امضای تفاهمنامه همکاری فولاد مبارکه و دانشگاه تهران

به تازگی خبر همکاری فولادساز و دانشگاه تهران منتشر شده است که بر این اساس تفاهم نامه ای بین دو طرف امضا شد. طبق این تفاهمنامه، شرکت فولادساز یک اعتبار ویژه پژوهشی (grant) در نظر گرفته است که به اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران پرداخت می نماید و پس از اتمام طرح پژوهشی، در صورتی که اهداف مورد نظر توسط تیم تحقیقاتی حاصل گردد، با حمایت شرکت فولادساز، این تیم می تواند برای تجاری سازی طرح اقدام کند. رئیس هیئت عامل ایمیدرو در این باره گفت: "پایان نامه های دانشگاهی بخش معدن و صنایع معدنی، با حضور شرکت های بزرگ، تخصصی و هدفمند می شوند". با پذیرش این مسئله که با این اقدام فولاد ساز ‌ارتباط منسجمی بین صنعت و دانشگاه به وجود می آید، اما سوال ما از جناب آقای غریب پور این است که آیا با وجود دانشگاه اصفهان و دیگر دانشگاه های استان اصفهان که دانشجویان آن ها هم به دلیل وجود فولادساز در این استان انگیزه ی بیشتری برای ارائه ی طرح های پژوهشی دارند، باز هم نیاز است که فولادساز به قول معروف راه دور برود و تنها با دانشگاه تهران در این زمینه اقدام به همکاری نماید؟ گرچه هیچکس منکر مفید واقع شدن دانشگاه تهران و استفاده از پتانسیل های انسانی و دانش محصلین این دانشگاه و یا دانشگاه های استان های دیگر نیست اما بنظر می رسد که از نظر منطقی می توان این برنامه ها را ابتداعا برای دانشگاه های همجوار اجرایی کرد و در صورت عدم موفقیت دست به دامان دیگر دانشگاه ها و افراد دیگر شد. علاوه بر این، انتظار می رود که این فولاد ساز که در حال حاضر با بهره گیری از منابع استان اصفهان از جمله منبع آب زاینده رود (با وجود بحران آب موجود در این استان) سرپا مانده و با موفقیت به کار خود ادامه می دهد، اعتبار ویژه پژوهشی خود را نیز صرف قشر تحصیل کرده همین استان نماید و در واقع در ازای بهره گیری از نابع استان اصفهان، به طرق مختلف همچون گذشته بهره هایی نیز به این استان برساند.

جناب آقای غریب پور در ادامه اظهار داشت: با توجه به توسعه دانش و پژوهش در بخش معدن و صنایع معدنی، تخصصی شدن تفاهم نامه ها در بخش هایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم و...  ضروری است چرا که این امر، موجب تمرکز بیشتر بر روی موضوعات تخصصی پژوهشی خواهد شد و بستر لازم برای تدوین پژوهش های بنیادی، کاربردی، مسئله محور و نتیجه بخش هم فراهم خواهد شد.

گفته می شود که رئیس هیئت عامل ایمیدرو همچنین در جشنواره اینوماین امسال، از ۱۰ ایده برتر در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز حمایت خواهد کرد. اما باز هم بنظر می رسد که این فرصت ها بهتر از به همه ی محصلین و نظریه پردازان با استعداد داده شود و نمی توان از پتانسیل خوب استان های دیگر غافل شد، خصوصا که در حال حاضر تحریم های همه جانبه دور تا دور صنایع مختلف ما از جمله فولاد را احاطه کرده و شاید بتوان از نیروی تفکر و اراده ی محصلین و پژوهشگران این عرصه به نتایج جالب توجهی دست پیدا کرد.

تحلیل اختصاصی آهن اینفو
دوشنبه 28 مرداد 98