کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه مردم کشور، خرید خودرو جهت حمل و نقل و جا به جایی بهتر است. در چند سال اخیر نیز همواره با افزایش قیمت خودرو، مسکن، محصولات آهنی و ... رو به رو بودیم، اما تا به حال به عواملی که سبب بالا رفتن قیمت این موارد می شوند، فکر کرده اید؟ تحلیل و پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید موضوعی است که تحت تأثیر یک سری عوامل مستقیم و غیر مستقیم می باشد. این موارد که در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم، خود دچار نوساناتی هستند که سبب بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت ها شده اند.

با یک مثال ساده می توان گفت حدود 90 درصد خودروها از ورق های فولادی ساخته می شوند، اما سؤال اینجاست که کدام یکی از ورق های فولادی در ساخت خودروها به کار برده می شوند. با درک بهتر این موضوع به راحتی می توانید ارتباط مستقیم مواد اولیه و ساخت یک محصول را تحلیل کرده و در نتیجه در مورد زمان مناسب خرید خودرو تصمیم بگیرید. به طور معمول در پایان سال همه تحلیل گران می گویند قیمت خودرو، مسکن، فولاد و ... در سال جدید افزایش یافته و زمان درست خرید در ماه های پایانی همان سال می باشد.

با این که این تصور کاملاً اشتباه بوده و مسائل این چنینی تنها بسته به نوسانات جهانی بازار خودرو، دلار، فولاد و ... تغییر کرده و دچار نوسان قیمت خواهند شد. با این حال در ادامه به شرح هر کدام از عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو می پردازیم تا بتوانید در پایان مطلب تحلیل درستی از بازار خودرو در سال 1403 داشته باشید.

بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو

بهتر است بدانید مواردی که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم، تنها مهم ترین و اصلی ترین موارد اثرگذار بر قیمت خودرو به شمار می آیند که با بررسی آن ها به راحتی می توانید عوامل زیر مجموعه را نیز در نظر گرفته و سپس اقدام به خرید و فروش نمایید.

نرخ محصولات فولادی

همان گونه که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، حدود 90 درصد خودروهای امروزی از ورق ها و مقاطع فولادی ساخته می شوند، اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید تنها برخی از این محصولات در ساخت خودرو به کار می روند. به طور مثال ورق گالوانیزه در ساخت بدنه و شاسی خودرو، ورق روغنی در ساخت قطعات داخلی موتور، فیلتر خودرو، تسمه و ...، ورق سیاه در ساخت سیستم تعلیق و زیر و بند اتومبیل، محصولات قلع اندود برای ساخت رینگ چرخ ها و ... به کار برده می شوند. کیفیت این محصولات به تنهایی تأثیر به سزایی در مصرف سوخت، مصرف انرژی، تعمیرات و ... در خودروها دارند.

با این وجود اصلی ترین موردی که قیمت آن تأثیر به سزایی در نرخ خودروها دارد، قیمت ورق گالوانیزه کیلویی است که مقدار بیشتری از آن برای ساخت بدنه و شاسی اتومبیل ها به کار برده می شود. این محصول ویژگی های منحصر به فردی را به خود اختصاص می دهد که از مهم ترین آن ها بسته به گرید و کیفیت مورد استفاده می توان به مقاومت در برابر اکسیداسیون، زنگ زدگی، خوردگی و حرارت، فرم پذیری، رنگ پذیری، جوش کاری و ... اشاره کرد.

از سوی دیگر باید گفت نرخ محصولات فولادی خود تحت تأثیر یک سری عوامل دیگر قرار دارد. در واقع این موارد هم به شکل مستقیم و به صورت غیر مستقیم در نرخ خودرو تأثیر دارند. نوسانات دلار و ارز، وضعیت اقتصادی، هزینه حمل و نقل، شرکت تولید کننده، واردات ورق خودرو، میزان صادرات فلزات و ... از مهم ترین این موارد به شمار می آیند.

نوسانات دلار و ارز

یکی دیگر از اصلی ترین موارد اثرگذار بر قیمت خودروها، قیمت و نوسانات دلار و ارز می باشد. نرخ تمامی خودروهای وارداتی و صادراتی بر اساس قیمت دلار محاسبه می شود؛ زیرا این موضوع بر نرخ محصولات فولادی و قطعات اولیه که در صنعت خودروسازی به کار برده می شوند، مؤثر است. در دی ماه امسال نیز با افزایش ناگهانی قیمت اتومبیل در برخی از روزها مواجه شدیم که به علت نوسانات دلار بود. این نوسانات به سبب نرخ شمش جهانی، سیاست های کشور های مختلف، شرایط بحرانی جنگ میان کشور هایی مانند روسیه، لبنان، اوکراین، سوریه، فلسطین، اسرائیل و ... به وجود می آیند.

از طرفی شرایط سیاسی در کشور، قیمت نفت و سایر سیالات نیز تحت تأثیر نوسانات دلار قرار دارند و این موضوع همواره سبب اهمیت بیشتر این موضوع برای تولید کنندگان خودرو در داخل کشور شده است. در این بین برخی از قطعات نیز از پیش وارد شده یا در حال حاضر وارد می شوند و به صورت کلی قیمت آن ها همراه با نرخ دلار محاسبه شده و به فروش می رسد؛ زیرا مانند سایر کالاهای وارداتی پس از فروش مجدداً از کشورهای دیگر خریداری شده و جایگزین می شوند. اگر در سال 1403 با کاهش قیمت دلار نسبت به این دوره از سال که بحران اقتصادی کشورهای همسایه افزایش یافته است، مواجه شویم، طبیعتاً خودروهای با کیفیت را با قیمت پایین تری می توانیم خریداری نماییم.

وضعیت اقتصادی

مبحث تورم یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار در وضعیت اقتصادی کشور و در نتیجه قیمت خودروها می باشد. هر چه میزان تورم اقتصادی در یک کشور افزایش یابد، سبب بالاتر رفتن هزینه تولید، مواد اولیه، خدمات شرکت خودروسازی، قطعات به کار رفته در قسمت های مختلف، افزایش قیمت سوخت، حامل های انرژی، مالیات ورق های خودرو وارداتی و ... می شود.

برای تولید خودروهای مختلف در برخی اوقات نیاز به برخی کیفیت ها یا ضخامت هایی می باشد که در کشور ما تولید نمی شوند؛ از این رو واردات ورق های مخصوص خودرو انجام می گیرد که همواره با تعرفه بسیار بالایی در بازار گمرک همراه بوده اند. به طور مثال قیمت ورق روغنی به همراه تعرفه آن در بازار گمرک در سال 1402 رکورد زده است و بالاتر از سایر ورق های وارداتی مانند گالوانیزه بوده است. از این رو طبیعی است که قیمت خودروها نیز به صورت ناگهانی افزایش یابد.

از سوی دیگر با بالا رفتن قیمت محصولات و انرژی های ذکر شده، با تقاضای کمتری برای خودروهای داخلی رو به رو خواهیم شد. مبحث عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین مسائل تورم اقتصادی می باشد که نه تنها در زمینه خودروها، بلکه در قیمت انواع محصولات آهنی و غیر آهنی، مسکن و ... تأثیر به سزایی دارد.

صادرات و واردات

درست است که چند سالی از واردات خودروهای خارجی می گذرد، اما همچنان قیمت آن ها بر نوسانات صنعت خودروسازی در کشور ما اثرگذار است؛ زیرا قطعات و تجهیزاتی که برای خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند، در برخی موارد خارجی هستند و از این رو با افزایش قیمت آن ها، هزینه های تولید و سپس نرخ نهایی اتومبیل افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی با ایجاد بحران جنگ و تورم های اقتصادی کشور های در حال جنگ، می توان گفت مبحث صادرات ورق های فولادی و خودروها نیز با رکود همراه بوده است، اما واردات ورق ها و قطعات فولادی افزایش یافته است؛ زیرا برای ساخت برخی از قسمت های اتومبیل نیاز به قطعاتی با ضخامت و کیفیت های خاص هستیم؛ از این رو آن ها را از کشورهای دیگر خریداری می کنیم. فاکتورهای مالیاتی، عوارض واردات و صادرات در این زمان ها با نوسان همراه بوده و سبب ایجاد این نوسانات در قیمت اتومبیل نیز خواهند شد. از سوی دیگر این موضوع فشار بیشتری بر شرکت های خودروسازی داخلی وارد کرده و سبب کمبود نقدینگی در آن ها خواهد شد. همچنین شما عزیزان برای اطلاع از قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه می توانید با کارشناسان آهن اینفو تماس بگیرید.

قیمت خودرو در پایان سال 1402

با وجود این که بهمن ماه با افزایش نرخ ارز، تورم های اقتصادی، جنگ های کشورهای خاورمیانه و ... همراه بود، کارشناسان این زمینه پیش بینی می کنند تا پایان سال 1402 با افزایش قیمت خودروها رو به رو شویم. البته این افزایش ها تنها نوسانات بازارهای جهانی است و ممکن است پس از مدتی به قیمت اولیه خود بازگردد.

از سوی دیگر رکود بازار فولاد در چند ماه اخیر سبب شده تا تمامی صنایع وابسته به آن از جمله خودروسازی، ساخت و ساز و ... با رکود مواجه شوند؛ زیرا از طرفی قیمت خودروها ثابت نبوده و تحت تأثیر بازارهای جهانی قرار دارد و از طرفی دیگر نمی توان نرخ محصولات فولادی که با نوسانات زیادی همراه بوده اند را در نظر نگرفت. به همین دلیل در نهایت تأثیر خود را خواهند گذاشت.

برای اطلاع به روز و لحظه ای از قیمت ورق کرکره گالوانیزه به دسته بندی مربوط مراجعه کنید.

جمع بندی

در نهایت باید گفت بازار خودرو در سال 1403 ممکن است با نوسانات و افزایش قیمت به صورت نجومی همراه باشد که این موضوع تحت تأثیر عواملی مانند افزایش قیمت دلار، محصولات فولادی، خودروهای خارجی، بازار اتومبیل های جهانی، تورم اقتصادی، وضعیت سایر کشور ها و ... قرار دارد. اما با این حال بهتر است بدانید در 2 ماه ابتدایی هر سال این گونه افزایش قیمت ها وجود دارد و به تدریج با کاهش قیمت ها، نرخ خودروهای داخلی نیز کاهش می یابد.