کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

یکی از اصلی ترین فولادهایی که توسط پیشرفت فناوری نانو در صنعت آهن آلات تولید شده است، با نام فولاد ضد زنگ MMFX شناخته می شود. این محصول سبب بهینه سازی عملکرد فولاد ضد زنگ گردیده است و کاربردهای بسیاری را به سبب مزیت هایی که دارد، در صنایع به خود اختصاص می دهد. در ادامه به بررسی مشخصات، کاربردها و چگونگی تولید این نوع فولاد می پردازیم.

فولاد MMFX چیست؟

نام اختصاری این فولاد MMFX و به صورت کامل (Micro composite Multi-structural Formable Steel) می باشد و به معنای یک فولاد شکل پذیر چند ساختاری میکرو کامپوزیت است که در اواخر دهه 90 میلادی به وسیله پروفسور برکلی در دانشگاه کالیفرنیا اختراع گردید. دپارتمان کشور آمریکا حدود 25 میلیون دلار جهت حمایت از این پروژه پرداخت تا به سرانجام برسد و سپس به دنبال آن فولاد ضد زنگ میکرو کامپوزیت تولید شد.

ساختار درونی فولاد MMFX ورقه ای و چند لایه بوده و از جمله اولین فولادهایی است که از طریق تکنولوژی نانو و میکرو در ساخت آن استفاده کرده اند. این نوع فولاد ضد زنگ در مقایسه با سایر قطعات فولادی ضد زنگ، از شکل پذیری، مقاومت و استحکام بالاتری در برابر خستگی برخوردار می باشد. از این رو در زمان تولید این فولاد ضد زنگ، امکان تشکیل شدن میکروگالوانیت که سبب ایجاد خوردگی در فولاد خواهد شد، بسیار کاهش می یابد؛ به همین علت MMFX نسبت به فولاد معمولی مقاومت بیشتری را در برابر خوردگی به خود اختصاص می دهد.

جالب است بدانید یکی از مهم ترین کاربرد های این فولاد ضد زنگ، در ساخت میلگرد می باشند. میلگردهایی که به وسیله فولاد ضد زنگ MMFX ساخته می شوند، مشخصات منحصر به فردی را همزمان با قیمت مناسب در برابر میلگردهای استیل معمولی به خود اختصاص می دهند. البته این موضوع به معنای پایین بودن نرخ این نوع میلگرد نیست و تنها در مقایسه با کیفیتی که توسط فولاد MMFX ارائه می شود، متناسب است.

برای اطلاع از قیمت ورق برشی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

مشخصات فولاد ضد زنگ MMFX

همان طور که اشاره شد، فولاد زنگ نزن MMFX اولین محصول به دست آمده از تکنولوژی میکرو و نانو می باشد که برای از بین بردن خوردگی در این فلز، سلول های میکرو گالوانیک که سبب زنگ زدگی آهن می شوند، باید حذف گردند. به همین علت در جهت کاهش یا حذف شکل گرفتن کاربیدها در ریز سازه فولاد معمولی، به راحتی میزان خوردگی به حداقل خواهد رسید. در واقع می توان گفت قیمت آهن نیز نسبت به فولاد ضد زنگ به همین دلیل مناسب تر و مقرون به صرفه تر می باشد؛ زیرا این فولاد به وسیله تکنولوژی روز دنیا به دست می آید. همچنین برای تغییر ریخت شناسی فولاد معمولی و به دست آمدن خواص بهتر در لایه های فولاد MMFX از تکنولوژی میکروسکوپی الکترونی عبوری استفاده می کنند. با این وجود سایر مشخصات این فولاد شامل موارد زیر می باشد:

مقاومت در برابر خوردگی

آزمایش مقاومت در برابر خوردگی برای فولادهای معمولی و فولاد ضد زنگ MMFX در سال 2000 میلادی در دانشگاه تگزاس ایالات متحده انجام گرفت؛ به این صورت که فولادها به مدت 18 روز در محیط های بسیار خورنده نمکی قرار گرفتند و پس از بررسی متوجه شدند فولاد ضد زنگ نانو مقدار خوردگی بسیار کمتری در مقایسه با فولاد معمولی دارد. این فولاد سبب شده تا عمر بتن سازه ای افزایش یابد؛ همچنین مقدار پوشش لازم برای بتن کاهش می یابد. شرکت تولید کننده فولاد ضد زنگ MMFX یادآوری می کند تا 75 سال میزان خوردگی در این فولاد به حالت شدید و بحرانی نرسد.

مقاومت فشاری

بهتر است پیش از بررسی مقاومت فشاری فولاد ضد زنگ بدانید MMFX پس از اختراع تحت یک سری آزمایش های مختلف قرار گرفت تا ویژگی های آن کاملاً شناخته شود. در این میان دو دانشگاه در کالیفرنیا، میزان مقاومت فشاری فولاد MMFX را مورد آزمایش قرار دادند تا با فولاد معمولی مقایسه شود.

بر اساس این موضوع، دانشگاه کارولینای شمالی و سن دیگو، به این باور رسیدند که میزان مقاومت فشاری فولاد MMFX بیشتر از فولاد معمولی در شرایط مختلف می باشد؛ در نتیجه میزان تحمل وزن آن نیز بیشتر است. موضوع تحمل بار سازه و ساختمان در شرایط آب و هوایی مختلف توسط محصولات فولادی سبب کاهش مصرف مصالح ساختمانی و در نهایت کاهش هزینه های ساخت و ساز خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت و خرید ورق سیاه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

مقاومت در برابر خستگی

از دیگر مشخصات فولاد MMFX نیز می توان به میزان مقاومت و استحکام آن در برابر خستگی اشاره کرد که پس از آزمایش مقایسه ای این فولاد با فولاد معمولی مشخص شد مقاومت در برابر خستگی فولاد MMFX بسیار بالاتر از فولاد معمولی می باشد.

فولاد میکروکامپوزیت  MMFX2   

یکی دیگر از انواع فولادهای ضد زنگ میکرو کامپوزیت، با نام اختصاری MMFX2 شناخته می شود. از مشخصات این نوع فولاد می توان به مقاومت سه برابری در مقایسه با فولاد معمولی اشاره کرد. دیگر ویژگی های آن نیز شامل انعطاف پذیری، چقرمگی بالا، ضد زنگ بودن و استحکام هستند. این فولادها بیشتر در مواردی به کار برده می شوند که نیاز به استفاده از قطعاتی با تحمل وزن بالا و وزن سبک می باشد.

همچنین به علت مقرون به صرفه بودن از فولاد MMFX2 در صنعت هواپیمایی و ساخت و ساز استفاده می کنند؛ زیرا جایگزینی اقتصادی به جای فولاد ضد زنگ معمولی شناخته شده است. از این فلز به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری مناسب به عنوان رکاب در پیش ساخت تیرهای پل سازی استفاده می کنند تا علاوه بر افزایش مقاومت در آن ها به کاهش هزینه های پل سازی و به صورت کلی ساخت و ساز کمک کند.

برای اطلاع از قیمت ورق کرکره گالوانیزه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

کاربردهای  MMFX

درست است که فولاد ضد زنگ MMFX پس از اختراع تحول بزرگی را در صنعت فولاد و آهن ایجاد کرد و کمی طول کشید تا در صنایع شناخته و به کار برده شود، اما این فولاد پس از آزمایش های فراوان و دستیابی کارشناسان به مشخصات آن، در حال حاضر مصارف بسیار زیادی را به خود اختصاص می دهد که شامل موارد زیر هستند:

  • مصارف تزئینی : دیوار آسانسور، دستگیره درب، ساعت، وسایل تزئینی منزل، سینک ظرفشویی، یخچال، فریزر و...
  • معماری : نما داخلی و بیرونی ساختمان ها ( نمونه فولادی مانند ساختمان کرایسلر در نیویورک آمریکا)
  • حمل و نقل : ساخت موتور و سایر لوازم مستحکم در قطعات اتومبیل
  • مبلمان : اداری و راحتی
  • صنعت برق : تجهیزات نیروگاهی مثل توربین‌ها، پنل‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی و...
  • کشاورزی : ماشین آلات و تجهیزات
  • نساجی : ماشین‌ آلات و دستگاه ها
  • تجهیزات بیمارستانی : تجهیزات و وسایلی که نیاز به استریل مداوم دارند
  • صنایع شیمیایی و پتروشیمی
  • صنایع هوا فضا : موتور، اسکلت و مخزن سوخت انواع هواپیماها

    برای اطلاع از قیمت ورق قلع اندود به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.


جمع ‌بندی

در پایان باید گفت فولاد MMFX در سال های آینده قطعا همراه با ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردتر، کاربردهای بسیار گسترده تری را در صنایع به خود اختصاص خواهد داد. همچنین در حال حاضر نیز یکی از بهترین انواع فولاد به شمار می آید؛ زیرا مقاومت به خوردگی یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که صنایع مختلف همواره برای بهبود کیفیت محصولات و تجهیزات خود به آن نیاز دارند. فولاد MMFX با داشتن این مشخصات و البته ویژگی های دیگر تحول عظیمی را در این صنایع ایجاد کرده است و پیش بینی می شود مشخصه های دیگری نیز در آن به وسیله تکنولوژی های نانو و میکرو به وجود آید.