کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

ورق های فولادی طی فرایند های نورد سرد و نورد گرم و ایجاد واکنش هایی در آن ها به انواع محصولات فولادی از جمله ورق سیاه، ورق روغنی، ورق رنگی، گالوانیزه و ... تبدیل می شوند. شاخص ترین و بیشترین فرایندی که صورت می گیرد نورد گرم می باشد. طی انجام این فرایند در دمای بالا یک مقطع فولادی در عنوان ورق سیاه به دست می آید. ورق نورد گرم در واقع همان ورق سیاه می باشد که به شکل رول و شیت در انواع ضد سایش، ساده ساختمانی و آجدار در بازار عرضه می گردد.
ورق های روغنی، رنگی و گالوانیزه نیز به روش نورد سرد ساخته می شوند و در پایان فرایند ضخامت آن ها به نسبت ورق سیاه کمتر می باشد. بر اساس تعریف متالورژیکی به ورق تولید شده توسط فرایند نورد گرم در دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی گراد (1700 درجه فارنهایت) که تحت عملیات نورد فشاری قرار گرفته و به سبب این کار خاصیت فرم پذیری آن بهینه شده است، ورق فولادی نورد گرم یا ورق سیاه گفته می شود.
لازم به ذکر است ورق سیاه همان ورق ST37 است که با استفاده از روش هایی که توضیح دادیم محصولاتی با ضخامت کم تولید می گردد. البته در صورتی که این ورق ها فرایند نورد سرد را طی کنند، ورق روغنی نامیده می شوند. در ادامه مطالبی را در حیطه کاربرد ورق های سیاه خواهیم گفت، اما ممکن است کنجکاو دلیل نام گذاری این ورق باشید. علت انتخاب سیاه برای این ورق به سبب فرایند تولید آن است که پس از طی روند نورد گرم و قرار گیری در دمای بالا، مواد اولیه آن ذوب شده و منجر به تغییر رنگ ظاهری آن به صورت مات و سیاه می شود. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه خواهشمند است به صفحه جداول قیمت ها مراجعه فرمایید.

کاربرد ورق سیاه

به طور کلی ورق ‌های گرم در خودروسازی، صنایع فلزی سنگین، ساخت سیلوها، ساخت مخازن و ساختمان سازی کاربرد دارند. دیگر کاربردهای رایج آن عبارت اند از:
•    ساخت گاردریل‌ ها
•    مقاطع فولادی مانند انواع تیرها، سپری ‌ها، ورق‌ ها، ناودانی ‌ها و نبشی ‌‌ها و …
•    صنعت کشتی‌ سازی ‌ها
•    ساخت آب گرم ‌کن ‌ها
•    صنعت ساختمان ‌سازی
•    تجهیزات کشاورزی
•    ساخت چرخ ‌ها و رینگ ‌ها
•    ساخت قطعات خودرو
•    ساخت تجهیزات کشاورزی
•    ماشین آلات سنگین
در ادامه به بررسی مختصری از کاربرد ورق سیاه در صنایع حمل و نقل، مخازن، تجهیزات دریایی، تجهیزات نظامی خودرو، کشاورزی و ساختمان ‌سازی می ‌پردازیم.
کاربرد ورق سیاه در صنعت خودرو سازی
ورق های سیاه در صنایع مختلفی کاربرد دارند که یکی از آن ها صنعت خودرو سازی و حمل و نقل می باشد. استفاده از ورق سیاه در ساخت قطعات خودرو استفاده می شود و جهت تولید بدنه اتومبیل بیشتر از ورق های روغنی استفاده می کنند. به همین علت قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه بر روی نرخ خودرو و قطعات آن اثر گذار است.
از جمله قطعاتی که تولید آن ها به وسیله این محصولات فولادی صورت می گیرد می توان به قطعات زیر بدنه خودرو
، تولید شاسی یا چهارچوب در اتومبیل و سیستم تعلیق آن اشاره کرد. همچنین آن ها در ساخت ریل های راه آهن که از مقاومت بالایی بهره مند هستند، کاربرد دارند.

حتمل بخوانید: مقاله ورق سیاه چیست؟ انواع، ابعاد و نحوه تولید

ساخت مخازن تحت ‌فشار

جهت تولید مخازن تحت فشار از ورق تورد گرم استفاده می گردد. مخازن تحت فشار شامل مخازن گاز، دیگ های بخار و ... می باشند و با توجه به استاندارد های مربوط به قرار گیری آن ها در شرایط، فشار و دمای مورد نظر می توان از ورق های سیاه در ساختار دانه ریز یا دانه درشت استفاده کرد.

کاربرد ورق سیاه در تولید تجهیزات دریایی

منظور از کاربرد ورق نورد گرم در تجهیزات دریایی، صنعت کشتی سازی می باشد. از ورق های سیاه برای ساخت کشتی ها، باربرها، سکوهای نفتی و دیگر تجهیزات مورد نیاز استفاده می شود.

کاربرد ورق سیاه در صنایع نظامی

کارخانه های تولید کننده ورق های فولادی بیشتر محصولات خود را تحت استاندارد تعیین شده و کنترل وزارت دفاع و سایر بخش های آن مانند نیروی دریایی، نیروی هوایی و ارتش تولید می کنند؛ زیرا اغلب جهت ساخت سازه ها و تجهیزات مهم خود به ورق های فولادی با مقاومت و استحکام بالا احتیاج دارند.
ورق های گرم در صنعت نظامی جهت تولید جیپ ها، کامیون ها، تانک ها، وسایل نقلیه زمانی و هوایی شامل هلی کوپترها جت ها و سایر هواپیماها کاربرد دارند. نیروی دریایی نیز از این محصولات برای ساخت کشتی ها و تعمیرات دریایی استفاده می کند.

کاربرد ورق سیاه در صنایع پتروشیمی

کاربرد ورق سیاه در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز یکی دیگر از مصارف مهم این محصول است. بهتر است بدانید این صنایع نقش مهمی را در اقتصاد یک کشور را دارند؛ در نتیجه تجهیزات و وسایلی که برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، باید از خواص و ویژگی های مناسبی برخوردار باشند. اصلی ترین کاربرد های ورق سیاه یا گرم در این صنایع برای ساخت موارد زیر می باشد:

  • ساخت لوله ‌های نفتی: اصلی ترین مصارف شیت های گرم در ساخت لوله های انتقال نفت و گاز می باشد. برخی از لوله ها به خصوص آن هایی که برای انتقال گاز های سمی ترش و شیرین مورد استفاده قرار می گیرند، باید مقاومت مناسبی در برابر شرایط مختلف، نیروهای فشاری و کششی، خوردگی و زنگ زدگی داشته باشند؛ در نتیجه از ورق سیاه برای ساخت آن ها استفاده می شود.
  • تولید سیلندر گاز : سیلندرهای گاز همان مخزن های حمل و تحت فشار هستند که برای نگهداری موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از گریدهای صنعتی ورق سیاه و کیفیت های آتش خوار برای ساخت این تجهیزات پتروشیمی استفاده می کنند.
  • صنایع فلزی سنگین نفتی: یکی از مهم ترین تجهیزات صنعت پتروشیمی، سیلوهایی است که برای انجام عملیات هایی مانند تقطیر و تبدیل کردن مصالح و مشتقات نفت استفاده می شود. این تجهیزات انواع مختلفی داشته که برای ساخت آن ها نیز از فلزات گرم با گریدهای مختلف استفاده می کنند.
  • ساخت تانکر و مخزن در نهایت از دیگر کاربری های ورق سیاه در این صنعت مهم کشور به شمار می آید. تانکر و مخزن برای حمل و نگهداری نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته و ورق سیاه با داشتن گریدهای آلیاژی و آتش خوار و همچنین صنعتی بهترین ماده برای ساخت آن ها می باشد. 

کاربرد ورق سیاه در ساختمان‌ سازی

ورق های سیاه در انواع سازه ها که به مقاومت بالا احتیاج دارند کاربرد دارد که برخی از آن ها شامل فرودگاه ها، ساختمان ها، استادیوم های ورزشی، انبار ها، ایستگاه ها و ریل های راه آهن، ایستگاه های وسایل نقلیه و... استفاده می شود. لازم به ذکر است با توجه به قیمت آهن نرخ تمامی محصولات فولادی در صنایع و با ابعاد مختلف، مانند قیمت ورق گالوانیزه تفاوت دارد. ورق سیاه از جمله موارد مهم در صنعت ساختمان سازی به خصوص در طراحی و اجرای سازه‌ های فلزی به حساب می آید.
استفاده هایی از ورق سیاه در ساختمان سازی بیشتر در موارد زیر می باشد:
پروفیل ‌ها با توجه به شکل ظاهری خود به دو دسته باز و بسته تقسیم می ‌شوند که کاربرد پروفیل ‌های باز به صورت ساخت میلگرد، نبشی، ناودانی، تیر آهن، چهار پهلو و … است. همچنین استفاده از پروفیل ‌های بسته در ساخت درب و پنجره، پروفیل یو پی وی سی، قوطی، لوله و … کاربرد دارد.

کاربرد ورق سیاه در ساخت تیر ورق ‌ها

پروفیل‌ های Z شکل به منظور ساخت پارکینگ ‌ها، سالن ‌های بزرگ، سقف سوله ‌ها و … به کار می ‌روند.
ساخت سپری ‌ها
لازم به ذکر است که ورق های سیاه در ساخت سوله ‌ها نیز استفاده می شوند و برای این منظور در ساخت سپری ها مشارکت دارند.

کاربردورق سیاه در حمل و نقل، بدنه خودرو، کشاورزی

همان طور که اشاره شد استفاده از ورق سیاه در صنعت حمل و نقل بسیار رایج است که از پر اهمیت ترین آن ها می توان به تولید ریل های راه آهن اشاره کرد. دیگر کاربرد های آن در این صنعت شامل سد سازی، تولید سیلندر های گازی، وسایل جنگی، تانک ها و تولید پل ها اشاره کرد.
در کشاورزی نیز این ورق‌ ها اهمیت زیادی دارند که از جمله مهم ‌ترین آن‌ ها می ‌توان به ساخت سیلوها، ساخت بیل ‌ها و چنگک ‌ها اشاره کرد. ورق های نورد گرم در ساخت بدنه خودرو به دلیل داشتن ضخامت نسبتاً بالایی که دارند، منجر به کاهش وزن خودرو خواهند شد و به همین علت به وفور کاربرد دارند.

تفاوت ورق های روغنی و ورق های سیاه

همان گونه که شرح دادیم ورق های روغنی با استفاده از فرآیند نورد سرد و ورق های سیاه با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید می گردند. ورق های ساخته شده به وسیله روند نورد گرم، پس از اتمام فرآیند با کاهش دمای آن ‌ها، حجم یا در واقع تورم آن ها نیز کاهش پیدا می کند.
تلرانس ابعادی ورق های سیاه (نورد گرم) دقیق و کنترل شده نمی باشد و سطح سختی دارند؛ با این وجود که ورق های روغنی (نورد سرد) از نظر یک نواختی و صافی سطح از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
کاربرد ورق سیاه بیشتر در مواردی اتفاق می افتد که کیفیت ظاهری محصول اهمیت زیادی نداشته باشد و استحکام و خواص مکانیکی محصول مورد نظر باشد، اما در مواردی که ظاهر محصول اهمیت به خصوصی برای کارفرما داشته باشد، از ورق های روغنی استفاده می گردد. لازم به ذکر است برای تولید محصولات با ابعاد و سایز بزرگ تر از ورق های سیاه استفاده می شود.
بهتر است بدانید که ورق های سیاه به منظور مواد اولیه برای تولید سایر ورق های تولید نورد سرد از جمله ورق های گالوانیزه و ورق های روغنی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ورق های روغنی (کلاف سرد) با کارشناسان آهن اینفو تماس بگیرید. قیمت ورق های سرد مانند ورق های روغنی نسبت به قیمت ورق های سیاه بالاتر است؛ زیرا فرآیند تولید ورق های روغنی دشوارتر می باشد.

 همچنین میتوانید مقاله تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم را نیز بخوانید

تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه

در فرآیند تولید ورق سیاه مرحله گالوانیزاسیون یا آبکاری وجود ندارد. ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است و ورق سیاه بلافاصله پس از تولید لایه ای اکسیدی بر روی آن تشکیل می گردد.

 قیمت ورق سیاه در کارخانه‌ های تولید کننده

قیمت ورق سیاه به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله آن‌ ها می ‌توان به قیمت مواد اولیه که خود از کاهش و افزایش تقاضا و کاهش و افزایش مصارف تأثیر می پذیرد اشاره کرد. همچنین به هزینه ‌های سوخت و انرژی مانند نفت و نرخ ارز و تورم جهانی بستگی دارد.
قیمت ورق سیاه از موارد مورد توجه بین خریداران آهن آلات است؛ زیرا تقاضا و مصرف آن در بازار زیاد است. بهتر است بدانید که قیمت ورق سیاه در در بازار و بورس با توجه به کارخانه تولید ‌کننده، طول، عرض، ضخامت و وزن و ورق تعیین می شود.
در ایران کارخانه‌ های تولید کننده ورق های سیاه زیاد هستند که از مهم ‌ترین آن‌ ها می‌ توان به ورق سیاه مبارکه، فولاد اکسین اهواز، فولاد کاویان، فولاد غرب و فولاد صبا اشاره کرد.