امروزه آهن و فولاد به همراه محصولات آن ها کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می دهند؛ زیرا هر محصول با داشتن ویژگی های مختلف و خواص مکانیکی در مصارف مختلفی به کار برده می شوند. آهن نیز به عنوان ابتدایی ترین فلز در کیفیت و میزان خواص این فلزات تأثیر به سزایی دارد؛ زیرا فولاد یکی از اصلی ترین آلیاژهای آهن است که از طریق آن سایر محصولات و مقاطع تولید و عرضه می شوند. اما آیا تا به حال در مورد تأثیر قیمت آهن و عوامل مؤثر بر نرخ فلزات فکر کرده اید؟ در مورد این موضوع می توان گفت یک سری عوامل همیشه بر قیمت محصولات فولادی تأثیر دارند و هر شخص تولید کننده یا مصرف کننده باید پیش از خرید این موارد را به درستی چک نماید.

برنامه ریزی و تصمیم گیری استراتژیک در این مورد نیازمند انجام تحلیل های اقتصادی و تخصصی در زمینه فولاد و اقتصاد می باشد. با این وجود این تحلیل ها از اهمیت بسیار زیادی در صنعت برخوردار هستند؛ زیرا آهن آلات به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع شناخته می شوند. همچنین با وجود تغییرات و نوسانات پیچیده ای که در بازارهای جهانی همواره در حال رخ دادن است، پیش بینی دقیق قیمت این محصولات به عنوان یکی از اصلی ترین رویدادهای صنعت فولاد حائز اهمیت است؛ از این رو در ادامه قصد بررسی و پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 و عوامل مؤثر بر آن را داریم.

 عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن آلات در سال 1403

قیمت گذاری آهن و محصولات آن بسته به عوامل مختلف مستقیم و غیر مستقیم تعیین می شود؛ در نتیجه برای بررسی و پیش بینی صحیح از نرخ این فلزات در سال جدید، باید این موارد را در نظر گرفت. این اتفاق به دلیل میزان نوساناتی است که برای هر کدام از این موارد وجود دارد و پیش از خرید هر محصول باید به آن ها توجه شود. به همین علت در ادامه تأثیر هر کدام را بر قیمت آهن و سایر مقاطع آهنی و فولادی بررسی می کنیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید. نرخ آهن نیز یک موضوع جهانی به شمار می آید و برخی از این موارد کاملاً جهانی بوده و بر اساس اقتصاد سایر کشورها تعیین می گردند.

عرضه و تقاضا

مبحث عرضه و تقاضا همواره نه تنها در حوزه آهن، بلکه در زمینه تمامی صنایع حائز اهمیت است. همه ما می دانیم که با افزایش تقاضا برای یک سری از محصولات فولادی و آهن آلات، با افزایش قیمت آن ها رو به رو خواهیم شد. از سوی دیگر هر چه تولیدات به حد نصاب خود برسد و از سوی دیگر تقاضا برای محصولات آهنی کاهش یابد، طبیعتاً تولید کنندگان در این زمینه محصولات خود را با قیمت پایین تری به فروش می رسانند.

با یک مثال ساده می توان به بازار ملک اشاره کرد. به طور معمول در دو فصل ابتدایی سال، تقاضا برای خرید مسکن افزایش یافته و از سوی دیگر قیمت آهن آلات نیز برای ساخت یک خانه (مقاطعی مانند میلگرد، ورق، تیرآهن و ...) بیشتر خواهد شد. همچنین برخی از افراد در ماه های آخر سال قصد بازسازی یا نوسازی برخی از قسمت های ساختمان خود را دارند.

این اتفاق بیشتر در مبحث نمای داخلی و یا سقف های شیروانی مطرح است. سقف های شیروانی در واقع همان ورق های گالوانیزه ای هستند که طی فرآیند رنگ آمیزی و فرمینگ، به محصولات شیروانی تبدیل شده اند و برای پوشش دهی سقف های مختلف به کار برده می شوند؛ از این رو در ماه های آخر سال ممکن است با افزایش قیمت ورق گالوانیزه در بازار آهن آلات مواجه شویم تا افراد تولیدکننده سود بیشتری از این موضوع ببرند. پس می توان گفت میزان عرضه و تقاضا یکی از اصلی ترین عوامل اثرگذار بر نرخ آهن آلات و مقاطع فولادی می باشد.

نوسانات دلار و ارز

ممکن است بگویید دلار واحد پول کشور های خارجی شناخته شده و نوسانات آن چه تأثیری بر قیمت آهن آلات دارد. در این مورد باید گفت نرخ محصولات فولادی از جمله ورق سیاه به عنوان اولین محصول تخت فولادی که بیشترین کاربرد را در صنایع مهم و صنعتی کشور به خود اختصاص می دهد و سایر مقاطع کاملاً تحت تأثیر نرخ دلار قرار دارد؛ زیرا با افزایش آن، با کاهش ارزش ریال رو به رو خواهیم بود. همچنین دلار یک واحد پول جهانی به شمار می آید و اکثریت معاملات وارداتی و صادراتی کشورهای مختلف با دلار انجام می گیرد.

پیش بینی می شود همراه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1403، ممکن است با افزایش نرخ دلار و در نتیجه قیمت محصولات آهنی مواجه شویم. همچنین با افزایش نرخ دلار و ارز، با قیمت بالاتر واردات محصولات مواجه خواهیم شد و این چرخه در آخر به صنایع و تولید کنندگان داخلی رسیده و آن ها نیز قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد. همچنین قیمت پایه محصولات آهنی و فولادی در بورس بر اساس دلار نیمایی تعیین شده و افزایش قیمت آن منجر به بیشتر شدن نرخ این محصولات در بورس خواهد شد.

تورم اقتصادی

تورم یکی از مهم ترین عوامل در اقتصاد تمامی کشورها به شمار می آید و نوسانات بسیاری در آن تأثیر دارند. از جمله این نوسانات می توان به موارد زیر اشاره کرد که از مهم ترین عواملی هستند که به صورت غیر مستقیم تأثیر به سزایی در قیمت آهن آلات دارند:

  • قیمت سوخت : طبیعی است که با افزایش قیمت سوخت با قیمت بالاتر آهن آلات نیز مواجه شویم.
  • حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان : با افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان نیز با قیمت بالاتر هزینه های تولید و خدمات کارخانجات به صنایع مواجه می شویم؛ زیرا چرخه حقوق و دستمزد با شرکت های تولید کننده و هزینه های تولید و مواد اولیه ارتباط مستقیم دارند.
  • افزایش قیمت حامل های انرژی: این موضوع نیز سبب بیشتر شدن نرخ آهن آلات می شود که در ساخت تجهیزات حامل های انرژی به کار برده می شوند.
  • تراز تجاری: منظور از تراز تجاری، میزان صادرات واردات می باشد که با افزایش واردات و کاهش صادرات با کاهش ارزآوری و سوددهی صنعت فولاد مواجه می شویم؛ در نتیجه قیمت آهن آلات نیز افزایش می یابد.
  • هزینه های تولید و مواد اولیه
  • سهمیه مواد اولیه کارخانجات تولید کننده
  • کاهش میزان تسهیلات بانکی (وام ها و پرداخت ها، LC و...)

با این حال می توان گفت وضعیت اقتصادی و تورم در کشور بسته به دو موضوع دارد؛ اگر اصلاحات مالیاتی در میزان واردات و صادرات محصولات فولادی و برای شرکت های تولید کننده انجام گیرد، با کاهش میزان تورم های اقتصادی رو به رو می شویم و نیازی به افزایش قیمت سوخت یا سایر عوامل ذکر شده نمی باشد. اما در صورتی که تغییری در میزان مالیات ورق های فولادی و مقاطع در مبحث واردات انجام نشود و عوارض اقتصادی در همان وضعیت خود باقی بماند، طبیعتاً تورم نیز روز به روز بیشتر خواهد شد.

بازار گمرک

بازار گمرک یکی از مهم ترین عوامل در ارتباط با مبحث واردات آهن آلات و ورق های فولادی می باشد. هر چه نرخ فاکتورهای مالیاتی برای مقاطع فولادی افزایش یابد، فشار بر روی شرکت های تولید کننده و فروشنده داخلی افزایش یافته و در نتیجه قیمت آهن آلات افزایش می یابد. از سوی دیگر تعرفه ورق های سرد یا روغنی در مبحث واردات و مالیات در بازار کمرگ در سال 1402 با رکورد بالایی مواجه شده است؛ از این رو قیمت ورق روغنی وارداتی با افزایش همراه بوده است. البته امسال با رکود بسیار بالای بازار فولاد در کشور مواجه بوده ایم و این موضوع نیز تأثیرات خود را به اندازه کافی داشته است.

عوارضی که بر این محصولات نیز اعمال می شوند، در مبحث صادرات هستند که سبب افزایش قیمت آن ها نیز خواهند شد. البته این موضوع بسته به دوره های زمانی مختلف متفاوت است. در شرایط فعلی با وجود بحران جنگ در خاورمیانه، افزایش عوارض صادرات امری طبیعی می باشد؛ زیرا سبب طولانی تر شدن راه کشتی ها یا کامیون های حمل و نقل و سپس افزایش قیمت و عوارض صادراتی محصولات فولادی خواهند شد.

افزایش قیمت نفت

یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر نرخ محصولات آهنی و فولادی، در مبحث عوارض صادراتی این فلزات است. از سوی دیگر در شرایط فعلی که وضعیت بحرانی در جنگ های سوریه، لبنان، روسیه، اکراین، فلسطین، اسرائیل و ... اعلام شده است، احتمال بروز جنگ در سایر کشورهای خاورمیانه و در نتیجه کاهش واردات و صاردات مواجه شویم. این موضوع به علت ناامنی است که در مسیرهای حمل و نقل و صادرات محصولات فولادی به وجود می آید و در نتیجه کشتی ها و تجهیزات حمل و نقل بالاجبار باید از مسیرهای طولانی تری عبور کنند.

بنابراین در نهایت با افزایش عوارض صادرات نفت، قیمت آن و قیمت محصولات فولادی صادراتی مانند ورق رنگی مواجه می شویم. در حال حاضر نرخ محصولات اصلی و پرکاربرد مانند ورق رنگی و فرمینگ همچنان با افزایش غیر عادی همراه نبوده است. در واقع قیمت ورق رنگی با وجود داشتن مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و قابلیت هایی مانند فرم پذیری، جوشکاری، استحکام در برابر ضربه و حرارت ... مناسب بوده و کاربردهای خاصی را در صنایع به خود اختصاص می دهد.

حمل و نقل و صادرات

مبحث حمل و نقل محصولات فولادی به تنهایی تأثیر به سزایی در نرخ آن ها دارد، اما تحت تأثیر یک سری موارد دیگر نیز می باشد که به صورت غیر مستقیم بسیار بر نرخ آهن آلات و محصولات آن مؤثر هستند. این موارد به شرح زیر می باشند:

  • شرایط سیاسی ناپایدار : که سبب اثرگذاری در مبحث صادرات، واردات و در نتیجه افزایش قیمت نفت و محصولات فولادی می شود.
  • طولانی شدن مسیر کشتی های حمل و نقل : در نتیجه افزایش قیمت بشکه های فلزی، ورق های فولادی و ...
  • افزایش قیمت بشکه های حمل : افزایش قیمت ورق های فولادی
  • افزایش قیمت کانتینر های حمل و نقل : این کانتینر ها از جنس ورق های گالوانیزه و رنگی کرکره ای هستند که ویژگی های منحصر به فردی را به خود اختصاص می دهند؛ زیرا ورق های کرکره ای استحکام بسیار بالایی به سبب داشتن پوشش های گالوانیزه و رنگی در انواع شرایط آب و هوایی را به خود اختصاص می دهند؛ بنابراین کانتینرها نیز استحکام بسیار زیادی دارند. البته لازم به ذکر است قیمت گالوانیزه کرکره ای با وجود این ویژگی ها بسیار مقرون به صرفه می باشد و پس از فرم دهی ورق گالوانیزه رنگی از آن برای ساخت بدنه کانتینرهای حمل و نقل محصولات مختلف استفاده می کنند.

جمع بندی

در نهایت باید گفت نرخ آهن آلات تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. برخی از این عوامل به صورت مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم بر قیمت این فلزات تأثیر دارند و از این رو مصرف کنندگان صنعت آهن همواره به دنبال خرید آن ها با قیمت مقرون به صرفه تر و کیفیت بهتر است. نرخ محصولات و مقاطع فولادی مختلف از جمله قیمت روز ورق اسیدشویی که یک محصول با خواص ورق سیاه و ظاهر ورق روغنی است، همواره در وب سایت آهن اینفو بارگذاری می شود. از این رو برای خرید هر کدام از این محصولات (از جمله ورق های اسیدشویی) به شکل ورق یا مقاطع می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا علاوه بر استعلام قیمت از مشخصات فنی و کاربری نهایی آن ها نیز مطلع شوید.