کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

سرانجام کشمکش های چین و آمریکا بر سر تعرفه های فولادی چه خواهد شد؟!

همانطور که در اخبار چند روز اخیر به اطلاع شما همراهان عزیز آهن اینفو رساندیم، چینی ها تهدید کرده بودند که واردات  ورق گرم خود را از ایران و روسیه آغاز کنند. بهانه ی آن ها اینست که به دلیل سیاست های دولت برای نگرانی های زیست محیطی مجبور به کاهش تولید فولاد خود شده اند و طبیعتا برای واردات ورق فولادی کجا بهتر از ایران؟؟! چرا که ایران به دلیل محدودیت های پیش رو که آمریکا برایش اعمال کرده است بازار صادراتی بسیار ضعیفی دارد و قیمت های آن هم برای دیگر کشور های وارد کننده بسیار مقرون بصرفه است. اما احساس می شود که روی سخن چینی ها با ترامپ بوده است تا شاید کمی از تعرفه های اعمالی خود با استفاده از حربه تهدید، بکاهد چرا که این روز ها با توجه به بالا گرفتن تعارضات و کشمکش های موجود بین ایران و آمریکا، در حال حاضر می توان گفت ایران یکی از نقطه ضعف هاتی امریکا محسوب می شود و به نظر می رسد چین با مطرح کردن نام ایران و واردات از این کشور، قصد تحریک آمریکا برای برداشتن یا کاهش تعرفه ها را داشته است.

در حالی که مشتریان در جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و اروپا با ترس از عواقب تحریم های مجدد علیه این کشور در ایالات متحده در اوت 2018، با احتیاط بیشتری نسبت به خرید اسلب و بیلت ایران احتیاط کرده اند، چین واردات خود را افزایش داد. حجم جدید محصولات نیمه نهایی فولاد صادر شده از ایران در شش ماه نخست سال جاری شمسی (21 مارس - 22 سپتامبر) برابر با 4.02 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته 43 درصد رشد داشته است. انجمن تولید کنندگان فولاد ایران (ISPA) گفته است این رشد عمدتاً نتیجه فروش بیلت بود. صادرات بیلت و بلوم در مدت شش ماه 2.96 میلیون تن بوده است که نسبت به سال گذشته 88 درصد رشد داشته است، در حالی که صادرات اسلب به 1.05 میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

رزرو اخیر بیلت ایرانی در چین که برای حمل و نقل در ماه نوامبر برنامه ریزی شده بود ، حدود 385 دلار در هر تن سی اف آر انجام می شد، در حالی که برخی از فعالان بازار حتی فروش را با قیمت 375 دلار در هر تن در نظر گرفتند اگرچه هیچ گونه تجارتی در زمان انتشار قابل اثبات نیست. با در نظر گرفتن عوارض واردات به میزان 2 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 13 درصد، قیمت بیلت صادراتی ایران به چین معادل 442.75 دلار در هر تن برای بارگیری در ماه نوامبر و 460-466 دلار برای بارگیری فوری اعلام شده است.

قیمت اسلب صادراتی ایران به چین در فروش اخیر معادل با 375 دلار در هر تن سی اف آر بوده است، که معادل 335-340 دلار در هر تن فوب می باشد. عامل دیگر افزایش صادرات، حمایت از تجارت بین چین و ایران بود که فرصتی برای شرکت کنندگان در بازار چین برای استفاده از روش های پرداخت خلاق بوجود آورد. در تابستان مواردی از مبادله این کالا به ازای الکترودهای چین گزارش شده است.

یکی از معامله گران گفت: "در معاملات تجاری اخیر، چین الکترودهای خود را با اسلب ایران مبادله می کند." یک تاجر دیگر گفت: "الکترودها مبادله می شوند، اما پرداخت های مستقیم نیز انجام می شوند." اخیراً ، مشتریان چینی به دنبال واردات ورق گرم از ایران و روسیه با استفاده از فرصت های احتمالی هستند.

با در نظر گرفتن آماری که ارائه شد، و همچنین با توجه به انتشار اخباری حاکی از افزایش واردات چین از ایران، آمریکا پس از گذشت چند روز به این اظهارات چین واکنش نشان داد و بعد از ماه‌ها تنش و جنگ تجاری میان آمریکا و چین و افزایش تعرفه کالاهای وارداتی دو کشور، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد قرار شده تعرفه‌های اضافه شده در این مدت به صورت تدریجی برداشته شوند. وی اضافه کرد: «ضمن آن که طرفین توافق کردند تعرفه‌های اضافی طی مراحل مختلف حذف کنند، پیشرفت‌های قابل توجه دیگری نیز در مذاکرات به دست آمد.» سخنگوی وزارت بازرگانی چین با این حال در مورد تقویم اجرای مراحل مختلف این توافق، جزئیاتی ارائه نداد.

این در حالی بود که امروز خبر رسید ترامپ دبه کرده و کاهش تعرفه بر کالاهای چینی را تکذیب کرده است. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در میان خبرنگاران اعلام کرد که تصمیمی برای کاهش تعرفه بر کالاهای چینی را ندارد!!! ترامپ در این مصاحبه گفت که هیچ توافقی با چین در خصوص لغو تعرفه های موجود صورت نگرفته و این موضوع درخواست چین بوده است. وی گفت که چینی ها می دانند که من قبول نمی کنم تعرفه ها را لغو کنم، ولی آن ها علاقه مند به لغو بخشی از تعرفه ها هستند. طبق تحلیل های انجام شده توسط آهن اینفو، صحبت های رییس جمهور آمریکا در تعارض با صحبت های وزارت بازرگانی چین بوده و بازار را سردرگم کرده و باعث عقب نشینی موضعی قیمت ها شده است!!

تحلیل از آهن اینفو

شنبه 18 آبان 98