پرس بریک یک دستگاه فرمینگ یا خم کن در بین دستگاه ها و ماشین آلات فرمینگ به شمار می آید که کارایی آن به صورت هیدرولیکی می باشد. این دستگاه ها در فرم دهی ورق های فلزی عمل کرده و نقش مهمی را در کیفیت نهایی، راندمان و پردازش محصول ایفا می کنند. به طور معمول دستگاه های پرس بریک شامل تجهیزاتی مانند قاب، بلوک کشویی، سیستم هیدرولیک، قفسه بارگیری از جلو، گیج عقب، سیستم الکتریکی، قالب و ... هستند.

فشار رو به پایین نیز به شکل عمودی توسط دو سیلندر هیدرولیکی موازی تشکیل شده تا سبب ایجاد خم هایی بر روی شیت شود. از سوی دیگر کنترل شدن عملکرد همزمان فرآیند خمش و موقعیت سیلندر هیدرولیک توسط سیستم کنترل هیدرولیک که هسته دستگاه می باشد، انجام می گیرد.

دستگاه های پرس بریک مزیت های مختلفی نیز داشته و از این رو در صنایع گوناگونی به کار برده می شوند. از جمله این صنایع می توان به صنعت برق در تولید آن، نفت و گاز، مواد شیمیایی، نساجی، ساخت کاغذ، خودروسازی، کانتینرسازی، بشکه سازی و ساخت محصولات شیروانی یا فرمینگ اشاره داشت.

طراحی این دستگاه ها نیز بر اساس اصل متقابل می باشد؛ به طوری که در زمان فشار آوردن دو پیستون بر روی یک دیگر، فشاری که بر روی محصول نیز عمل می کند، برابر با نیروی فشاری هر پیستون به صورت جداگانه می شود. در نهایت نیز می توان گفت نحوه کار دستگاه پرس بریک به وسیله دو سیلندر می باشد که یکی از آن ها سبب چرخش شفت شده و دیگری بر روی دیسک ثابتی که قابلیت چرخش دارد، فشار وارد می کند. برای تأمین نیروی چرخشی نیز یک موتور به کار گرفته شده و یک سرور ولتاژ سبب ایجاد جریان الکتریکی برای آن خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

مزایای استفاده از دستگاه پرس بریک هیدرولیک

دستگاه های پرس بریک آن هم از نوع هیدرولیک دارای مزیت های فراوانی هستند که از جمله این مزیت ها می توان به سرعت بالای فرآیند تولید، کشش کم، مدیریت برنامه های مختلف، تحمل بارها و وزن های سنگین، ایجاد فشارهای بالا در صورت نیاز و در نهایت کاربرد در صنایع مختلف آن هم به صورت گسترده اشاره کرد. جالب است بدانید دستگاه های پرس بریک هیدرولیک به تدریج جایگزینی برای دستگاه های CNC آن هم در ساخت هواپیما به شمار می آیند.

با این وجود سایر ویژگی های این دستگاه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • داشتن یک سیستم کنترل عددی CNC برای تنظیم و کنترل دقیق
  • قابلیت پیاده سازی  قابلیت ثبت برنامه‌ های متفاوت برای خم کردن ورق‌های مختلف
  • ساختار قوی و پایدار برای صدور فشار بالا به ورق ‌های فلزی
  • امنیت بالا برای کاربر با استفاده از سیستم‌ های ایمنی هوشمند
  • سرعت تولید بالا
  • دارای انواع ابزار و ماتریس‌ های مختلف در جهت فرم دهی ورق های گالوانیزه، روغنی و ... با ضخامت های مختلف در شکل های U-Shape، V-Shape و ...
  • کاربرد در صنایع متفاوت مانند کانتینر سازی، قطعات خودرو، ساخت سازه ها قابلیت کاربرد در صنایع متنوع از جمله خودروسازی، ساخت سازه‌ های فلزی، ساخت قطعات الکترونیکی و...

 یکی از مهم ترین کاربردهای دستگاه پرس بریک علاوه بر مواردی که ذکر شد، در ساخت ورق های شیروانی طرح سفالی می باشد که دارای سه طرح اصلی با نام های پالرمو، پرچین و ژنوا یا جنوا می باشند. این طرح ها سخت ترین فرآیند تولید را دارند؛ زیرا از طریق روش پرس بریک تولید می شوند. با این وجود می توان گفت ورق رنگی شیروانی یکی از مهم ترین فلزاتی است که به روش فرمینگ و به وسیله دستگاه پرس بریک هیدرولیک به دست می آید.

برای اطلاع از قیمت ورق برشی به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

انواع دستگاه پرس بریک هیدرولیک

این دستگاه ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی شده اند که پرس بریک غیر مستقیم تنها با استفاده از یک حرکت چرخشی یا خطی سبب ایجاد فشار بر سطح ورق های فلزی یا هر قطعه دیگری شده و به دو صورت خودکار یا دستی عمل می کنند. پرس بریک غیر مستقیم در انواع مختلفی از سبک ها و برای اهداف مختلف به کار برده می شوند. برخی از این سبک ها که در ادامه به آن ها اشاره شده است، برای کاربردهایی مانند بارگیری و تخلیه، بلند کردن، اندازه گیری، رنگ آمیزی، کندن، سوراخ کردن و ... مورد استفاده قرار می گیرند:

  • درام چرخشی
  • درام غلتکی
  • ماشین های ترمز گریز از مرکز

با بیشتر شدن وزن تجهیزات، فشاری که از آن ها به دست می آید نیز بیشتر خواهد شد؛ از این رو دستگاه های پرس بریک هیدرولیک در سایز های متوسط، کوچک و بسیار کاربردی در بازار وجود دارد. این دستگاه ها نسبت به موارد الکتریکی بهتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا بر خلاف مدل الکتریکی نصب راحتی داشته و نگهداری آن ها نیز آسان است.

در نتیجه می توان گفت همراه با پیشرفت تکنولوژی جهت استفاده از خدمات دستگاه های پرس بریک نوع سبک وزن آن را خریداری نمایید که قوی تر بوده و سبب فرم دهی و حمل تناژهای سنگین به صورت مؤثرتر خواهند شد. در واقع از مهم ترین مشخصات این دستگاه ها می توان به قابلیت اطمینان و دوام و تولید در سایزهای مختلف اشاره داشت.

البته دستگاه های کوچک تر برای مواد سبک تر و ورق های نازک به کار برده می شوند، اما برای فرم دهی محصولاتی مانند ورق های سیاه یا اسیدشویی بهتر است از دستگاه های پرس بریک بزرگ تر استفاده کنید. برای خرید ورق اسیدشویی نیز باید در مورد میزان فرم پذیری آن که بیشتر در ساخت مخازن حمل و تحت فشار حائز اهمیت است، مطلع شوید. این فلزات از طریق اسیدشویی ورق سیاه در جهت حذف لایه های اکسیدی از روی آن ها تولید می شوند و آنالیز شیمیایی آن ها نیز بر اساس ورق سیاه اولیه مشخص می گردد.

در نهایت نیز باید گفت نمونه های بزرگ تر برای مواردی که استحکام کششی بالاتری در آن ها نیاز است، به کار برده می شوند. البته انواع مختلفی دارند که بسته به کاربری نهایی هر محصول متفاوت می باشند. از سوی دیگر برخی از دستگاه های پرس سروو الکتریک تخصصی نیز وجود دارند که برای مصارفی به کار برده می شوند که نیاز به سرعت و فشار بالا در آن ها می باشد.

ساخت سیستم پرس برک هیدرولیک

مواد و تجهیزاتی که در ساخت سیستم دستگاه پرس بریک مورد استفاده قرار می گیرند، بسته به کاربرد نهایی دستگاه متفاوت انتخاب می شوند، اما ماده اولیه تمامی آن ها اسلب فولادی یا تختال می باشد که سبب تولید قطعات فولادی، آلومینیومی، چدنی و برنزی خواهد شد. این مواد نیز در کارخانجات مختلف کشور به همراه سایر قطعات فولادی و آلومینیومی تولید می شوند که یکی از برترین آن ها شرکت فولاد مبارکه اصفهان می باشد. از این رو سازندگان دستگاه پرس بریک همواره به دنبال خرید و استعلام دقیقی از قیمت تختال فولاد مبارکه هستند؛ زیرا با خرید این مواد یا محصولات حاصل از آن با کیفیت و قیمت مناسب، دستگاه های پرس بریک نیز کاربری لازم را به مصرف کننده خواهند داد و همچنین هزینه تولید آن ها کاهش خواهد یافت. البته بهتر است بدانید این مواد بیشتر در مواردی که نیاز به ساخت پرس بریک هیدرولیک با ترمز فشاری سنگین می باشد، مناسب هستند. پیستون های هیدرولیکی که از جنس موادی مانند چدن و برنز ساخته می شوند نیز اندازه های مختلف داشته و برای انواع دستگاه پرس بریک به کار می روند.

پمپ های هیدرولیک نیز که انواع گوناگونی دارند در ساخت پرس بریک به کار برده می شوند. انواع رایج آن ها نیز شامل مدل های چرخشی، پیچی، پره ای دوار و شیر دوار هستند.

کاربردهای دستگاه پرس بریک

  • تولید تجهیزات و قطعات خودروها، پنل های درب خودرو، شاسی، بدنه و ...
  • تولید قطعات ساختمانی که در سازه به کار می روند مانند درب و پنجره های فلزی، پل ها، ساندویچ پانل، انواع سقف های شیروانی طرح سفال و ...
  • ساخت قطعات الکترونیکی
  • ساخت تجهیزات صنعت هوافضا
  • ساخت لوازم خانگی و قطعات آن مانند یخچال، لباسشویی و
  • ساخت تجهیزات نظامی و دفاعی

محصولات شیروانی که در قالب سقف و پوشش دیوار، حصارهای دور زمین، سوله سازی و ... در صنعت ساختمان به کار برده می شوند، از فرم دهی ورق های گالوانیزه و رنگی تولید می شوند. یکی از پرکاربردترین طرح های آن ها نیز با نام ورق شیروانی کرکره سینوسی شناخته می شود و دارای استحکام بسیار بالایی می باشد. البته این محصولات توسط دستگاه فرمینگ ورق های فلزی که دارای طرح مخصوص کرکره است، تولید می شوند. برای خرید ورق کرکره در جهت پوشش سقف فضاهای مد نظر، ابتدا باید اندازه سقف فضا را به همراه میزان هم پوشانی شیت ها به دست آورید و سپس نوع منطقه جغرافیایی را به همراه مشخصات فنی دیگر مانند رنگ، اندازه گام دستگاه و ... به کارشناس فروش شرکت فروشنده اعلام نمایید.

برای اطلاع از قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

جمع بندی

در نهایت باید گفت دستگاه های پرس بریک در جهت فرم دهی انواع قطعات فلزی و سایر جنس ها به کار برده می شوند. این دستگاه ها شامل بدنه، ستون، قاب و اجزای دیگر هستند که به وسیله موتور اصلی سبب ایجاد فشار بر روی قطعه و فرم گیری آن خواهند شد. در حال حاضر دستگاه های پرس بریک شامل دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند که نوع هیدرولیکی از محبوبیت و کاربرد بیشتری برخوردار است؛ زیرا برای ورق های فلزی، پرسکاری، سوراخ کردن و پانچ آن ها راحت تر استفاده می شود. پرس بریک های مکانیکی قیمت بالاتری داشته و طبیعتاً تجهیزات به دست آمده از آن ها نیز توجیه اقتصادی ندارند.