کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

نوسانات نرخ ارز و قیمت ورق در بازار داخلی

در ابتدای هفته ای که گذشت، شروع قیمت دلار در صرافی بانک ملی ایران در حدود 11,800 تومان اعلام گردید و به دنبال آن در حوزه قوطی و پروفیل بر مبنای محصول مبتنی بر ورق هم قیمت ضخامت 2 میلی متر، با افزایش 100 تومانی نسبت به روز گذشته بعضا با کاهش تخفیفات در برخی از مبادی این حوزه همراه بود. در این روز قیمت پروفیل از 6200 تا 6300 تومان اعلام گردید. اما در روز یکشنبه قیمت دلار به یکباره به 11650 تومان رسید و بازار با کمی افت مواجه شد. به دلیل تعطیلی عید قربان در روز دوشنبه، فولادساز تصمیم گرفت در روز قبل از آن یعنی یکشنبه، محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کند اما در معاملات سلف تنها ورق گرم B و ورق گرم C عرضه گردید که با توجه به عدم اعلام فروش محصولات روغنی و گالوانیزه و قلع اندود، مشتریان دورنمایی افزایش نرخ این محصولات را متصور شدند، به همین دلیل کلیه ظرفیت را تا قبل از بورس خریداری کردند، در صورتی که در عرضه های قبلی چنین تقاضایی بواسطه عدم وجود مچینگ نبود. به گفته برخی، تقاضا برای محصول روغنی و قلع اندود به اندازه ای بالا بود که در صورت افزایش هر میزانی از ظرفیت امکان جذب آن وجود داشته است. تنها بر روی ورق های گالوانیزه و رنگی که به اجبار فولادساز بصورت 50 به 50 بوده است محدودیت داشت. همچنین حجم مچینگ ارائه شده به بورس از این قرار بود: ورق قلع اندود: 5886 تن، ورق گالوانیزه: 5362 تن و ورق روغنی: 22749 تن!

نکته جالب توجه و عجیب این که: قبل از ساعت 11 شروع رسمی همیشگی معاملات، حجم تقاضا توسط برخی از گارگزاری ها بر روی نماد HC مقدار 7040 تن اعلام شده بود که با تمدید نیم ساعتی معاملات این حجم به 14300 تن افزایش یافت بعبارتی تقریبا 2 برابر شد!!!

در آمار قطعی معاملات محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا مورخ 98/05/22 نیز آمده است:

 تقاضا برای ورق گرم B : 115280 تن، عرضه: 101090 تن، و میانگین قيمت: 49.960 ریال

تقاضا برای ورق گرم C : 14300 تن، عرضه: 12870 تن و میانگین قيمت: 49.701 ریال

همچنین قبل از معاملات پیش بینی می شد نیز اتفاق افتاد: افزایش230 ریالی ورق گرم B در مقابل کاهش 153 ریال ورق گرم C، که نماد ضخیم بار می‌توانست حتی روی قیمت پایه هم کشف گردد!

در روز سه شنبه مورخ 22 مرداد ماه نیز طبق گزارش‌های میدانی، بازار روزی آرام و بی سر وصدا برای کلیه محصولات فولادی را تجربه کرد و کاهش مجدد نرخ ارز توسط بانک مرکزی و اختلاف با نرخ نیمایی نیز به پایین ‌ترین سطح خود رسید. در بازار ورق بسیاری از تجار و مصرف کنندگان در انتظار معاملات بورس کالا بودند و پس از نوسانات محدود شروع به اعلام نرخ ها نمودند. کاهش مجدد حجم عرضه نماد C گرم و عدم استقبال خریداران نشان‌دهنده بازار کم رمق ضخیم بار است ولی در نازک بار حجم تقاضا بیش از عرضه بوده و باعث افزایش حدود 25 تومانی گردید. قیمت سازی ورق گرم و کاهش حجم عرضه در در ماه های گذشته بواسطه رکود در بازار بسیار زیاد بوده، که بعضا ورق گرم ضخیم و نازک را در برگرفته است و این نشان‌دهنده مقاومت زیاد فروشنده است.

از سوی دیگر بواسطه عدم حضور ورق سیاه گیلان و نورد لوله اهواز در بازار، تقاضای بالایی به سمت ورق 2 میل نشانه گرفته شده و با وجود تحویل روزانه حدود 5 هزار تن این ورق توسط مبارکه به مشتریان، تقاضای این محصول برای سایر مصرف کنندگان بغیر از پروفیل سازان هم جذابیت دارد و امکان افزایش سایر محصولات مشتق گرفته از ورق 2 میل بسیار زیاد است.

به طور کلی در اواسط هفته گذشته در ورق های سیاه بغیر از 2 میل، روغنی، گالوانیزه و رنگی شاهد ثبات قیمت ها بودیم و سطح معاملات بسیار کم رمق بوده وسطح تخفیفات بیشتری در بازار ملاحظه می‌گردید. همچنین شنیده ها از حوزه قوطی و پروفیل بر مبنای محصول مبتنی بر ورق ضخامت 2 میلیمتر نیز حاکی از این است که با افزایش حدود 50 تومانی نسبت به روز  سه شنبه به خریداران داده شده است. قیمت پروفیل 2 میل از 6250 تا 6400 تومان اعلام می گردید و در بازار نازک ورق 2 میل  مبارکه تقاضا از حالت هیجانی خارج شده و بصورت نرمال درآمده بود. همچنین عرضه ورق 2 میل سبا در هفته گذشته بیشتر گردیده و بارگیری محصولات اهوازی بیشتر از قبل شده بود. احتمال شروع مجدد تولید فولاد گیلان از هفته آینده عرضه 2 میل بیشتر خواهد شد. محدوده قیمتی نازک 2 میل مبارکه از 5950 تا 6050 تومان قیمت اعلام می شد. محدوده قیمتی ورق 2 نورد لوله و گیلان هم از 5750 تا 5850 گزارش شده است.

خلاصه بازار در روز چهار شنبه مورخ 23 مردادماه نیز حاکی از آن است که در این روز مجددا مشابه روز های گذشته بیشتر نگاه ها معطوف به بازار ورق 2 سیاه بود. بطور قطع در صورت ادامه این روند افزایشی بر روی سایر محصولات تاثیر افزایشی خواهد گذاشت. در سایر محصولات نیز بازار به کل نخر شده و حجم بالای موجودی  تجار را سردرگم کرده و وضعیت آتی بازار رو پیچیده تر از گذشته کرده بود. در اواخر هفته در بورس کالا نیز مجددا شاهد کاهش نرخ شمش خوزستان بودیم که موجب کاهش نرخ اسلب خواهد گردید. در روز چهارشنبه و پنجشنبه بازار محصولات مقاطع طویل فولادی بدون تغییر قیمت همراه بود. بازار به قول بازاری استپ کرده، رفت و برگشت های ارزی و صحبت از شروع بازار متشکل ارزی از روز شنبه کار تحلیل و پیش بینی رو سخت نموده است. همچنین در روز های آخر هفته قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی نیز بدون تغییر نرخ اعلام گردید. ️نرخ شمش فولادی حوزه القایی هم در پایان روز سه شنبه با کاهش 15 تومانی همراه بود و قیمت ها در اواخر هفته از این قرار بود:

پایین‌ترین نرخ معامله شده:3700

بالاترین نرخ معامله شده:3790

علاوه بر این، طبق گزارشات شروع قیمت دلار در صرافی بانک ملی ایران نیز در این موعد در حدود 11,600 تومان شنیده شد که نسبت به روز قبل از آن با کاهش 50 تومانی مواجه شد.

 

تیم تحلیلی آهن اینفو

شنبه ۲۶ مردادماه ۹۸