Control) می باشد. یکی از روش های قدیمی برای برشکاری فلزات فرزکاری نام داشته و امروزه به دستگاه های فرز نیز CNC گفته می شود.

البته لازم به ذکر است دستگاه برش لیزر نیز از همین روند برای جداسازی فلزات استفاده می کند. در واقع هر دو روش سبب انجام برشکاری می شوند، اما در افزایش راندمان تولید، سرعت اجرا، قابلیت، کاهش ضایعات و ... با یک دیگر تفاوت دارند؛ به همین علت در این مطلب ابتدا قصد معرفی و روش کار این دو فرآیند را داریم تا با شناخت مزیت های آن ها در انتها به راحتی بتوانیم به بررسی تفاوت های برشکاری CNC و برشکاری لیزری بپردازیم.

معرفی دستگاه برش CNC

منظور از برش به وسیله این نوع دستگاه، اجرای یک فرآیند خودکار است که با استفاده از طراحی در نرم افزار مخصوص کامپیوتر انجام می گیرد. دستگاه برش cnc به کامپیوتر متصل بوده و طرحی که در نرم افزارهایی مانند اتوکد یا کورل توسط اپراتور ایجاد می شود، بر روی فلز توسط دستگاه اعمال می گردد.

هد دستگاه با ورق فولادی یا فلزی مورد نظر در ارتباط بوده و مته ای که بر روی آن وجود دارد، سبب برش آن در ابعاد مورد نظر خواهد شد. سرعت برشکاری، حکاکی یا حفاری به وسیله این روش بسیار بالا بوده و سایر مواد غیر فلزی نیز مانند پلاستیک، فوم، چوب، کامپوزیت ها، اکریلیک و ... به وسیله دستگاه cnc برش داده می شوند، اما ایده آل ترین موادی که به وسیله این روش جداسازی می شوند، ورق های فولادی، آلومینیوم و سایر محصولات تخت فلزی هستند.

آهن به عنوان پرکاربردترین فلز در زمین شناخته شده و فولاد به عنوان اصلی ترین آلیاژ آن سبب تولید این محصولات تخت می شود. البته این کار به وسیله عملیات های مختلف و مکرر امکان پذیر است، اما به طور کلی قیمت آهن مقرون به صرفه بوده و سبب تولید محصولاتی با قیمت مناسب نیز خواهد شد. البته برخی از آن ها با داشتن عناصر آلیاژی مختلف در ترکیبات خود را قیمت های بالاتری هستند؛ از این رو اگر برشکاری این فلزات به وسیله دستگاه cnc انجام گیرد، علاوه بر سرعت بالای اجرای عملیات، شاهد حرکت های رفت و برگشت دقیق و قابلیت تنظیم مسیر، عمق نفوذ برش و در نهایت تولید ضایعات بسیار کمتری هستیم.

مزایای دستگاه برش سی ان سی

برخی از مزیت های استفاده از دستگاه برش سی ان سی کمی پیش تر ذکر شدند، اما بهتر است بدانید این دستگاه ها دارای سرعت بسیار بالا و گشتاور زیادی هستند. این موضوع سبب شده تا در عملیات های حفاری و سوراخ کردن فلزات نیز به بهترین شکل عمل کنند. با این حال سایر فواید استفاده از آن ها شامل موارد زیر هستند:

دقت بالا در حین انجام عملیات یکی از اصلی ترین فواید استفاده از دستگاه برش cnc  به شمار می آید. تمیز انجام شدن برش و دقت آن یکی از اصلی ترین دغدغه های مصرف کنندگان است که در این فرآیند بدون دخالت اپراتور، با دقت بسیار بالا و بدون ایراد انجام می گیرد.

این روش برای برشکاری فلزات هزینه بسیار کمتری داشته که همین موضوع سبب استفاده از دستگاه cnc برای برشکاری انواع مواد فلزی و غیر فلزی شده است. همچنین تولید ضایعات کمتر یکی از اصلی ترین مزیت های برشکاری cnc به شمار می آید و سبب اتلاف کمتر واحد های تولیدی کشور خواهد شد. در نهایت دستگاه cnc قابلیت تنظیم در مسیر دلخواه و سرعت آن بر روی صفحات را داشته و از این رو روند برش به صورت دلخواه پیش می رود.

برای اطلاع ازقیمت و خرید ورق اکسین اهواز به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

معرفی دستگاه برش لیزر

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، دستگاه برش لیزر نیز مانند روش cnc برای انجام عملیات از سیستم ها و نرم افزار های کامپیوتری که به آن متصل شده اند، استفاده می کنند، اما در این روش، به جای مته از یک اشعه لیزر کمک می گیرند و در واقع دسنگاه های صنعتی به شمار می آیند. این اشعه قدرت بسیار بالایی داشته و سبب جداسازی، حکاکی و حفاری مواد فلزی و غیر فلزی خواهد شد.

دستگاه های برش لیزر قابلیت انجام این عملیات ها را با ظرافت بالایی مبتنی بر حرارت و غیر تماسی داشته و از این رو پرتو لیزر با استفاده از حرارت با برخورد به سطح مواد سبب نفوذ در آن ها و جداسازی خواهد شد. در این روش انواع طرح ها به شکل های متنوع قابلیت اجرا بر روی مواد فلزی و غیرفلزی را دارند و ضخامت برش در آن ها نیز به یک دهم میلی متر می رسد.

بیشترین کاربرد برش لیزری در صنایع ظریف مانند الکترونیک، پزشکی، جواهر سازی، انواع مواد فلزی مانند فولاد، آلومینیوم، مس، برنج، فلزات با ارزش، شیشه، چوب، کاغذ، فوم، اکریلیک، سنگ های قیمتی و ... است. همچنین قادر است چند عملیات را به صورت همزمان انجام دهد.

مزایای دستگاه برش لیزری

از مزیت های استفاده از دستگاه برش لیزری علاوه بر انجام چند فرآیند به صورت هم زمان می توان به ایجاد لبه های بسیار تمیز و ظریف اشاره کرد. این موضوع در حدی است که نیاز به پرداخت اضافی مواد پس از پایان کار نمی باشد. دقت بالا و کارایی بسیار به خصوص برای فلزات سخت و سنگ های قیمتی که نیاز به ایجاد جزئیات بیشتر دارند، از دیگر فواید استفاده از دستگاه برش لیزری است.

برای اطلاع از قیمت و خرید ورق آهن کاویان به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

بررسی تفاوت های برش  لیزر و CNC

حال که با روش کار و مزیت های برشکاری به وسیله دو دستگاه برش لیزر و CNC آشنا شدید، بهتر است بدانید با وجود یکسان بودن روش کار هر دو دستگاه، از نظر اجزا و اجرای عملیات این دو تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند.

  • اولین تفاوت این دو دستگاه در اجزای هد برش است. در دستگاه برش لیزر از یک پرتو لیزر در برشکاری استفاده می شود؛ در صورتی که دستگاه CNC دارای مته های مخصوص برای انجام برشکاری است.
  • دومین تفاوت آن ها در میزان اجرا و نفوذ به قطعات است. دستگاه برش لیزر قادر به اجرای طرح های بسیار پیچیده، اشکال متنوع و جزئیات بیشتری به خصوص در حکاکی است؛ در صورتی که برای عملیات برشکاری در صفحات و مواد ضخیم دستگاه سی ان سی بسیار عملکرد بهتری دارد.
  • برشکاری مواد غیر فلزی و متریال هایی که به گرما و حرارت حساس هستند مانند پلاستیک و مواد مستعد سوختگی بیشتر باید از دستگاه های برش مکانیکی استفاده کرد.
  • ضخامت برشکاری در دستگاه لیزر در حدود صدم میلی متر است؛ اما در دستگاه CNC در کمترین حالت 1 میلی متر می باشد.
  • قیمت لوازم دستگاه برش لیزر بسیار بیشتر از دستگاه CNC  می باشد؛ در نتیجه هزینه برشکاری با این روش طبیعتاً بالاتر می باشد، اما داشتن یک فرآیند غیر تماسی سبب محبوبیت آن در طی سال ها شده است.

    برای اطلاع از قیمت ورق ST52 فولادمبارکه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

در پایان باید گفت روش های مختلفی برای برشکاری، حفاری، پانچ، حکاکی و ...برای مواد فلزی و غیر فلزی وجود دارد، اما مدرن ترین این روش ها استفاده از دستگاه های برش لیزر و CNC می باشد که در این مطلب به صورت کامل شرح هر کدام به همراه مزیت ها و تفاوت های آن ها داده شد. با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان شرکت آهن اینفو تماس بگیرید.