بر اثر قرار گرفتن کلاف های فولادی طی فرآیندهای نورد گرم و سرد محصولاتی تولید می شود که علاوه بر بر طرف کردن ضعف فولاد، استحکام آن را افزایش می دهند. این کلاف ها طی فرایند نورد گرم به ورق سیاه و طی فرایند نورد سرد به ورق روغنی تبدیل می شوند. پس از به دست آمدن یا پوشش دهی محصولات روغنی به وسیله فلز روی، ورق گالوانیزه به دست می آید که خواص زیادی داشته و از تنوع بالایی برخوردار می باشد. این محصول به صورت رنگی و طرح دار ارائه می شود و انواع طرح دار آن به نام ورق شیروانی شناخته می شوند.

استفاده از ورق شیروانی مناسب می تواند عمر مفید و استحکام سقف شما را افزایش دهد. برای فهمیدن این که ورق شیروانی چیست باید مواد اولیه ای که جهت ساخت این فلزات استفاده می شوند را بررسی کنیم. دو نوع از معمول ترین ماده های مورد استفاده برای تولید ورق شیروانی رنگی، فلز و پلاستیک می باشند. نوع پلاستیکی آن شامل عناصری نظیر اکریلیک، پلی کربنات، پلی استایرن و پی وی سی (PVC) می باشد. البته همان طور که پیش تر اشاره کردیم، این محصولات از ورق گالوانیزه به دست می آیند.

تاریخچه

تاریخچه ورق شیروانی مربوط به سال 1963 می باشد که یک شرکت ساختمانی، سفال های سقف شیروانی را با استفاده از ورق فلزی مهر و موم کرد و سپس شبیه سازی آن را با کاشی سفالی انجام داد. این کارخانه در نوادا از جمله اولین تولید کننده های کاشی های فلزی سقف شیروانی بود. در سال 1939 نیز پانل های فولادی کاربرد گسترده ای در ساخت و ساز یافت و استفاده از فولاد گالوانیزه نیز در قرن نوزدهم میلادی رایج شد.

طرح های ورق شیروانی


ابتدا بهتر است بدانید ورق های شیروانی تنها در یک طرح تولید نمی شوند و انواع مختلفی دارند. در ادامه انواع طرح ها را شرح دادیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین بهتر است بدانید هر کدام از این طرح ها، ویژگی ها و مشخصات خاص خود را داشته که این موضوع سبب تمایز در کاربرد و نرخ نهایی آن ها خواهد شد؛ در نتیجه می توان گفت قیمت ورق شیروانی بسته به طرح و ویژگی هایی که دارد متفاوت است.

از سوی دیگر برخی از طرح های شیروانی قابل سفارش در نوع بدون رنگ نیز می باشند. مهم ترین عامل در تعیین نرخ این محصولات نرخ روز فولاد گالوانیزه است؛ زیرا با قرار گرفتن این محصول در دستگاه های مخصوص رول فرمینگ محصولات شیروانی به دست می آیند. البته فرآیند رنگ آمیزی آن ها پیش از قرار گرفتن در این دستگاه ها صورت می گیرد.

عرض انواع محصولات شیروانی پیش از فرم دهی و به صورت رنگی 100 و 125 سانتی متر می باشد که پس از فرم دهی تبدیل به عرض های 80 و 100 سانتی متری می شوند. محصولات کرکره ای شیروانی به طور معمول در ضخامت های 5/0 . 6/0 میلی متری تولید شده و هزینه نگهداری پایینی دارند. جالب است بدانید طول عمر ورق های شیروانی بین 20 تا 30 سال می باشد.

حتما بخوانید: ورق رنگی چیست

کاربرد ورق شیروانی


همان طور که پیش تر تکرار کردیم، فلزات شیروانی رنگی به سبب مزیت های زیاد و مفیدی که دارند، کاربردهای متنوعی در انواع صنایع خصوصاً صنعت ساخت و ساز را به خود اختصاص می دهند. چند مورد از کاربردهای شیت شیروانی که در طرح های آن هم شرح داده شد در ادامه نام برده شده است:

  • ساخت سقف های شیب دار منازل و ویلاها
  • آلاچیق ها
  • سایه بان ها
  • سردر پارکینگ ها
  • سقف سوله ها و فروشگاه های بزرگ
  • برای حصار کشی دور محوطه ها

ورق شیروانی شادولاین

اگر بخواهیم یکی از زیباترین طرح های ورق شیروانی رنگی را به شما معرفی کنیم، قطعاً به ورق های شادولاین می رسیم. آن ها شباهت ظاهری کمی نسبت به ورق های ذوزنقه دارند و علاوه بر سقف های مختلف، در کشیدن حصار بر دور محوطه ها نیز کاربرد دارند. محصولات شادولاین از ویژگی های مختلفی برخوردار می باشند که از جمله آن ها می توان به روی اندود بودن، خم کاری و رنگی بودن آن ها اشاره کرد. همچنین فرمینگ ورق شادولاین از نظر ظاهر نهایی شبیه به طرح سینوسی یا کرکره ای می باشد.

ورق شیروانی طرح ذوزنقه


شیت های گالوانیزه به دلیل داشتن طرح های مختلف از جمله محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات فولادی به حساب می آیند. یکی از طرح های آن ها به نام ذوزنقه ای یا موج دار شهرت داشته که از نظر ظاهری، ابعاد و استحکام با ورق کرکره ای سینوسی که در ادامه شرح می دهیم، متفاوت می باشد.

برای آشنایی با شیت شیروانی ذوزنقه باید بدانید همان طور که از اسم آن مشخص است، این ورق دارای موج هایی است که در عرض آن ایجاد می شود و سبب به وجود آمدن شکل خاصی می شود و دلیل نام گذاری آن نیز همین بوده است. استفاده از این محصولات به خصوص در صنعت ساختمان سازی رواج دارد. ضخامت آن ها نیز بین 0.4 تا 60 میلی متر می باشد.

ورق شیروانی فرمینگ سفال

قرار گیری ورق های شیروانی در دستگاه فرمینگ یکی دیگر از طرح ها را به وجود می آورد که به آن طرح سفال گفته می شود. آن ها علاوه بر زیبایی، از تنوع بالایی بهره مند می باشند و خود دارای چندین طرح از جمله سفالی پالرمو، چینی و... هستند. استفاده از این ورق ها نیز در صنعت ساختمان سازی و سقف های شیب دار، سقف سوله ها و... کاربرد دارد.

استفاده از محصولات شیروانی طرح سفال مزیت هایی نیز دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به مقاومت بالا در برابر حرارت که به دلیل داشتن وزن سبک آن ها می باشد، اشاره کرد. این محصولات در صورت آتش سوزی به سبب وزن سبک تری که دارند، دیرتر فرو می ریزند. همچنین معمولاً مانند فولاد گالوانیزه معمولی به صورت بدون رنگ تولید شده و نصب آن ها به راحتی انجام می گیرد. لازم به ذکر است بدانید نرخ ورق طرح سفال از دیگر طرح ها بالاتر می باشد؛ زیرا فرایند تولید سخت تری دارد.

البته بهتر است بدانید قیمت ورق گالوانیزه بر تمامی این محصولات تأثیر دارد، اما طرحی که بر روی آن ها اعمال می شود، عامل تعیین کننده اصلی به شمار می آید. با این وجود خود به عوامل دیگری از جمله نرخ محصولات سرد و روغنی، میزان عرضه و تقاضا، ابعاد و ضخامت، نوسانات ارزی و ... وابسته است. همچنین این محصول با توجه به مقاومتی که در برابر عوامل تهدید کننده فولاد از جمله زنگ زدگی و خوردگی دارد، قیمت مقرون به صرفه ای داشته و طرح های مختلف آن همواره در بازار آهن آلات نیز عرضه می شوند.

از سوی دیگر نرخ محصولات گالوانیزه در وب سایت آهن اینفو روزانه برای هر متر مربع به روز رسانی می شوند. برای محاسبه نرخ این محصول ابتدا باید ابعاد مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس با توجه به آن وزن نهایی ورق را محاسبه نمایید تا قیمت کلی آن به دست آید. لازم به ذکر است میزان پوشش روی در محاسبه وزن باید به صورت جداگانه محاسبه شود. جهت به دست آوردن وزن محصولات فولادی به نوار بالای صفحه اصلی وب سایت آهن اینفو مراجعه کنید.

ورق طرح سینوسی (کرکره ای)

این ورق ها نیز شباهت نسبتاً کمی به ورق های ذوزنقه ای دارند. استفاده از شیت های شیروانی کرکره ای در مناطقی بیشتر کاربرد دارد که زیاد در معرض بارش باران یا برف قرار ندارند. همچنین این محصولات در دو نوع رنگی و گالوانیزه عرضه می شوند. تولید آن ها نیز در ابعاد مختلف امکان پذیر می باشد و همچنین از وزن بسیار کمی برخوردار هستند.

ورق طرح سفال پالرمو

یکی از طرح های ورق سفالی، به نام پالرمو شهرت دارد که به دلیل داشتن کیفیت ظاهری مطلوب مورد استفاده بیشتری قرار می گیرد. همچنین شباهت این محصولات به سفال های خاکی قدیمی می باشد که سبب استفاده از آن ها در ساخت سقف خانه ها و ویلا ها شده است. تنوع رنگ و استحکام شیت های طرح سفال بسیار بالا می باشد. همچنین از دیگر مزیت های ورق پالرمو می توان به نصب راحت، طول عمر بالا و قابلیت ضد زلزله بودن اشاره کرد.

حتما بخوانید:ورق طرح سفال چیست

طرح سفال چینی

از دیگر طرح های شیت طرح سفال می توان سفال چینی را نام برد که آن هم به علت استحکام و مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز و سقف ها دارد.

ورق طرح دامپا (لمبه)

محصولات دامپا در سه نوع ورق طولی، برگی و قطعه ای در بازار عرضه می شوند. کیفیت ظاهری بالا، مقاومت بالا، توجیح اقتصادی، وزن سبک، ضخامت کم تنوع در رنگ و ابعاد و طول عمر بالا از جمله مزیت های استفاده از این نوع ورق ها می باشند. کاربرد این محصولات نیز بیشتر برای سقف های مختلف از جمله سقف کاذب، سقف پارکینگ ها، فروشگاه ها و همچنین نمای ساختمان ها استفاده می شوند.

حتما بخوانید:ورق دامپا چیست

ورق طرح ژنوا یا جنوا

شباهت ورق های جنوا بیشتر به شیت های پالرمو نزدیک می باشد. استفاده از آن ها نیز بیشتر برای تولید سقف های بیرونی ساختمان ها و ویلاها است. البته با وجود داشتن شباهت به محصولات پالرمو مقاومت آن ها بیشتر است و قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارند.

ورق شیروانی طرح پرچینی

شیت های پرچینی نیز زیر مجموعه ورق های شیروانی می باشند که برای ساختن سایه بان، سقف خانه ها، ویلاها و آلاچیق ها و... کاربرد دارند. ممکن است این طرح از سقف ها را در شمال کشور که بیشتر در معرض برف و باران هستند، دیده باشید. ورق های پرچینی بهترین گزینه برای نصب سقف های شیب دار هستند.

مزایای ورق شیروانی


به طور کلی مزیت های شیت های شیروانی همان مواردی هستند که پیش تر در شرح هر کدام از طرح های آن نام بردیم. با این وجود استفاده از ورق های شیروانی علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری (بر خلاف ورق سیاه) به سبب مقاومت بالای آن در مناطقی که در معرض بارش برف و باران هستند، زیاد می باشد. داشت قابلیت بازیابی و تنوع در طرح و رنگ این فلزات رنگی را در بیشتر صنایع محبوب کرده است.

با وجود این توضیحات می توانید به راحتی حدس بزنید که نرخ محصولات سیاه یا گرم بسیار مقرون به صرفه تر از شیت های شیروانی می باشد؛ البته لازم به ذکر است این فلزات به عنوان نخستین ورق فولادی که در واقع پایه سایر فلزات تولیدی می باشند، طبیعتاً نرخ مقرون به صرفه تری دارند. با این وجود قیمت ورق سیاه یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر نرخ محصولات شیروانی می باشد؛ زیرا از طریق این محصولات ورق روغنی و گالوانیزه به دست می آیند. سپس از فرم دادن این محصولات است که ورق های شیروانی با تنوع رنگی مختلف تولید و عرضه می شوند.

از دیگر مزیت های مهم آن، به سبب داشتن فرایند تولید مطابق با استانداردهای بین المللی خاصیت ضد خوردگی و سایش می باشد که موجب شده در برابر عوامل مختلف جوی آسیبی به آن وارد نشود. نصب آسان شیت های شیروانی رنگی کمک می کند تا جهت پیگیری روند ساخت پروژه های بزرگ به راحتی بتوانید از این محصولات استفاده کرده و سرعت کار خود را بالاتر ببرید.

همچنین با وجود این که برای تولید محصولات شیروانی از ورق گالوانیزه استفاده می شود، دارای سطح ظاهری شفاف و صیقلی می باشد. مزیت های ورق شیروانی رنگی به صورت کامل و در ادامه نام برده شده است.

  • قابلیت نصب آسان
  • وزن سبک و شفافیت بالا
  • در دسترس بودن با ابعاد مختلف
  • تنوع رنگی بسیار بالا
  • کاربری متفاوت در مکان های گوناگون
  • صرفه جویی در هزینه و مواد
  • طراحی زیبا و متناسب با انواع نماهای ساختمان
  • قیمت مناسب با وجود استحکام و کیفیت بالا
  • عایق ایده آل
  • تهویه عالی
  • استحکام فوق العاده

در نتیجه اگر قصد خرید ورق برای سقف خانه ها و کاربردهایی که در ادامه شرح خواهیم داد، دارید؛ بهتر است از یک محصول دارای کیفیت ظاهری زیبا و در عین حال مستحکم در برابر عوامل جوی، برف و باران، زلزله و دیگر موارد مهم، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام کششی استفاده کنید. از مهم ترین مزیتی که نمی توان آن را نادیده گرفت، طول عمر بالای این فلزات رنگی می باشد که سبب کاربرد گسترده آن به خصوص در صنعت ساخت و ساز شده است.

از سوی دیگر پیش از خرید هر محصول باید بدانید که عوامل مؤثر بر نرخ هر محصول چیست؟ به طور مثال قیمت ورق روغنی یکی از مهم ترین عوامل بر نرخ شیت های شیروانی به شمار می آید و کاملاً آن را تحت تأثیر قرار می دهد؛ زیرا از یک سو ماده اولیه اصلی برای تولید آن ها به شمار می آیند و از سوی دیگر کیفیت ورق روغنی بر کیفیت نهایی شیت های شیروانی تأثیر به سزایی دارد.

در واقع تفاوت بین محصولات روغنی و سیاه است که سبب تمایز در نرخ و خصوصیات نهایی گریدها و ورق های زیر مجموعه آن ها شده است. به طور کلی فرآیند نورد گرم در دمای بسیار بالایی انجام می شود، اما مراحل کوتاه تری در مقایسه با نورد سرد دارد. در روش نورد سرد بسیاری از عملیات های مختلف بر روی ورق ها انجام می شود که از جمله آن ها می توان به کشش سرد، سنباده کشی و ... اشاره کرد. همین روش ها سبب تمایز در کیفیت نهایی محصولات می شود. به همین علت است که ورق های روغنی و گالوانیزه شیروانی قابلیت رنگ پذیری و فرم پذیری بالایی داشته و سطح آن ها صاف و صیقلی است.

حتما بخوانید:ورق روغنی چیست

ابعاد انواع ورق شیروانی

همان طور که ذکر شد، ورق های شیروانی یا فرمینگ از محصولات گالوانیزه به صورت ساده و رنگی به دست می آیند؛ در نتیجه بدیهی است که مشخصاتی همانند ورق گالوانیزه داشته باشند. با این وجود بهتر است بدانید هر طرح بسته به فرمی که دارد، ابعاد و مشخصات فنی مخصوص به خود را دارا می باشد. عرض رایج ورق های گالوانیزه رنگی ورودی به دستگاه فرمینگ 100 و 125 سانتی متری و ضخامت آن ها بین 3/0 تا 6 میلی متر می باشد، اما ابعاد ورق های شیروانی در نهایت برای هر فرم به صورت زیر است:

فرمینگ ذوزنقه : این فرم دارای الگوهای مربعی شکل در عرض بوده و ضخامت آن در حدود 4/0 تا 6/0 میلی متر می باشد. عرض آن نیز پس از فرمینگ به 72 و 88 سانتی متر (100 و 125) می رسد.

فرمینگ شادولاین : این فرم نیز پس از عبور از دستگاه فرمینگ دارای عرض های 80 و 102 سانتی ‌متر و ضخامت ‌های 0.3 تا 0.7 میلی ‌متر می باشد.

فرمینگ کرکره‌ سینوسی: پس از فرمینگ دارای عرض‌ های 80 و 100 سانتی ‌متری و ضخامت های 0.5 تا 0.6 میلی‌ متر است.

فرمینگ شیروانی سفال : ضخامت کلی این شیت ها بین 0.3 تا 0.7 میلی ‌متر و عرض آن ها نیز بسته به طرح متغیر است.

فرمینگ دامپا یا لمبه: ظریف ترین طرح ورق شیروانی با ضخامت بین 0.4 تا 1.25 میلی ‌متر و عرض متغیر تولید می شود.

فرمینگ ژنوا یا جنوا: این محصولات پس از فرمینگ دارای عرض های 77 و 98 سانتی ‌متری هستند.

فرمینگ سفال پالرمو: پس از فرم‌دهی دارای عرض های 84 و 105 سانتی ‌متر می باشند.

فرمینگ سفالی پرچین: طول این شیت ها 98 سانتی متر و عرض آن ها 37 سانتی متر و در نهایت ضخامت آن ها بین 0.4 و 0.6 میلی متر است.

مشخصات ورق شیروانی

به طور کلی محصولات شیروانی از جمله فلزات جذابی هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص می دهند، اما همان طور که ذکر شد، ماده اولیه برای تولید این فلزات، ورق های گالوانیزه به صورت ساده یا رنگی هستند. طبیعی است که مشخصات ورق های شیروانی مشابه با محصولات گالوانیزه و رنگی باشد.

از ویژگی این فلزات می توان به مقاومت نسبتاً بالا در برابر خوردگی، اکسیداسیون، رطوبت و زنگ زدگی اشاره کرد. این مشخصه به علت پوشش دهی ورق گالوانیزه رنگی در ابتدا با فلز روی و سپس با پوشش های رنگی و پوشش حفاظت کننده است. خاصیت انعطاف پذیری، جوش پذیری، قابلیت انجام عملیات پانچ و ایجاد سوراخ، نصب آسان، داشتن طرح ها و طیف رنگی متنوع، استحکام کششی مناسب، مقاومت بالا در برابر ضربه، کشش، شرایط مختلف آب و هوایی و ... از دیگر مشخصات ورق شیروانی می باشد.

کارخانه های تولید کننده

کارخانه های مختلفی به تولید انواع ورق های شیروانی اقدام کرده اند. اولین کارخانه تولید کننده که قیمت محصولات آن از دیگر برندها نیز بالاتر است، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد. ازجمله کارخانه های تولید کننده ورق های شیروانی در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه هفت الماس

جمع بندی

در این مطلب ورق گالوانیزه شیروانی توضیح داده شد. همان طور که ذکر شد این محصولات بیشتر به صورت رنگی به فروش می رسند و دارای طرح های مختلفی هستند. طبیعی است که نرخ این محصولات از سایر ورق های فولادی بالاتر باشد؛ زیرا برخی از طرح های آن فشار زیادی به دستگاه فرمینگ وارد می کنند. از جمله مقرون به صرفه ترین طرح های شیروانی می توان به فرم ذوزنقه ای یا موج دار اشاره کرد و گران ترین طرح به فرم سفالی که خود انواع مختلفی دارد، مشهور است.